יום חמישי, 02.05.2024 שעה 10:20
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7224-6531מכבי ת"א1
6522-6431מכבי חיפה2
5826-5131הפועל ב"ש3
5042-4231הפועל חיפה4
4332-3431מכבי בני ריינה5
3639-2931בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4035-3430הפועל ירושלים1
3544-3230מכבי נתניה2
3436-4430בית"ר ירושלים3
3343-2630הפועל חדרה4
3355-3530מכבי פ"ת5
3044-2430מ.ס אשדוד6
2749-3330הפועל ת"א7
2144-2230הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • 3 - 2
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • 1 - 2
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • 2 - 0
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

"ערן האמיתי": על שינוי המומנטום של זהבי

ההתחלה הקשוחה בעקבות הפציעה, הביקורות שהכעיסו את קרוביו והרגע שעבר מול הפועל ירושלים ושינה הרבה. ב-20:30, הצהובים ינצחו רק עם מספר 7 בשיאו

|
ערן זהבי חוגג (רדאד ג'בארה)
ערן זהבי חוגג (רדאד ג'בארה)

“שחקן כדורגל, בכל גיל, אבל בטח כזה שנכנס לעשור הרביעי של חייו, לא יכול להיות טוב כשהוא לא עושה הכנה לעונה. זה מאוד פשוט”. את המשפט הזה אמר לי לפני שנתיים אלון חזן, אז כפרשן בערוצי ONE, טרם קיבל את התפקיד כמאמן נבחרת ישראל. בכלל לא דיברנו על ערן זהבי, אלא על שחקנים אחרים בליגה הספרדית אותה שידרנו ביחד, אך המשפט הזה נדבק לראש ולא עזב אותי. 

בימים האחרונים, כאשר התיישבתי להכין את הכתבה על ערן זהבי לקראת משחק ההזדמנות האחרונה של מכבי תל אביב מול מכבי חיפה הערב (שני, 20:30), חזרתי אל המשפט הזה. "אנשים צריכים להבין שערן זהבי חווה פציעה לא פשוטה בכלל, אפשר להגיד שבגילו ובהתחשב בכך שזו הייתה הפציעה הראשונה מהסוג הזה שהוא סופג - זאת בהחלט הייתה פציעה קשה ועוד בברך. זה הרס את כל ההכנה לעונה, זה הוציא אותו מהקצב כאשר השאר נכנסו אליו.  

ערן זהבי. "חווה פציעה לא פשוטה" (איציק בלניצקי)ערן זהבי. "חווה פציעה לא פשוטה" (איציק בלניצקי)

"לקח לו כמעט שלושה חודשים להתאושש מזה. ערן זהבי שנכנס בתחילת חודש אוגוסט כמחליף מול אריס סלוניקי בבלומפילד, נכנס פצוע לגמרי לדשא. אף אחד לא דיבר על זה, אף אחד לא התעסק בזה, באיזשהו מקום הגול הזה גרם לכולם לחשוב שהנה הוא פה, הוא חזר, הכל בסדר. אבל הוא לא היה פה", מספרים במכבי ת"א.

זה היה רגע של התפרצות רגשות אדירה. 4 באוגוסט, בלומפילד כמעט מלא, מכבי ת"א מנסה להעפיל לשלב הבתים של הקונפרנס ליג אבל ולאדן איביץ' מרגיש עוד לפני המשחק מול היוונים, שמשהו לא מסתדר לו בקבוצה. ג'ורג'ה יובאנוביץ' אומנם כבש צמד שערים שני משחקים קודם באירופה, אבל המאמן הסרבי עדיין היה בתחושות קשות ממשחק גביע הטוטו נגד מכבי נתניה וגם מה-0:0 מול זירה החלשה בבלומפילד, משחקים בהם סטיפה פריצה לא מצא את הרשת. הוא הרגיש שבלי זהבי, הוא לא עובר את אריס. 

ערן זהבי עם ה'פיו פיו' הראשון בקדנציה המחודשת במכבי (רדאד ג'בארה)ערן זהבי עם ה'פיו פיו' הראשון בקדנציה המחודשת במכבי (רדאד ג'בארה)

התכנון היה שהוא יעלה לכמה דקות בודדות נגד היוונים, אבל איביץ' לא הרגיש בטוח במשחק של הקבוצה שלו. בדקה ה-66, רבע שעה לפני הזמן שסוכם שהוא עתיד להיכנס למשחק, הסרבי קרא אליו את זהבי אל הדשא. 18 דקות אח"כ הוא כבר שם את הכדור ברשת, אבל הגול הזה במקום מסוים עשה עוול בהמשך הדרך למספר 7 שחזר אחרי שש שנים מעבר לים. הוא קרע רשתות בסין ואח"כ בפ.ס.וו איינדהובן רשם מספרים מעולים, 37 שערים ו-16 בישולים ב-79 הופעות בכל המסגרות במדי הקבוצה ההולנדית. מעורבות ב-53 גולים בפרק הזמן הזה. לידו שיחקו כוכבי כדורגל צעירים ובוגרים כאחד, והוא בלט גם שם. לא סתם קרוביו שיתפו את הפוסט שמראה איפה נמצאים חבריו בעונה שעברה. 

ערן זהבי אחרי השער מול אריס ביוון (ראובן שוורץ)ערן זהבי אחרי השער מול אריס ביוון (ראובן שוורץ)

מריו גצה בפרנקפורט, קודי גאקפו בליברפול, נוני מדואקה בצ'לסי, ריטסו דואן שעשה מונדיאל נהדר עם יפן עבר לפרייבורג. שנה לפני כן דוניל מאלן עבר לדורטמונד, דנזל דאמפריס לאינטר. כוכבי כדורגל, כישרונות אדירים שבלטו באיינדוהבן והמשיכו לבמות הגדולות ביותר של הכדורגל העולמי, וזהבי היה מלך השערים של הקבוצה בתקופתו. בעונת 2020/21 סיים עם 17 שערים בכל המסגרות, בעונה שעברה סיים עם 20 כאמור ובסה"כ - 37. לגאקפו היו 32 בתקופה המקבילה של שתי העונות האלה, למדואקה 18, לדואן היו בעונה שעברה 11 שערים, למאלן היו 27 בעונה בה שיחקו השניים ביחד. 

"לאנשים היו הרבה ציפיות אחרי שהוא חזר. חשבו שהוא יקרע רשתות, אבל הוא היה פצוע וצריך להבין ולראות את המצב ולא תמיד לשפוט לפי אם היום הוא לא שם גול אז הוא לא טוב. לשחקן לוקח זמן להדביק את הקצב אחרי פציעה, בטח שהיא ברגע כל כך קריטי כמו קדם העונה. הניתוח שלו היה בסוף מאי, מכבי התכנסה ביוני והכאבים הופיעו בזמן המחנה, בסוף חודש יוני. צריך גם להבין שלהתאקלם בחזרה אחרי שש שנים זה נושא שלא דובר מספיק", מסבירים בסביבתו של זהבי. 

ערן זהבי (רדאד ג'בארה)ערן זהבי (רדאד ג'בארה)

דווקא זהבי בעצמו התייחס לכך. "עברתי פציעה לא פשוטה ולוקח זמן להתאקלם לארץ ולכדורגל שלנו. אנשים קצת מזלזלים בכדורגל פה ולא מבינים שזה קשה לחזור גם אם לפני שש שנים הייתי פה משהו אחד והיום זה משהו שונה. אני חוזר לעצמי לאט לאט ואני שמח שיש לי קבוצה טובה ומועדון תומך שעוזרים לי", אמר בשיא התקופה בה חטף ביקורת, בעיקר בתקשורת כמובן, בדגש על שחקני עבר כאלה ואחרים שהיה נראה שחיפשו את הרגע להכניס את הסכין.  

את התחושה לפיה מזלזלים בו ובמה שעשה זהבי סוחב גם בימים אלה. פגע בו ובקרובים אליו מאוד כאשר יצאו הכתבות בברזיל לפיהן הוא "הציע את עצמו" לבוטאפוגו לקראת חלון ההעברות של ינואר. כאב להם כפליים כאשר הידיעות האלו צוטטו בתקשורת הישראלית כאילו זו עובדה גמורה. כמובן שאותו דיווח היה פייק ניוז גדול. סוכנו, רונן קצב, מיהר להגיב לידיעות ההן בברזיל דבר שבד"כ לא קורה. הרי זהבי הוא הישראלי הכי מסוקר בשנים האחרונות עם אין ספור שמועות לגבי העתיד שלו. קצב אף פעם לא הגיב, אף פעם לא יצא נגד ידיעות כאלה. "אנחנו מקבלים הרבה פניות לגבי ערן ואנחנו בחיים לא מציעים את עצמנו. יש לו חוזה במכבי ת"א, הוא חתם לשנתיים והוא מתעסק רק במכבי ת"א", אמר לפני כמה ימים. 

ערן זהבי. לא הציע את עצמו לשום קבוצה (רדאד ג'בארה)ערן זהבי. לא הציע את עצמו לשום קבוצה (רדאד ג'בארה)

התחושה אצל זהבי הייתה שבזמן שהוא מקבל הערכה מאוד גדולה מאנשים שעבדו איתו בפ.ס.וו, כמו למשל רוג'ר שמידט שהיום מאמן את בנפיקה, פה בארץ הוא מקבל כתף קרה. "הנטייה בכדורגל הישראלי היא לא להבין את הדברים", אומרים להגנתו במכבי ת"א. "כשערן הלך להולנד אנשים אמרו למה ללכת לשם, ואז אתה רואה מי נמצא בקבוצה, לאן הם התקדמו וערן היה יותר בולט מכמעט כל השמות שסביבו מבחינת מספרים. בישראל ללא ספק לא העריכו את מה שהוא עשה שם והיו מתמקדים בטוקבקים של כל מיני אנשים בפורומים. זה לא רציני. ידענו בדיוק מה אנחנו מחזירים לישראל ואיזה שחקן הוא". 

"עכשיו מקבלים את ערן האמיתי", אומרים במכבי. "אנשים לא הבינו אבל הוא שיחק פצוע לגמרי כי זה היה חשוב למערכת שהוא יהיה שם. אם תעקבו אחרי ציר הזמן, מהרגע שהוא נכנס לשחק נגד אריס סלוניקי ותיקחו שלושה חודשים קדימה, אתם מגיעים לחודש נובמבר שלפני היציאה לפגרה, ושם באמת כבר באו המשחקים היותר טובים שלו", מוסיפים. אז מה קרה בפגרה? זהבי המשיך לעבוד קשה כמו שהוא רגיל, לא עצר, לא נתן לעצמו מנוחה גם בחופשים שהיו, וכך הצליח ליישר קו מבחינת כושר גופני עם השאר. 

ערן זהבי. עבד קשה בפגרה (רדאד ג'בארה)ערן זהבי. עבד קשה בפגרה (רדאד ג'בארה)

התוצאות ברורות. 9 שערים ב-8 משחקים מאז שהכדורגל חזר. הוא הדביק את ג'ורג'ה יובאנוביץ' ואחרי המשחק בטדי מול בית"ר ירושלים לשניהם יש העונה 16 שערים בכל המסגרות. אבל היה עוד רגע שקדם לכך. רגע ששינה משהו בזהבי עצמו. זה קרה בטדי, כן, גם הרגע הזה היה באצטדיון בירושלים אך במשחק נגד הפועל. מכבי ת"א אומנם ניצחה, הציגה משחק טוב, אבל אירוע אחד כאשר זהבי לא קיבל מסירה ברחבה - היה כזה שאי אפשר להתעלם ממנו. 

זהבי שהיה מתוסכל באותו הרגע פשוט עצר. הפסיק לשחק. "אין דבר כזה לעצור. חלוץ חייב להיות מוכן לכל הזדמנות. הוא הבין לבד שמה שקרה לא בסדר. הוא דיבר עם מי שצריך, הבין שהייתה שם טעות", מספרים הקרובים אליו. מספר 7 לקח על עצמו מאז הרבה יותר מנהיגות, שינה קצת את הגישה והקארמה הטובה סביבו הביאה את המספרים להם חיכו כולם. "מה שרואים עכשיו זה את ערן זהבי. מה שראו מקודם זה ערן זהבי שמנסה לחזור לפציעה", ממשיכים בסביבת השחקן. 

ערן זהבי (איציק בלניצקי)ערן זהבי (איציק בלניצקי)

"התקשורת עשתה לו עוול, כל האמירות של "זה מה שקיבלנו", זה היה שחקן אחר שניסה להיות שם עבור הקבוצה ועלה מוגבל לדשא. הוא חזר למיקוד שלו ומול הפועל ירושלים זו הייתה נקודת מפתח שכשחקן אתה מעיר את עצמך אחריה", הם מוסיפים. הערב זהבי יעלה אל כר הדשא בבלומפילד כאשר בימים האחרונים כולם מתעסקים במשהו אחר בכלל, באוסקר גלוך. אך עם כל הכבוד לילד, אם מכבי ת"א רוצה לחזור אל מאבק האליפות היא תצטרך לנצח את מכבי חיפה וכדי לעשות את זה היא תצטרך את ערן זהבי בשיאו. 

כמובן שאין גרנטי בכדורגל, הדברים שהובאו בכתבה הזו לא מבטיחים שמספר 7 של הצהובים יבקיע צמד וייקח את הקבוצה לעבר הניצחון. תסריט לא מופרך כלל הוא שמכבי ת"א תפסיד למכבי חיפה ותסיים את מרוץ האליפות שלה כבר בחודש ינואר. יחסי הכוחות נגדה והמועדון לא נמצא בשעתו היפה ביותר מאז התפוצץ הסיפור סביב עזיבתו של ולאדן איביץ'. ועדיין, אם מישהו הערב יכול לשנות את פני העונה של מכבי ת"א לכיוון חיובי, זה כנראה רק הוא. רק ערן זהבי. 

ערן זהבי. הרבה מוטל עליו (רדאד ג'בארה)ערן זהבי. הרבה מוטל עליו (רדאד ג'בארה)
אסור לפספס
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
נגןתראו מי הגיע לתמוך בהיט בפלייאוף ה-NBA?
תראו מי הגיע לתמוך בהיט בפלייאוף ה-NBA?
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */