יום שבת, 01.06.2024 שעה 17:42

הצעות, טקטיקות ומהפכה: הרגע הקריטי של לוזון

מהקבוצות שדחה אל לימודי כדורגל בחו"ל. המאמן שעשה מהפכה בנבחרת הצעירה מגיע הערב (20:15) לרגע החשוב ביותר: "יש לי היכולת להביא את ישראל ליורו"

|
גיא לוזון (חגי מיכאלי)
גיא לוזון (חגי מיכאלי)

בראש השנה הקודם, ספק אם גיא לוזון חשב שיעמוד הערב (20:15) על הקווים של הנבחרת הצעירה, במשחק הגורלי על ההעפלה ליורו הצעירות מול נבחרת אירלנד. המאמן עבד בזמנו במכבי פתח תקווה אותה הצליח “לשקם” לאחר שנים לא פשוטות בקריירה כשבמקביל, אלון חזן (מי שמשמש היום כמאמן הנבחרת הבוגרת) עוד היה זה שהדריך את החבורה הצעירה.

אלא שבכדורגל דברים משתנים: לוזון סיים בקול ענות חלושה שלוש עונות לא רעות במלאבס, עם עימותים לא נעימים מול קהל האוהדים שמחה נגדו ובסוף חודש דצמבר, לפני תשעה חודשים בדיוק, הוא עזב במה שהוגדרה אז כ"הסכמה משותפת של שני הצדדים".

הסיום הפחות נעים הוביל את האיש החזק במועדון, הדוד אבי לוזון, לקבל החלטה כי לטובת שני הצדדים, המאמן לא ישוב יותר לעולם לקבוצה. גם גיא שותף לאותה הדעה, אך לא מהסיבות של אבי, שחושב שעדיף לנתק אותו מהמועדון, גם לטובתו. 

אבי לוזון וגיא לוזון בימים בפתח תקווה (שחר גרוס)אבי לוזון וגיא לוזון בימים בפתח תקווה (שחר גרוס)

"הסיום שלי היה מר, אבל זה לא מעיב על מה שעשיתי שם. העפלנו ליגה בקלות, הגענו לגמר הגביע והעפלנו לפלייאוף העליון עם אחד התקציבים הנמוכים בליגה. צריך לזכור שלפחות ארבעה שחקנים נמכרו פה בתקופתי", אמר לחבריו הקרובים, "אין לי למה לחזור לשם, שברתי את כל תקרות הזכוכית: סיימתי במקום השני, הייתי שלוש פעמים באירופה כולל העפלה לשלב הבתים, היינו בגמר הגביע. אין לי יותר מטרות שם". 

ארבעה וחצי חודשים היה לוזון ללא עבודה ובהם שמר על שתיקה. עד המינוי שלו למאמן הצעירה, הוא זכה להצעה מהליגה ההונגרית מקבוצת אויפשט, אשר שלחה לו חוזה מוכן לעונה וחצי, עליו המאמן רק היה צריך לחתום כדי להתמנות למאמן הקבוצה.

לוזון החליט שמסיבות אישיות ומשפחתיות הוא יישאר בארץ, כאשר דחה גם התעניינות מקפריסין. הוא ניצל את הזמן כדי לנסוע להשתלמויות אצל רד בול זלצבורג, מוליכת הליגה האוסטרית, ומאמנה מתיאס יאייסלה, ובהמשך גם המריא לצרפת לסייר במתחם האימונים של סט. אטיין.

גיא לוזון (ההתאחדות לכדורגל)גיא לוזון (ההתאחדות לכדורגל)

הזמן הפנוי גרם לו להתעמק בלא מעט ספרים על טקטיקות במשחק הכדורגל, אך הספר שהותיר בו חותם יותר מכל, היה של טוני קאר. מי שהיה אחראי על האקדמיה לפיתוח שחקנים צעירים בווסטהאם הלונדונית ובין היתר הוביל את פיתוחם של ריו פרדיננד ופרנק למפארד. 

בחזרה למינוי לצעירה: לוזון, נפגש עם המנהל המקצועי של הנבחרות הצעירות יילה חוס, לשתי פגישות עבודה, כיאה למספר מועמדים שהתמיינו לתפקיד. "הסיבה היחידה שאני רוצה להגיע לנבחרת הצעירה, היא כדי להצעיד אותה ליורו. יש לי את היכולת והנסיון להביא את הקבוצה לאליפות אירופה כי יש לי נסיון גם ברמה האירופית וגם מבחינת זה שאימנתי באליפות אירופה" אמר לוזון להולנדי, במה שהוביל בהמשך למינויו.

התוצאות של לוזון לא היו מוצלחות בהתחלה: הפסד 0:1 ללטביה (למרות שליטה מוחלטת) וניצחון דחוק 0:2 על סן מרינו, סידרו לו בכל זאת את הכרטיס לפלייאוף ושם החלה המהפכה בסגל. לא מעט שחקנים שעמדו לרשותו של חזן בתחילת הקמפיין, לא היו זמינים: עמרי גאנדלמן היה פצוע, אור בלוריאן לא שיחק בקבוצה, עדן קארצב וליאל עבדה עלו לקבוצה הבוגרת וגם סוף פודגוראנו נפצע.

ליאל עבדה, עלה לנבחרת הבוגרת (חגי מיכאלי)ליאל עבדה, עלה לנבחרת הבוגרת (חגי מיכאלי)

לוזון החליט על מהפכת נבחרת הנוער: לא מעט שחקנים, שרק לפני מספר חודשים עוד שיחקו תחת אופיר חיים בנבחרת הנוער והגיעו לגמר אליפות אירופה הוקפצו לסגל של המאמן, דוגמת תאי עבד, אל ים קנצפולסקי ועידן טוקלומטי (שגם כבש את שער היתרון באירלנד במשחק הראשון). למעשה, מדובר בנבחרת היחידה מתוך אלו שמשתתפות בשלב הפלייאוף שכוללת ארבעה שחקנים שנולדו בשנתון 2004.

המאמן הטרי יחסית החליט שמה שהיה כבר לא רלוונטי לעכשיו וזימן את השחקנים על פי שני קריטריונים מרכזיים: מי שנמצא בכושר הכי טוב ומקבל דקות משחק ומי שעונה על הצרכים המקצועיים במערך שלו. לצורך הדוגמה, ארד בר, מי שנחשב לבן טיפוחו של לוזון, נשאר מחוץ לסגל לאחר תקופה פחות טובה ובנבחרת ציינו, שאם היה מספק את שני המשחקים האחרונים שסיפק בקבוצתו, רק חודש לפני, הוא היה מזומן.

המאמן גם ניצל את עזיבתו של מאמן השוערים איתי זילפה לנבחרת הבוגרת, כדי לצרף לתפקיד את ויקטור בוכניק, שעבד במכבי פ"ת בשמונה השנים האחרונות ונחשב למוערך מאוד על ידו ולאיש סודו. בכך למעשה ניסה ליצור מעטפת שקרובה אליו.

גיא לוזון (חגי מיכאלי)גיא לוזון (חגי מיכאלי)

לא מעט דברים עברו על המאמן בין הטורניר הקודם בו שימש כמאמן הנבחרת הצעירה (בטורניר שנערך בישראל והוביל להעפלה אוטומטית) ועד המשחק הערב, שבו יוכל שוב להוביל את הנבחרת עד גיל 21 לטורניר יורו הצעירות. גם לוזון יודע, שמעבר לעתיד הנבחרת שמוטל על הכף הערב, גם עתידו האישי נמצא על המוקד. הפסד יוביל להופעת הביקורות שוב ולחזרת הטענות שמונה בשל קשריו המשפחתיים. 

ניצחון? במקרה כזה אף אחד לא יזכור שהגיע רק לקראת סוף הקמפיין מכיוון שיהיה חתום על העפלה שנייה בקריירה לאליפות אירופה לנבחרות צעירות. החלום לשוב לאמן בחו"ל עדיין קיים, אך כאמור לא על הפרק כיום בשל סיבות משפחתיות. ניצחון הערב, יגדיל את הסיכויים להגשמת השאיפה בעתיד.

אסור לפספס
נגןכואב: ספיד נפצע בתחרות גלגול הגבינה מההר
כואב: ספיד נפצע בתחרות גלגול הגבינה מההר
נגןקאסמירו עובד עם היורש על ביעטה מעל החומה
קאסמירו מלמד את הבן שלו לבעוט מעל החומה
נגןהאם זה השער העצמי היפה ביותר בהיסטוריה?
האם זה השער העצמי היפה ביותר בהיסטוריה?
נגןהפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
הפרסומת החדשה של מסי ביחד עם וויל סמית'
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */