יום שישי, 29.03.2024 שעה 03:21

האיש הכי מהיר בעולם: מי אתה אוסיין בולט?

שלושה שיאי עולם בשלוש ריצות גמר, זה ההספק של הג'מייקני בבייג'ין. עם ריקודים ותוצאות מדהימות הפך בולט ללהיט של האולימפיאדה. צפו בשיאים

|
בולט בפוזה אופיינית (רויטרס)
בולט בפוזה אופיינית (רויטרס)

עד לפני שנה הוא היה כמעט אלמוני, ספרינטר צעיר מג'מייקה שמתמקד בריצת ה-200 מטרים. שיא הקריירה שלו עד אז היה להיות שותף בחגיגה של טייסון גיי, שזכה בדאבל בריצות ה-100 ו-200 מ' באליפות העולם באוסקה. בולט סיים שני בריצה ל-200 ואסף מדלית כסף נוספת בריצה ל-100X4 מ' שליחים.

משהו שונה כנראה היה באוויר ביום שבו בולט, שרק השבוע חגג יום הולדת 22,הבין את הפוטנציאל הענק שגלום בו גם בספרינט הקצר, הג'מייקני פתח מבערים ומאז מעולם לא כיבה אותם. האיתות הראשון של בולט ליכולתיו המופלאות בריצה ל-100 מ' הגיע במאי השנה. בתחרות בג'מייקה בולט עצר את השעון על 9.76 שנ' וקבע את התוצאה השניה בהיסטוריה, מרחק של שתי מאיות משיא העולם דאז של אספה פאוול, 9.74 שנ'.

 

 טייסון גיי, אלוף העולם האמריקני כבר החל לחלק תשבוחות לג'מייקני הצעיר שהיה מופתע בעצמו מהתוצאה המרשימה שלו. אבל זה עוד היה כלום, פחות מחודש מאז אותה ריצה בג'מייקה, ב-31.5 התחרה בולט בגרנד פרי בארה"ב, זו היתה סך הכול הריצה החמישית התחרותית שלו במקצוע אך זה לא הפריע לו להפוך לאיש המהיר בתבל, עם שיא עולם חדש של 9.72 שנ' שהימם את עולם האתלטיקה בפרט והספורט בכלל. ההישגים של בולט זיכו אותו בכינוי: Ligtning Bolt, משחק מילים על שמו שממחיש את מהירותו שמזכירה את מהירות הברק. 

 אך למרות שיא העולם איתו הגיע בולט לבייג'ין, רבים היו סקפטיים לגבי סיכוייו להצליח, למרות שמעולם לא השתתף בתחרות בסדר גודל שכזה במקצוע ל-100 מ'. בולט גרם לכולם לאכול את הכובע.

כבר במקצים המוקדמים, הוא היה נראה חד הרבה יותר ממי שהיו אמורים להיות מתחריו הגדולים, אספה פאוול וטייסון גיי. האמריקני כלל לא העפיל לגמר, ולחברו הג'מייקני הוא הראה את הגב כאשר בריצה שתיחרט בדברי הימים של האולימפיאדה החל לחגוג עם הקהל ב-20 המטרים האחרונים, דבר שלא הפריע לו לנפץ את שיא העולם שלו ולהעמיד אותו על 9.69 שנ'.

התמונות של בולט חוגג עם הקהל, מציג לראווה את הנעליים שלו, ורוקד  ריצדו בכל העולם, האתלטיקה סוף סוף זכתה לכוכב האמיתי שייתן לה את הבוסט גם מבחינה מקצועית וגם מבחינה שיווקית ופירסומית. השאלה: "כמה הוא היה עושה אם היה רץ בכל הכוח עד הסוף?", לא הפסיקה להישאל.

"אני רק עושה כיף, כזה אני", הסביר בולט את החגיגה הספונטנית שלו עוד לפני סיום הריצה והוסיף: "אפילו לא ידעתי ששברתי את שיא העולם עד אחרי לסיבוב הניצחון".

בולט כבר הפך ללהיט של המסלול, וכולם רצו ממנו כעת רק דבר אחד, ניפוץ של השיא העולמי ב-200 מטרים. גם בולט ידע שמדובר במשימה קשה אלפי מונים מאשר ב-100 מטרים.

השיא העולמי עמד על 19.32 שניות, והיה שייך לאחד האתלטים הגדולים בהיסטוריה, מייקל ג'ונסון האמריקני שהתפרסם בריצת הברווז שלו שאף אחד לא הצליח לחקות. השיא שנקבע באולימפיאדת אטלנטה 96' נחשב לאיכותי ביותר בטבלת השיאים, ופרשנים רבים חזו שהוא לא יישבר עשרות שנים קדימה

אוסיין בולט. האיש בעל אלף הפרצופים (רויטרס)
אוסיין בולט. האיש בעל אלף הפרצופים (רויטרס)

גם בולט עצמו היה סקפטי: "אני לא חושב שהשיא ב-200 מטרים יישבר, אני ברצינות לא חושב, אבל הכול יכול לקרות", כך הוא אמר יום לפני ריצת הגמר.

בריצת הגמר, בולט לא עשה לעצמו שום הנחות. הוא ידע מול איזה שיא עולם הוא עומד, והפעם הוא רץ בכל הכח עד המטר האחרון, זה השתלם לו ובענק. בצעדיו הענקיים בולט הצליח לנפץ את שיא העולם של מייקל ג'ונסון ולזעזע את עולם האתלטיקה כמו שלא זועזע ב-12 שנים האחרונות, 19.30 שנ' הראה מד התוצאות.

"אני בהלם מוחלט, זה חלום שהתגשם", אמר בולט מיד לאחר הריצה. כשנרגע קצת הוא סיפר בהתרגשות על האהובה הלא שגרתית שלו: "במשך כל העונה הדגשתי שהריצה ל-200 חשובה יותר עבורי מהריצה ל-100, הריצה ל-200 היא האהבה שלי מגיל 15, היא יקרה לליבי".

בולט עם שיא העולם המדהים ב-200 מ' (רויטרס)
בולט עם שיא העולם המדהים ב-200 מ' (רויטרס)

על ההשוואה המתבקשת למייקל ג'ונסון הוא אמר: "ג'ונסון עשה מהפכה באתלטיקה, אני רק שיפרתי אותה קצת".

בולט הפך ללהיט הגדול ביותר של המשחקים, גם שמונה המדליות המדהימות של מייקל פלפס נראו כרגע רחוקות כמו הרצים שראו את הגב של בולט בכל הריצות בהן השתתף.

את המשימה האחרונה שלו בבייג'ין השלים בולט היום, מדלית זהב שלישית ושיא עולם מדהים בריצת השליחים 100X4 מ'. הרביעייה הג'מייקנית בראשותם של בולט ואספה פאוול שסוף-סוף חגג מדליה אולימפית ראשונה ועוד בצבע הזהב, קבעה תוצאה מדהימה של 37.10 שנ', שיפור של 30 מאיות לשיא של ארה"ב שהחזיק מעמד 16 שנים.

כששבר את השיא ל-200 מ', אפילו הוא התקשה להאמין (רויטרס)
כששבר את השיא ל-200 מ', אפילו הוא התקשה להאמין (רויטרס)

"קדימה אספה!", צרח בולט לשותפו ברגע שהעביר לו את המקל בהחלפה האחרונה. ואספה אכן שעט קדימה, לפתע תדמית הלוזר התמידי נעלמה ממנו כלא היתה והוא חצה במהירות שיא את קו הסיום עם התוצאה הפנומנלית.

"אי אפשר לתאר את ההרגשה אחרי האולימפיאדה הטובה ביותר אי פעם", אמר בולט בסיום הריצה

בולט סיפר על השיחות שלו עם פאוול לפני הריצה: "שאלתי את אספה אם אנחנו מסוגלים לעשות את זה, והוא היה רגוע: 'אל תדאג, יש לנו את זה".

 

בולט חוגג עם פאוול את השיא בשליחים (רויטרס)
בולט חוגג עם פאוול את השיא בשליחים (רויטרס)

"כל מה שאני יכול להגיד זה יו! הספרינטרים הג'מייקנים כובשים את העולם", אמר בולט בהתלהבות האופיינית שלו בסיום ריצת השליחים.

מי שקיווה לעוד הופעה של בולט באולימפיאדה הנוכחית יתאכזב. "אני לא חושב שאתחרה בריצה ל-400X4 מ', אני מסתפק בשלוש מדליות הזהב ושיאי העולם ששברתי", שלל בולט אפשרות שיפציע לעוד ריצה אחת בשליחים.

בולט והנעליים האהובות עליו (רויטרס)
בולט והנעליים האהובות עליו (רויטרס)

אבל דבר אחד בטוח, בולט הצעיר כאן להישאר. איך שזה נראה כרגע, אף אחד לא צפוי לעצור אותו. גם לא ז'אק רוג, נשיא הוועד האולימפי שהעביר ביקורת על החגיגות המופרזות לדבריו של בולט. "כזה אני, אני לא אשתנה. כל מה שאני עושה זה בשבילי, בשביל המאמן שלי ובשביל הקהל שאוהב את זה", ולנו רק נותר להסכים בפה מלא: "כן בולט, אנחנו אוהבים את זה".

  

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */