יום שישי, 29.03.2024 שעה 16:06
מאיר מועלם

הכאוס שבמכבי חיפה

דעה: במועדון מהכרמל שורר בלאגן וההבדלים בין המודל של 2006 לזה של 2017 גדול במיוחד. על בחירת השחקנים השגויה, קבלת ההחלטות ואיך לוזון קשור?

19 באוקטובר 2006: מכבי חיפה מארחת את אוקזר הצרפתית באצטדיון בלומפילד מלא ב-15,000 אוהדים ירוקים. במצב של 1:1 במחצית השנייה מכבי חיפה מחליטה שהיא מנצחת את המשחק הזה. בדקה ה-54 רפאל אולארה מוציא את הירוקים להתקפה ומעביר את הכדור קדימה לחיים מגרלשווילי, המגן שולח קדימה לברומטר של הקבוצה באותן העונות, חאבייר דירסאו שמחליף מסירות עם יניב קטן בסמוך לרחבת ה-16 של הצרפתים. הכדור מגיע בסופו של דבר לשאבייר אנדרסון שבועט מרחוק, הריבאונד מגיע לגוסטבו בוקולי שמעלה את מכבי חיפה ליתרון בדקה ה-55. פחות מ-60 שניות של הנעת כדור תכליתית שמתחילה מניר דוידוביץ' ומסתיימת ברשת של פביאן קול.

30.11.2017: מכבי חיפה משחקת מול האלופה הפועל באר-שבע בחצי גמר גביע הטוטו. בדקה ה-62 במצב של 0:0, רז מאיר יוצא למתפרצת ועוקף בצורה מצוינת את מתן אוחיון. מאיר בוחר לבעוט לשער ממצב בלתי אפשרי במקום לשלוח כדור רוחב פשוט לקאיו. דקה 71, קרן לאלופה. עומרי בן הרוש מאבד את מיכאל אוחנה שכובש, 1-0 לאדומים. לקראת סיום המשחק קלאוס בוחר גם הוא ללכת לשער ולא להשאיר את רוקאביצה לבד מול השער. מכבי חיפה מודחת מגביע הטוטו.

רוברטו קולאוטי מול אוקזר (מערכת ONE)רוברטו קולאוטי מול אוקזר (מערכת ONE)

תורת הכאוס מתארת התנהגות של מערכות דינמיות המגלות רגישות גבוהה לשינויים קטנים בתנאי התחלה. בתורה זו, אירוע קטן יכול להוביל לתגובת שרשרת בלתי ניתנת לחיזוי, או בשמה המוכר יותר: אפקט הפרפר. מספר מסוים של אירועים אשר מנותקים אחד מהשני ומושפעים מתנועה בודדת של גורם בתחילת השרשרת.

במכבי חיפה שורר כאוס. מצד אחד הקבוצה נמצאת במקום השני באיומים למסגרת, במקום הרביעי בהחזקת הכדור, במקום הראשון בליגה בקרנות לזכותה ובמקום השלישי במספר המסירות. מצד שני, הקבוצה עם יחס של שער אחד ל-12 איומים, במקום העשירי בחילוצי כדור בחצי המגרש של היריבה וממוקמת במקום השביעי בטבלה עם 45.5 אחוזי הצלחה בלבד.

שחקני מכבי חיפה מאוכזבים (אחמד מוררה)שחקני מכבי חיפה מאוכזבים (אחמד מוררה)

הדיסוננס בין התכליתיות של מכבי חיפה מודל אוקטובר 2006 לזו של נובמבר 2017 עצום ואפילו מרגיז. מקבוצה שמשחקת עם הפנים קדימה ומחפשת תמיד את השער, הפכו הירוקים לאחת משלוש הקבוצות שמתמסרות הכי הרבה בליגה (שלישית אחרי הפועל באר-שבע ומכבי תל-אביב), אך ללא תכלית. על הדשא לא מתקיים משחק שמאפיין את מכבי חיפה המפוארת של העשור הקודם והמשחק של חניכיו של גיא לוזון מתאפיין בכדורים ארוכים ובאיומים ממצבים נייחים במקרה הטוב.

בסטטיסטיקה של עונת 2017/18 יש לשחקני הקישור של מכבי חיפה נציגות בולטת במדד השחקנים שהוחלפו הכי הרבה (גיאורגי קוסטדינוב הוחלף ב-6 מהמשחקים בהם פתח), החמצות פנדלים (גילי ורמוט) ואיבודי כדור (סינטהיו סלליך). הפרמטר בו ניתן למצוא שחקן בולט של מכבי חיפה הוא בישולים, שם שלומי אזולאי בצמרת עם ארבעה בישולים, כולם במשחק אחד מול הפועל רעננה החלשה.

שלומי אזולאי חוגג (עמית מצפה)שלומי אזולאי חוגג (עמית מצפה)

התשובה טמונה אולי באותו כאוס ששורר על הקווים בכפר גלים. נראה כי שחקנים לא משחקים בעמדותיהם הטבעיות, כאשר הם גם מקבלים הנחיות לא ברורות ולא יעילות. עושה רושם שאפקט הפרפר מקבל במה גם בכפר גלים: להחלטה הראשונה יש השפעה מהותית על ההמשך. ההחלטה של לוזון להתעקש בתחילת העונה על מערך של שלושה בלמים יצר בור שקשה מאד לצאת ממנו הן ברמת השחקנים הבכירים שרוצים הבהרות על מעמדם ועד למה שקורה על הדשא. מכבי חיפה משחקת עם עשרה שחקנים מאחורי הכדור, בחצי המגרש שלה. אחוז מסירות מדויקות גבוה – אך ללא כתובת וללא רגל מסיימת. כל מצב מסוכן במחצית המגרש של היריבה נראה מקרי ביותר.

גיא לוזון. אחד האשמים המרכזיים (אחמד מוררה)גיא לוזון. אחד האשמים המרכזיים (אחמד מוררה)

בעיה נוספת היא בחירת השחקנים. מכבי חיפה לא משתמשת בשחקנים הכי מסוכנים שלה. לוזון הרשה לעצמו להוציא את גילי ורמוט מהסגל בשלב מסוים העונה, כאשר אין לו אף שחקן אחר שמסוגל להחזיק בכדור בחלק המגרש של היריבה ולאיים על השער כמו ורמוט. קאיו וקלאוס, שני שחקני רכש מרכזיים, לא באים לידי ביטוי בשיטות המשחק של המאמן, שמשתנות מדי יום. אין היררכיה, אין הרכב ראשון ואין הרכב שני. המצלמות שמכוונות למקומם של השחקנים שלא מתלבשים חוגגות בכל מחזור מחדש עם פריימים מפתיעים.

נושא חיובי אחד לסיום: ארנסט מבוקה במקום השני בליגה בחילוצי כדור בחצי המגרש של היריבה (במקום הראשון דרך אגב, סאן מנחם), ונשאלת השאלה: איפה החלוצים או הקשרים התוקפים של מכבי חיפה ברשימה הזו? אגב, מבוקה הוא גם שחקן ההגנה הכי מהיר בליגה, מקום ראשון במסירות מפתח, שלושה בישולים, ובנוסף, עם הכי הרבה כדורי רוחב בפער של 48% יותר מהמקום השני שמואל שיימן – לפחות בזר אחד מכבי חיפה כן פגעה העונה.

אז מה הלאה? כעת נראה כי מכבי חיפה מודל 2017 רחוקה שנות אור מהקבוצה שניצחה את אוקזר וצסק"א מוסקבה בבלומפילד. המנהל המקצועי החדש, מוחמד אלאך, שבשלב הזה נחבא אל הכלים יצטרך לעשות סדר בכל מה שקורה בחדר ההלבשה של מכבי חיפה. אולי המנג'ר השקט יצליח להחזיר לכפר-גלים את האווירה של מועדון כדורגל מפואר עם מאות אלפי אוהדים במקום האווירה הרווחת כיום במכבי חיפה.

יעקב שחר ומוחמד אלאך. יצטרך לשקם במהרה (האתר הרשמי של מכבי חיפה)יעקב שחר ומוחמד אלאך. יצטרך לשקם במהרה (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

הכתוב הינו טור דעה.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים