יום חמישי, 28.03.2024 שעה 10:24

בין מלבורן לניו יורק: הסיבות לפער אצל נובאק

22 גביעי גראנד סלאם, 10 מהם באוסטרליה לעומת 3 בלבד בארה"ב וזאת למרות ששתי התחרויות במשטח קשה. כיצד? ובכן, יש לכך כנראה מספר הסברים מעניינים

|
נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)
נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)

נובאק ג’וקוביץ’ חגג השבוע בפעם העשירית באוסטרליה, קפץ לאותה מדרגה לצד רפאל נדאל עם 22 מייג’ורים ועל הדרך גם סגר מעגל במלבורן אחרי הגירוש ההוא בשנה שעברה, סגירה שהוציאה ממנו תגובה יוצאת מגדר הרגיל, מירר בבכי והתפרק כפי שלא נראה מעולם.

השליטה האבסולוטית הזו על המשטח בגראנד סלאם הראשון של העונה מול הקושי בסוף השנה באליפות ארצות הברית העלו שוב אצל חובבי הטניס את השאלה הגדולה (“זה פער קיצוני, איך זה הגיוני בכלל?”) – מדוע הפערים אצל הכוכב הסרבי כל כך גדולים בין הטורנירים, הרי זה אותו משטח כזה, זה אותו נובאק ועדיין יש הבדל תהומי בהופעותיו במלבורן לעומת אלה בפלאשינג מדו.

נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)

ובכן, תשובה חד משמעית כנראה אפשר למצוא רק אצלו, אך ישנם ככל הנראה מספר גורמים שעושים את ההבדל. נתחיל מכך שנובאק הוא שחקן משטח מהיר מצוין, לא במקרה יש לו כבר 7 גביעי ווימבלדון, כולל זה האחרון. המשטח הקשה במלבורן הוא מהיר יותר מזה מארה”ב, כך המגרשים שם נבנו והוא בקטגוריית בינונית מבחינת המהירות בסולם של המשטחים השונים.

בנוסף, מזג האוויר באוסטרליה בחודש ינואר גבוה משמעותית מזה שבניו יורק בחודש אוקטובר, ומחקרים הוכיחו כי חום הופך את כדור הטניס למהיר יותר וכזה שגם קופץ גבוה יותר. אגב, כפועל יוצא כדור שקופץ גבוה יותר, דורש משחק הגנה משובח, כזה יש לנולה בשפע וגם לרפאל נדאל לדוגמה.

רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)

נדבך נוסף שמשפיע הוא כנראה העומס. אליפות אוסטרליה כידוע היא בתחילת השנה, אמנם אין פגרה כמעט בין עונות הטניס, אך עדיין לקראת הגראנד סלאם הראשון של השנה השחקנים מורידים הילוך ומגיעים רעננים יותר לפתיחת תחרויות הסבב בשנה החדשה. בניגוד לנדאל שבשל פציעות לא משתתף כדרך קבע בכל הגראנד סלאמים, הג’וקר מסתער על כל החזיתות (בהנחה ואין הרחקה בשל אי חיסון כמובן).

אז הסרבי שפייבוריט בכל גראנד סלאם למעט הרולאן גארוס, נותן פול אנרגיה באוסטרליה, בצרפת, בווימבלדון ובאופן טבעי יש לו דעיכה מסוימת בסוף השנה, כשהעומס מתחיל להשפיע ומונע ממנו להציג את יכולת השיא שלו. לעומת רפא למשל שלא פעם פסח על עונת הדשא, אז אצל נובאק זה לא קורה. לא במקרה השור זכה בתחרות בשנה שעברה, הוא אמנם היה פצוע לפני כן, אבל נח היטב והגיע ביכולת שיא.

נובאק ג'וקוביץ' חוגג (רויטרס)נובאק ג'וקוביץ' חוגג (רויטרס)

אז מלבד המהירות, המזג אוויר והטריות, סביר להניח שיש גם כאן משהו מנטלי. קרוב לוודאי שנובאק פשוט מרגיש הרבה יותר נוח באוסטרליה (למרות הסערה בשנה שעברה). הוא זכה שם לפני 15 שנה בגראנד סלאם הראשון, מנצח שם בצרורות ולגמרי חש בבית. זאת בניגוד לארה”ב שמשהו שם פחות מתחבר וכמובן ברקע הסאגה ההיא, כשפגע בשופטת ונזרק מהטורניר לפני שלוש שנים, היא גם כנראה לא התרחשה דווקא שם.

אסור לפספס
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
נגןסוס טורקי: המהפך של מסוט אוזיל בחדר כושר
סוס טורקי: המהפך של מסוט אוזיל בחדר כושר
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */