יום שני, 20.05.2024 שעה 23:42

"מבטיח שאם לא תשתו בירה 3 שעות - תשרדו"

נשיא פיפ"א, אינפנטינו, בנאום יוצא דופן לפני המונדיאל: "מרגיש ערבי, נכה וגם הומו", "בזכותנו ישראלים ופלסטינים יטוסו יחד, אבל לא מדברים על זה"

|
ג''אני אינפנטינו (רדאד ג'בארה)
ג''אני אינפנטינו (רדאד ג'בארה)

בצל הביקורת על ההחלטה של פיפ”א להתקפל ולא לאפשר מכירת בירה באצטדיונים בזמן המונדיאל בקטאר, נשיא הארגון ג’אני אינפנטינו קיים הבוקר (שבת) מסיבת עיתונאים יממה לפני משחק הפתיחה של הטורניר ובו הוא סיפק נאום יוצא דופן.

אינפנטינו אמר: “הייתי שקט בחודשים האחרונים, אבל עכשיו אני חושב שזה חשוב להיפגש עם התקשורת ולדבר על כל הנושאים הבוערים שנמצאים על השולחן. היום יש לי תחושות חזקות, אני מרגיש קטארי, אני מרגיש ערבי, אני מרגיש אפריקאי, מרגיש הומו, נכה, עובד זר - ואני מרגיש את כל זה כי שמעתי וראיתי שאני לא קורא הכול”.

“אני רוצה סיפור אישי, כי אני בן לעובדים זרים, ההורים שלי עבדו קשה מאוד בתנאים נוקשים בשווייץ ואני זוכר זאת היטב. אני לא מדבר על אפרטהייד, אבל זוכר היטב איפה ואיך עובדים הזרים התגוררו וחיו, זוכר מה קרה לדרכונים שלהם שם. כשהגעתי לדוחא נסעתי לראות את מגורי העובדים ואמרתי שהתנאים לא טובים וחייבים לשנות זאת, כמו ששווייץ עשתה בעבר”, המשיך.

התנאים לא טובים. ג'אני אינפנטינו (רדאד ג'בארה)התנאים לא טובים. ג'אני אינפנטינו (רדאד ג'בארה)

“כמו שווייץ, גם קטאר השתפרה והשתנתה. אני לא כל מה שהזכרתי קודם, ולא באמת פועל זר, אבל אני יודע מה זה להרגיש מופלה לרעה. הציקו לי כי הייתי איטלקי ולא דיברתי גרמנית היטב. מה עשיתי? ניסיתי למצוא חברים חדשים ולא האשמתי אף אחד במצב, וזה מה שאנחנו צריכים לעשות. אני חש ברגשות כלפי כל העובדים של פיפ”א, כולם כאן כי הם רוצים להיות חלק מאירוע כדורגל הטוב ביותר. אני גאה שיש לי את סמל פיפ”א על הז’קט. זה יהיה מונדיאל נהדר ואנחנו רוצים שהוא ייראה כך. יותר מ-100 אלף איש מטפלים בכל מה שקשור לזה וכולם גאים בעבודתם, כך שאני מודה להם”, אמר אינפנטינו בנאומו.

אינפנטינו הוסיף: “מה שעצוב זה שאנחנו רואים סטנדרט כפול. לגבי הפועלים הזרים, למדנו כמה שיעורים על ידי המערב. אני אירופאי ואני חושב שמה שעשינו ב-3,000 שנה האחרונות בעולם, רק על זה אנחנו צריכים להתנצל לפני שנטיף מוסר לאחרים. לפני שש שנים דיברתי על הפועלים פה ופעלתי בנושא, כמה מהחברות האירופאיות עשו זאת גם הן ופעלו בנושא? אף לא אחת. רק פיפ”א. המון נציגי ממשלות מגיעים לקטאר, היא מדינה שיכולה להגן על עצמה. אני מגן על הכדורגל. לקטאר יש גז וכולם מגיעים לכאן כי הם רוצים משהו”.

קטאר ערוכה למונדיאל (רדאד ג'בארה)קטאר ערוכה למונדיאל (רדאד ג'בארה)

“מי דואג לפועלים? פיפ”א, קטאר והכדורגל. 400 עיתונאים נמצאים כאן, לפני יומיים הייתי כאן באירוע לנכים, אבל רק ארבעה עיתונאים היו בו. לאף אחד לא אכפת, אבל הפועלים הזרים סובלים והקהילה הגאה סובלת, ואנחנו צריכים לדאוג לכל מי שסובל”, הוסיף.

"מי דואג לפועלים?" ג'אני אינפנטינו (רדאד ג'בארה)"מי דואג לפועלים?" ג'אני אינפנטינו (רדאד ג'בארה)

“קראתי מחקר שאמר שבגלל מדיניות ההגירה של אירופה, 25,000 פועלים מתו בשמונה שנים. למה לא ביקשו פיצוי למשפחות הפועלים הללו? לאן אנחנו הולכים עם דרכי העבודה שלנו? אם נסתכל אחורה על נושאי ההגירה ואכן יש אנשים שרוצים לעבוד בחו”ל, קטאר מציעה להם הזדמנות. הם מרוויחים פה פי 10 ממה שיקבלו בארץ מוצאם. זה עוזר להם ולמשפחתם לשרוד באופן חוקי”.

קטאר מציעה הזדמנות. ג'אני אינפנטינו (רדאד ג'בארה)קטאר מציעה הזדמנות. ג'אני אינפנטינו (רדאד ג'בארה)

“באירופה סוגרים גבולות ולא מאפשרים לעובדים הזרים לעבוד באופן חוקי. מי שמגיעים לאירופה עשו זאת במסע קשה ורק מעטים שורדים. אם לאירופה היה אכפת, היא הייתה יכולה לייצר עבורם מסגרת חוקית להתפרנס בה כמו בקטאר ולתת להם עבודה, עתיד ותקווה. זה לא אומר שאסור לנו להעביר ביקורת. אבל הטפת מוסר חד צדדית היא צביעות רבותיי”.

“למה אתם לא מזכירים את השיפור בתנאי העובדים הזרים בקטאר שחל מאז שנת 2016? קשה לפועל שמגיע לפה לחזור הביתה, אבל הוא מרוויח לא מעט כסף עבורו. כמובן שאנחנו חייבים לעזור לאנשים הללו ולהשקיע בהם ובהשכלה שלהם, אבל שינויים לוקחים זמן, בכל מקום ובכל חברה. באירופה זה לקח מאות שנים. הדרך לשפר את המצב היא בשיח, לא בקביעת עונשים וסנקציות. מה שקורה פה הוא לא צודק”, סיכם.

"הדרך לשפר את המצב היא בשיח". ג'אני אינפנטינו (רדאד ג'בארה)"הדרך לשפר את המצב היא בשיח". ג'אני אינפנטינו (רדאד ג'בארה)

“אני גאה בכך שהיו לי דיונים עם השלטון בקטאר על נושא העבודה הזרה. יש תקווה, כי יוקם מרכז ILO לעובדים הזרים והם יוכלו לבקש עזרה שם. זו התחייבות גדולה של ממשלת קטאר. מעבר לכך, יש מתווה פיצויים חוקי לעובדים בקטאר וקרן פיצויים מיוחדת ששילמה מאז 2018 פיצויים בגובה של יותר מ-350 מיליון דולר. אם בארבע השנים האחרונות זה היה הסכום, אז בארבע השנים הבאות כלום לא ישתנה, אז עוד 350 מיליון דולר ישולמו וגם החברות המערביות שפועלות פה יצטרכו לשלם במסגרת המתווה הזה”.

“אם היה פועל שלא קיבל פיצוי בעבר, הוא יוכל לגשת למשרד העבודה והרווחה ולקבל את מה שמגיע לו. לפיפ”א יש קרן מיוחדת לגביע העולמי ולמורשתו, כך שכל מי שרוצה להשקיע בה יכול לעשות זאת, כאשר הכסף יילך קודם כל לחינוך לילדים כדי שיהיה לנו עתיד טוב יותר. אני מודה לרשויות בקטאר שאפשרו זאת. יחד עם ILO נקים מטה משותף ותוכנית מסודרת, על בסיס מה שקרה בקטאר, ונשתף את המסקנות שלנו מכך”, הוסיף.

הבטיח להסיק מסקנות. אינפנטינו (רדאד ג'בארה)הבטיח להסיק מסקנות. אינפנטינו (רדאד ג'בארה)

לגבי הקהילה הגאה אמר: “כולם רצויים כאן. כל אחד יכול לבוא לקטאר ויתקבל בברכה, לא משנה הלאום, הדת, הגזע והנטייה המינית שלו. נכון שיש עונש מאסר על יחסים חד מיניים, אבל ככה זה היה גם בשווייץ כשהיא אירחה את המונדיאל. אז נתקוף הקטארים על זה? מדובר בתהליך. כל אדם ייתן דעה שונה ותשובה שונה בנוגע לכך, כולל אבי המנוח וילדיי”.

“תנסו לאחד את כולם, לא להצביע על אחרים ולומר רק מה לא בסדר. תסתכלו גם במראה. אנחנו מארגנים מונדיאל, לא מלחמה. תסתכלו על העיר, היא מדהימה ביופיה ואנשים באו ליהנות כאן. תוקפים את החוגגים כי הם לא נראים כמו ספרדים או אנגלים? כי הם באו מהודו? לכולם יש חיים קשים וכולם אוהבים כדורגל. זאת גזענות. איפה אתם מקבלים השונה מכם? אסור לנו להפיץ שנאה. אנחנו ארגון בין-לאומי וכל התאחדות כדורגל היא שווה בין שווים. כולנו אנשי כדורגל”.

ג'אני אינפנטינו (רדאד ג'בארה)ג'אני אינפנטינו (רדאד ג'בארה)

אינפנטינו התייחס גם לישראל: “אנחנו רוצים להישאר ארגון בינלאומי שמאחד את העולם. הטורניר הזה יאיר את העיניים של העולם. לכולנו היסטוריה שונה ומנהגים שונים, אבל אם משהו לא צודק ולא נכון - חשוב שתאמרו זאת ותציעו כיצד לשפר אותו. כשהטאליבן השתלט על אפגניסטן וארצות הברית עזבה, בדקנו איך אפשר לעזור. יצרתי קשר עם שק החוץ הקטארי שענה מיד ובזכותו חילצנו משם 160 נשים וילדים. רצינו שמדינות יקבלו אותם, אבל כל המדינות סגרו בפניהם את הדלת חוץ מאלבניה. עדיין נותרו 400 אנשי כדורגל מאפגניסטן שעדיין אין להם לאן ללכת. לראשונה יטוסו מאות פלסטינים וישראלים ביחד באותו מטוס, מתל אביב לדוחא, בזכות העזרה שלנו. למה אתם לא מדברים על זה?”

נשיא פיפ”א התייחס גם לסוגיית האלכוהול וציין: “כל החלטה שנלקחה בגביע העולם התקבלה באופן משותף בין קטאר לפיפ”א. יש הרבה מקומות לאוהדים, בהם הם יוכלו לשתות אלכוהול. אם למשך שלוש שעות לא תשתו בירה - אתם תשרדו, אני מבטיח לכם. גם במדינות אירופאיות אחרות אסור לשתות בירה במגרשים. ניסינו עד לרגע האחרון לבדוק האם זה אפשרי, אבל בגלל שיש ארבעה משחקים ביום בשטח קטן יחסית לכן החלטנו לאפשר רק באזורי האוהדים ברחבי העיר. באדווייזר תמשיך להעניק חסות לפיפ”א עד 2026 והם היו השותפים שלנו גם בתקופות קשות, אני מודה להם על העזרה. אמרו לי שנותני החסות יעזבו אותנו ושהאוהדים לא יגיעו לקטאר, אבל זכויות השידור נמכרו במחיר גבוה יותר והרווחנו יותר גם מנותני החסות והכרטיסים. נרוויח הרבה מהטורניר הנוכחי”.

ההחלטות התקבלו במשותף. אינפנטינו (רדאד ג'בארה)ההחלטות התקבלו במשותף. אינפנטינו (רדאד ג'בארה)

לפני כן התקיימה מסיבת העיתונאים של השופטים. מאמיסו בוסאקה, יו”ר ועדת השיפוט במונדיאל, הודיע כי השופטים יחמירו עם הענישה לעבירות קשות, התחזויות ושפה לא מכבדת כלפי השופטים. אינפנטינו הגיע גם למסיבת העיתונאים של השיפוט כדי לומר שעבודתם חשובה להצלחת המונדיאל.

האווירה מתחממת בקטאר, צפו בטירוף
אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */