יום שבת, 15.06.2024 שעה 13:49
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
8525-7536מכבי ת"א1
7428-7536מכבי חיפה2
6140-5536הפועל ב"ש3
5947-4836הפועל חיפה4
4444-3836מכבי בני ריינה5
4446-3936בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4339-3833הפועל ירושלים1
4057-4433מכבי פ"ת2
3848-3633מכבי נתניה3
3745-2933מ.ס אשדוד4
3640-4533בית"ר ירושלים5
3649-2833הפועל חדרה6
3351-3533הפועל ת"א7
2451-2533הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • בני סכנין
  • 1 - 4
  • הפועל ב"ש
  • מכבי חיפה
  • 2 - 0
  • הפועל חיפה
  • מכבי ת"א
  • 0 - 2
  • מכבי בני ריינה

נער הפלא שגורש: על המעבר של שורנוב לחיפה

נירנברג שמרה בקנאות על בוגר האקדמיה המהולל שקושר בעבר גם לבאיירן מינכן, אבל העונה המוניטין התרסק והחלוץ ימצא את עצמו במכבי חיפה במחיר מבצע

|
אריק שורנוב חוגג (טוויטר)
אריק שורנוב חוגג (טוויטר)

נירנברג אירחה אתמול (ראשון) את האנזה רוסטוק למשחק גורלי במטרה כדי להבטיח את הישארותה בליגה השנייה, אבל אריק שורנוב כלל לא היה שם כדי לעזור לה. החלוץ בן ה-21 כבר נמצא בישראל כדי להסדיר את מעברו למכבי חיפה תמורת פחות ממיליון אירו. לו היו מספרים על כך לאוהדים בבוואריה לפני כשנה, הם לא היו מאמינים – הן כי הקבוצה לא הייתה אמורה להיקלע למאבקי תחתית, והן כי שורנוב היה צפוי להיות אחד הכוכבים המרכזיים שלה בניסיון לעלות לבונדסליגה.

המחשבה כי המועדון ייפרד ממנו, ועוד במחיר מבצע, לא הייתה מתקבלת על הדעת. מאידך, בימים אלה מקבלים העיתונאים והמעריצים את התסריט הזה בהשלמה, גם אם בכאב גדול. הם מבינים שהמהלך משרת את כל הצדדים, ומקווים כי נער הפלא המקומי ישוב בבוא העת הביתה. 

שיחות עם קלוזה במינכן

“נער הפלא” זו ההגדרה הנכונה במקרה של שורנוב. במשך שנים ארוכות הוא הוגדר כיהלום שבכתר באקדמיה של נירנברג, ובעיר עקבו בדאגה אחרי הניסיונות של מועדונים גדולים ועשירים יותר לפתות אותו לשורותיהם. החלוץ הצעיר, שנולד בבאמברג, עיירה ציורית מצפון לנירנברג, התקבל לשורותיה כבר בגיל שמונה ומאז לא הפסיקו מאמני הילדים לדבר עליו. בגיל 11, הוא הפציץ כ-150 שערים בעונה אחת ומאז שולב בדרך כלל עם ילדים בוגרים ממנו.

בגיל 15 למשל, הוא הוקפץ לקבוצה של בני 17, על מנת לא לעצור את ההתפתחות. שנה לאחר מכן הוא ניהל מגעים עם באיירן מינכן, ומירוסלב קלוזה – החלוץ האגדי שהדריך אז את קבוצת הנערים של המועדון – הזמין אותו להתרשמות. גם הופנהיים ולייפציג גילו בו עניין רב וכך גם מנשנלגדבאך, ולכן בנירנברג נשמו לרווחה כאשר נער הזהב בחר להישאר נאמן ולחתום על חוזה ראשון. 

ההתקדמות המטאורית המשיכה גם בעונת 2019/20. עד שהיא נקטעה בגלל הקורונה, הבקיע החלוץ 37 שערים ב-16 משחקים במדי הקבוצה עד גיל 19, ובמועדון שילבו אותו בהדרגה באימונים עם הסגל הבוגר. בשלהי 2020 הוא שותף במשחקי הליגה המחוזית עם קבוצת המילואים, אותה אימן אז מארק מינטל הסלובקי, מלך שערי הבונדסליגה לשעבר ובתחילת 2021 כבר היה חלק אינטגרלי מהקבוצה הבכירה בליגה השנייה.

בעיר זוכרים היטב את הופעת הבכורה שלו מול היריבה האזורית המושבעת גרויטר פורט במרץ לפני שנתיים, אז הבקיע הנער בעצמו והיה מעורב בכיבוש נוסף במשחק שנגמר ב-2:2. היה זה היום שקיבע את מעמדו ככוכב עולה, ועד סוף העונה הגיע לחמישה כיבושים.

מירוסלב קלוזה (רויטרס)מירוסלב קלוזה (רויטרס)

גרמניה "שדדה" את אוקראינה

זה גם היה העיתוי בו "שדדה" גרמניה את הנבחרת הצעירה של אוקראינה, כהגדרת האוקראינים. כבן של מהגרים, נהנה שורנוב מאזרחות כפולה ואת צעדיו הראשונים בנבחרות הצעירות עשה במדים הצהובים-כחולים. אלא אז נכנס לתמונה כריסטיאן וורנס, מגיבורי מונדיאל 2002 שעובד עם הנבחרת הצעירות של גרמניה. מאמן אוקראינה הצעירה רוסלן רוטאן טען בדיעבד כי לא היה לשורנוב יתרון על פני מועמדים נוספים לסגל, אבל בתקשורת המקומית נשמעה אכזבה לנוכח בריחתו של מי שהוגדר ככוכב עולה מבטיח.

אריק קודם במהירות והתאמן עם שחקנים המבוגרים ממנו בשנה, אחד מהם היה מאליק טיאו, אז בלם עולה בשאלקה וכיום שחקן הרכב במילאן. "אריק הוא חבר טוב שלי, אנחנו נמצאים בקשר תדיר וחולקים חוויות על המשחקים שלנו. הוא חלוץ טוב עם בעיטה ומצוינת, שיודע להשתמש בפיזיות שלו ולהחזיק את הכדור עם הגב לשער", העיד טיאו בשלהי 2021.

קבוצות בונדסליגה ובראשן קלן, גיששו אז בכיוונו, ובנירנברג החלו לדאוג מחדש כי עזיבתו עלולה להיות קרובה. לכן החגיגה הייתה גדולה בנובמבר 2021, כאשר שורנוב שוכנע להאריך את החוזה עד קיץ 2024. "לא היה לי ספק שאני רוצה להמשיך, כי הלב שלי נמצא כאן", הוא אמר בסרטון הרשמי שהופק לרגל האירוע. נער הפלא היה אז שחקן בטוח בהרכב של המאמן רוברט קלאוס, ובדיוק כבש בזמן פציעות שער ניצחון יקר באצטדיונה של סנדהאוזן – שהיה הרביעי שלו בעונה המדוברת.

סטפאנו פיולי חוגג עם מאליק טיאו (רויטרס)סטפאנו פיולי חוגג עם מאליק טיאו (רויטרס)

העיתונאי וולפגנג לאוס הגדיר אותו כ-”חלוץ הכי נחשק בגרמניה בשכבת הגיל שלו". המנהל הספורטיבי דיטר הקינג ציין: "אריק הוא דוגמה לשחקן שנותן את הכל על המגרש ומחוצה שלו, ומזדהה לחלוטין עם המועדון". "הגיע הזמן לעשות את הצעד הבא בקריירה, ביחד", קבע שורנוב.

גם העיתונאים ניסו לסייע לו במשבר

הצעד הבא מעולם לא הגיע. זמן קצר אחרי החתימה, הוא ירד לספסל וכבש פעם אחת בלבד בסיבוב השני אשתקד. נירנברג סיימה במקום השמיני המאכזב וכדי לשפר עמדות לקראת מאבק אפשרי על העלייה, החתימה בקיץ האחרון שני חלוצים חדשים – קוואדוו דואה השווייצרי מהקבוצה סקנט גאלן וכריסטוף דאפרנר מדינאמו דרזדן – כשכל אחד מהם עלה יותר ממיליון אירו. את העונה החדשה פתח שורנוב כמחליף, כאשר התחרות על זמן דשא התעצמה, ומעולם הוא לא הצליח להסתגל לסיטואציה החדשה.

כשהקבוצה נקלעה למשבר וצללה לתחתית, התברר שהחלטה להמר על שחקן צעיר מסוגו לא הייתה נכונה וכך נוצר כדור שלג שדרדר את מעמדו. מכוכב מבוקש ושחקן העתיד של המועדון, הוא הפך לפלופ כמעט מיותר, על אף שהתקשורת המקומית האוהדת עשתה את המקסימום כדי לעודד אותו ולהחזיר אותו לכיוון הנכון. 

לאחר ששורנוב נכנס כמחליף בקרב תחתית מול בילפלד במרץ האחרון, דייק פנדל מכריע כדי להעניק לנירנברג נקודה בתיקו 2:2, כתב יקו גלב, מהעיתון המוביל ‘בילד’: "מדהים איזה קילר אינסטינקט יש לבחור. שורנוב תמיד מופיע כאשר אחרים מתחבאים. הוא כבש את הפנדל האחרון בדו קרב מול דיסלדורף בשמינית גמר הגביע, ועכשיו עשה זאת שוב. מוזר שחלוץ עם עצבים כה חזקים משמש רק שחקן מחליף בנירנברג, וזה לא צריך להימשך כך".

המאמץ להחמיא לו בכל הכוח אפילו לא הוסתר, אך הוא היה לשווא, כי הפנדל היה הכיבוש היחידי והאחרון שלו העונה. בחלוף חודשיים, שורנוב כבר טס לכרמל. מעילוי שהיה אמור להשתבח ולהימכר תמורת סכום עתק, הוא הפך לנכס שאפשר לשווק בגרושים, על מנת לסייע ולו במעט במצוקה התקציבית. 

אריק שורנוב מול בוכום בעונת הבכורה בבוגרים (רויטרס)אריק שורנוב מול בוכום בעונת הבכורה בבוגרים (רויטרס)

“מחכה לכדורים ברחבה"

העיתונאי כריסטיאן ביכלה שמכיר את נירנברג מקרוב סיפר: "זה סיפור עצוב. אריק היה לא סתם כוכב עולה בנירנברג, אלא נחשב לבעל פוטנציאל להפוך לשחקן נבחרת גרמניה. אחוז ניצול ההזדמנויות שלו גבוה מאוד, והוא תמיד מסוכן כאשר הוא מקבל כדור ברחבה. אלא שבעונה האחרונה נאמר לו כי זה לא מספיק לשחק רק ברחבה, אפילו כאשר מדובר בליגה השנייה.

המאמנים לא היו מרוצים שהוא רק מחכה לכדורים שיגיעו אליו. הוא נדרש להיות מעורב יותר במשחק ולסייע במשימות ההגנתיות, ולא הצליח לעשות זאת. חוץ מזה, התברר שהקבוצה חלשה מאוד ביצירת הזדמנויות, ואספקת הכדורים לרחבה דלה. שורנוב הוא חלוץ מהזן המיושן שלא יודע לסדר את המצבים לעצמו, ולכן הוא נעלם".

נירנברג עברה משברים רבים במהלך העונה, ושלושה מאמנים התחלפו. קלאוס פוטר באוקטובר, מרקוס ויינצירל הגיע במקומו על מנת לשפר את המשמעת. "ויינצירל הכיר מראש את כישוריו של שורנוב והבטיח לקחת אותו כפרויקט אישי כדי להחזיר לו את התשוקה”, אמר ביכלה. “הוא דיווח שהחלוץ עבד מצוין במהלך מחנה האימונים בחורף, והיה לכאורה שבע רצון מהשיפור שחל, אבל בשורה התחתונה שורנוב לא שיחק גם לאחר מכן. לא ברור למה זה קרה, אבל ניכר שהביטחון העצמי שלו נפגע כתוצאה מכך". 

"אולי ההמולה פגעה בו פסיכולוגית"

ויינצירל נכשל ופוטר כבר בפברואר, והמנהל הספורטיבי הקינג, שעמל כה רבות על הארכת החוזה של החלוץ המבטיח, לקח את תפקיד המאמן בעצמו. התפקיד על הקווים ממש לא היה זר לו, מדובר במאמן מנוסה שעשה קריירה עשירה בבונדסליגה, בין היתר בוולפסבורג ובמנשנגלדבאך, במהלכה נחשב לאיש מקצוע שיודע לטפח כישרונות צעירים. על הנייר, זו הייתה ההזדמנות הגדולה של שורנוב, והקינג אכן שיבח אותו לפרקים בתקשורת, אבל על הדשא לא חלה התקדמות, והופעתו היחידה בהרכב בשנת 2023 הייתה באפריל מול קרלסרואה – והסתיימה אחרי 74 דקות חלשות.

מסאי דגו (עמרי שטיין)מסאי דגו (עמרי שטיין)

"למרות חילופי המאמנים, שורנוב לא הצליח העונה עם אף אחד”, סיפר העיתונאי אולי דיגמאייר. “הוא היה כשרון על שהתחיל את הקריירה בבוגרים רגל ימין, אבל נעצר לחלוטין בשנה האחרונה. הוא מצוין ברחבה, אבל נוטה לחכות שהכדור יגיע אליו, ולא מנסה לעשות את הדברים בעצמו. יש שיטענו כי הוא קצת עצלן, והוא באמת לא בולט במיוחד גם באימונים. ייתכן שההמולה סביבו לפני שנתיים, כאשר נחשב לדבר הגדול הבא, פגעה בו מבחינה פסיכולוגית. בשלב מסוים הוא רצה לעזוב לבונדסליגה, אבל זה לא התאפשר, והוא היה מאוכזב. עכשיו זה כבר לא על הפרק".

לא מהיר, מתאים למשחק מסודר

ואם זה המצב, הרי שהמעבר לאלופת ישראל מרגיש כמו צעד משמעותי קדימה בקריירה של החלוץ, שעשוי להשתדרג מהספסל בקבוצת תחתית בליגה השנייה למקום בהרכב בליגת האלופות. "בשלב זה כבר אין לו סיכוי בנירנברג, והמעבר טוב לכל הצדדים”, אמר ביכלה. המועדון יקבל כסף לו הוא זקוק באופן מיידי בגלל המשבר התקציבי, ואריק יוכל לפתוח דף חדש. הוא עדיין צעיר מאוד, ויש לו פוטנציאל לעשות קריירה מצוינת, אבל נדרש מאמן שייתן לו הזדמנויות ויאמין בו. הוא לא שחקן מהיר במיוחד, ופחות מתאים למתפרצות, אבל עשוי לפרוח בקבוצה עם קשרים איכותיים שיספקו לו מצבי הבקעה. יהיה גם מעניין לראות כיצד יסתדר בפעם הראשונה הרחק מהמשפחה, כי עד כה הוא היה מכיר רק את החיים בנירנברג".

דיגמאייר הוסיף: "מצער לראות בוגר אקדמיה מבטיחה עוזב, אבל במצב הנוכחי אין לו ברירה. אריק הוא חלוץ מוכשר ללא ספק, ובנסיבות אחרות הוא עשוי לפרוח, אבל הוא יזדקק לעבוד קשה יותר".

גל אלברמן (עמרי שטיין)גל אלברמן (עמרי שטיין)

וכך מתחיל הפרק החדש בחייו של הסקורר, שלא ייחשב לזר בליגת העל בזכות שורשיו היהודים – וזו כבר נקודת פתיחה מעודדת. שחקן שנחשב להבטחה בנבחרת גרמניה הצעירה לא יכול להיות נטול כישורים, ועל מכבי חיפה מוטלת המשימה למצוא את השיטה שתאפשר לו למצות את הפוטנציאל. בתסריט האופטימי ביותר, הירוקים עשויים לעשות כאן קופה עליה חלמה עד לא מכבר נירנברג עצמה. ובינתיים, ללא שורנוב, סיימה קבוצתו אתמול בתיקו 0:0 מתסכל, והיא עדיין בסכנת ירידה לקראת המחזור האחרון.

אסור לפספס
נגןמחזירים לו: זידאן אוכל את תרגיל הסיבוב
סוף סוף: מישהו עשה לזידאן תרגיל "זידאן"
נגןנשבר שיא חדש! לאופניים הגבוהים בעולם
נשבר שיא מטורף! האופניים הגבוהים בעולם
נגןאנדריק מול לאמין ימאל: מי מקפיץ יותר טוב
אנדריק מול לאמין ימאל: מי מקפיץ יותר טוב
נגןניימאר משתף על החיים היפים בערב הסעודית
ניימאר משתף על החיים היפים בערב הסעודית
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */