יום חמישי, 28.03.2024 שעה 20:47

חוקי המשחק השתנו: המלך חושש, הג'וקר בלחץ

אלקראס טרף את הקלפים ומגיע רעב מאוד לרולאן גארוס, כשבמקביל נדאל איבד מכוחו בתקופה האחרונה וג'וקוביץ' עדיין לא 100%. וגם: שפיונטק תעמוד בלחץ?

|
אלקראס, ג'וקוביץ' ונדאל (רויטרס)
אלקראס, ג'וקוביץ' ונדאל (רויטרס)

ללא סנקציות, גירוש מסעיר או אירועים מיוחדים מחוץ למשטח, הרולאן גארוס ייצא לדרכו מחר (ראשון) ונראה שהוא הולך להיות דרמטי ומעניין במיוחד. זה כבר לא פייבוריט אחד וברור, כפי שהיה עם רפאל נדאל ב-17 שנים האחרונות או במקרה היוצא דופן, גג עם איזו הפתעה של נובאק ג’וקוביץ’ כמו שקרה אשתקד. הפעם נכנס למשוואת המשחק טניסאי חדש, כזה שטרף את הקלפים וממש שינה את החוקים.

קרלוס אלקראס, שחגג לא מזמן יום הולדת 19, פירק את כל מי שעמד מולו בחודשים האחרונים ושם מעליו את השאלה הגדולה – האם היורש כבר כאן? כי במוקדם או במאוחר הוא יזכה בכמה וכמה תארי מייג’ור, גם אם לא כבר כאן בצרפת. עבור המדורג ראשון בעולם, שיגיע במומנטום חיובי אחרי הזכייה ברומא, זה יהיה טורניר גראנד סלאם ראשון ב-2022, וזו בינתיים שנה מאוד הפכפכה שלו וכנראה גם הכי לא יציבה שהייתה לו מזה שנים רבות. 

הצלע השלישית בסיפור היא כמובן הספרדי האגדי, שזכה ‘רק’ ב-21 תארי גראנד סלאם ו-13 פעמים באליפות היוקרתית בפאריס. השור ממיורקה בן ה-35 שפתח את 2022 בסערה מתמודד, כרגיל אפשר לומר, עם שלל פציעות ולא במקרה בתקופה הקריטית לפני הגראנד סלאם הוא חווה ירידה משמעותית: “אני חי עם כאבים, זה דבר לא פשוט, אך המטרה שעומדת לנגד עיני – הרולאן גארוס”.

רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)

נדאל מצדו יודע שזו אולי ההזדמנות האחרונה להניף את הגביע בפאריס או גראנד סלאם בכלל (נאמר לא פעם למען ההגינות) ולפתוח פער מאוד משמעותי בפסגת התארים. בכל אופן ההגרלה סיבכה עוד יותר את העניינים, כשנובאק, רפא וקרלוס באותו צד. המשמעות? הסרבי ומלך החימר צפויים להיפגש כבר ברבע הגמר, ובחצי מי שצפוי לחכות למנצח מביניהם הוא ילד הפלא ממורסיה. בניגוד לגברים, בטורניר הנשים איגה שפיונטק, שרשמה חמש זכיות רצופות ב-2022 עם רצף ניצחונות משוגע, תגיע באופן טבעי כפייבוריטית המובהקת לזכייה בתואר, אך כבר למדנו ששם, בסבב הנשים, אסור להכתיר אף אחת מראש.

המלך הפצוע חושש לאבד שוב את הכתר

עם כל הכבוד לקרלוס אלקראס העולה, מן הראוי להתחיל קודם כל עם מלך החימר האגדי. אחרי שאיבד את תואר ‘הבית’ שלו בשנה שעברה, נדאל יחפש להניף את גביע הרולאן גארוס בפעם ה-14 בהיסטוריה וחשוב מכך – לפתוח פער של שני מייג’ורים בפסגת תארי הגראנד סלאם. את השור ממיורקה לעולם אסור להספיד, אך נראה שהפעם הסיכויים שלו על המשטח האדום בפאריס פחות גבוהים מבעבר, ובאופן משמעותי.

את 2022 הוא פתח אמנם בסערה גדולה עם הדובדבן הגדול – אליפות אוסטרליה, אך נפצע באינדיאן וולס ומשם כבר חלה דעיכה גדולה, כולל השיתוף הכואב שלו על כך שהוא פשוט חי עם כאבים ושזו לא פציעה ספציפית שמקשה עליו אלא גוף שחוק ופצוע. בכל אופן, נדאל כמו נדאל ינסה להתעלות ברגע האמת, כמעט כמו תמיד, ולעשות את מה שהוא יודע הכי טוב בהיסטוריה – לנצח על החימר.

רפאל נדאל (רויטרס)רפאל נדאל (רויטרס)

במדריד הוא הפסיד לראשונה בקריירה ל’קרליטו’ וברומא הודח כבר בשמינית הגמר מול דניס שפובלוב, שזו לא הייתה הפעם הראשונה שמצליח לתת לרפא פייט על החימר. אם נסתכל על המשוואה הכוללת אז המשימה תהיה קשה יותר מהצד של היריבים – אלקראס נמצא בכושר שיא ונובאק מראה ניצוצות של שנים עברו, כשגם סטפנוס ציציפאס ואלכסנדר זברב תמיד יכולים לעשות צרות על המשטח האדום.

הג’וקר, שרוצה לכפות עוד שוויון בפסגה, במומנטום אך עדיין לא 100%

במעבר מתבקש למדורג ראשון בעולם, שכבר במהלך טורניר רומא רשם הישג חסר תקדים והבטיח את פסגת הדירוג העולמי, עם לא פחות מ-370 שבועות ברציפות. נתון מטורף, על אחת כמה וכמה שהיציבות במקום הראשון נשמרה למרות פתיחת 2022 המזעזעת שעברה על ג’וקוביץ’. סאגת אי החיסונים הוציאה אותו מאיזון, הוא התקשה להיכנס לקצב, אך עושה רושם שנובאק כמו נובאק חוזר לשיאו בדיוק ברגעי המאני-טיים והטורניר ברומא כנראה היה ההקדמה למה שנקבל בצרפת.

נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)נובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)

מלבד פרשת אי החיסונים המסעירה היה לנולה גם את הסיפור עם המחלה המסתורית, זו שטען כי החלישה אותו משמעותית והכחיש כי זה נגיף הקורונה. אז אם אכן הוא לא יתגבר עליה יהיה לו קשה שבעתיים להרשים בטורניר גראנד סלאם, שהוא כידוע ארוך ומתיש הרבה יותר עם הטוב מחמש מערכות ועוד יותר כשזה על משטח החימר, כזה שהופך את המשחקים לארוכים ומתישים יותר. על כך אגב יעיד ניק קיריוס, שבדרך כלל בורח מעונה זו של הסבב בשל הקושי הרב.

בכל תקופה אחרת, עם נדאל פצוע ורחוק משיא הכושר, נובאק, שגם אם לא 100% ובשיא הקריירה, היה הופך לפייבוריט מובהק לתואר. אולם הפעם כמו שאמרנו יש משתנה חדש עם הגעת הספרדי בן ה-19. חשוב לזכור שעם כל הכבוד לזכייה ברומא, נובאק לא פגש בדרך את רפא או את ‘קרליטו’ שהעדיף לקחת מנוחה. בכל אופן זה יהיה כנראה אחד משניהם ואם הייתי צריך להמר הייתי אומר – נובאק עם ה-21 שלו, הספרדי הצעיר והחביב ימשיך לחכות למייג’ור ראשון.

אלקראס טרף את הקלפים, היורש הגיע באופן רשמי?

2022 זו לגמרי השנה של ‘קרליטו’ העולה. הזכיות בברצלונה ובמדריד, לצד הניצחונות המרשימים על רפא ונובאק, שמו אותו ככותרת הראשית של עולם הטניס. ילד בן 19 שעוד לא זכה בגראנד סלאם, אבל בינתיים נראה כמו רמה אחת מעל כולם – אופי לוחמני וחסר פשרות, ביטחון של טניסאי ותיק, פיזיות, עוצמות, יד רכה. בקיצור הכול מהכול וזו בדיוק הבמה המרכזית והאידאלית שלו להוכיח שהיורש הגדול כבר פה וחילופי הדורות כבר החלו. 

קרלוס אלקראס (רויטרס)קרלוס אלקראס (רויטרס)

אולם עם כל הכבוד לטורנירי המאסטרס הנוצצים על סך 1,000 נקודות דירוג/500 הקטנים יותר, עד שקרלוס לא יזכה במייג’ור ראשון, הוא גם לא יהיה במבוא להיות ברשימה אחת עם הגדולים ביותר. על הנייר ובצל היכולת הבינונית והכשירות הלא ממש אידאלית של שני הענקיים, אלקראס יגיע לרולאן כמתמודד שקול לזכייה, בצוותא עם שניהם. דרך פשוטה לא מחכה לו, אבל כטניסאי צעיר ומבטיח שכבר עבר באותו טורניר את רפא ונובאק, לא נראה שמשהו בשלב זה מפחיד אותו יותר מדי.

‘היורשים הוותיקים’ יצליחו הפעם? המדורג שני מחמם מנועים

זברב וציצפאס הם שני שחקני חימר איכותיים זה כולם יודעים, אבל פעם אחרי פעם השניים הללו, שקיבלו את כינוי היורשים, כשלו בטורנירי גראנד סלאם שוב ושוב. ככל הנראה משהו באופי של שניהם מונע מהם לעשות את קפיצת המדרגה המיוחלת בהשוואה לתחרויות היותר קטנות של הטוב משלוש מערכות. כמובן שלא נספיד אותם וייתכן שהם ינצלו הפעם את המצב הלא מזהיר של רפא ונובאק, אך בכל מקרה נראה שאלקראס הולך להשאיר להם אבק, בכל הגזרות.

סטפנוס ציציפאס (רויטרס)סטפנוס ציציפאס (רויטרס)

במקביל המדורג שני בעולם, דניל מדבדב, חזר להתחרות אחרי פציעת הבקע שהייתה לו. דניל, אלוף ארה”ב הפתוחה מהשנה שעברה, הוא לא שחקן חימר טוב, בקושי בינוני. יחד עם הכושר הנוכחי קשה להאמין שהרוסי יגיע לשלבים המכריעים. אל מי עוד כדאי לשים לב? דייגו שוורצמן, היהודי-ארגנטינאי החביב שהוא שחקן חימר מצוין, צפוי כמו תמיד להקשות על כולם. במקביל ומלבד אנדריי רובלב ויאניק סינר, כדאי גם לשים עין על קספר רוד, הוויקינגי הראשון בטניס, שהוא שחקן חימר מחונן, שגם צפוי וצריך להגיע לשלבים המכריעים של התחרות הנוצצת.

חגיגת פרסים: סכומי הזכייה עלו משמעותית

רגע לפני שנמשיך לתחרות הנשים, נעדכן כי השנה בפאריס, שבניגוד לתחרויות אחרות לא הטילה סנקציות על הספורטאים והספורטאיות מרוסיה ובלארוס, יחולקו לא פחות מ-43.6 מיליון אירו, זו עלייה משמעותית של 6.8% בהשוואה לעידן של לפני מגפת הקורונה. כלומר שנת 2019 ואחורה. המנצח והמנצחת של היחידים יכניסו לכיסם 2.2 מיליון אירו, כשאפילו המפסיד בסיבוב הראשון ירוויח לא פחות מ-62 אלף אירו, עלייה של 35% בהשוואה לפרסים של לפני שנתיים. גם בטורניר הזוגות של הנשים והגברים הייתה עלייה של 6.1% בגובה הפרסים. 

שפיונטק תגיע כפייבוריטית המובהקת

בניגוד לגברים, נראה שכאן יש פייבוריטית ברורה. הסבב איבד השנה את אשלי בארטי לטובת או לרעת פרישתה (תלוי מאיזה צד מסתכלים על זה), אך בכל מקרה האוסטרלית לא הייתה עילוי גדול על משטח החימר. בעידן שאחרי בארטי אפשר לומר בנחרצות כי איגה שפיונטק שולטת ביד רמה בסבב, הפולנייה בת ה-20 (מרגיש הרבה יותר לא?) מדורגת ראשונה ובהפרש ניכר מהיתר, כשרק לאחרונה הניפה את הגביע ברומא ובשטוטגרט, כולל רצף מטורף של 28 ניצחונות וללא מענה מצד יריבותיה. אולם כמו שלמדנו לא פעם בסבב הנשים, זה לא מבטיח כולם ובטח לא בגראנד סלאם.

איגה שפיונטק (רויטרס)איגה שפיונטק (רויטרס)

אם נוציא את בארטי מהמשוואה אז למעשה האחרונות שהניפו גביע מייג’ור היו אמה רדוקאנו, שהיא לא טובה על המשטח האדום, ברבורה קרייצ’יקובה שחוזרת ויש סימן שאלה לגבי כשירותה ונאומי אוסקה, המדורגת 38 שיודעת להתעלות בתחרויות הזוהרות, אך בדומה לבריטית הצעירה גם היא רחוקה מלהיות דומיננטית יתר על המידה בחימר. אגב של בין לבין, ההבדל בין חימר למשטח קשה לדוגמה הוא תהומי, הכול הרבה יותר איטי, הכדורים עולים גבוה יותר וכמובן יש הרבה פחות השפעה להגשה, ככה שלא מעט טניסאים וטניסאיות מצוינים על המשטח הקשה וחלשים על חימר ולהפך.

בניגוד אליהן, מי שכן יכולה ללכת עד הסוף היא פאולה באדוסה. הספרדייה מהמקום השלישי בעולם הגיעה רק לחצי הגמר בשטוטגרט, אבל עושה רושם שבשבועיים איכותיים שלה היא יכולה לתת פייט על הכתר. באותה סירה אופטימית נמצאת גם מריה סקארי היוונייה, שבשנה שעברה נעצרה רק בשלב חצי הגמר בפאריס והפעם חולמת לעשות עוד קפיצת מדרגה. אמנם היא מדורגת שביעית בעולם, אבל נראה שאונס ג’אבור הטוניסאית, פיינליסטית טורניר רומא, לגמרי בטופ 3 פייבוריטיות להניף את הגביע בסיום התחרות.

גרבינה מוגורוסה (רויטרס)גרבינה מוגורוסה (רויטרס)

רק לאחרונה ג’אבור בת ה-27 ניצחה את התחרות במדריד אחרי שגברה בגמר מותח של שלוש מערכות על ג’סיקה פגולה האמריקאית, שמצדה מקווה לנפץ את תקרת הזכוכית ולעבור סוף סוף את שלב רבע הגמר בטורניר גראנד סלאם. אז את מי תמיד צריך לקחת בחשבון בקרב על תואר? גרביניה מוגורוסה, הספרדייה בת ה-28, אלופת פאריס 2016, תנסה להביא את כל הניסיון שלה וללכת עד הסוף, למרות שנמצאת בתקופה בינונית וזה עוד בלשון המעטה. בשורה התחתונה שפיונטק, שזוללת השנה תארים (5 גביעים כבר), תגיע לתחרות המעניינת בכושר הטוב ביותר, כולל גם הפרמטר של הניסיון, למי ששכח היא אלופת הטורניר מלפני שנתיים.

אבישג סמברג אחרי שזכתה במדליית הכסף
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */