יום שישי, 14.06.2024 שעה 19:23

שני הרשקו: עשינו היסטוריה ועוד נעשה היסטוריה

מאמן נבחרת הנשים בג'ודו אחרי ההצלחה באליפות העולם: "ניפצנו תקרות זכוכית, מסוגלים להכול באולימפיאדת פאריס. בעולם אני מקבל יותר הערכה מבישראל"

|
שני הרשקו (רדאד ג'בארה)
שני הרשקו (רדאד ג'בארה)

עבר כמעט עשור שלם מאז שירדן ג'רבי זכתה במדליית הזהב הראשונה אי פעם של הג'ודו הישראלי באליפויות העולם לאחר שניצחה בגמר בריו דה ז'ניירו ב-2013. אלא שבימים האחרונים נולדה אלופת עולם חדשה, עם הזכייה של ענבר לניר במדליית הזהב בתחרות היוקרתית ביותר בסבב העולמי. מאחורי ההישגים הללו עומד המאמן שני הרשקו, שהצליח לבנות נבחרת נשים חזקה שעושה היסטוריה.

עד לפני עשר שנים, לג'ודאיות הישראליות היו רק שלוש מדליות מאליפויות העולם - עם שתי מדליות הכסף והארד של יעל ארד, ומדליית ארד נוספת של אליס שלזינגר. אלא שבעשור האחרון נולדו עוד חמש מדליות אישיות עולמיות לנשים - כולל שתי אלופות עולם, ירדן ג'רבי וענבר לניר, כאשר ג'רבי זכתה גם במדליית הכסף בהמשך, והיו גם מדליות ארד של גפן פרימו ורז הרשקו.

התוצאות מוכיחות כי שני הרשקו הוא אחד מהמאמנים המשפיעים ביותר בספורט הישראלי בשנים האחרונות. קצת אחרי שנחת אל הקרקע מאליפות העולם המוצלחת בדוחא, בה לניר זכתה בזהב ואחייניתו רז הרשקו סיימה עם הארד על הצוואר, המאמן בדרך לסגור עשור מוצלח בראיון מיוחד ל-ONE, במהלכו הוא התייחס למדליסטיות המובילות וגם הסביר מה השתנה אצלו לאורך כל השנים הללו.

שני הרשקו (איציק בלניצקי)שני הרשקו (איציק בלניצקי)

"אליפות העולם האחרונה הייתה פנומנלית", אמר הרשקו. "הגענו לאליפות העולם אחרי שעשינו את אחד מההישגים הכי גדולים שלנו, הרי באליפות אירופה היו לנו ארבע מדליסטיות מהחטיבה הנשית. לא היה דבר כזה בספורט הישראלי וזה די נדיר בספורט העולמי, משום שאין מדינות שעושות דבר כזה חוץ מצרפת. בדרך לשם, כמעט בכל גראנד סלאם הבאנו מדליית זהב. זאת אומרת שהגענו עם נבחרת חזקה לאליפות העולם והכתובת הייתה על הקיר".

איזה תגובות קיבלת להצלחה הזאת?
"כשהסתובבתי באליפות העולם, הקולגות שלנו התייחסו אלינו בהתאם למעמד שלנו. כולם רואים שיש לנו נבחרת חזקה וזה כוח. אגב, גם באליפות העולם הקודמת הגענו לשלושה קרבות על מדליה. אני גאה בספורטאיות ובצוות שלי, עברנו רגעים קשים".

ההישג הגדול שייך כמובן לענבר לניר, שניצחה בדרך לראש הפודיום את מדליסטית הארד מאליפות העולם של השנה שעברה, את מדליסטית הכסף העולמית מהשנה שעברה, את המדורגת במקום הראשון בעולם ולאחר מכן גם יריבה שזכתה במדליה אולימפית. היא פירקה את כולן. איך זה קרה?
"זה הג'ודו של ענבר. אם היא תנצח, היא תנצח ככה. לאורך כל הקריירה שלה, היא נכנסה אולי פעמיים לניקוד זהב, רוב הקרבות שלה מסתיימים בשתי הדקות הראשונות. יש לה יכולת מטורפת וג'ודו אטרקטיבי שהרבה אנשים אוהבים ורוצים לראות, רק צריך למזער את הטעויות ולגרום לזה שהיא תעשה את הדברים בצורה נכונה. זה המפתח להצלחה".

לניר עשתה זאת בגיל 23, כך שהיא עדיין צעירה יחסית לאחרות שהיו במעמד הזה. האם היא כבר לא בוסר אלא ג'ודאית שבשלה להצלחות?
"החלק היחסי שהוא עדיין בוסר אצלה היה בעצם היתרון שלה באליפות העולם. היא לא באה עם איזה טייטל מפונפן על הגב, והיא הצליחה להתנתק מכל האירוע הגדול הזה ולהתמקד בכל קרב בפני עצמו, גם בקרב הגמר. זה היה היתרון שלה. היא כאילו באה משום מקום, אבל גם בעבר היא העיפה את היריבות הכי טובות בעולם לגבהים, אז זה לא היה איזה הישג שהוא מנותק מהמציאות. ידענו שיש את זה לענבר והפעם הכל התחבר לה. באליפות העולם הבאה נצטרך לחשוב מה עושים כדי לייצר הצלחה נוספת ואיזה יתרון אחר אפשר להביא".

שני הרשקו וענבר לניר (איגוד הג'ודו)שני הרשקו וענבר לניר (איגוד הג'ודו)

לניר פרצה ממש כמה חודשים לפני אולימפיאדת טוקיו, אבל היא עברה תהליך ארוך. מה היה שם?
"האמנתי בענבר, לקחתי אותה בתחילת הקמפיין לאולימפיאדת טוקיו 2020 לנבחרת הבוגרת, אבל היא רק הפסידה והפסידה. בשלב מסוים אמרתי לה 'תקשיבי, זה נגמר. את חוזרת לג'וניור ולתחרויות שהן עד גיל 23, נדבר בסוף השנה'. היא נסעה לאליפות אירופה לג'וניור שזה עד גיל 21 וחזרה עם מדליית הארד, אחר כך נסעה לאלופת אירופה עד גיל 23 וזכתה בזהב. ראיתי את זה ואמרתי לה 'ענבר, את לא תהיי במשחקים האולימפיים, אבל בואי נראה מה קורה. את חוזרת לבוגרות'. לעצמי אמרתי: 'איך היא תעשה את זה? נשארו רק שבע תחרויות', אבל היא הייתה בטירוף. חוץ מתחרות אחת, היא זכתה במדליה אחר מדליה, סיימה באליפות העולם במקום השביעי ונכנסה למשחקים האולימפיים. זה היה בלתי נתפס. המשחקים האולימפיים היו גדולים עליה, אבל היא קיבלה טעימה מהם ויש לה יתרון לקראת פאריס 2024".

ענבר לניר ושני הרשקו (שחר גרוס)ענבר לניר ושני הרשקו (שחר גרוס)

לענבר היה ג'ודו פזיז לפעמים, כזה שמאפיין ג'ודאית צעירה שרוצה להרשים, אבל בסופו של דבר צריך גם ניסיון. באליפות העולם האחרונה היא ידעה איך להתנהל בכל קרב וקרב, חיכתה למעידות, ניצלה חולשות, ותקפה בעיקר עם ריתוקים שהיריבות שלה כמעט ולא ניסו לצאת מהם. מאיפה זה בא?
"אני חושב שענבר בשנה האחרונה הפכה בשלה לעמוד בדרישות המקצועיות שלנו. לא פשוט להתאמן בארגון שלנו ולעמוד בדרישות המקצועיות שלנו, דרישות שמביאות ספורטאיות למקומות לא כל כך נעימים לפעמים. זה אומר להתעמת עם הפחדים הכי גדולים, המאמצים הכי גדולים והכאבים הכי גדולים. זה תהליך. ראיתי את ענבר כמה ימים לפני התחרות ואמרתי לה 'ענבר, התבגרת', כך שמבחינתי זה באמת היה כתוב על הקיר. היא הייתה צריכה זמן, והגענו איתה בדיוק לנקודה הזאת".

אתה רואה את ענבר מגיעה לפודיום גם במשחקים האולימפיים?
"ברור".

עכשיו זה יהיה סיפור אחר. ירדן ג'רבי סיפרה שאחרי הזכייה שלה באליפות העולם היריבות שלה במחנות האימונים היו עולות כדי לנצח אותה בכל מחיר, והן זרקו אותה על המזרן פעם אחר פעם. יש חשש שגם ענבר לניר תיתקל בקשיים, כי כולן רוצות לנצח את אלופת העולם?
"בזמנו, עם ירדן, לא תמיד ידעתי מה נכון לעשות אחרי הזכייה במדליית הזהב, אבל היום אין בי פחד. לנו אין ממה לחשוש, יש לנו נבחרת שהיא מפלצת. הן באות למחנות אימונים והרבה ספורטאיות לא רוצות להתאמן איתן בכלל. אחת מהיריבות הכי גדולות של ענבר לניר אמרה עוד הרבה לפני הזכייה שלה בזהב: 'אני לא רוצה להתאמן איתה, היא מסוגלת לפצוע אותי אפילו באימון'. אז אם היריבות שלה ירצו לנצח אותה ויתנו מולה 200 אחוז אפילו במחנות האימונים? תפאדל, מעולה, זה רק יקדם אותה".

ענבר לניר (חגי מיכאלי)ענבר לניר (חגי מיכאלי)

"אחרי עשור, אני יותר בטוח בעצמי"

ההצלחה הגדולה של הרשקו בנבחרת הנשים החלה כאמור עם ירדן ג'רבי, לפני עשור, לאחר שזכתה להגיע לגמר אליפות העולם פעמיים, ובהמשך אף זכתה במדליית הארד האולימפית בריו 2016. אחרי שפרשה, המאמן בנה נבחרת של ג'ודאיות צעירות שמסוגלות להפתיע ולסיים בכל תחרות על הפודיום. בניגוד לג'רבי, שכולם כבר הכירו לאחר שהגיעה לגמר אליפות אירופה וזכתה במדליות נוספות, נדמה כי לניר באמת הפתיעה בהישג שלה.

"עם ירדן זה היה שונה", הסביר המאמן. "היא זכתה בתואר כשהייתה מדורגת ראשונה בעולם וזה היה שלוש שנים לפני אולימפיאדת ריו, עם מאמן שלא היה מנוסה במעמד הזה. במקרה של ענבר, היא הגיעה פחות אבל אני הגעתי יותר מנוסה ויש לנו נבחרת שלמה שפועלת לפי שיטה שעובדת. זו סיטואציה אחרת לגמרי".

ירדן ג'רבי (עמית שיסל)ירדן ג'רבי (עמית שיסל)

אתה בן 50 ואומרים שזה הגיל בו הניסיון והמחשבה בשיאם. גם אתה מרגיש ככה?
"לפני כמה שנים הרגשתי שיש לי יכולת אימון שגוברת על אחרים, אבל כיום אני מרגיש שאני עם הבנה יותר גדולה בזכות התהליכים שעברתי בקריירה. מי שלא עבר את זה לא יכול לראות את זה. אני מרגיש שאם פעם הייתי רואה שני צעדים קדימה, כיום אני מסוגל לראות ארבעה או חמישה צעדים קדימה".

מה השתנה אצלך עם השנים בפועל?
"כשהייתי עם ענבר בגמר אליפות העולם הייתי קרח, אמרתי לה: 'ענבר, הייתי כבר במעמד הזה, הכל בסדר. עשית המון סימולציות כדי לדעת איך לנצח את היריבה שלך, אבל זה לא מעניין, בגמר אין טקטיקה ואין כלום, את עולה לקרב הזה והולכת להרוג אותה. זהו'. הייתי בגמר פעמיים עם ירדן, פעם ניצחתי ופעם הפסדתי, אז כבר ידעתי מה נכון לומר ברגע הזה. אתה אומר את מה שאתה מרגיש, ראיתי שהיא מאמינה בזה והיא באמת ניצחה. יש לי יותר פרופורציות לכל דבר. אני עדיין לא יכול להיות רגוע בעבודה שלי, אבל אני יותר בטוח ביכולת שלי לנתח את המציאות".

שני הרשקו (חגי מיכאלי)שני הרשקו (חגי מיכאלי)

יחד עם זאת, עד ליומיים האחרונים של אליפות העולם בהן ראינו את המדליות של ענבר לניר ורז הרשקו, הנבחרת לא הרשימה. למה?
"הייתה לי אכזבה אישית מכך שעשינו הכנה מעולה והיו ספורטאיות אחרות שלא עמדו במשימה. חבל שזה הלך לאיבוד בתחרות, אבל בסוף ענבר לניר ורז הרשקו עשו את זה כך שסיימנו הופעה מטורפת באליפות העולם, גם בקנה מידה עולמי".

מה קרה לתמנע נלסון לוי באליפות העולם בדוחא?
"לתמנע היה קרב מאוד קשה מול ספורטאית קשה. גם באליפות העולם הקודמת היא ניצחה אותה. ידענו שאם היא תעבור אותה היא תתמודד על מדליה, זה היה קרב טריקי. הרגשתי שאולי היא הייתה יכולה לקבל החלטה או שתיים יותר טובות ולנצח את הקרב הזה, אבל זה לא קרה".

תמנע נלסון לוי (חגי מיכאלי)תמנע נלסון לוי (חגי מיכאלי)

רז הרשקו הייתה הפייבוריטית לזכות במדליה בתחרות הזו. כולם ידעו על זה לפני כן, כולם דיברו על זה לפני כן. איך ראית את ההופעה שלה באליפות העולם?
"היא הייתה ביום תחרות לא טוב. היא לא תאהב את מה שאני אומר, אבל אני חושב שמה שקרה עם רז זה הדבר הכי טוב שהיה יכול לקרות לה, כי היא הייתה ביום לא טוב ועדיין יצאה עם מדליה. גם מול האלופה האולימפית היפנית היא נתנה שתי דקות של קרב טוב, אומנם הייתה שם התלהבות יתר אבל היפנית לא הרגישה ככה מול אף מתחרה שלה. זה נגמר בהפסד ורז סיימה עם מדליית הארד, כך שהיא הורידה את הקוף הזה מהגב כי יש לה מדליה ראשונה באליפות העולם, אבל היא יודעת שאפשר להשיג יותר מזה".

רז הרשקו עם הזהב (חגי מיכאלי)רז הרשקו עם הזהב (חגי מיכאלי)

למה כרם פרימו עדיין לא פרצה?
"כרם נמצאת רק בשנה הראשונה של גילאי הג'וניור, ויש לקטגוריה הזו שלוש שנים. כשהיא הייתה בשנתיים האחרונות שלה בקדטיות היא זכתה בתואר אלופת אירופה לג'וניור ובתואר סגנית אלופת העולם לג'וניור, אבל בעצם רק עכשיו היא בגיל של הג'וניור. יחד עם זאת, אני בגישה לפיה להצלחה אין גיל, וזה לטוב ולרע, כי אני מתעסק רק ביכולת שלה. כרם היא ספורטאית אדירה ואין לי ספק שהשיא עוד לפניה, בוודאות. כמו עם ענבר לניר, אני חושב שהזמן הוא הפתרון וזה עוד יבוא".

זה שהיא עלתה קטגוריית משקל, זה משהו שעוצר אותה?
"לא. עשינו ניסוי עם כרם בתחרויות בוגרות במשקל חדש, אבל הוא לא צלח גם בגלל שגילי שריר וענבל שמש טובות יותר ממנה במשקל הזה, אבל יש לה יתרון כי היא עוד מסוגלת לחזור לתחרויות של הצעירות, ועובדה שבתחרות הג'וניור שמדמה את גראנד סלאם פאריס היא זכתה במדליית הזהב לאחרונה. היא תהיה ספורטאית מעולה".

כרם פרימו (חגי מיכאלי)כרם פרימו (חגי מיכאלי)

אתה מרגיש שניתן יהיה להגיע למצב כזה שהנבחרת שלך תוכל לאיים על כל מדליה בכל תחרות גדולה?
"אני חושב שזה המצב שלנו כבר עכשיו. קורה פה משהו מטורף. אנחנו הולכים למחנות אימון במקומות שהכי קשה להתאמן בהם, ניפצנו תקרות זכוכית, עשינו היסטוריה ועוד נעשה היסטוריה. אומנם זה רק הולך ונהיה יותר קשה, אבל יש לי אמונה בדרך שלנו. אליפות העולם או המשחקים האולימפיים? זו רק עוד תחרות בעיניי, זה לא שיש שם חוקים אחרים. אני לא נביא, אבל כמעט לכל הספורטאיות שלנו יש את היכולת והרזומה להצליח גם בתחרויות הללו".

יש מצב שנראה בעתיד מהנבחרת שלך ארבע מדליות באליפות העולם, כפי שקרה באליפות אירופה?
"אני לא חזיר, אבל באופן תאורטי אם הכל מתחבר לנו, יכולים להיות דברים מטורפים. יחד עם זאת, יש הרבה נבחרות טובות אחרות שעומדות מולנו. אגב, גם אם לא נזכה במדליות זה לא אומר כלום. נבחרת קוסובו לא זכתה במדליה באליפות העולם, אז מה? יש להן נבחרת מטורפת שזכתה בשתי מדליות זהב אולימפיות, כך שזה קורה המון. יכול להיות שלא נעמוד על הפודיום, אבל יכול להיות גם מצב שהן יעמדו פעם, פעמיים או שלוש פעמים על הפודיום במשחקים האולימפיים. מבחינתי, הכל ריאלי והנבחרת שלנו מסוגלת לעשות הכל. הנבחרת שלנו היא בין הבודדות בעולם שאם עכשיו נסגר הקריטריון יש לה נציגות בכל קטגוריית משקל, משהו שיש אולי רק לצרפת וליפן".

שני הרשקו (עמית שיסל)שני הרשקו (עמית שיסל)

אתה מקבל את ההערכה שאתה ראוי לה בעיניך?
”אני חושב שבעולם אני מקבל יותר הערכה מאשר בישראל. בארץ הרבה דברים הם מאוד שטחיים. קורה פה משהו מדהים בנבחרת ולכן באים מאמנים מכל העולם כדי לראות איך אנחנו עובדים. הם צמאים לזה. לעומת זאת, בארץ יש אנשי מקצוע שמדברים איתי ומתייעצים איתי, ואני גם עושה מנטורינג למאמנים הבאים כי אני מרגיש שאני מחויב לזה במובן מסוים, אבל בישראל עדיין לא באמת בא מישהו ואמר לי 'בוא תגיד לי בדיוק מה אתה עושה, אני רוצה לדעת הכל' כמו שקורה עם המאמנים שבאים מחו"ל".

היית רוצה לגדל מאמן שיהיה היורש שלך?
"קודם כל, איבון בוניש שעבדה איתי בצוות בעבר, עושה חיל כשהיא מאמנת נשים וגברים יחד באוסטריה. אני שמח על זה כי היא גדלה אצלי במערכת. מה יהיה עם נבחרת הנשים של ישראל ביום שאלך? אני לא יודע אם יישאר פה משהו, כי אין באמת מישהו שבא לשמר את המורשת שיש פה".

בספורט הישראלי אין סבלנות?
"כיום אני קצת יותר שקול וחכם, ואני לא בא להטיף לאחרים מה לעשות, אבל יש המון בעיות בספורט הישראלי. יש הרבה יותר אנשים שחזקים בדיבורים, יש מעט מידי אנשים שחזקים במעשים. יכול להיות שיכעסו עליי, אבל אפשר לעשות בהרבה מקומות את הדברים באופן טוב יותר".

נבחרת הנשים בג'ודו אחרי אליפות אירופה (פרטי)נבחרת הנשים בג'ודו אחרי אליפות אירופה (פרטי)

תרצה לקחת על עצמך תפקיד ניהולי בספורט הישראלי בעתיד?
"אם לומר את האמת, אני לא רואה את העתיד שלי בספורט הישראלי לעוד הרבה שנים קדימה. כדי שאני אהיה בתפקיד ניהולי בארץ אני צריך לרדת ב-50 אחוז מהשכר שאני מרוויח כרגע, אבל איך אני יכול לעשות את זה אם יש לי משפחה ומשכנתא? זה לא ריאלי בהשוואה למשכורת שלי והבונוסים שאנחנו מקבלים מההצלחות בתחרויות בחו"ל".

אוקיי, בוא נסתכל למטרות הבאות. להערכתך, מה יהיה באולימפיאדת פאריס 2024?
"הכל יכול להיות. מגיע להן להצליח ואני מאמין שהשיא עוד לפנינו. אני עושה הכל כדי שבמשחקים האולימפיים בפאריס נגיע לשיא הראשון. אני רוצה שבע נציגות מדורגות בתחרות האולימפית, ואז יכולים לקרות דברים מטורפים".

אסור לפספס
נגןמחזירים לו: זידאן אוכל את תרגיל הסיבוב
סוף סוף: מישהו עשה לזידאן תרגיל "זידאן"
נגןנשבר שיא חדש! לאופניים הגבוהים בעולם
נשבר שיא מטורף! האופניים הגבוהים בעולם
נגןאנדריק מול לאמין ימאל: מי מקפיץ יותר טוב
אנדריק מול לאמין ימאל: מי מקפיץ יותר טוב
נגןניימאר משתף על החיים היפים בערב הסעודית
ניימאר משתף על החיים היפים בערב הסעודית
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */