יום חמישי, 18.04.2024 שעה 04:33

הקבוצות יצטרכו להצהיר מראש לגבי שילוב בנות

איגוד הכדורסל קבע שהקבוצות יצהירו מראש האם הן מוכנות לשלב בנות או לשחק נגד קבוצות המשלבות בנות. ליעד סואץ-קרני: "מקומם שאין החלטה ערכית"

|
ליעד סואץ קרני (איציק בלניצקי)
ליעד סואץ קרני (איציק בלניצקי)

איגוד הכדורסל הישראלי הוציא אמש (שלישי) הודעה תחת הכותרת "שיתוף בנות במשחקי בנים". ההצהרה למעשה דרשה מקבוצות להצהיר האם הן מוכנות לשלב ילדות בשורותיהן והאם הן מוכנות לשחק נגד קבוצות המשלבות ילדות. כלומר, קבוצות ליגת הקט-סל יכולות לסרב לשחק מול קבוצות שיש בהן בנות, בתנאי שיודיעו מראש. באיגוד הסבירו כי יבקשו להימנע מראש מסיטואציה כזאת בפועל באמצעות שיבוצים נכונים, אולם לא הבהירו מי יישא בתוצאות במקרה שקבוצה דתית אכן תפגוש שחקנית ותסרב לשחק איתה.  

ליעד סואץ קרני, לשעבר קפטנית נבחרת ישראל וכיום מאמנת מנטלית לספורטאיות וספורטאים צעירים, אמרה: "באיגוד הגיבו ללחץ הציבורי ובחרו לשים פלסטר, מקומם שאין החלטה ערכית. הצעד הראשוני שעשו הוא ניסיון לא רע, אבל בהחלט לא מספיק. האיגוד ממשיך להלך בין הטיפות ומשאיר לעצמו מרחב תמרון במקום לקבל החלטה ערכית וממנה לגזור תקנות חדשות.  כל ילד או ילדה שרוצה מסגרת לשחק בה - צריך לקבל את האפשרות. ואם יש למישהו בעיה עם זה, הוא זה שצריך לשלם את המחיר".

הודעת האיגוד מגיעה לאחר הסיקור התקשורתי הרחב סביב סיפורה של איילה ימין, הכדורסלנית בת ה-11 מקיבוץ צרעה. איילה, הבת היחידה בקבוצתה שעלתה לשחק במסגרת ליגת הקט-סל נגד קבוצת אליצור אפרת, קיבלה הוראה מהשופט כי עליה לרדת מהמגרש. הסיבה: בקבוצה הדתית לא מוכנים לשחק איתה. אמה, עדית ימין, ביקשה להבין מה הסיפור וגילתה תקנה אבסורדית שאכן מאפשרת להוריד בנות מהמגרש בשל היותן נשים – במידה והקבוצה הדתית לא מעוניינת.

ליעד סואץ קרני (עודד קרני, באדיבות מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)ליעד סואץ קרני (עודד קרני, באדיבות מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)

עדית ימין, אמא של איילה, חיזקה את דבריה של סואץ קרני: "מרגש אותי שהסיפור של איילה ניער מישהו אבל ברור שהפתרון שניתן לא מספיק. באיגוד הכדורסל עשו חושבים, וזה צעד מבורך- אולם בסופו של דבר בנות מתחת לגיל 12 עלולות שוב לשלם מחיר בשל מינן”.

בעקבות המקרה עמותת ישראל חופשית עתרה לאיגוד בדרישה לבטל את האפליה המגדרית המעוגנת בתקנון. שבועות לאחר הגשת העתירה באמצעות עו"ד חגי קלעי ועדיה שיינוולד ממשרד קלעי, רוזן ושות', באיגוד הציגו פתרון שהוא בבחינת פלסטר – בשינוי התקנות של האיגוד אין קביעה מוצהרת אילו קבוצות עתידות "לשלם את המחיר": האם יהיו אלו הקבוצות המעורבות (או שאינן מצהירות שהן מסרבות לשלב ילדות) או הקבוצות המסרבות לשחק מול קבוצות מעורבות. יתרה מכך, אם הקבוצות המשלבות יאלצו לשחק מחוץ למחוז שלהן, ולנסוע רחוק כדי לשחק, יווצר תמריץ שלילי לשילוב ילדות בקבוצות.

אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, אמר: "החלטת איגוד הכדורסל נועדה לייצר כותרות, אבל לא מתמודדת עם הסוגיה עצמה  ואין בה פתרון מהותי. הנושא המרכזי שלא מקבל מענה בפתרון שהציע האיגוד הוא הוודאות- אף קבוצה עדיין לא תוכל לדעת שלא ייגרם לה שום נזק אם תשתף שחקניות במשחקיה, ולא ברור מעמדת האיגוד מי ישלם את המחיר על הסירוב של מיעוט קטן של קבוצות לשחק נגד ילדות בנות פחות מ-12. התוספות הבירוקרטיות שנקבעו ממשיכות לייצר קשיים וחוסר בהירות במקום לסרב לדרישה של מיעוט קטן הנוקט בעמדה קיצונית.

"איגוד הכדורסל ממשיך לסרב לאפשר לילדות לשחק בצורה קלה ופשוטה, ומייצר מורכבויות ומגבלות פוטנציאליות חדשות, במקום לומר בצורה פשוטה- 'אנחנו רוצים כמה שיותר שחקניות שישתתפו, ומי שלא טוב לו- יום טוב לו'. בלית ברירה נראה שאיגוד הכדורסל לא מותיר לנו ברירה אחרת אלא לפנות לערכאות משפטיות, שיבהירו לאיגוד מעל לכל ספק שאסור לו להתפשר על זכויותיהן של השחקניות הצעירות".

אסור לפספס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */