יום רביעי, 15.05.2024 שעה 14:13

"צריך להפסיק להיות היהודים הקטנים שפוחדים"

גלילי, מנכ"ל מכבי ישראל, עולה להתקפה על ארד ("מצפה ממנה לדרוש את גינוי החמאס") ומתייחס לשתיקה של קין ("חייב להגיד שליבו עם משפחות הנרצחים")

|
נאור גלילי (רדאד ג'בארה)
נאור גלילי (רדאד ג'בארה)

נאור גלילי עוד לא  נרגע מאז ישיבת וועדת הכספים של פיב"א אירופה שנערכה בשבוע החולף, בה הוא נטל חלק והטיח בנוכחים, כפי שנחשף לראשונה ב-ONE: "תתביישו, איך אתם יכולים לשבת בשקט כשערפו לילדים את הראשים? איך אתם שותקים על כך?".

כעת בראיון מיוחד ל-ONE, גלילי, מנכ"ל מכבי ישראל, מספר על מאחורי הקלעים, וגם מאשים את כל מי שמכהן בתפקידים בינלאומיים בספורט הישראלי וממשיך לשתוק, ביניהם יעל ארד יו"ר הוועד האולימפי, יו"ר איגוד הכדורסל עמירם הלוי, וגם יש לו טענות להתנהלות של מאמן מכבי תל אביב רובי קין שלא אמר עד כה מילה על כך שעשרות מאוהדי הקבוצה נרצחו בשבת הארורה של טבח השביעי באוקטובר,  כאשר גם חלק מאוהדי הקבוצה נפלו במהלך הקרבות של צה"ל.

נאור, יצאת בשבוע האחרון נגד ראשי פיב"א אירופה,  לא עשית חשבון במהלך ישיבת וועדת הכספים. אתה אחד הבודדים פה שלא עושה חשבון כאשר יש הרבה אחרים שעדיין מסתתרים.
"זה תהליך, זה לא שבוקר אחד קמתי והחלטתי לתקוף את ראשי פיב"א אירופה. באתי ממקום ש-3-4 ימים אחרי הטבח כל מה שביקשתי זה גינוי של ‘חמאס-ISIS’ על מה שעשה פה בישראל ותמיכה בישראל כארגון מוביל באירופה.  לא ביקשתי שיתערבו בקונפליקט הפלסטיני-ישראלי, ביקשתי משפט אחד לומר – ‘אנחנו מגנים את הטרור של חמאס-ISIS ותומכים בישראל’”.

נאור גלילי (רדאד ג'בארה)נאור גלילי (רדאד ג'בארה)

מה שקרה זה ששלושה שבועות אחרי לא קיבלתי שום תשובה מראשי פיב"א, קמיל נובק המנכ"ל והיו"ר חורחה גרבאחוסה. כל החודש שאנחנו עוברים, כל יום אנחנו נחשפים לזוועות, כל בוקר אני רואה את הדברים הנוראיים, שק הדמעות שלי כבר התייבש.  כל בוקר לפני שאני מתחיל את היום אני נחשף לזוועות ואני מצטמרר. כל החודש קשה ואמוציונלי, אני יכול להיות הכי חזק בעולם בתחומים שאני עוסק בהם, אך מבחינה רגשית אני די עדין נפש למה שקשור לדברים הללו".

ואז אתה מגיע לישיבה ומה קורה בדיוק?
“זאת הייתה ישיבה של קדנציה שנייה בת ארבע שנים, חלק מחברי הוועדה התחלפו.  הכנתי נאום שהכנתי בעברית תוך שבע דקות, כי זה נכנס לעצמות  עם כל מה שקרה.  כל אחד הציג את עצמו, וכשהגיע תורי  הצגתי את עצמי ואמרתי שאשמח לומר מספר מילים אחרי שכולם יסיימו את הסבב.  ואז התחלתי לדבר, היו"ר חוסה גרבאחוסה הגיע רק במהלך הנאום. זה התחיל אמוציונלי, הכל צף למעלה אחרי שסיימתי את כל תיאור הזוועות עם דרישה חד משמעית לגינוי”.

“אחרי שסיימתי את הנאום הם היו יכולים לשתוק, שניים-שלושה מהחבר'ה שם היו עם דמעות בעיניים וקפואים בכיסאות, אך קמיל נובק  עוד יותר העמיק את הכעס והעצבים שלי. הוא פשוט אמר: ‘פיב"א עמותה לא רווחית ואני  בתפקיד מזה 11 שנה ודואג שפיב"א לא תתערב בסכסוכים פוליטיים’. כשהוא אמר את המשפט זה עלה לי יותר מדי למעלה ופשוט התפוצצתי, הטחתי בו האשמות קשות על הבורות הזו אפילו”.

נאור גלילי ב'בילד' הגרמני על רקע הישיבה שעזב (פרטי)נאור גלילי ב'בילד' הגרמני על רקע הישיבה שעזב (פרטי)

מאז הישיבה שמעת ממנו?
"לא, דווקא מחברים אחרים. לא ציפיתי שפיב"א תיפול על ארבע, אלא תגיד משפט פשוט. גם מכל נציג שלנו שיושב בתפקידים בעולם וגם מספורטאים זרים אני מצפה לתמיכה בישראל וגינוי של ‘חמאס-ISIS’ על מעשה הזוועה הנוראיים הברברים שלא היו מעולם. זה המקום ממנו אתם מתפרנסים ונהנים, כמו קמיל שמגיע לפה לחמש אליפויות שאירחנו ונהנה פה.  מספיק להיות היהודים המתמסכנים, אלא כאלה שבאים ועומדים על שלהם. להפסיק אם ‘אולי אעשה’, ‘אולי אני אהיה פה’, לעשות חישוב. רק נרוויח נקודות וחברים שחלקם לא מבינים בכלל את הקונפליקט. אם מנכ"ל פיב"א אירופה ככה מדבר שזה סכסוך פוליטי, זו בורות".

יו"ר איגוד הכדורגל עמירם הלוי והמנכ"ל יעקב בן שושן אמרו לך משהו בתגובה למה שעשית?
“זה שיא השיאים, בארבעת הימים הראשונים של המלחמה התקשרתי אליהם לברר במיוחד האם ידרשו גינוי ותמיכה, כי עמירם יושב בבורד האירופאי. איגוד הכדורסל דומיננטי וחזק. לא בכדי נבחרנו על ידי האיגוד העולמי כמצטייני היבשת. אז יש לנו את המעמד לדרוש את המשפט הבסיסי ולא לצאת לידי חובה. לגנות את חמאס-ISIS ולתמוך בישראל”.

זה משפט שצריך להיאמר בלי שנכריח. כל הפחדנים באירופה אומרים ‘אנחנו תומכים בכם ברמה אישית’. הם פחדנים, אתה מבין שהם פוחדים אולי ברמה האישית ואז אני יכול להבין. אם קמיל היה בה אומר ‘אני פוחד על חיי וחיי משפחתי’ אז אולי הייתי מבין מדוע הוא לא אומר כלום ולהפך".

נאור גלילי (רדאד ג'בארה)נאור גלילי (רדאד ג'בארה)

ומה יש לך לומר על ההתנהלות של עמירם הלוי?
"מרחו אותי עם דברים שכביכול אמרו, הבנתי שזו לא תשובה כי בקשתי לראות מכתב. לא דיברו איתי כל החודש, שום מילה. לכן החלטתי על מה שעשיתי בלי מורא ופחד. בן שושן דיבר איתי יום לפני הנסיעה כי קבעו ישיבת הנהלה  של איגוד הכדורסל. תוך שלושה ימים,ביקשתי לעשות אותה בזום כי אני אהיה בפיב"א.  אז  הוא נתן לי  תירוצים שזום לא עובד. הם לא דיברו איתי על המכתב והבנתי שהם בורחים. אנשים צריכים להבין שזה מתחיל מתחילת המלחמה אם פיב"א היו  מגנים ותומכים בישראל, בני הרצליה, נס ציונה וגליל עליון היו משחקות כיום באירופה ולא היו זורקים את הקבוצות. אנחנו צריכים לעמוד על זה כמו הכדורגל, כמו מכבי תל אביב, הפועל תל אביב והפועל ירושלים בכדורסל".

אתה מאוכזב מההתנהלות של עמירם הלוי?
"ברור, בנושא הזה מאוד מאוכזב. לא מבין מה יש בפיב"א, אלא נסיעות עבודה של שלושה ימים. לא לוקסוס שהולכים למלונות פאר, ‘הנה אני נהנה אז יכעסו’, יגידו מילה. העולם צריך לדעת שאנחנו עומדים על שלנו. להפסיק להיות היהודים הקטנים שפוחדים ועושים חשבון. אנחנו מדינה עוצמתית וחייבים לעמוד על שלנו".

יו"ר איגוד הכדורסל, עמירם הלוי (איציק בלניצקי)יו"ר איגוד הכדורסל, עמירם הלוי (איציק בלניצקי)

ממי אתה עוד מאוכזב בספורט בישראלי?
"כל מי שנמצא בארגון עולמי, ולא דיבורים מאחורי הקלעים. אני בטוח שכולם ביקשו, אני מניח, אחרת אוי ואבוי, אבל חייבים לעשות את זה מעל במה. לבוא ולהגיד ‘אנחנו דורשים’".

מה אתה חושב על  ההתנהלות של יעל ארד שנבחרה לחברת הוועד האולימפי הבינלאומי יומיים לפני תחילת המלחמה?
"אני חושב שזה נחמד זה לפגוש את יו"ר פיפ"א ג’יאני אינפנטינו ולבוא בטענות. החוכמה היא לפנות ליו"ר הוועד הבינלאומי, תומס באך. נכון, הוא דאג שיעל תיבחר ואני גאה על זה שיש לנו נציגה ישראלית בבורד העולמי, אך כמו שיעל נמצאת שם, אני מצפה  ממנה ללכת לעמוד על הבמה לפני כולם, לבוא ולדרוש את הגינוי”.

יעל ארד (חגי מיכאלי)יעל ארד (חגי מיכאלי)

“ייאמר לזכותה שזה קרה יומיים בלבד לאחר תחילת המלחמה והיה לה חשש, ויש שיגידו שהיא רצתה רק להיבחר. כולם יודעים ששם זה הכל כסף שניצח את הערכים שלהם, אבל עדיין צריך לאזור אומץ. אני מאוד מקווה שהיא תעשה את זה בישיבה הקרובה. היא חייבת לגנות את חמאס-ISIS והבעת תמיכה בישראל. אני מצפה מכולם, מחברים בוועד אולימפי בינלאומי עד השחמט. לא רק באימיילים, אלא לעמוד בפני כולם ולתאר את הזוועות".

גלילי ממשיך, הוא פשוט עדיין עם כעס גדול מאוד: "אם אני הייתי נבחר לכל תפקיד בינלאומי והייתה לי אפשרות לשאת מספר מילים, הייתי אומר שאני חייב לומר לכם. חייבים להפיץ מול כולם. זו השליחות שלנו, של כל בן אדם שנמצא בשליחות. הגיבורים הגדולים הם החיילים שלנו בעזה, לא נאור, לא שינו, לא יעל. צריך לעשות את המעט, וזה לדפוק על השולחן ולהגיד: "נעשתה פה שואה שנייה ליהודים".

נאור גלילי (רדאד ג'בארה)נאור גלילי (רדאד ג'בארה)

אתה נראה לא מעט במשחקי מכבי תל אביב כמו של יתר קבוצות מכבי. מה אתה חושב על זה שרובי קין מאמן הקבוצה לא אמר עד כה מילה על רציחתם ונפילתם של עשרות מאוהדי הקבוצה?
"גם כלפי חוץ בנראות זה נראה רע מאוד. לא יכול להיות מאמן בתפקיד בכיר בספורט הישראלי שחיי פה עד לא מזמן, והוא לא יבוא ויגיד את המשפט הבסיסי. מצד שני, בלי לתת הקלות, אירלנד היא אחת מהמדינות העיקריות שתומכות בחמאס. אנחנו גרועים בהסברה. אני יכול להבין שהוא פוחד על חייו וחיי משפחתו, אבל להגיד ‘ליבי עם משפחות הנרצחים’ הוא חייב היה לומר. בשביל האוהדים ושחקנים”. 

“כשחקן עבר, שחקנים משחקים בשביל מאמן. איך יכול שחקן יכול לשחק עבור המאמן אם הוא לא תומך בו ברגעים קשים? אולי הוא אומר בשיחות פרטיות, אבל אולי זה גם מקום של פחד ושל ‘אם אאבד את הג'וב’. זה לא משהו שתלוש".

רובי קין (רדאד ג'בארה)רובי קין (רדאד ג'בארה)

אז אם אתה אומר שהוא היה חייב בכל מקרה להגיד משפט בסיסי, אולי לכאורה הוא גם חושב על הג'וב הבאץ סלטיק שהוא אוהב, מאמן נבחרת אירלנד. אולי הוא לא רוצה להיקשר לישראל?
”כל הסיפור עם אירלנד וסלטיק, הם פרו פלסטינים. מכבי ת"א מהווה קרש קפיצה לכל המאמנים האירופאיים הבינוניים ומטה. אם הוא היה מאמן גדול הוא לא היה פה".

לסיום, נאור איך אתה מסכם את הדברים?
"אתה  יודע, יותר קשה לי עם אנשים שלנו ששותקים מאשר זרים. אני רוצה לראות את כולם אומרים דברים נוקבים, לא מאחורי הקלעים, לא חצאי דברים. כמו ששינו זוארץ וארז כלפון עשו פעולות, וכן עוד מספר איגודים קטנים שפנו לאיגודים הבינלאומיים שהם חברים בהם, זו החובה של כל אחד. נכון, לא לכולם יש את הבמה כמו שלי הייתה, אבל אני מצפה שיעשו פעולות דומות וידרשו.

“זהו צו 8 של הנציגים. זו ההזדמנות שלנו להעמיד דברים על דיוקם ולא להיות מסכנים יותר. לא נשכח , אנחנו הקורבנות פה. כמו שהגרמנים ידעו אחרי עשרות השנים לשנות את כל מה שקשור לישראל, אסור לנו לשתוק ולחזק את הנרטיב של ההסברה הפלסטינית”.

נאור גלילי (רדאד ג'בארה)נאור גלילי (רדאד ג'בארה)
אסור לפספס
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */