יום שבת, 01.06.2024 שעה 14:19

מועצת הכבלים ביטלה את מפרט שידורי הספורט

מועצת הכבלים והלווין נענתה לבקשת שר התקשורת שלמה קרעי והפלטפורמות: "המטרה לאפשר חופש תוכניתי גדול יותר לחברות". משמעות ההחלטה וההסברים כאן

|
ערן זהבי מול לורנצו שימיץ' (רדאד ג'בארה)
ערן זהבי מול לורנצו שימיץ' (רדאד ג'בארה)

המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין החליטה היום (חמישי) לבטל חלק משמעותי ממדיניות היסטורית שנקבעה בשנת 2009 ונמצא לטענת המועצה כי אין לה עוד מקום. זאת לבקשת שר התקשורת שלמה קרעי והפלטפורמות.

מדובר בביטול של חובות שידור של תכני ספורט המשודרים בערוצי הספורט הכלולים בחבילות הבסיס של ‘הוט’ ו’יס’, וזאת לאור השינויים המהותיים שהתרחשו בשוק השידורים בכלל ובשוק שידורי הספורט בפרט וביניהם העלייה הדרמטית במחירי זכויות השידור הממומנת על ידי כלל הצרכנים - גם אלה שאינם צופים בספורט. לנוכח משמעות ההחלטה וכדי לאפשר לכלל הגורמים להיערך, הוחלט לקבוע הוראת מעבר של שנה לכניסת ההחלטה לתוקף.

מסקירה כלכלית שבוצעה עבור המועצה נמצא כי ביטול המפרט יגדיל את יכולת המיקוח של הוט ויס, יוסיף גמישות בהצעת חבילות שונות והתאמתן להרגלי הצפייה של המנויים, יפחית עלויות רכש תוכן עודפות ויגביר את התחרות. בנוסף,  בטווח הבינוני-ארוך עשוי המהלך להביא להפחתת מחירי זכויות השידור.

כשהמפרט נקבע, פעלו בישראל רק שתי ספקיות שידורים רב ערוציים ללא חלופות של ממש למנויים. היום לעומת זאת פועלים בשוק השידורים חמישה ספקי תכנים מקומיים ומספר ספקי תכנים בינלאומיים המשדרים מספר לא מבוטל של ערוצי ספורט. בנוסף, עליית מיזם FREETV המשותף ל-RGE ולקשת גרמה לכך שהוט ויס חייבות לרכוש הלכה למעשה תוכן מספק המבקש להתחרות בהן.

פליסיו מילסון מול מיגל ויטור (ראובן שוורץ)פליסיו מילסון מול מיגל ויטור (ראובן שוורץ)

ועדת פולקמן - ועדה בין-משרדית שהגישה מסקנותיה בשנת 2021 - המליצה לבטל את מפרט הספורט כדי לאפשר לספקי התכנים להציע חבילות מותאמות למנויים שלא יהיו מוגבלות למפרט כזה או אחר, ומבלי לכפות תכני ספורט על מנויים שאינם מעוניינים בכך.

זאת ועוד, באירופה ובארה"ב לא נמצא כי יש מדיניות מקבילה או דומה למפרט השידורים הנ"ל. באירופה אסדרת הספורט מבוססת על רשימת אירועים מוכרזים – אירועי ספורט בעלי עניין רב. גם בכבלים ובלוויין תיוותר רשימת האירועים המוכרזים שקבעה המועצה המכתיבה כי שידורים של אירועים מוכרזים יתאפשר בערוצים ללא תשלום נוסף בלבד (כולל המשחק המרכזי של ליגת העל).

כמו כן המועצה קבעה בהחלטתה כי נוכח החשיבות המיוחדת שיש לשידורי ספורט נשים וספורט פראלימפי מטעמים של שוויון ומגוון, הרי שהוט ויס יהיו חייבות להמשיך לשדרם בתפוצה רחבה, כפי שהיה נהוג עד עתה.

ג'וד בלינגהאם מול ז'ול קונדה (רויטרס)ג'וד בלינגהאם מול ז'ול קונדה (רויטרס)

יו"ר מועצת הכבלים והלווין ניר שויקי, אמר: "כרגולטור אחראי חובה עלינו לבחון את הרגולציה המוטלת על השוק מעת לעת. החלטת המפרט נקבעה בשוק אחר, של שתי פלטפורמות בלבד ומעט תחרות. זה אינו העולם הקיים היום. כשמדובר ברגולציה המטילה חיובים כבדים נדרשת התאמתה למציאות המשתנה”.

“המטרה היא לאפשר חופש תוכניתי גדול יותר לחברות המשדרות והקטנת הנטל הרגולטורי שקיים על הוט ויס מכוח החובה הנוכחית, תוך שמירה על שוק השידורים ועל המנויים, שיוצעו להם חבילות שונות בהתאם להעדפתם. ביטול המפרט משמעו ביטול הסבסוד הצולב שנשאו בו מי שלא צפו בשידורי הספורט כמו גם הגדלת התחרות בשוק".

מה קרה לחולצה של יירי מינה?
אסור לפספס
נגןכואב: ספיד נפצע בתחרות גלגול הגבינה מההר
כואב: ספיד נפצע בתחרות גלגול הגבינה מההר
נגןקאסמירו עובד עם היורש על ביעטה מעל החומה
קאסמירו מלמד את הבן שלו לבעוט מעל החומה
נגןהאם זה השער העצמי היפה ביותר בהיסטוריה?
האם זה השער העצמי היפה ביותר בהיסטוריה?
נגןהפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
הפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */