יום חמישי, 18.04.2024 שעה 19:20

"ב"ש לא הציגה את הזווית שלי, הייתה פגיעה"

רוני לוי שובר שתיקה בראיון ל-ONE: "עשיתי טעות כשקראתי לאוהדים אפסים, שקלתי להתפטר מב"ש חודש לפני", "לא ביקשתי מבניון שייקח אותי לאמן בנבחרת"

|
רוני לוי (שחר גרוס)
רוני לוי (שחר גרוס)

אחרי תקופה ארוכה רוני לוי שובר שתיקה בראיון מיוחד ל-ONE. בניגוד לתדמית שנוצרה לו בתקשורת - רוני לוי הקשוח, העקשן והרציני, יושב המאמן לראיון ומבטיח לדבר בפתיחות, להתעמת עם הביקורות והכול בחיוך, בנינוחות ובביטחון של מי שעשה לא מעט בכדורגל הישראלי. שיחה שהתחילה לעסוק בטלטלה שעבר בקבוצה האחרונה שלו הפועל באר שבע, התגלגלה לשיחה על תקשורת, תדמיות, פרשנים, אוהדים, בית"ר ירושלים, מכבי נתניה, אביאל זרגרי, אלון חזן ואוסקר גלוך.

רוני לוי עבר לא מעט בכדורגל, לרבים היה נדמה שסיום העסקה שלו בבאר שבע היה מוגזם, מפתיע, זול מידי, אבל לוי שכבר ראה הכל בכדורגל הישראלי ידע שזה הולך לקרות. הוא מגלה שחודש לפני כן כבר חשב להתפטר, הוא גם אומר שהוא יודע מה צריך יהיה לתקן במקום העבודה הבא שלו.

עם המון סבלנות ושיח מעניין עם מאמן ואיש כדורגל, רוני לוי מדבר על החצר האחורית של הכדורגל הישראלי, על אינטרסנטים, ועל "קשקשנים" להגדרתו. יש גם התייחסות למנהל המקצועי של נבחרת ישראל, לבלאגן שעבר עם חאתם אלחמיד, מסביר איך הוחלט להיפרד מז'וסוואה, מה הוא חושב על משה חוגג, אלונה ברקת, רמזי ספורי ודור מיכה. את השיחה התחלנו עם הרגע שבו קיבל את ההודעה מאלונה על פיטוריו: "זו הייתה החלטה של הפועל באר שבע, לא היה לי בכלל ‘סיי’, יש לי את המחשבות שלי, את הסיטואציה שנוצרה לא יכולתי לשנות".

רוני לוי (שחר גרוס)רוני לוי (שחר גרוס)

הייתם בצמרת, סיבוב ראשון מצוין, מאיפה באו הפיטורים שלך?
"הייתה לנו התחלת עונה מצוינת, הכי טובה בהיסטוריה של הפועל באר שבע – זו עובדה, סיבוב שלם לא הפסדנו. הקבוצה החליפה משהו כמו 14 שחקנים, זה מטורף בכל קנה מידה, לוקח זמן להתחבר בסיטואציה כזו, להבין את תפיסת העולם של המאמן, להכיר אחד את השני. כל הזמן ניסיתי למצוא את ההרכבים והציוותים הנכונים, את ההרכב הנכון, ותוך כדי זה גם לעשות תוצאות טובות. אז הסתדר לנו טוב כי בבאר שבע יש חומר אנושי טוב עם שחקנים מנוסים, שעברו משהו בכדורגל, עשינו עבודה נהדרת.

אבל גם עברנו שלושה שבועות פחות טובים בצבירת הנקודות, אפילו לא טובים, שבתוך זה פעמיים היינו בפיגור נגד אשדוד וחזרנו ל-1:1, אותו דבר מול הפועל תל אביב שחזרנו מפיגור, זאת אומרת נגד שתי קבוצות טובות בבית שלהן לא הפסדנו את המשחקים למרות שהיינו בעשרה שחקנים. יחד עם זאת, הלך לנו פחות טוב והחליטו בהפועל באר שבע להיפרד. אני לא רוצה שיבינו לא נכון, זו זכותם לעשות מה שהם רוצים, הם קיבלו החלטה, זה מה שהם רצו והכול בסדר".

רוני לוי (שחר גרוס)רוני לוי (שחר גרוס)

למה הם רצו להיפרד ממך? לחץ האוהדים? הקשיבו לפרשנים? למה לא קיבלת גב מאלונה דווקא שפחות הולך וכשאתה נמצא במאבק אליפות?
"אין ספק שהקהל של הפועל באר שבע, בטח במשחקי הבית, זה פקטור משמעותי ביותר, הדחיפה שלהם בבית היא מאוד מאוד חזקה, אני חושב שלפעמים בכדורגל מאוד חשוב לדבר על הפער בין הציפיות ומה שאתה יכול לתת לבין מה שאתה יכול לקבל. מהרגע הראשון היה צריך להסביר שהפועל באר שבע בונה קבוצה חדשה".

איך אפשר להסביר מהרגע הראשון שאתם בתהליך של בניית קבוצה חדשה כשאתה מקום ראשון בליגה? סיבוב שלם בלי הפסד – היה  נדמה שאתם רצים חזק לאליפות.
"תמיד אפשר להציג את הדברים איך שרוצים, אפשר להציג את מה שעשינו כמשהו מטורף עם אחוזי הצלחה נדירים ואפשר להציג את זה גם בדרך אחרת. לצערי הוצגנו בתקשורת ובמועדון לא כמו שחשבתי שצריך להציג את המטרות וההליך שעוברת באר שבע. מהמקום שלי אני חושב שלא נעשתה בנושא הזה עבודה טובה בבאר שבע, לא ניסו להציג את הזווית שלי בצורה נכונה ופה הייתה פגיעה משמעותית".

רוני לוי (רדאד ג'בארה)רוני לוי (רדאד ג'בארה)

איך זה הרגיש שהקהל הביתי שורק בוז אחרי ניצחונות? עברת את אוהדי מכבי חיפה, בית"ר ירושלים, היית על הקווים בחו"ל, התמודדת עם קהל לא מרוצה, אבל הייתם מקום ראשון, מה הקהל רצה ממך?
"היה פער מסוים בין מה שציפו שהקבוצה תיתן לבין מה שהיא נתנה, בוא נגיד שמבחינת התוצאות הם כן היו מרוצים, הם רצו אולי כדורגל יותר איכותי, גם אני רציתי את זה, אבל לפעמים אתה כמאמן צריך למצוא את האיזון בקבוצה. יכול להיות שהקבוצה בשלה למשהו מסוים והייתה להיות אטרקטיבית על חשבון משחק טקטי ומשחק הגנה, ויכול להיות שהיא לא בשלה והיא תשחק התקפי ויצירתי אבל אתה תשחק מופקר. אולי יותר יפה לעין, אבל תהיה יותר חשוף ותפסיד יותר נקודות. בסוף המאמן צריך למצוא את האיזון, חשבתי שבתחילת השנה הבסיס של הקבוצה זה הדבר הכי חשוב".

אז איזה מאמן זה רוני לוי? הגנתי? טקטי? לא אוהב התקפה? אוהב משמעת ופוזיציות?
"אני מאוד אוהב התקפה, ההרכבים שלי בהפועל באר שבע היו מאוד התקפיים. אמר לי פעם שחקן נהדר שלי - חנן ממן: 'שיחקתי אצל רוני לוי וזה מצחיק לשמוע שאמרו עליו שהוא הגנתי, ההרכבים שלנו היו התקפיים והוא תמיד נתן לנו חופש פעולה. הוא תמיד דרש מאיתנו לבצע פעולות התקפיות, אבל כן יש לו דרישות קבוצתיות וטקטיות'. אם זה להגיד שזה הגנתי אז שיגידו שזה הגנתי. אני דורש, אני מבקש, אין אצלי קיצורי דרך. נכון אני לא עושה הנחות, אבל יכול להיות שלפעמים גם לשחקנים מתאים שיעשו להם הנחות ולקבוצה מתאים שיעשו קיצורי דרך, אני לא מאמין בזה".

רוני לוי (שחר גרוס)רוני לוי (שחר גרוס)

אתה מדבר על כך שאתה לא עושה הנחות, אבל לחאתם עבד אלחמיד עשית הנחות. פעם שחקן כזה אצל רוני לוי היה מסיים את העונה ביציע, בסוף זה פוגע במעמד שלך בחדר ההלבשה.
"ממש ממש לא. אני חושב שמה שייחד את הפועל באר שבע בעונה שעברה היה חדר הלבשה מאוד רציני, מאוד מגובש, מקפיד על הכללים. לא היו עבירות משמעת. בוא נדבר על חאתם אלחמיד – זה שחקן מורכב. הוא לא שחקן רגיל, הוא מוכשר, כל הזמן ניסיתי למצוא את הדרך הנכונה כדי לנסות ולהרוויח אותו, לראות איך הוא יכול לעזור לקבוצה. הוא שחקן שהגיע מסלטיק בהרבה מאוד כסף, שחקן שהמועדון השקיע בו הרבה כסף וניסיתי כל הזמן למצוא את הדרכים ולמצוא את המסלול כדי לחבר אותו לקבוצה.

כשהוא עשה את העבירות או שעשה פעולות שהייתי צריך להגיב עליהן הוא נענש בהתאם. הוא קיבל קנסות ונענש, אני חושב שבמסגרת הזו ניסינו להרוויח כדי לעזור לקבוצה. היום אני יכול להגיד לך משהו, כשהתחלתי את הדרך במכבי חיפה הייתה תקופה שאת רוב ההחלטות האלה היה מקבל המאמן לבד, אבל היום המערכות שונות – יש מנהל ספורטיבי, יש בעל בית שמשקיע בשחקן, ואני צריך למצוא בסוף את הנוסחה הנכונה והטובה עבור המועדון, לא רק עבור המאמן. לפעמים אתה מנסה למצוא את המסלול הנכון. לעולם לא אוותר על המקצועיות ועל ההחלטות המקצועיות שאני צריך לקבל".

חאתם עבד אלחמיד (רדאד ג'בארה)חאתם עבד אלחמיד (רדאד ג'בארה)

אלונה כיוונה אותך איך להתנהל עם אלחמיד?
"ממש לא. היא לא התערבה בסוגיה הזו מעולם, לא הביעה את דעתה. היא גם לא ידעה מה ההחלטה שקיבלתי, אני כל הזמן ניסיתי למצוא את הדרך הכי טובה בנושא הזה. הייתי מתנהל איתו בשיטת המקל והגזר, כדי שיעזור לקבוצה וכדי שיהיה לנו את הסגל הטוב ביותר".

כשקראתי על הפיטורים שלך, לא הבנתי למה אלונה מחכה שתגיע לאימון כדי להודיע לך על סיום העסקתך במקום שתיפגשו במרכז איפשהו או אצלה בבית. 
"אתה שואל שאלה שעד עכשיו לא הייתה פתורה. בוא נהיה אמיתיים, אלונה רצתה שאני אגיע בבוקר אליה הביתה ולי היה איזה עניין בבאר שבע. אז בסוף קבענו בבאר שבע, היא רצתה שזה יהיה אצלה בבית".

היום אתה מתחרט שלא קיבלת החלטה לקום וללכת עוד לפני הפיטורים? לא בגלל התוצאות, אלא בגלל כל האווירה שנוצרה והאנרגיה שהייתה בקבוצה.
"אני אגיד לך משהו – חודש לפני הפיטורים, היינו במקום הראשון. דיברתי עם חבר טוב שלי ואמרתי לו שאני חושב שזה הזמן לקום וללכת, הוא אמר לי: 'רוני, גם אם אתה צודק, לא עושים את זה'. אמרתי לו שאני רואה לאן זה הולך, לפעמים כשהדינמיקה היא טובה ושמועדון איתך אפשר להתגבר על הכל. היום למערכות, להנהלות ולמועדונים יש משקל חשוב באיך שהדברים נראים. לפעמים המועדון יודע איך לצייר את הדברים בצורה טובה גם שהדברים לא הולכים כמו שצריך עד הסוף, זו אחריות של המועדון".

רוני לוי (שחר גרוס)רוני לוי (שחר גרוס)

בבאר שבע לא הרגשת שמגנים עליך בתקשורת? כלפי חוץ? 
"בבאר שבע היו כל הזמן תוצאות טובות אבל היה לחץ גדול מצד התקשורת ומהקהל והרגשתי שזה לא הולך לכיוון נכון. אמרתי שאולי נכון שאני אעשה את הפעולה ואתפטר אבל בסוף החלטתי לא לעשות את זה ושוב זה מביא אותי לאותה נקודה – שיכול להיות שבמועדון הבא הדרישה המרכזית שלי תהיה שצריך להציג בתקשורת ואל מול הקהל את הפער בין מה שמצפים לבין מה שאפשר לתת. חייב להיות סנכרון מלא בין הציפיות לבין הקבוצה שנבנית.

קח דוגמה: כשהתחלתי את השנה השנייה בבית"ר דיבר איתי משה חוגג על אליפות, אמרתי לו שהקבוצה הקיימת לא יכולה להתמודד על אליפות כי היא צריכה להתחזק בכמה שחקנים כדי שבכלל יהיה אפשר לדבר על זה, וזכור לכולם שבאותה שנה בית"ר התמודדה נגד ירידת ליגה. הקבוצות שלי מאומנות, רציניות, טקטיות ואני יודע שיש ממני ציפיות גבוהות, זו מחמאה".

יש נגדך גם ביקורות, לא רק פרגונים.
"יש כלפיי ביקורות וזה בסדר, יש הרבה ביקורות מקצועיות של אנשים עם יידע והבנה אבל יש גם ביקורות שמגיעות מאינטרסים וממניעים לא נקיים. אבל זה המשחק, אני לא מתלונן".

אתה מאמן עם המון ניסיון, פאסון, רזומה – איך נפלת עם ה’אפסים’ שסיננת בסיום משחק בב”ש?
"המילה 'אפסים' נאמרה פעמיים. במהלך המשחק אוהדים קיללו אותי והחזרתי להם. שני אוהדים קיללו, אני לא יודע של מי, כנראה של מכבי נתניה. וכן, סיננתי את זה לקהל של הפועל באר שבע, אני יכול להגיד שזו הייתה טעות. זה לא היה במקום, ואני חושב שהקהל של הפועל באר שבע, אולי כשהייתי שם פחות אמרתי את זה, זה קהל נהדר שמאוד אוהב את הקבוצה. הוא מאוד משמעותי בבית שלו ואין לי טענות. גם כשעזבתי קיבלתי עשרות אם לא מאות הודעות של פרגונים, כן לפעמים אתה עושה טעויות וזו הייתה טעות".

אוהדי הפועל באר שבע (שחר גרוס)אוהדי הפועל באר שבע (שחר גרוס)

בוא נדבר על שחקנים בבאר שבע, נתחיל עם דור מיכה. אחרי שעזבת היה נדמה שהוא מקבל יותר אמון מאליניב ברדה.
"הוא שחקן טוב מאוד, בחור טוב, רציני מאוד, הוא עבר תקופה אישית מאוד קשה, יכול להיות שבמכבי תל אביב הוא היה סוג של שחקן בית אהוב, הוא עבר למקום חדש, לפעמים שחקנים שבאים למועדון חדש זה לוקח זמן, אני יכול להגיד שכל הזמן הוא התנהג למופת, מהרגע הראשון ניסיתי לשלב אותו, למצוא לו את העמדה הנכונה ובזכות זה שהוא היה רציני כל הזמן הוא מצא יותר דקות בסוף העונה. לגבי התוצרת שלו מאז שעזבתי - אני לא חושב שהיא הייתה טובה יותר, בסך הכל הנתונים היו דיי דומים, אני לא בטח שהיו לו הרבה יותר דקות משחק אחרי שעזבתי".

ממה שפורסם בבאר שבע לא רצו את רמזי ספורי ואתה התעקשת שיהיה אצלך בקבוצה.
"רמזי הושאל לאשדוד ואני התעקשתי שהוא יחזור אלינו, הוא הגיע לנבחרת. רמזי עשה פריצה וקפיצת מדרגה משמעותית במשחקי הליגה הראשונים והעדפנו אותו כמה פעמים על פני דור מיכה, במשחקים מסוימים ניסינו למצוא את הנוסחה לשלב את שניהם ביחד".

איך גלזר הפך לשוער הראשון של באר שבע?
“עומרי גלזר הגיע למרות שאריאל הרוש היה כמו בן טיפוחיי. השארתי את גלזר בקבוצה ונתתי לו לשחק כי הגיע לו. גם על גורדנה אני התעקשתי שיישאר”.

עומרי גלזר בטירוף (איציק בלניצקי)עומרי גלזר בטירוף (איציק בלניצקי)

איפה ראית את משחק גמר גביע המדינה בין באר שבע למכבי חיפה?
"לא ראיתי את המשחק. אולי ראיתי חלקים כי הייתי אצל חברים, את הפנדלים ראיתי".

יש לך חלק בזכייה של הפועל באר שבע בגביע?
"תראה, בתחושה שלי אני מרגיש שעשיתי עבודה טובה. אני חייב לפרגן לצוות שלנו, היה לי צוות נהדר. היה לי את אריק בנאדו שבעיניי הוא איש מקצוע מהטובים שיש בארץ, היה לי את שי הס ואת לוקאס – היה לי צוות נהדר. אחד הדברים שכאבו לי כשעזבתי את הפועל באר שבע זה שבאמת בנינו צוות מקצועי נהדר. היינו מגיעים מאוד מוקדם, עובדים רציני ויסודי, היינו מחויבים למועדון במאה אחוז, זה משהו שפורק וזה מה שביאס אותי. זו הייתה אכזבה, זה היה מתסכל. 

אני יודע שיש לי חלק באיך שהקבוצה נבנתה, יש לי חלק בשחקנים שהגיעו ובעבודה הטקטית שהם עשו. מהעיניים שלי, כשקבוצה טקטית ומחויבת בסוף וקורים דברים נהדרים, זה טבעי. אין ספק שמגיע הקרדיט לאליניב, הוא עשה את העבודה. הוא לקח את הגביע וכל הכבוד לו ומגיעות לו מחמאות. לצד זה, בתחושה שלי נדמה לי שבליגה היה אפשר לעשות יותר, בטח שעם קהל בייתי קהל תומך יכולנו ללכת עד הסוף בליגה. כלומר שאם בתקופה שלי הייתה תמיכה מהקהל כמו שהייתה אחרי זה, אז אני מאמין שהיה אפשר לעשות דברים גדולים, אבל הכל זה ‘אם’ ואני לא אוהב לשחק ב’אם’ או בנדמה לי".

שחקני הפועל באר שבע חוגגים (איציק בלניצקי)שחקני הפועל באר שבע חוגגים (איציק בלניצקי)

עשה נכון אליניב ברדה שהסכים להפוך למאמן בבאר שבע?
"אליניב ברדה היה לידי, הוא גם היה שחקן שלי. בחור מקסים, הוא היה עוזר מאמן שלי ואחרי זה מנהל מקצועי. היה צמוד אלי ומאוד עזר לי, מאוד תמך בי ולזכותו יאמר שהוא מאוד רעב לכדורגל ורוצה ללמוד. הוא כל הזמן שואל שאלות ומתעניין, הוא מאוד אוהב את המקצוע הזה וגם יש לו ידע. לגבי העיסוק כמאמן כדורגל – זה עניין מאוד אישי, כל אחד והרצון שלו. כשאני החלטתי להיות מאמן ידעתי שזה מה שאני רוצה, לא היו לי מחשבות אחרות. אם זו המחשבה שלו, הרצון שלו והתשוקה שלו, אז למה לא?".

אלונה מתערבת למאמנים שלה? לך היא התערבה במשהו?
"אלונה לא מתערבת אבל היא רוצה להיות מעורבת, זה בסדר גמור. כל בעלים רואה את הארגון שלו איך שהוא רוצה לראות אותו. יש אחד שרוצה להגיע פעם בשבוע ויש אחד שרוצה להגיע כל יום. יש אחד שלא רוצה לדבר עם השחקנים ויש אחד שכן רוצה לדבר עם השחקנים. אלונה רוצה להיות מעורבת וזו זכותה, אני חושב שמאוד אכפת לה מהמועדון. היא משקיעה בהכל, אבל אני חייב לומר שמעולם היא לא דיברה איתי על דברים מקצועיים.

תמיד הדברים גם נעשו בכבוד ובצורה מאוד יפה וטובה, דווקא בעניין הזה היה בסדר גמור ואין לי טענות בעניין הזה. אני פחות אהבתי שתקשורתית הדברים לא הוצגו נכון ולא עזרו לשרת את האינטרסים שלי ושל המועדון. אני הייתי טוטאלי כלפי המועדון וכלפי הקבוצה אבל ברגע הראשון שהיה טיפה קשה אז החליטו להיפרד. אין לי טענה כלפי זה, זו זכותם, מהזווית שלהם זה היה בסדר".

אלונה ברקת (איציק בלניצקי)אלונה ברקת (איציק בלניצקי)

נגיד ההחלטה להיפרד משחקן כמו ז'וסוואה, זו החלטה של מאמן או של בעל בית?
"לפעמים אני שומע פרשנים מדברים או אנשים מסביב לכדורגל מדברים כל כך הרבה שטויות, הגיע הזמן לעשות סדר. שחקן עולה למועדון כסף, קח לדוגמה את חאתם אלחמיד שעולה למועדון כ-800,000 או מיליון אירו – אתה לא יכול לזלזל בכסף של הבעלים ולהגיד ‘אוקיי אני לא רוצה את השחקן הזה או את השחקן ההוא’. הדברים חייבים להיעשות בשיתוף פעולה. יש פה עניין של מאמן, של בעלים ושל מנהל מקצועי וחשובה הדעה של כל אחד. מקבלים החלטות כאלה לפעמים ביחד.

יכול מאמן להגיד: 'אם הוא נשאר בקבוצה, אני לא ממשיך', ואז מה? יש דברים שאפשר להתעקש עליהם ויש דברים שצריכים להיעשות בשיתוף פעולה, יד ביד, בשיחות ודיבורים. גם לנו כמאמנים לפעמים יש ספקות ומחשבות ולכן הדבר הכי נכון זה לשתף את האנשים שלך במועדון. תמיד אמרו עלי שאני לא נותן לאף אחד התערב, שאני סנטרליסט, אבל זה לא נכון. אני משתף את האנשים שעובדים איתי, אני מאוד קשוב וככה צריך להיות. נכון, אני אוהב סדר, התנהלות, שהדברים נעשים בצורה נכונה. אגב, אלה שמבקרים אותי בדברים האלה – אם הם יום אחד יהיו במגרשים ויאמנו ויהיו במקומות שאנחנו נמצאים, הם יבינו שהם גם ירצו שהדברים יהיו מאורגנים ומסודרים ולא שתהיה שכונה או מקום לא מאורגן ולא מסודר".

רוני לוי (שחר גרוס)רוני לוי (שחר גרוס)

איך אתה עם ביקורות? 
"אני מאוד מחמיר עם עצמי ועושה לעצמי חיים קשים. עבדתי עם יוסי בניון, לפעמים הייתי רואה משחק והייתי אומר ליוסי – ‘אנחנו שיחקנו לא טוב’, והוא אומר לי – ‘רוני אתה קצת מחמיר איתנו, היינו בסדר’. אני דורש מהשחקנים שלי ומהקבוצה וזה לא משהו רע. אם יש ביקורת עניינית ואומרים משהו מקצועי אז אני מקשיב. זה נורמלי, יש אנשים שאני מאוד אוהב לשמוע אותם ואת דעתם ויש כאלה שאתה רואה שזה מגיע ממקום לא ענייני ומגמתי. אני גם משתדל לפעמים להתנתק ולא לראות ולא לשמוע. אני לא אגיד לך שאני לא רואה ולא שומע, אני גם מבקש מאנשים שקצת יעדכנו אותי כדי לא להיות מנותק ממה שקורה, אז אני משתדל למצוא את האיזונים בין לשמוע ולא לשמוע, בין לדעת ולא לדעת".

במשחק הכיסאות שיש בכדורגל הישראלי, אתה עכשיו בבית עם מאמנים כמו בלבול, דראפיץ’, אלישע לוי, שרון מימר ויש עוד מאמנים. אתה תחכה לקבוצה בליגת העל או שאתה מכוון למקומות אחרים?
"זו רשימה מכובדת של מאמנים טובים. תחרות זה תמיד בריא וטוב, מי שטוב בסוף מוצא את עצמו. אני מאמין שאני טוב מאוד ואני אמצא את האתגר שאני ארצה. לשמחתי, למרות שלא מדובר בליגות הגדולות של אירופה, במדינות כמו קפריסין, יוון ורומניה יש לי שם, יכול להיות שם התפתחות וגם עכשיו הייתה התפתחות שלא הגיעה לידי סגירה".

רוני לוי ומרקו בלבול (אורן בן חקון)רוני לוי ומרקו בלבול (אורן בן חקון)

היית בבית"ר ירושלים, בבאר שבע, במכבי חיפה לקחת תארים. אתה תחכה עכשיו להצעה מקבוצה בינונית בליגת העל?
"כשהגעתי לבית"ר הייתה עונה שהקבוצה התמודדה כנגד הירידה, נשארנו בליגה אחרי שסיימנו במקום הראשון של הפלייאוף התחתון. זו הייתה אחת העונות הכי כיפיות שהיו לי עם המון סיפוק וגאווה ואחת ההצלחות הטובות שלי. עכשיו קח את מכבי נתניה, הגעתי לנתניה שהיא הלכה לפירוק, שאל אותי הבן שלי – ‘אבא חתמת בנתניה? אתה רציני? אין קבוצה, אין פה כלום’. אמרתי לו שאני לקחתי את הקבוצה והלכתי על זה ולא התחרטתי. יש לי גם לנתניה רגש מיוחד כי גדלתי שם. הייתה לנו עונה מטורפת, אחת ההצלחות הגדולות שלי. נשארנו בליגה חמישה מחזורים לפני סיום העונה.

לפעמים גם במקומות כאלה יש אתגרים ולא רק בקבוצות שרצות לאליפות, אפשר גם לפתח שחקנים כמו לארי קאיודה שנמכר בשני מיליון דולר ולהצליח עם ערן לוי ולהביא שחקנים להצלחות כמו רמזי ספורי שהגיע לרמה שהוא הגיע או את גדי קינדה ולטפח שחקנים. בכל דבר יש את האתגר שלו ואת הכיף שלו, לא רק בקבוצות גדולות יש אתגרים. לשמחתי יש לי גם אליפויות וגם הצלחות אחרות. תראה, הייתי באנורתוסיס פעם אחת ואחרי זה לקחו אותי עוד פעם. בבית"ר הייתי פעם אחת ואחרי זה לקחו אותי עוד פעמיים. הייתי במכבי חיפה פעם אחת ולקחו אותי עוד פעם, המועדונים רצו אותי חזרה וזה מעיד על העבודה שלי, אבל בסוף השגרירים הכי טובים שלי זה השחקנים. כמו יוסי בניון, בירם כיאל, יניב קטן, עידן טל ועד אחרים שמביעים את הערכה כלפיי וזה מחמיא לי מאוד".

רוני לוי (שחר גרוס)רוני לוי (שחר גרוס)

בניון מחזיק ממך מאוד, אבל לאימון הנבחרת הוא לא לקח אותך. למה לא פנית אליו בנושא?
"אתה מכיר אותי ויודע שאני לא אעשה דבר כזה לעולם, אני לא אפנה לאף אחד שייקח אותי לתפקיד כזה או אחר. יוסי בניון שאני מאוד אוהב אותו ומעריך אותו. הוא היה שחקן שלי, וקיבל את ההחלטה שהוא קיבל. זה מה שהוא מצא לנכון, לא עובר לי אפילו במחשבה לשאול למה ואיך. אני בטוח שהוא עשה את מה שנכון בשבילו, אני יכול להגיד שלאורך השנים השם שלי תמיד עלה כמועמד לאימון נבחרת ישראל. אני נפגשתי עם אנשים בהתאחדות לפני כמה שנים לאיזשהו תפקיד, רוטנשטיינר ישב ודיבר איתי. היו הרבה מאוד פעמים שהשם שלי עלה, לא נמצא המומנטום הנכון, לפעמים זה עניין של מומנטום. אולי זה נפל בדיוק על זה שסיימתי בהפועל באר שבע ויכול להיות שהדינמיקה הייתה פחות טובה".

אני חושב שכדי למנוע את הטעם לפגם או את הביקורות, יוסי בניון בחר להימנע מלמנות אותך לאימון הנבחרת.
"אז את זה צריך להפנות ליוסי בניון ולשאול אותו. אני חושב שזה מה שהוא מצא לנכון לעשות עכשיו, אני מאוד מכבד את זה וחי עם זה טוב מאוד, מעבר לזה הדברים לא קשורים אלי, אני לא יכול להגיב על זה".

המינוי של חזן ראוי בעיניך?
"אני לא אובייקטיבי לגבי חזן, אני מאוד אוהב אותו, שיחקנו ביחד. הוא היה שחקן נפלא, בנאדם עם אישיות וכריזמה שעשה כברת דרך מאוד מעניינת, הלך בקו של הנבחרות ועשה עבודה מאוד יפה. אין ספק שמבחינתי האישית זה מינוי ראוי ומכובד, אני באופן אישי אהבתי את זה. כמובן שהיית מעדיף שזה יהיה אני אבל אני מאוד אהבתי את המינוי".

אלון חזן (ראובן שוורץ)אלון חזן (ראובן שוורץ)

בוא נדבר על משה חוגג, למה הדברים לא עבדו ביניכם?
"אני חושב שאחת הטעויות שלי זה שאני לא מתעקש מראש שיוגדרו המטרות והציפיות בהתאם לנתונים הקיימים בקבוצה. כשישבתי עם חוגג ויוסי ודיברנו על הקבוצה שאנחנו בונים חוגג דיבר על אליפות, בסוף הקבוצה התמודדה על ירידה. אני לא חושב שהיו לו כוונות רעות, הוא בסך הכול לא בא מעולם הכדורגל והרבה בעלים שמגיעים לכדורגל בשנים הראשונות משקיעים הרבה כסף ולוקח זמן להגיע להישגים שהם רוצים להגיע, אם בכלל. גם מכבי חיפה שהוא מועדון ענק עם הרבה כסף, גם שם לפעמים הולך קשה. חוגג בכל מה שקשור ליצירת ציפיות ולרצונות שלו, היו פערים גדולים בין מה שאני חשבתי לאיך שהוא הציג את זה. בסוף מועדון הוא זה שיכול להחליט איך לנווט את הדברים שיצטיירו בתקשורת ובקרב האוהדים".

אתה מדבר על הציפיות המוגזמות של חוגג, אבל בסוף הפסדת עם בית”ר לטאוטה, זה היה לא נעים.
"להפסיד לקבוצה שאתה לא צריך להפסיד, זה לא צריך לקרות. אבל מראש התחלנו את השנה ההיא בערבון מוגבל, סיימנו עונה לפני כן במקום השלישי עם גביע הטוטו וזה אחרי ששנה לפני בית"ר ירושלים כמעט ירדה ליגה. מהרגע הראשון הייתה תחושה שאני הגעתי לקבוצה בגלל יוסי בניון, כאילו זה לא היה חוגג שרצה שאני אגיע. ככה הייתה התחושה שלי, אולי אני טועה אבל זו הייתה התחושה שלי מהרגע הראשון וזו הייתה האווירה מהרגע הראשון. רק חיכו שמשהו לא יסתדר כדי לחתוך את הדברים".

משה חוגג (רדאד ג'בארה)משה חוגג (רדאד ג'בארה)

מה אתה חושב עם מה שקורה עם בית"ר בימים אלה?
"לבית"ר ירושלים יש קהל מדהים, מטורף, אבל שים לב – בית"ר ירושלים עכשיו נשארו בליגה וחגגו כאילו לקחו אליפות. לא יכול להיות שאיתי הם סיימו מקום שלישי וזכינו בגביע הטוטו ובאו אלי להפגין בבי., אלה אותם אוהדים שמפגינים אצל חוגג בבית. היו צריכים לעצור את זה".

כמי שעבד בבית"ר אתה חושש שהיא תתפרק, תרד לליגה א’?
"בית"ר מועדון מאוד חשוב וגדול. אני מאמין ומקווה שבסוף ימצאו את הפתרון, יש תחושה שהמועדון הזה נועד לסבול ולעבור קשיים. אני מקווה שימצאו פתרון, הלוואי, אני מאוד אוהב את המועדון הזה".

חוגג התערב לך מקצועית כשהיית מאמן בית"ר?
"לא, מעולם לא. לשמחתי היה לי את יוסי בניון שהיה המנהל המקצועי ועבדנו בשיתוף פעולה מלא, יוסי היה בינינו ולא הייתי צריך לדבר עם חוגג על כדורגל".

יוסי בניון עם רוני לוי באימון בית"ר ירושלים (אורן בן חקון)יוסי בניון עם רוני לוי באימון בית"ר ירושלים (אורן בן חקון)

זה פגע בך אולי באופן אישי שלא היה לך קו ישיר עם חוגג?
"היה לי קו ישיר, אבל לפעמים צריך גבולות מסוימים ויכול להיות שהגבול היה רחוק מידי ולא קרוב מידי כדי שיהיה בינינו שיח יומיומי, יכול להיות שזה פגע, אבל גם בזכות יוסי יכול להיות שלא סיימתי בבית"ר לפני. השיתוף פעולה עם יוסי היה מדהים, מאוד נהניתי לעבוד איתו.

מנסים לצייר בתקשורת שרוני ויוסי חברים, אבל ההתחלה שלי עם יוסי הייתה קשה במכבי חיפה, זה היה פיצוצים ובסוף מצאנו את הנוסחה ואת הדרך הנכונה כדי לשתף פעולה והחברות שלנו היא בכדורגל והיא מאוד טובה, אבל הוא לא הביא אותי לבית"ר ירושלים כי אני חבר שלו, הוא הביא אותי לבית"ר כי הוא חשב שאני המאמן שיכול לעזור לבית"ר ירושלים להצליח. להבדיל מחוגג, בבית״ר עבדתי עם טביב והייתה לנו מערכת יחסים נהדרת, מכבדת, הערכה הדדית. דוגמה לעבודה משותפת מלאה וזאת בהנאה והרגשה טובה.

אני חייב להגיד ואני לא אומר את זה בגלל שאנחנו חברים, הוא גאון כדורגל, הוא רואה את המשחק ברמות הכי גבוהות, בלי ססמאות, היום אני שומע הרבה ססמאות: ‘תן לצעירים’ ‘יאללה שחק התקפה’ ‘יאללה תכניס חלוץ תוציא בלם’ יש היום את הקטע להגיד – ‘תעשה התאמות’, אני שומע פרשנים מדברים ואני לפעמים נבוך בשבילם. אני אומר לעצמי, אני מאמן, עובד עם הקבוצה שלי על סגנון משחק, נותן עוד אופציה לסגנון משחק, עובר מסגנון לסגנון תוך כדי משחק. אני עובד, אבל הזילות של הכדורגל בשפה שמדברים זה מביך אותי. לכן אהבתי לדבר עם יוסי על כדורגל, הוא מאוד ישיר, אמין. לא פלא שהוא היה השחקן הגדול בהיסטוריה שלנו".

רוני לוי (שחר גרוס)רוני לוי (שחר גרוס)

למה אתה לא מרבה להתראיין, לדבר בתקשורת?
"אני אהיה אמיתי – אני חושב שאני טועה בעניין הזה, אני חושב שאני צריך לדבר יותר, יש לי מה להגיד, אני נכנסתי לסיטואציה שלא נפתחתי לראיונות וטיפה תקעתי את עצמי, כנראה שזה לא היה נכון עבורי, אני רוצה שישמעו את מה שיש לי להגיד ואני חושב שבעתיד אם ירצו אני אשמיע את עצמי יותר".

שאלה קטנונית ברשותך – יש ויכוח בבית וגן מי גילה את אביאל זרגרי, אתה או דראפיץ’ וברדה?
"בוא נעשה סדר בדברים, אני לא רוצה קרדיט על שום דבר, אני לא גיליתי אף אחד, אני לא מגלה אף אחד, אבל כדי ששחקני כדורגל יהפכו לשחקנים טובים הם צריכים לעבור תהליכים, אני שומע את הקשקשנים שאומרים תן להוא לשחק ולתן לזה לשחק ותעלה אותו בהרכב ותן לצעירים, הכל טוב ויפה אבל יש תהליכים בכדורגל, צריך להיות רציניים, צריך לקבל דקות כמו שצריך.

יום אחד הרים אלי אבי נמני טלפון ואמר לי שיש שחקן בנוער שכדאי שאני אראה אותו. העליתי אותו לאימונים אצלנו בבוגרים, אמרתי – ‘יש פה משהו’. זרגרי ילד נהדר, אבל הבנתי שצריך ללטש אותו, לעבוד איתו, לקדם אותו. זה מה שעשיתי. הוא התאמן בבוגרים, הייתי איתו קשוח מאוד כדי שילמד את הדברים בצורה טובה. הוא התקדם לאט לאט. אז אולי הוא קיבל חמש דקות או שלוש דקות, אבל הוא לא היה בשל ליותר מזה. אחרי זה באו מאמנים ונתנו לו יותר, זה מקובל".

אביאל זרגרי (רדאד ג'בארה)אביאל זרגרי (רדאד ג'בארה)

קח לדוגמה את אוסקר גלוך, אומרים שהוא צריך עכשיו לצאת לאירופה ולא להישאר דקה בליגה שלנו, בלי ליטושים ובלי דרך. רק שייצא כמה שיותר מהר לשחק בחו"ל.
"כל אחד יכול לחשוב מה שהוא רוצה. קודם כל עבור שחקן צעיר חשוב באיזה מועדון הוא נמצא, מי המאמן שלו, ואם המאמן שלו הוא פרחח שאומר ‘יאללה בוא נשחק התקפי ויאללה בלאגן ומלחמה’, הייתי אומר לשחקן צא לאירופה תתחיל שם. אגב גם כשהוא יגיע לאירופה הוא לא ישחק ביום הראשון. גם שם יבשלו אותו והוא יאכל חרא ואם הוא יהיה מקצוען ורציני ויעמוד בקצב אז ידחפו אותו לאט לאט. אבל מה קורה לשחקנים שלנו שמגיעים לאירופה? הם אומרים איך קשה, בארץ לא התאמנו ככה. אבל שהם מתאמנים קשה בארץ אצל רוני לוי הם אומרים וואו איך הוא מגזים איתנו.

במקרה של אוסקר גלוך – במכבי תל אביב, שזה מועדון מאוד מסודר, שעכשיו איביץ’ הוא המאמן שאני מכיר באופן אישי, שהדרישות שלו מאוד גבוהות, אני חושב שעבור גלוך להתאמן שם זה יהיה לו מצוין. אני לא מכיר אותו מספיק טוב לדעת אם הוא כישרון ברמה של מחר ללכת לאירופה וישר לשחק. את זה אני לא יודע, אבל תהליך שלהתבשל במקום מצוין עם מאמן רציני, הוא תהליך מבורך. דרך אגב, נראה, לא מידיעה, שלזרגרי נעשה עוול, כי ציפו ממנו ליותר מידי ומהר מידי ונראה שזה פגע בו, אז אין אמת אחת בדברים האלה. אני מחזיק מעצמי ברמת האימון שלי, בדרך שלי בזה שאני יודע ששחקן יקפוץ אצלי מדרגה גם דרך אימונים".

אוסקר גלוך חוגג (איציק בלניצקי)אוסקר גלוך חוגג (איציק בלניצקי)

תגיד רוני, אתה מרגיש לא מוערך מספיק?
"בוא נהיה אמיתיים, אני כל הזמן מקבל פידבקים חיוביים לגבי הרצינות שלי והמקצועיות שלי. אני כן מרגיש שלפעמים מנסים לייצר סטיגמות של מאמן שלא מקשיב, עובד לבד, הגנתי, לא התקפי, מאוד קשוח וכו’. לפעמים לוקחים את הדברים האלה בשיח הציבורי למקומות לא נכונים ומייצרים דעת קהל לא טובה. בעולם הכדורגל אני מקבל כל הזמן פידבקים חיוביים על המקצועיות שלי, זו התחושה שלי. בסוף השגרירים הכי טובים שלנו המאמנים אלה השחקנים, לך תשאל שחקנים ותראה מה הם יגידו באמת".

אתה מתחיל את העונה בבית, אתה חושב שתאמן העונה?
"אני מתחיל בבית זה נכון, אבל אנחנו לא יודעים מה יוליד יום, מה תהיה הדינמיקה. הדברים משתנים מהר, אני מאוד ריאלי. אני יודע שיכול להיות קשה ושתעבור תקופה ארוכה שאני לא אקבל הצעה שתמצא חן בעיניי ויכול להיות שכן אקבל, הדברים משתנים. אני מוכן לכל תרחיש".

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */