יום שני, 06.05.2024 שעה 04:01

הפגנות נגד ישראל בגביע העולם בטורקיה

קיקבוקסינג: ספורטאי פלסטין הניפו בתחרות את דגלי אש"ף וקראו קריאות לאומניות. לואי סאקאס, ערבי-ישראלי, הגיב בזכייה בזהב והנפת דגל המדינה

|
לואי סאקאס מניף את דגל ישראל בטורקיה (צילום: פרטי)
לואי סאקאס מניף את דגל ישראל בטורקיה (צילום: פרטי)

החברה הישראלית סערה בתחילת השבוע לנוכח ההפגנה הפרו פלסטינית ביום הנכבה באוניברסיטת תל אביב, במהלכה הניפה ישראלית את דגל המדינה מול המפגינים. במקביל התנהל עימות סוער וממושך יותר בתחרות גביע העולם בקיקבוקסינג באיסטנבול שבטורקיה. 

בתחרות השתתפה משלחת שייצגה את פלסטין, שרוב חבריה הם תושבי מזרח ירושלים הדוברים עברית שוטפת, ואשר "סימנו" את המשלחת הישראלית. הם סיננו משפטים מתריסים לעברם על רקע פוליטי בכל פעם שנתקלו בהם וניסו להתעמת איתם. 

בכל קרב של ישראלי התייצבו הפלסטינים בפינה של יריבו, הניפו דגלי אש"ף וקראו קריאות לאומניות נגד ישראל. חברי משלחות מירדן ומטורקיה המארחת הצטרפו אליהם בהפגנות, וכל זאת כאשר המאבטחים הטורקים נמנעו מלהתערב. 

לואי סאקאס בקרב נגד המרוקאי (צילום באדיבות התאחדות הקיקבוקסינג)

אין זו הפעם הראשונה שספורטאים ירדנים בענף פועלים נגד ישראל. לפני חודשיים ביטל המאמן הירדני מוחמד אל סעוד את השתתפותו במפגש מאמנים בבחריין אחרי שגילה כי באירוע השתתפה גם משלחת ישראלית. הפעם, כשהפלסטינים עלו על הפודיום הם הניפו את תמונתה של שירין אבו-עאקלה, עיתונאית רשת אל-ג’זירה שנהרגה בשבוע שעבר במהלך קרבות בין צה”ל לחמושים בג’נין. 

"הרגשנו לא בטוחים", סיפרו חברי המשלחת הישראלית לאיסטנבול, שסירבו להתראיין. המאמן רונן אדלשטיין ניסה ככל שביכולתו למנוע את ההסלמה והורה לחלק מהספורטאים שלו לעזוב את האולם ולשוב לבית המלון לאחר שסיימו להתחרות. למרות מאמציו, הוא לא הצליח להרגיע את הרוחות ואף נאלץ להתעמת מילולית עם אחד הפלסטינים.  

הספורטאים הפלסטינים היו רשומים תחילה בקטגוריות בהן התחרו הישראלים, אבל ביום ההרשמה נמנעו מקרבות נגדם ועברו להתחרות בקטגוריות אחרות על מנת לא ליצור מצב של הכרה בישראל. לעומת זאת התנהלו קרבות רבים בין הישראלים לטורקים, בהם הגבירו הפלסטינים את ההפגנות. 

המשלחת הפלסטינית עשתה פרובוקציות (מתוך הפייסבוק של ההתאחדות הפלסטינית)המשלחת הפלסטינית עשתה פרובוקציות (מתוך הפייסבוק של ההתאחדות הפלסטינית)

בסופו של דבר, מי שסיפק את התשובה למפגינים היה לואי סאקאס, ערבי-ישראלי נוצרי מכפר יאסיף שבצפון, שזכה במדליית זהב במשקל עד 75 ק"ג אחרי שגבר בדרך על שני יריבים מטורקיה, אחד ממרוקו ובגמר על סלובקי. אחרי שניצח את המרוקאי עותמן אל טהרי בקרב במהלכו צעקו הפלסטינים “אללה הוא אכבר”, סירב יריבו ללחוץ את ידו וירד בהפגנתיות מהזירה. 

לקראת קרב הגמר גידרו המאבטחים את הזירה על מנת לחצוץ בין הישראלים לפלסטינים שעודדו את הסלובקי. לאחר ניצחונו הניף סאקאס בגאווה את דגל ישראל אל מול עיני המפגינים המשתאים, שכינו אותו ואת נציגי המגזר האחרים במשלחת "בוגדים".  

במקרה אחר, בו זכה יוסף תקתוק במדליית כסף, התרחשה תקרית נוספת. תקתוק, דרוזי מירכא, התמודד בגמר מול יריב ברזילאי שנהנה מעידוד הפלסטינים. לאחר שהברזילאי ניצח הגישו לו המפגינים את דגל אש"ף על מנת שיניף אותו בזירה. תחילה הוא הניף אותו מכיוון שלא הבין את משמעות הדבר, אבל השופט הספרדי שנכח במקום נטל מידיו את הדגל והשליך אותו החוצה. 

לואי סאקאס חוגג (צילום: פרטי)לואי סאקאס חוגג (צילום: פרטי)

מלבד זאת רשמו הישראלים הישגים נוספים בתחרות בה השתתפו 3200 ספורטאים מ-52 מדינות. במדליות זהב זכו מלבד סאקאס גם עלי מסארוה (עד 57 ק"ג ענף K1), אוסייד חטיב (עד 71 ק"ג) ואהבת גורדון (נוער עד 60 ק"ג). 

במדליות כסף זכו מלבד תקתוק גם יוליה סצ'קוב (נשים עד 55 ק"ג), עלי מסארוה (עד 57 ק"ג ענף לואו קיק) ושיר כהן. במדליות ארד זכו אוסייד גודה (עד 75 ק"ג לואו קיק), עומר מומין (עד 47 ק"ג), סייף גמאל, פולינה גרוסמן (נשים עד 71 ק"ג), נועם רוברטס (נוער עד 57 ק"ג), הוד חמו, מוניה הנו, תמים קמאלט ועותמני פראח. המשלחת כללה 34 ספורטאים, 11 מאמנים, שני שופטים ואת נשיא ההתאחדות האני סאקאס.

אריק קפלן, נשיא התאחדות "אילת", אמר: “אני גאה בנבחרת הקיקבוקס שלנו, בספורטאיות וספורטאים שעשו עבודה יוצאת מן הכלל וייצגו בכבוד רב את מדינת ישראל. יהודים, ערבים, נוצרים ודרוזים, הם ישראל היפה. הלוואי בכל ענפי הספורט הייתה כזו ערבות הדדית ושיתוף פעולה. אני מברך את כל הנבחרת הנהדרת שלנו, ובמיוחד את זוכי מדליית הזהב שהביאו לכך שדגל ישראל הונף והתקווה התנגנה פעם נוספת בטורקיה".

אהבת גורדון בראש הפודיום (פרטי)אהבת גורדון בראש הפודיום (פרטי)
אסור לפספס
נגןכמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
כמה יעלה לכם לילה בחדר עם נוף לאצטדיון?
נגןהיתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
היתרון הגדול בלהיות שכנים של משפחת מסי
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */