יום שני, 13.05.2024 שעה 23:11
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7625-6733מכבי ת"א1
6824-6933מכבי חיפה2
6129-5333הפועל ב"ש3
5344-4533הפועל חיפה4
4339-3633מכבי בני ריינה5
4041-3233בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4336-3732הפועל ירושלים1
3956-4332מכבי פ"ת2
3648-2832הפועל חדרה3
3539-4432בית"ר ירושלים4
3547-3332מכבי נתניה5
3444-2632מ.ס אשדוד6
3051-3432הפועל ת"א7
2448-2432הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל חיפה
  • 2 - 1
  • בני סכנין
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • 1 - 0
  • מכבי ת"א
  • הפועל חדרה
  • שבת, 18/05, 18:00
  • הפועל ת"א
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 18/05, 18:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל פ"ת
  • ראשון, 19/05, 20:00
  • מכבי נתניה
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 20/05, 20:00
  • מכבי פ"ת

הילד שכונה "שטן" הפך לרכש של הפועל ב"ש

זיוף, זלילת ממתקים וזריקת הכסף על מרצדס הם חלק מהעבר של קלימלה. סלטיק שילמה תמורתו די הרבה, אבל הוא לא סיפק את הסחורה בשום מקום ונוטה להחמיץ

|
אופי בעייתי. פטריק קלימלה (רויטרס)
אופי בעייתי. פטריק קלימלה (רויטרס)

הגעתו של פטריק קלימלה להפועל באר שבע פירושה חזרתו של החלוץ למימדים הטבעיים שלו. סיפור הקריירה של הפולני בן ה-24 עד כה אבסורדי למדי – הוא הצליח, ככל הנראה בזכות עבודה נהדרת של סוכניו, למנף מספר חודשים טובים בקבוצה צנועה במולדתו כדי להשתדרג באופן לא סביר, במיוחד מבחינה כלכלית.

לבירת הנגב עובר קלימלה אחרי שהיה במשך שנתיים השחקן בעל השכר הגבוה ביותר בניו יורק רד בולס, בלי לספק את התפוקה המתבקשת מכך. קדמה לכך קדנציה בסלטיק, ששילמה אף היא סכום לחלוטין לא הגיוני תמורתו, ובקושי השתמשה בו. מצבו הפיננסי של קלימלה מזהיר ביחס לכישוריו, אך מקצועית הוא לא הוכיח את עצמו בשום מקום.

כיצד זה אפשרי? לא קל להבין, וגם העיתונאים הפולנים מתקשים לפענח את הסוגיה. בנעוריו לא נחשב קלימלה לבעל פוטנציאל גבוה, אלא בדיוק להיפך – הוא נזרק אחרי תקופה קצרה יחסית מהאקדמיה של לגיה ורשה, שם הוגדר כחניך הבעייתי ביותר עם אינספור הפרות משמעת. באותה תקופה, בילויים והרפתקאות אחרות עניינו את קלימלה הרבה יותר מכדורגל, ובאקדמיה ראו בו סוג של מנהיג כנופיה שדירדר גם צעירים אחרים למעשים לא ראויים.

קלימלה לצד אלחמיד בימי סלטיק (רויטרס)קלימלה לצד אלחמיד בימי סלטיק (רויטרס)

בין היתר, הוא זייף אישור מההורים לפיו התאפשר לו לגור מחוץ לפנימיה של לגיה ועשה חיים משוגעים בדירות של שחקנים בוגרים יותר. הוא לא שמר על תזונה סבירה, זלל בעיקר ממתקים ופאסט פוד, ובשלב מסוים אחוז השומן בגופו היה גבוה משמעותית מכל החניכים האחרים של לגיה.

הגיוני, אם כך, שהמאמנים לא סימפטו אותו במיוחד. הוא ספג לא מעט עונשים, התלונן על כך שרואים בו שעיר לעזאזל, התחצף לכולם, ואחרי שנכשל כחלוץ הוסט על ידי אחד מאנשי המקצוע לעמדת המגן הימני – פשוט כי נדרש לסתום את החור בסגל, ובחוד הפסיד קלימלה בתחרות לשחקנים טובים ונחושים יותר.

מבחינת קלימלה היה זה עונש כי לא היה לו מושג קלוש כיצד להיות מגן. תוך זמן קצר, הוא מצא את עצמו ביציע, ואז גם מחוץ למועדון בגיל 17. עם עזיבתו, נשמו רבים לרווחה כי מאסו בנער הפרובלמטי. "גדלתי בכפר בן 300 תושבים והמעבר לעיר הגדולה גרם לי לאבד את הצפון", העיד לימים קלימלה. בכפר הזה, אגב, כינו אותו עוד מהכיתות הנמוכות בבית הספר "השטן", בגלל התנהגותו הפרועה.

היה נער פרובלמטי. קלימלה (רויטרס)היה נער פרובלמטי. קלימלה (רויטרס)

לטענתו, הוא שינה לגמרי את הגישה בעקבות ההדחה, החליט לא לוותר, עזב את בית הספר כדי להתרכז בכדורגל, הצטרף למועדון הזעיר דזרז'ונוב, וב-2016 התקדם לקבוצה הצעירה של יאגלוניה ביאליסטוק. בעונת 2017/18 הוא הושאל לסובאלקי מהליגה השנייה, הבקיע 13 שערים, היה גאה מאוד בהישגיו, וכאשר חזר לביאליסטוק חתם על חוזה מקצועני ראשון בחייו. את הכסף שהרוויח, הוא זרק מיד כדי לרכוש רכב גדול תוצרת מרצדס בעלות 200 אלף אירו.

השחקן עצמו הצהיר שקיבל הנחה ותיכנן את העסקה במשך זמן רב כי זה היה הדבר הנכון לעשות לכאורה. מאמן יאגלוניה חשב אחרת וזימן אותו לשיחת בירור, וגם האוהדים חשבו שזה מגוחך. מאז, מציע גוגל לצרף את המילה מרצדס לכל מי שמחפש את שמו של קלימלה בפולנית. "הייתי עושה את זה שוב כי אני אוהב מכוניות", הדגיש החלוץ במבט לאחור והפרשה הזו מעמידה בסימן שאלה מסוים את הצהרתו לפיה עבר שינוי באופיו.

למעשה, אחרי ההצלחה בליגה השנייה ציפה קלימלה שהכל יילך בקלות בליגה הבכירה. להפתעתו, זה לא היה המקרה ואת עונתו הראשונה בסגל הבכיר של ביאליסטוק הוא העביר בעיקר על הספסל. בדקות המעטות שקיבל על הדשא, הוא הפגין בעיקר אנוכיות וחוסר משמעת טקטית, ולא טרח לבצע פעולות הגנתיות ללא כדור. עם זאת, המומנטום השתנה בסתיו 2019, אז פתח בתדירות גבוהה הרבה יותר בהרכב, סיפק מספר הופעות חיוביות, וכבש שבעה שערים ב-17 משחקים. איכשהו, זה הספיק על מנת להגדירו ככוכב עולה וסקאוטים נהרו לביאליסטוק כדי לראות בפעולה את הבליין שהפסיק לבלות.

המומנטום השתנה ב-2019. קלימלה (רויטרס)המומנטום השתנה ב-2019. קלימלה (רויטרס)

הנהלת יאגלוניה נהנתה עד הגג לשתף פעולה עם סוכניו של החלוץ כדי להעצים את התהודה, כי היא הריחה הזדמנות לעשות קופה נאה על שחקן לא לגמרי מוכח. במאבק שהתפתח על החתמתו ניצחה סלטיק ששילמה תמורתו בינואר 2020 את סעיף השחרור המופרז שלו שעמד על ארבעה מיליון אירו, תוך שהיא גוברת בין היתר על גנואה וקופנהאגן.

מעבר למערב אירופה היה השאיפה הגדולה של קלימלה, שהכריז בשחצנות עוד כאשר היה שחקן ספסל בביאליסטוק: "אני מעדיף לפרוש מכדורגל מאשר לשחק רק בליגה הפולנית". האמירה הזו זכתה בזמנו לביקורת נוקבת, אבל כאשר עבר לסקולטנד קיוו בפולין שהוא יוכל להתפתח לכוכב אמיתי. חלוץ העבר דריוש דזקנובסקי, ששיחק בסלטיק בתחילת שנות ה-90, ניבא: "המועדון ירוויח עליו המון כסף תוך זמן קצר. אין הרבה חלוצים ברמה גבוהה כרגע, ואין לי ספק שהביקוש לקלימלה יהיה גבוה הרבה יותר תוך שנה או שנתיים. סלטיק עשתה כמה עסקאות חכמות לאחרונה, למשל וירג'יל ואן דייק שהגיע בזול ונמכר לסאות'המפטון. לקלימלה פוטנציאל ענק והוא יכול ללכת בדרכו".

ההקבלה לבלם ההולנדי נשמעה מגוחכת מלכתחילה, אבל בפועל היא הייתה מגוחכת עוד יותר, כי התברר שהמנג'ר ניל לנון לא העריך את קלימלה כלל וסבר שאינו ראוי לשחק בליגה הסקוטית. במשך קרוב לשנתיים בגלאזגו פתח הפולני בהרכב חמש פעמים בלבד בכל המסגרות ולא עשה כמעט כולם גם כאשר שולב כמחליף בדקות הסיום, ובמאזנו היו שלושה שערים בלבד.

"ואן דייק הגיע בזול ונמכר לסאות'המפטון" (מערכת ONE)"ואן דייק הגיע בזול ונמכר לסאות'המפטון" (מערכת ONE)

קלימלה לא רק היה נחות באופן ברור בהשוואה לאודיסון אדואר שתפס את עמדת החלוץ המרכזי. הוא לא קיבל הזדמנות אפילו כאשר הצרפתי נפצע, כי לנון העדיף אז לשלוח למערכה את הקשר ריאן כריסטי על תקן תשע מדומה. ההחלטה הזו עוררה זעם אצל הפולני והוא הבין שאין לו עתיד בסלטיק. "חשבתי שאהיה חלוץ גדול בסקולטנד וזה לא קרה", הוא אמר בצער.

סלטיק ידעה שביזבזה הרבה יותר מדי כסף על קלימלה, אבל סוכניו עשו שוב עבודה מזהירה וניו יורק רד בולס הסכימה באפריל 2021 לשלם עבורו 4.5 מיליון דולר – הסכום השני הכי גבוה בכל תולדות המועדון. הוא הגיע לתפוח הגדול על תקן מה שנקרא Designated Player, כלומר שחקן זר איכותי עבורו מותר לחרוג מתקרת השכר הנהוגה בליגת MLS. ואכן, הפולני היה היחיד בסגל הרד בולס שהרוויח יותר ממיליון דולר לשנה.

ניו יורק שילמה 4.5 מיליון דולר על קלימלה (רויטרס)ניו יורק שילמה 4.5 מיליון דולר על קלימלה (רויטרס)

ההוצאות האלה היו אמורות לפתור את הבעיה הגדולה ביותר של השוורים האדומים – היעדר מחץ בהתקפה. הם סברו כי מצאו את הסקורר שיוכל להצעיד אותם להישגים והמנהל הספורטיבי, קווין תלוול, התפייט: "קיבלנו עליו חוות דעת מצוינות מסלטיק והיו שם אנשים שרצו להשאיר אותו במועדון. יש לו פוטנציאל לצמוח אם יקבל תמיכה וזה יקרה כאן אחרי שלא קיבל הזדמנות בסלטיק". ובכן, החוזה הנדיב ממש לא הצדיק את עצמו והאוהדים לא סימפטו את קלימלה מהרגע הראשון. באשר לתלוול, הוא כבר לא באמריקה, אלא חזר לפני שנה כדי לקבל את משרת המנהל הספורטיבי של אברטון – וקל לראות עד כמה עבודתו בתחום הרכש בעייתית גם שם.

שחקן זר שתופס את משבצת הכוכב הגדול צריך להיות כזה באמת. קלימלה שלא זומן מעולם לנבחרת פולין ונכשל באופן כה ברור בקבוצתו הקודמת, לא ענה על ההגדרה הזו כלל וכלל. בניו יורק הוא היה שחקן הרכב, כי למאמן האוסטרי גרהארד שטרובר אין הרבה אופציות אחרות, אבל התוצאות לא היו מרשימות. בעונת 2021 הוא כבש שמונה שערים בלבד ב-30 הופעות, מתוכם שלושה בפנדלים, והביקורת המרכזית כלפיו הייתה נעוצה באחוז ניצול מצבים נמוך במיוחד. בהיבט זה, היה קלימלה השחקן הגרוע ביותר ב-MLS, כי במדד השערים הצפויים הוא היה אמור לכבוש 13.7 פעמים. החלוץ ביזבז, אם כך, 5.7 שערים – ולא היה בליגה כולה שחקן שהתקרב למאזן העגום הזה.

הרבה להחמיץ. קלימלה (רויטרס)הרבה להחמיץ. קלימלה (רויטרס)

לא הכל היה שחור לגמרי, כמובן. קלימלה סיפק גם שישה בישולים והיה מעורב במספר כיבושים נוספים, כולל השער הדרמטי מול מונטריאול, אותו הינדס בהגבהה מצוינת מהאגף שהביאה ניצחון 0:1 והבטיחה את הכרטיס לפלייאוף. העניין הוא כי בפלייאוף עצמו החטיא הפולני פעמיים ממצבים קורצים בהארכה מול פילדלפליה. הרד בולס הודחו ותווית המחמיצן הכרוני כבר הייתה בלתי ניתנת להסרה. תוסיפו לכך נטייה להתחזות ולהתבכיין כלפי השופטים, ויהיה ברור מדוע פרשנים ועיתונאים קראו להחליפו בשחקן ראוי, גם אם נדרש להשלים עם הפסד כספי משמעותי.

זה לא קרה, והנתונים של קלימלה בעונת 2022 היו גרועים עוד יותר. הוא לא השתפר, אלא דווקא הלך אחורה, כבש חמש פעמים בלבד, וסיפק רק שלושה אסיסטים – כולם במשחק אחד גדול בטורונטו בחודש מרץ, כלומר לפני כמעט שנה. את הרשת לא מצא קלימלה מאז אוגוסט, והנסיגה ביכולתו הביאה אפילו את הנהלת הרד בולס להשלמה עם העובדה הפשוטה כי אינו מתאים לרמה זו, ובוודאי לא מצדיק את השכר הגבוה. במסגרת ההכנות לעונת 2023 התקבלה, אם כך, ההחלטה לחפש לו קבוצה חדשה ולהחתים חלוץ פורה יותר. הפועל באר שבע התנדבה לקחת אותו והפולני מגיע למקום שמתאים לו הרבה יותר מבחינת הפוטנציאל.

ומה יהיה בב"ש? קלימלה (רויטרס)ומה יהיה בב"ש? קלימלה (רויטרס)

אז איזה שחקן מקבלים בגנב? עיתונאי פולני מוביל הגדיר את קלימלה כ"סתם עוד חלוץ", ואפילו חצי עונה מוצלחת יחסית אי שם ב-2019 לא הייתה יוצאת דופן. הוא מהיר, אתלטי בזכות אימונים בחדר כושר ויש לו משחק ראש לא רע. מצד שני, הוא מודה בעצמו שאינו יודע לכדרר, משתמש רק ברגל ימין בלי לבעוט ברגל שמאל, מחמיץ את רוב ההזדמנויות, נוטה להתמהמה עם הכדור ברחבה, ואחוז הדיוק שלו במסירות נמוך למרות נסיונותיו להיות קבוצתי הרבה יותר מבעבר.

זה עשוי אולי להספיק בליגת העל כפי שזה הספיק פעם בביאליסטוק, אבל אין סיבה לצפות לסקורר אימתני שיכבוש בצרורות. בהתחשב בגיליון המשמעת הבעייתי מהעבר ובנטייה לשחצנות בכל מקום אליו הגיע, איש לא צריך להיות מופתע אם הפולני יתייחס לבאר שבע כאל תחנה זמנית שלא הולמת את "כישוריו", כפי שהוא רואה אותם. הרזומה של קלימלה מרשים הרבה יותר על הנייר מאשר במציאות, והוא עלול להתברר כפלופ אפילו בישראל.

צפו: הביצועים של חלוץ הפועל באר שבע החדש
אסור לפספס
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
נגןהרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
הרגע המביך שהשאיר את לוקה דונצ'יץ' בהלם
נגןויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
ויניסיוס הפרנזטור של פפסי בפרסומת חדשה
נגןשולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
שולחן הפינג פונג החדש שמשנה את המשחק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */