יום שבת, 20.04.2024 שעה 13:41
ליגה הולנדית 23-24
8117-9530פ.ס.וו. איינדהובן1
7223-7730פיינורד2
6030-5630טוונטה אנסחדה3
5535-5930אלקמאר4
4856-6330אייאקס5
4744-5930ניימיכן6
4541-4330אוטרכט7
4239-4430גו אהד איגלס8
4043-4530ספרטה רוטרדם9
3656-5030הירנביין10
3552-3430פורטונה סיטארד11
3348-3030אלמיר סיטי12
3258-4030זוולה13
3262-4030הראקלס אלמלו14
2564-4430אקסלסיור רוטרדם15
2450-2930ואלווייק16
1974-3030וולנדם17
1768-2230ויטסה ארנהם18
לוח משחקים
  • טוונטה אנסחדה
  • רביעי, 24/04, 19:45
  • אלמיר סיטי
  • אייאקס
  • רביעי, 24/04, 22:00
  • אקסלסיור רוטרדם
  • הירנביין
  • חמישי, 25/04, 19:45
  • פ.ס.וו. איינדהובן
  • גו אהד איגלס
  • חמישי, 25/04, 22:00
  • פיינורד
  • ניימיכן
  • ראשון, 28/04, 13:15
  • אלקמאר
  • זוולה
  • ראשון, 28/04, 13:15
  • הראקלס אלמלו
  • ספרטה רוטרדם
  • ראשון, 28/04, 15:30
  • וולנדם
  • ואלווייק
  • ראשון, 28/04, 15:30
  • אוטרכט
  • ויטסה ארנהם
  • ראשון, 28/04, 17:45
  • פורטונה סיטארד

מרד, רוטן ואיינדהובן: על התפטרות ואן ניסטלרוי

לא להאמין: הקבוצה צריכה נקודה במחזור האחרון כדי להשיג את הכרטיס למוקדמות ליגת האלופות, אבל המאמן נטש. על הדרמה שהפכה את אקס חיפה למאמן הראשי

|
דרמה. רוד ואן ניסטלרוי (רויטרס)
דרמה. רוד ואן ניסטלרוי (רויטרס)

מאמנים שמתפטרים בסוף העונה זה עניין שכיח ביותר. מאמן מצליח שמתפטר ארבעה ימים לפני סיום העונה, בדיוק לפני שהוא משלים את המשימה במחזור האחרון? צריך לחפש היטב מתי בהיסטוריה התרחש מקרה כזה, אם בכלל.

הולנד נדהמה אתמול (רביעי) כאשר רוד ואן ניסטלרוי עזב בטריקת דלת את משרתו כמאמן איינדהובן בשל "היעדר גיבוי מצד ההנהלה" כהגדרתו, למרות שהשיג תוצאות מכובדות בהחלט בעונת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת. היה זה צעד לא שגרתי באופן קיצוני מצד אישיות לא שגרתית, וחלוץ העבר גרם לפרשנים במדינה לתהות – האם זו הודאה בחוסר התאמתו הפסיכולוגית למקצוע, או אולי דווקא צעד ראשון בדרך לגדולה.

דבר אחד בטוח – ואן ניסטלרוי ממש לא היה כישלון, כפי שחששו גורמים מסוימים בתחילת הקדנציה שלו. אמנם מטרת המקסימום לא הושגה, כי האליפות הלכה לפיינורד של המאמן המצוין ארנה סלוט, אבל איינדהובן חגגה לא פחות מארבע פעמים על אייאקס וזה לא דבר של מה בכך. זה התחיל עם 3:5 נהדר ומהנה על האלופה בסופרקאפ ביולי במשחקו הראשון של ואן ניסטלרוי בתפקיד והמשיך עם צמד ניצחונות בליגה – 1:2 באמסטרדם בנובמבר ו-0:3 בבית באפריל. לבסוף, שבוע אחרי השלישייה נוצחה היריבה המושבעת גם בגמר הגביע, בפנדלים אחרי 1:1 בתום 120 דקות בהן הייתה איינדהובן עדיפה במקצת.

לא נכשל. רוד ואן ניסטלרוי (רויטרס)לא נכשל. רוד ואן ניסטלרוי (רויטרס)

כעת, כדי להשלים את המשימה ולהעפיל למוקדמות ליגת האלופות מהמקום השני על חשבון אייאקס, מספיק רק להשיג תיקו באלקמאר במחזור הנעילה ביום ראשון הקרוב. זה לא אמור להיות קשה מדי עבור קבוצה שלא הפסידה בליגה מאז ינואר ונמצאת בתנופה חיובית מבחינת התוצאות, אבל במשימה הזו סירב ואן ניסטלרוי להשתתף. הוא חש כי דברים רבים מדי קרו מאחורי גבו בתקופה האחרונה, וכאשר הפנים שלא יוכל להשלים עם המצב ולהישאר לעונה נוספת, הוא העדיף לפנות את הבמה באופן מיידי כבר עכשיו, תוך שהוא משאיר את השחקנים המומים בחדר ההלבשה. לכן, האיש שיכין אותם לקרב מול אלקמאר שהפך לפתע למאתגר הרבה יותר, יהיה פרד רוטן בן ה-60.

האקס של מכבי חיפה, שלא עבד כמאמן עצמאי מאז פיטוריו מאנדרלכט באפריל 2019 בתום קדנציה קצרה מאוד, שימש כעוזרו של ואן ניסטלרוי באיינדהובן והעסקתו הייתה למעשה אחד התנאים החשובים למינויו מלכתחילה. החלוץ של מנצ'סטר יונייטד וריאל מדריד לשעבר התכונן לקריירה כמאמן ביסודיות רבה. ב-2018, הוא שב למועדון בו כיכב כסקורר לפני המעבר לאולד טראפורד ומונה למאמן הקבוצה הצעירה. בחלוף שלוש שנים קודם ואן ניסטלרוי למאמן קבוצת המילואים בליגה השנייה, ולקראת סיום העונה שעברה החלו המגעים כדי למנותו למאמן הראשי במקומו של רוג'ר שמידט הגרמני, אשר הודיע על כוונתו לעזוב עוד פברואר.

שוב מאמן ראשי. רוטן עם ויינאלדום בקדנציה הקודמת באיינדהובן (רויטרס)שוב מאמן ראשי. רוטן עם ויינאלדום בקדנציה הקודמת באיינדהובן (רויטרס)

ואן ניסטלרוי לא היה משוכנע שהוא בשל לאתגר, אבל המנהל הספורטיבי מרסל בראנדס לחץ עליו, והציע את רוטן כמורה דרך מנוסה על תקן עוזר. העוזר השני היה אנדרה אוייר, בלם העבר אותו הכיר ואן ניסטלרוי מימיהם המשותפים כשחקנים באיינדהובן ובנבחרת הכתומה, והייתה תקווה כי הצוות יעבוד בהרמוניה. החמישייה לרשת אייאקס בסופרקאפ הייתה התחלה טובה ואת הליגה פתחה איינדהובן כאשר הפציצה 24 שערים בארבעת המחזורים הראשונים, אבל בדרך היא הודחה במוקדמות ליגת האלופות על ידי ריינג'רס של ג'ובאני ואן ברונקהורסט, חברו הטוב של ואן ניסטלרוי. ואז, באמצע ספטמבר, הגיעה המהלומה הראשונה בהנהלה שעירערה את הכל.

ואן ניסטלרוי סמך במיוחד על המנהל הטכני ג'ון דה יונג, בן גילו איתו היו לו יחסים מצוינים כבר מזמן. שבועות ספורים אחרי תחילת העונה, עזב דה יונג אחרי פיצוץ עם בראנדס, אשר ניסה להציג זאת כהתפטרות מרצונו החופשי. המאמן איבד את יד ימינו בהנהלה, וכך נוצרה חשדנות ראשונית בין הצדדים, אשר הלכה והעמיקה. במקביל, התגלה ואן ניסטלרוי באופן לא מפתיע כאדם עקשן למדי. חסר ניסיון או לא, הוא העדיף לבצע את הדברים בדרכו ולא תמיד הקשיב לעצות של רוטן ואוייר. מכיוון שהם לא בהכרח קיבלו זאת בהבנה, נוצרו חיכוכים מהותיים בתוך הצוות, ולפי הדיווחים של העיתונאים המסקרים את הקבוצה לקחו חלק מהשחקנים את הצד של רוטן במאבק הפנימי. 

ואן ברונקהורסט הדיח את ואן ניסטלרוי במוקדמות ליגת האלופות (רויטרס)ואן ברונקהורסט הדיח את ואן ניסטלרוי במוקדמות ליגת האלופות (רויטרס)

עד כה פורסמו שמותיהם של שניים מכוכבים אלה והם משמעותיים ביותר. הראשון הוא לוק דה יונג, החלוץ הוותיק שחזר למועדון אחרי הקדנציה המיוחדת שלו בברצלונה והפך לקול חשוב בחדר ההלבשה. השני הוא צ'אבי סימונס, העילוי בן ה-20 בוגר לה מאסיה, שהגיע בקיץ האחרון מפאריס סן ז'רמן, חתם לחמש שנים וחווה עונת פריצה נהדרת. ההנהלה יכולה הייתה אולי להתעלם מדעתו של לוק דה יונג, אבל סימונס הוא כוכב העל החדש של המועדון. איינדהובן לא מעוניינת לאבד אותו באופן מיידי והיתה עשויה להעדיף אותו על פני טובתו של המאמן אם יהיה צורך בכך.

במקביל, הפגין ואן ניסטלרוי חוסר שביעות רצון מההחלטה למכור בינואר את שני הכוכבים שלהטו באגפים – קודי גאקפו הלך לליברפול ונוני מדואקה עזב לצ'לסי. המועדון קיבל תמורתם סכומים נאים, אבל המאמן לא היה מרוצה מהפרת האיזון תוך כדי תנועה ומכך שלא התייעצו איתו מספיק בתהליך קבלת ההחלטות. הסוגיה גרמה לחריקות נוספות, ובאביב החל ככל הנראה ואן ניסטלרוי לשמוע על גישושים לכאורה בכיוונם של מאמנים פוטנציאליים אחרים שעשויים להחליפו.

על המגרש, הוא דווקא הסתדר מצוין ללא גאקפו ומדואקה. בהדרכתו, הפגינה איינדהובן יכולת נהדרת מול היריבות הבכירות מהצמרת – היא היחידה שניצחה העונה את פיינורד עם 3:4 מרהיב בספטמבר, כמעט ניצחה אותה שוב בסיבוב השני כאשר הקרב ברוטרדאם הסתיים ב-2:2 דרמטי, וגברה כאמור פעמיים על אייאקס. הבעיה הייתה לעתים מול יריבות מהתחתית וכך ספגה הקבוצה רביעייה מכרונינגן האומללה שסיימה את העונה עם ירידה קטסטרופלית.

הכוכב הועדף על פני המאמן. צ'אבי סימונס (אינסטגרם)הכוכב הועדף על פני המאמן. צ'אבי סימונס (אינסטגרם)

המעידות האלה היו אופייניות יותר לפני המונדיאל, ואחריו יצאה הקבוצה לסדרת תוצאות משובחת. רק דהירה חסרת מעצורים של פיינורד איפשרה לה לשמור על מקומה בפסגה, אבל אייאקס לא עמדה בקצב. תיקו 3:3 מול הירנביין במחזור האחרון קטע רצף של שישה ניצחונות ליגה רצופים והותיר את ואן ניסטלרוי קצת מתוסכל מכך שסוגיית ההעפלה לליגת האלופת לא נסגרה סופית כבר אז. מצד שני, נותרה רק משימה אחת ואיש לא העלה בדעתו שהוא לא יהיה על הספסל כדי לבצע אותה.

אלא שהדיווחים בתקשורת הפכו לקודרים למדי בימים האחרונים. העיתון 'טלחרף' פרסם את השמות של סימונס ולוק דה יונג שהתלוננו לכאורה על הסגנון של ואן ניסטלרוי באוזני בראנדס. אוייר הודיע כי יעזוב את תפקידו כעוזר מסיבות אישיות וגם רוטן נטה לפרוש בתום העונה – וזה צעד ששחקנים רבים היו מעדיפים למנוע בשל חיבתם הרבה כלפיו. באווירה של מרד אפשרי, נערכה ביום שלישי פגישת עבודה מתוחה בין ואן ניסטלרוי לבראנדס, ממנה יצא המנהל הספורטיבי אופטימי, אבל המאמן דווקא לא. הוא הרגיש שההנהלה לא נותנת לו גיבוי מספק והזעם והתסכול הובילו אותו להחלטה הסנסציונית.

גם לו יש חלק בכל הסיפור. לוק דה יונג (רויטרס)גם לו יש חלק בכל הסיפור. לוק דה יונג (רויטרס)

יש שיגידו כי היא נבעה מרגשנות יתר, אחרים יטענו כי ואן ניסטלרוי העדיף ליטול יוזמה ולחתוך בעצמו. נכון לעכשיו, רב הנסתר על הגלוי ויש יסוד סביר להניח שזו לא סוף הקריירה של ואן ניסטלרוי. הוא הוכיח את עצמו כמאמן עם השקפת עולם מסודרת, שינה את סגנון המשחק של שמידט מדהירה מלחץ גבוה מאוד וקצב מסחררר לגישה הרבה יותר רגועה ומאורגנת, גילה גמישות והשיג לפרקים תוצאות מצוינות עם כדורגל נאה לעין. עם 87 שערי זכות ב-33 משחקים, נהנית איינדהובן ממאזן ההתקפה הטוב בהולנד, ויש לה גם שני תארים העונה.

ההמשך יבוא, גם אם ההתפטרות הפתאומית מדגישה את אופיו הלא צפוי של ואן ניסטרלוי שעשוי להרתיע מעסיקים פוטנציאליים. בינתיים, כל העיניים יופנו לרוטן, אשר צפוי לעזוב בכל מקרה, אבל קיבל משחק אחד באלקמאר כמאמן ראשי. אוהדי מכבי חיפה יעקבו אחריו בעניין.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטים כדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */