יום שבת, 15.06.2024 שעה 04:55
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
8525-7536מכבי ת"א1
7428-7536מכבי חיפה2
6140-5536הפועל ב"ש3
5947-4836הפועל חיפה4
4444-3836מכבי בני ריינה5
4446-3936בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
4057-4433מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3640-4533בית"ר ירושלים5
3649-2833הפועל חדרה6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • בני סכנין
  • 1 - 4
  • הפועל ב"ש
  • מכבי חיפה
  • 2 - 0
  • הפועל חיפה
  • מכבי ת"א
  • 0 - 2
  • מכבי בני ריינה

"טקס ההנפה לא החל מחשש לגורלו של הנשיא"

נציג ההתאחדות בדיון על אירועי גמר הגביע בוועדת הספורט. ח"כ שטרית: "לה פמיליה לא פרצו", ח"כ דוידסון תקף: "את מגנה על הארגון המטורף הזה?". צפו

|
אוהדי בית
אוהדי בית"ר ירושלים פורצים לדשא (רדאד ג'בארה)

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת דנה היום (שני) בהתפרעות של אוהדי בית”ר ירושלים במשחק גמר גביע המדינה בכדורגל. כל זאת, לאחר שהבוקר תובע ההתאחדות העמיד לדין את הקבוצה בגין התפרעות והתפרצות לשדה המשחק באצטדיון סמי עופר בנסיבות מחמירות.

הוועדה עסקה באירועים מגמר הגביע בין בית”ר ירושלים למכבי נתניה, בדיון שנערך בראשות יו”ר הוועדה ח”כ יוסף טייב, ובהשתתפות מנכ”ל בית”ר כפיר אדרי ושר התרבות והספורט מיקי זוהר, שאמר בהתייחסות לאירועים: “האלימות וחוסר הסדר הורסים כל חלקה טובה בספורט הישראלי. אמרתי ואני עדיין אומר: אם לא נמגר את תופעת האלימות בספורט לא יישאר פה כלום”.

כזכור, איאון ניקולאסקו, פרד פריידיי וירדן שועה כבשו וסידרו לבית”ר גביע ראשון אחרי 14 שנה, אבל רגע לפני שהשחקנים קיבלו את הגביע, הקהל הירושלמי פרץ לדשא וגרם למהומה גדולה. בעקבות הבלגן, הנשיא יצחק הרצוג פונה על ידי המאבטחים וטקס ההנפה התקיים רק למחרת בבית הנשיא.

אוהדי בית"ר ירושלים פורצים לדשא (רדאד ג'בארה)אוהדי בית"ר ירושלים פורצים לדשא (רדאד ג'בארה)

מהלך הדיון

יו”ר הוועדה יוסף טייב ציין: “אני אוהד בית”ר ירושלים מאז שעליתי לארץ מצרפת. אני לא מצדיק את ההתפרצות של הקהל למגרש, אבל יש גם חברי כנסת על שולחנות ומתפרצים ושם המטרה מקדשת את האמצעים? האוהדים פרצו מתוך שמחה”.

חברת הכנסת קטי שטרית אמרה: “צפיתי במשחק ובאירועים חמש או שש פעמים. כבר לפני המשחק ראו שיהיה משחק בעייתי. היה דוחק נורא בכניסות, כאשר חלק מהמאבטחים בני 15 או 16 והאוהדים דילגו על החומה בקלות. תהליך הכניסה בקרוסלה יצר תורים ונכנסו לשם לפעמים שניים ביחד. זאת אומרת שנכנסו אנשים ללא כרטיס והרבה מעבר למה שהיה צריך. המאבטחים לא תפקדו, הם ראו את הבלגן ולא עצרו אף אחד. כל זה הוביל לפריצת האוהדים. יש לי שאלה למארגנים, האם לא ניתן להביא פתרון אחר וחכם יותר?”.

ח”כ שטרית המשיכה: “במשחק של ריאל מדריד באצטדיון שלה בברנבאו נכנסו פי כמה יותר אוהדים. האם הסדרנים בכלל תודרכו לפני המשחק? מה היה התהליך בבידוק שהיה צריך למנוע אבוקות? כי זה לא נראה לעין. במהלך המשחק, ניתן היה לראות שכל המעברים ביציע חסומים בגלל כמות האנשים הגדולה ולא היה מעבר לכוחות הביטחון. אם חס וחלילה היה מקרה רפואי, גורמי הרפואה הדחופה לא היו יכולים לעבור בין האוהדים. לא הייתה תחושה של סדר.

ועדת החינוך, התרבות והספורט (אחר)ועדת החינוך, התרבות והספורט (אחר)

“בסיום, האוהדים המתינו לטקס במשך 50 דקות רק בשביל להניף גביע, לכן אוהדים מעטים טיילו על הדשא כי חיכו לטקס, והסדרנים שהיו אמורים לעצור אותם - לא עשו את עבודתם. אף אחד לא עצר אותם, הסדרנים לא עשו כלום והשוטרים עוד כיוונו את האוהדים מאיפה לרדת. זה הוביל לפריצה המסיבית. אני חייבת לומר, לה פמיליה ישבה למעלה ולא זזה”.

ח”כ סימון דוידסון תקף: “את מגנה על הארגון המטורף הזה? אל תגני עליהם. איך את עושה את זה?”.

דיון בכנסת בנוגע לאלימות בגמר הגביע

ח”כ שטרית המשיכה: “מה שמפתיע זה שעל גביע המדינה אחראית ההתאחדות לכדורגל בישראל”, אך ח”כ דוידסון המשיך והתפרץ לדבריה: “מפתיע שלא אמרת כלום על האבוקות, איך במשך 20 דקות לא היה משחק בגלל זה? שכחת את זה”. ח”כ שטרית ענתה: “למה לא בדקו אותם? אני סומכת על שר התרבות והספורט, סומכת עליו ויודעת שאירועים כאלה לא יחזרו על עצמם. יש פה הרבה אשמים. לא ייתכן שיאשימו רק את הקבוצה. ההתאחדות צריכה להפסיק לקנוס את המועדונים”.

ח”כ שטרית אף האשימה במהלך הדיון: “עורך אתר ONE איים עליי, על חברת כנסת ואני לא מפחדת מזה”.

השר מיקי זוהר ציין: “יש פה דאגה מוצדקת מפרץ האלימות בספורט הישראלי ואני רואה שאף אחד לא היה רוצה לראות את הקבוצה משלמת את המחיר בגלל התנהגות האוהדים. אני מתנגד לענישה קולקטיבית וזה דבר לא נכון, צריך לחשוב על ענישה שונה למצב בו נצטרך מן הסתם לתת מענה לפעולות אלימות מצד אוהדים. לפי מה שהציגה ח”כ קטי שטרית, בקשתה היא לדון בכל הקשור לניהול האירוע. היו פעולות אלימות מצד שני מחנות האוהדים, זה אירוע שפגע מאוד במשחק”.

מיקי זוהר (אורן בן חקון)מיקי זוהר (אורן בן חקון)

השר המשיך: “שאלתם איך האבוקות נכנסו פנימה? לפי מידע שהתקבל, יש סדרנים שעוזרים וגופים שעובדים באצטדיון שעוזרים בפעולות הללו. המשטרה לא לקחה אחריות על המשחק עצמו ואני רוצה לתקן את זה, כך שהאחריות באופן דיפולטיבי תהיה על המשטרה. מי שצריך לקחת אחריות על כל משחק באשר הוא זו משטרת ישראל, שם נראה ההבדל והסדר יחסית נשמר ללא אירועי אלימות”.

אחד מהנוכחים העיר לשר: “בדרבי התל אביב הם היו אחראים והיה גוג ומגוג”, ומיקי זוהר ענה: “כשהמשטרה לוקחת אחריות, זה משתנה. אפעל לתקן זאת בחוק הספורט. כדי להיות סדרן צריך רק שיהיה לך דופק, בכל גיל, ללא קריטריונים - וזה מצב בעייתי. אני חושב שסדרנות צריכה להיות עבודה מועדפת. זה יעזור לניהול המשחק”.

השר זוהר הוסיף: “כאב לי שלא הייתה תמונה של קפטן בית”ר ירושלים מניף את הגביע לתשואות הקהל בגלל ההתפרצות של האוהדים. בסוף המשחק הייתה התפרצות שמחה שמנעה את הענקת הגביע. אני רוצה לשבח את ההתאחדות על כך שלא שללה את הענקת הגביע, כי זו הייתה זכייה ספורטיבית על הדשא ולכן טוב שלא פגעו בערך הספורטיבי”.

ירדן שועה ושחקני בית"ר ירושלים בחגיגות הזכייה בגביע (אורן בן חקון)ירדן שועה ושחקני בית"ר ירושלים בחגיגות הזכייה בגביע (אורן בן חקון)

השר הדגיש: “אני עמל על הפתרונות לבעיות האלימות. זו משימה לאומית. צריך שופט ייעודי לעבירות אלימות בספורט בבתי המשפט, יחידת המשטרה הייעודית לנושא צריכה להשתדרג ולגדול, המצלמות לזיהוי פנים כנראה כן יהיו במגרשים בסופו של דבר, אך מאגר אוהדים זה כנראה לא יקרה אבל אולי הקבוצות יעשו זאת. יחד עם זאת, הקנסות למתפרעים כנראה יהיו רלוונטיים לעונה הבאה, יהיו הרחקות אוטומטיות שייכנסו לתקוף ונשקול ברצינות להחמיר את הענישה. אם אראה שהאלימות תימשך, ייתכן שאפסיק להגדיל את התקציבים של משלמי המיסים לכדורגל כי אני לא חושב שהם ירצו לממן את זה”.

משה עגייב מההתאחדות לכדורגל אמר: “היה מנהל אירוע שעבד קשה על האירוע הזה בגמר. סיימנו פגישה במשטרת חיפה לגבי תחקיר האירוע, בהתאחדות לא מטאטאים שום דבר מתחת לשולחן, אבל ההתפרצות של הקהל הייתה ספונטנית וההוראה הייתה לא לעצור אותם מחשש לחיי אדם כך שאין הרבה מה לעשות כאשר קבוצת קהל נכנסת למגרש. האירוע עצמו השתבש רק בגלל פריצת הקהל”.

יו”ר הוועדה ח”כ יוסף טייב שאל: “מה היו ההכנות?”, ועגייב השיב: “לא תמיד הכל זה אבטחה, זה גם ההתנהגות של הקהל. בצד של נתניה המעברים ביציעים היו פתוחים לחלוטין ולא היו בעיות, הרי אוהדי מכבי נתניה לא קפצו מעל גדרות ולא פרצו למגרש”.

אוהדי בית"ר ירושלים בדשא (חגי מיכאלי)אוהדי בית"ר ירושלים בדשא (חגי מיכאלי)

עו”ד אמיר נבון מההתאחדות לכדורגל הגיב לביקורת: “עמדנו בכל דרישות המשטרה לגבי כמות המאבטחים במגרש, הכנת הקבוצות וסידור הקהל. אלא שאי אפשר לעצור קהל רב שמתפרץ למגרש, בדיוק כמו שאי אפשר למנוע ממפגינים להתפרץ לנתיבי איילון, כי אם עושים זאת - זה עלול לגרום לאסונות. גם 5,000 מאבטחים לא יכולים לעצור 10,000 אוהדים שרוצים לפרוץ לדשא. הקמנו ועדת בדיקה עם שופט בדימוס ואנשי משטרה, כדי לראות האם היינו יכולים לעשות משהו אחר בצורה טובה יותר”.

ח”כ שטרית צעקה: “במשך 50 דקות חיכו לטקס, למה כל כך הרבה זמן? זה באחריותכם. עורך אתר ONE שאל אותי ‘למה את לא באה בטענות לבן גביר?’, אבל האם הוא אחראי על ההתאחדות? זה לא ייאמן מה שהאחראית על האירוע עשתה”.

אמיר נבון ענה לה: “תני לי לדבר. זה לא היה 50 דקות, זה היה פחות. להכין את הבמה והטקס זה משהו שלוקח כרבע שעה מסיום המשחק, אך הוא התעכב מעבר לכך כי הייתה כמות גדולה של אנשים על הדשא שלא הייתה צריכה להיות שם. קיבלנו הוראה מבית הנשיא לא להתחיל עד שהקהל לא מפונה”.

הנשיא יצחק הרצוג מפונה (רדאד ג'בארה)הנשיא יצחק הרצוג מפונה (רדאד ג'בארה)

משה עגייב הוסיף: “שאלתם למה הטקס מתעכב? אנחנו היינו מוכנים אחרי שבע דקות. לא התחלנו מכיוון שהיה חשש גדול שיקרה את מה שקרה בסוף המשחק. בתחילת המשחק קהל שלם צעק בוז לנשיא המדינה והייתה הוראה לא להתחיל כל עוד הקהל לא פונה הקהל מהדשא. לא רצינו להתחיל את הטקס מחשש לגורלו של הנשיא”.

ח”כ שטרית צעקה: “זו תשובה מצוצה מהאצבע. התשובה הזאת לא נכונה, האירוע לא נוהל כמו שצריך על ידי ההתאחדות. אתם מאשימים רק את המועדונים, אבל הליקויים מתחילים אצלכם. מתי פעם אחת תבדקו את עצמכם?”.

עגייב טען מנגד: “היה חשש לחיי אדם, זו האמת, אבל אתם כבר חרצתם את גורלנו”.

ח”כ סימון דוידסון טען: “זה כבר רשום על הקיר, אנחנו לקראת ההרוג הראשון ממשחקי הכדורגל. יש עבריינים בקהלים. יש קומץ של אולטראס בכל קבוצת אוהדים שגורמים לנזק. לכן אסור לנו לחשוב בכלל על להגן עליהם, קטי. הם עבריינים. תוציאו אותם מהמגרשים. משחק הגמר נעצר לדקות ארוכות בגלל עשרות אבוקות. ביקרתי בהונגריה ושם לא מספרים סיפורים, אלא מבצעים את החקיקה - בלי אולי ובלי נראה. אם אדם נכנס למגרש הוא הולך לכלא לשנה וחצי, אם אדם שמתפרע ונתפס ישלם קנס כזה גדול שהוא יצטרך הלוואה כדי לעמוד בו. צריך לתפוס את העבריינים ולא להעניש את כולם”.

ח"כ סימון דוידסון (מיכה בננו)ח"כ סימון דוידסון (מיכה בננו)

מנכ”ל בית”ר ירושלים כפיר אדרי גם דיבר בפני חברי הכנסת: “אני לא מבין למה אנחנו כקבוצה צריכים לחיות בחוסר וודאות. שבוע אחר שבוע אני נענש בסכומים מטורפים כי האחריות על הקהל היא שלי, למרות כשאני משלם לסדרנים, ואז גם באים אליי בטענות ‘למה לא עצרת את האוהדים?’. שילמנו בעונה 700 אלף שקל של קנסות, מי שמשלם אותם הוא בעל הבית של הקבוצה. איך זה שאין עצור אחד מהגמר? למה נתנו לקהל להיכנס לדשא?

“גילוי נאות - אני הכנסתי את אשתי לדשא אחרי המשחק, אבל אם היה שם מאבטח שאוסר עליה להיכנס עד לסיום הטקס, אז זה לא היה קורה. הקהל של מכבי נתניה לא פרץ כי הם הפסידו. היו התראות לגבי פריצת קהל, למה לא עשו כלום? הייתה כמות מאבטחים שהייתה אמורה לאבטח 25 אלף צופים, אבל בסיום המשחק חצי מהקהל הלך, אז איך הכמות הזאת של המאבטחים לא השתלטה על חצי מהאצטדיון? למה אני אמור להיענש? על מה לשלול מאיתנו את הגביע או להטיל עלינו עוד ועוד קנסות? מה אנחנו אשמים במה שקרה?”.

ח”כ נאור שירי אמר: “המצב על הפנים. האלימות במגרשי הכדורגל רק מחמירה. האלימות היא מטורפת. זה הזוי מה שקורה בליגות הנמוכות, השופטים מפחדים להיכנס למשחקים שם. אתם רוצים שהמשטרה תטפל בזה? אין להם כוח אדם למה שקורה מחוץ למגרשים, אז תכניסו אותם גם לזה? הם יעצרו יציע שלם שנוהר פנימה? יש לי חדשות בשבילכם, אי אפשר לעצור כזה דבר. אנחנו מגלגלים פה את הבלוף פעם אחר פעם, עד שלא יקרה אסון אף אחד פה לא יתעורר. זה לא מזיז לאף אחד.

“מה שקורה במגרשי הכדורגל זה מופע של פח”ע קבוע ואף אחד לא נעצר, אפשר לאחר למשחק ב-20 דקות למשחק ואין מה לדאוג כי יש מופע פירוטכניקה שבמילא דוחה את דקות הפתיחה של המשחק. אוהד נתן לערן זהבי מכות, מה עשה השופט? העניש את השחקן. האוהד הורחק מהמגרשים וחזר ליציעים. זה בדיוק הבלוף. הדיון הזה צריך להיות קבוע, חודש אחר חודש, עם מעקב אחרי מה שקורה במגרשים. הגיע הזמן להעניש באמת את מי שצריך”.

אסור לפספס
נגןמחזירים לו: זידאן אוכל את תרגיל הסיבוב
סוף סוף: מישהו עשה לזידאן תרגיל "זידאן"
נגןנשבר שיא חדש! לאופניים הגבוהים בעולם
נשבר שיא מטורף! האופניים הגבוהים בעולם
נגןאנדריק מול לאמין ימאל: מי מקפיץ יותר טוב
אנדריק מול לאמין ימאל: מי מקפיץ יותר טוב
נגןניימאר משתף על החיים היפים בערב הסעודית
ניימאר משתף על החיים היפים בערב הסעודית
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */