יום שישי, 29.03.2024 שעה 17:34
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

גדול הדור: ברק בכר בדרך לעשות היסטוריה

השנה הקשה עם מות אחיו, ההתקרבות לדת, ההצלחה, ההישגים התקדימיים והגישה המיוחדת. בגיל 42, המאמן יכול לחגוג אליפות חמישית הערב ב-20:30 מול ב"ש

|
ברק בכר. בדרך לעשות היסטוריה (עמרי שטיין)
ברק בכר. בדרך לעשות היסטוריה (עמרי שטיין)

דרכו של ברק בכר לאליפות החמישית שלו כמאמן כבר סלולה ומוכנה וברגע שהוא יזכה בתואר, יישארו רק שני מאמנים ישראלים שזכו ביותר אליפויות ממנו - דוביד שוויצר ודרור קשטן. אלא שהוא יגיע לצלחת החמישית שלו הרבה יותר מוקדם מהם, בגיל 42, ואין ספק שיש לו עוד שנים רבות להוביל קבוצות מהקווים, כך שייתכן שביום מן הימים בכר עוד יהפוך למאמן הגדול ביותר בכדורגל הישראלי.

בכר יוכל לחגוג את האליפות החמישית בקריירה שלו כבר הערב (שבת) בסיום המשחק נגד הפועל באר שבע, שייצא לדרכו ב-20:30 באצטדיון טרנר, אותו אצטדיון בו החלה סדרת האליפויות המרשימה שלו. בעשור האחרון התארים הללו מתחלקים בין מכבי תל אביב לקבוצות של ברק בכר, שכן הצהובים זכו בחמש אליפויות עם מאמנים זרים בעוד שבכר בדרך לאליפות החמישית שלו כמאמן, שלוש מהן עם הפועל באר שבע ועוד שתיים עם מכבי חיפה. איש אחד מול קבוצה אחת.

היתרון של בכר הוא ביכולת שלו לשנות את דרך החשיבה במועדונים שבהם הוא עובד. הוא היה זה שהוביל את באר שבע לאליפות ראשונה אחרי 40 שנה ובחיפה הוא בנה קבוצה ששברה בצורת של עשור בלי צלחת. "יש לו אישיות מנצחת ובכל מקום שבו הוא נמצא רואים את זה", אמר גורם בכדורגל הישראלי שמכיר היטב את העבודה שעשה בקבוצות הללו.

צ'ירון שרי וברק בכר חוגגים (עמרי שטיין)צ'ירון שרי וברק בכר חוגגים (עמרי שטיין)

לבכר יש גישה שונה מזו של מאמנים אחרים בארץ. "בכל פעם כשנתקלנו בקושי מסוים, ברק היה בא וגורם לנו לחשוב שזה שטויות ושהכל יהיה הרבה יותר קל", סיפרו במכבי חיפה. "במהלך העונה התכוננו למשחק חשוב ולאורך כל השבוע קראנו בתקשורת שאחד מהשחקנים הבולטים של הקבוצה היריבה פצוע ולא ישחק, אבל פתאום יום לפני המשחק הבנו שהוא התאמן כרגיל ודווקא כן ישחק. כולם בחדר ההלבשה אמרו לברק: 'הם עשו ספין יפה, התכוננו למשחק בלעדיו ועכשיו הוא יפתח בהרכב'. באותו הרגע ברק הסתכל עלינו ואמר: 'הוא פותח? נו, יותר טוב. עכשיו אם ננצח אותם הניצחון יהיה מתוק יותר. מה שיותר קשה, יותר מתוק'. למחרת עלינו למגרש וניצחנו".

במהלך השנים האחרונות בכר מעביר הרצאות, בעיקר לחיילי צה"ל. הלו"ז הצפוף שלו לא תמיד מאפשר זאת, ולכן המאמן נוהג לקיים ימים מרוכזים ולא מוותר על כך. בחיפה מספרים שבאחד מהימים הללו בכר קבע הרצאה לקצינים בתשע בבוקר בבסיס בצפון, אליה הוא הגיע ממרכז הארץ. כשנשאל על ידי אנשי המועדון למה לא קבע לשעה מאוחרת יותר בבוקר כדי שיוכל להתעורר בשעה סבירה, הוא השיב: "זה הזמן היחיד שהם יכולים לשמוע הרצאה ולא רציתי שיפספסו".

ברק בכר מבקר לוחם אוהד מכבי חיפה בביה"ח (פרטי)ברק בכר מבקר לוחם אוהד מכבי חיפה בביה"ח (פרטי)

לתדהמתם, הוא לא הסתפק בזה. מיד אחרי ההרצאה שהעביר בבוקר, בצהריים בכר ערך אימון לשחקניו בכפר גלים ובשעות אחר הצהריים העביר הרצאה נוספת לנכי צה"ל במכון וינגייט. למחרת נשאל על ידי אחד מאנשי הצוות המקצועי: "ברק, לא היה לך קשה כל היום לעבוד ולנסוע בדרכים?", והמאמן ענה לו: "מה קשה? אתה לא יודע איזה אנשים מדהימים פגשתי, אני חייב למצוא את הזמן כדי לחזור אליהם שוב. המפגשים האלה נותנים כוח לחודשים קדימה".

לצד ההצלחה, השנים האחרונות לא היו קלות עבור בכר. עוד כשאימן בהפועל באר שבע וחווה רגעים מאושרים בבירת הנגב, אחיו זוהר ז"ל חלה במחלת הסרטן ונאלץ לעבור טיפולים רבים. ההתמודדות הייתה קשה, אך מעטים בקבוצה ידעו על כך. גם בחיפה הוא לא הרבה לדבר על אחיו, שהלך לעולמו בחודש שעבר.

בשבועיים האחרונים לחייו, אף אחד במכבי חיפה לא ידע שמצבו של אחיו הידרדר. בכר הגיע לאימונים כרגיל ועל פניו לא ראו את מה שמתחולל אצלו בפנים. ברק היה מחובר מאוד לאחיו זוהר ז"ל, אבל נשאר חזק ובקבוצה היו מי שהופתעו מההודעה על פטירתו. המשפחה כולה שמרה על הכול בשקט וגם ברק עצמו ככל הנראה לא רצה שזה ישפיע על הקבוצה, שהייתה באותם ימים בשיאו של מאבק האליפות. רק לילה לפני שאחיו הלך לעולמו, ברק הודיע להנהלת הקבוצה שיש בעיה ושהוא כנראה לא יוכל לעמוד על הקווים מול מכבי תל אביב בבלומפילד.

ברק בכר ומשפחתו (עמרי שטיין)ברק בכר ומשפחתו (עמרי שטיין)

אולי יש לכך קשר ואולי לא, אבל בתקופה האחרונה בכר התקרב לדת ולפחות פעם בשבוע הוא לומד דברי תורה מהרב עמי פייקובסקי. לאחרונה, המאמן הצהיר בפניו כי הוא לומד מהשיעורים הללו המון תובנות לחיים ולכן הוא מתכוון להמשיך.

גורם בכיר במכבי חיפה ציין: "לברק יש אישיות מדהימה. בניגוד לאדם הממוצע ובניגוד לאנשי כדורגל אחרים שהכרתי בחיי, באופן די אבסורדי אצל ברק ככל שהוא יותר מצליח - ככה הוא יותר צנוע. הוא ממלא את כל שעות היום שלו בעשייה ונראה ששום דבר לא מהווה מכשול בפניו, אבל במקביל הוא תמיד נשאר צנוע, גם אחרי הניצחונות הגדולים והתארים הרבים".

בהפועל באר שבע, היריבה הבאה של בכר, עדיין יש מי שרוחשים לו כבוד על העבודה המשותפת. רבים מהקבוצה ומהעיר הגיעו להלוויתו של אחיו, שהתקיימה בצפון. גם במונחים ספורטיביים, נדמה כי האיש רחוק מנקמנות ולכן הוא לא יאמר מילה רעה על היריבה שיפגוש במשחק הקרוב. ספק אם הוא באמת ישמח, במקרה של ניצחון.

בכר חוגג בחגיגות האליפות הראשונה שהשיג בבאר שבע (איתי כהן)בכר חוגג בחגיגות האליפות הראשונה שהשיג בבאר שבע (איתי כהן)

במשחק האחרון נגד הפועל באר שבע, בתחילת משחקי הפלייאוף העליון, דנילו אספרייה הורחק בכרטיס אדום סמוך לסיום המחצית הראשונה בסמי עופר והאווירה הייתה חמה. בעקבות לקחי העבר, אחד מהשופטים ירד מיד עם השריקה לאזור חדרי ההלבשה והמתין לשחקני שתי הקבוצות, במטרה לזהות האם ישנם עימותים בין השחקנים. בתוך כל ההמולה בירידה מהדשא, לפתע נשמעו צעקות שהקפיצו את השופט ממקומו, אך כשהוא התקרב לאזור הוא ראה את בכר מתחבק עם אחד מעובדי היריבה אחרי תקופה ארוכה בה הם לא נפגשו, כששניהם עם חיוך גדול על הפנים. האירוע, אגב, לא צוין בדו"ח.

מכבי חיפה לומדת מהעימותים הללו ובכר משתדל ששחקניו יימנעו ממקרים כאלה, אחרי ההרחקה של רז מאיר במנהרה של טרנר העונה. בחצי גמר גביע המדינה, לאחר שאלון תורג'מן הורחק, שחקני מכבי חיפה לא ירדו לחדרי ההלבשה במחצית עד שאחרון שחקני ואנשי הפועל חיפה לא נכנס למנהרה בבלומפילד, על מנת להימנע מחיכוכים ועימותים מיותרים. אחרי מה שקרה נגד הקבוצה הזו בעבר, המאמן העדיף מראש שחניכיו ימתינו על הדשא עד יעבור זעם.

בכר עם שחקני מכבי חיפה (עמרי שטיין)בכר עם שחקני מכבי חיפה (עמרי שטיין)

הקבוצה מתבגרת ביחד איתו בעונה הזאת, שנחשבת לקשה יותר לעומת העונה שעברה משום שהפעם מכבי חיפה סומנה כפייבוריטית לזכייה והרבה יותר קשה לשמור על הפסגה. ייתכן מאוד שבדיוק בזכות הדרישות משחקניו והליך ההתבגרות שעברה הקבוצה כולה, מכבי חיפה עדיין מועמדת לזכייה בכל ארבעת התארים שיש לכדורגל הישראלי להציע בעונה אחת. בתחילת העונה הירוקים זכו בגביע אלוף האלופים ובגביע הטוטו, כעת האליפות בהישג יד ובסוף החודש הם ישחקו גם בגמר גביע המדינה. אף קבוצה ואף מאמן בישראל לא זכו בארבעה תארים בעונה אחת לאורך ההיסטוריה של הכדורגל הישראלי - ומכבי חיפה של 2021/22 יכולה להיות הראשונה שתעשה זאת.

ברק בכר שימש ב-2012 כעוזרו של רן בן שמעון וביחד השניים זכו באליפות היסטורית עם עירוני קרית שמונה. מיד לאחר מכן, בכר היה עוזרו של גילי לנאדו שפוטר בתוך זמן קצר על ידי הבעלים איזי שרצקי, כאשר זה החליט באותו הרגע לקדם את דווקא את עוזר המאמן הצעיר לעמדת המאמן הראשי. כעת, בכר בדרך לסגור עשור כמאמן במהלכו יחגוג חמש אליפויות, הישג חסר תקדים שאף מאמן ישראלי לא רשם מעולם.

בכר מאחורי בן שמעון ברגע הזכייה הרשמית באליפות בק"ש (משה חרמון)בכר מאחורי בן שמעון ברגע הזכייה הרשמית באליפות בק"ש (משה חרמון)

אחרי שיבטיח את האליפות העונה, מעל ברק בכר יהיו כאמור רק שני מאמנים עם יותר אליפויות ממנו ברזומה - דוביד שוויצר ודרור קשטן, שכל אחד מהם זכה להניף שש צלחות - אך דוביד שוויצר זכה רק בארבע אליפויות בעשור הראשון שלו כמאמן, כאשר את האליפות החמישית הוא חגג בכלל בגיל 55 ואת השישית בגיל 60. דרור קשטן השיג בעשור הראשון שלו על הקווים רק שתי אליפויות, אבל בגיל 52 היו לו חמש אליפויות כמאמן ובגיל 55 היו לו כבר שש אליפויות בכיס.

למעשה, בכר יעשה בגיל 42 את מה שעשה שוויצר בגיל 55 ואת מה שעשה קשטן בגיל 52. המאמן הזה מקדים אותם בעשור. אמנם בכר הגיע לשתי קבוצות בעלות תקציבים גבוהים כבר בשנותיו הראשונות כמאמן ובזמנים שונים לחלוטין מהימים בהם שוויצר וקשטן אימנו, אבל בשורה התחתונה - מדובר בהישג שספק רב אם מאמן ישראלי אחר יצליח לשחזר בעתיד.

דרור קשטן (רדאד ג'בארה)דרור קשטן (רדאד ג'בארה)

בכלל, מעטים המאמנים שזכו בגיל 42 בחמש אליפויות, אפילו באירופה. לשם ההשוואה, פפ גווארדיולה עוד שיחק כדורגל בגיל בו ברק בכר החל לאמן, אבל אחרי עשור כמאמן ראשי לגווארדיולה היו כבר שבע אליפויות. את האליפות החמישית שלו, אגב, פפ השיג בגיל 44.

השם המוכר ביותר שקורא תיגר על גילו של ברק בכר הוא רוי הודג'סון. אמנם האנגלי זכה באליפות הראשונה בקריירת האימון שלו בגיל 29, דווקא בהאלמסטד השבדית, אבל בגיל 42 הוא כבר היה עם שבע אליפויות בשבדיה. הודג'סון נחשב לאגדה במדינה ויש אפילו יציע שנקרא על שמו באצטדיונה של מאלמו, איתה הוא זכה בחמש אליפויות רצופות בסוף שנות ה-80.

רוי הודג'סון. בכר נכנס למועדון של גדולים באמת (רויטרס)רוי הודג'סון. בכר נכנס למועדון של גדולים באמת (רויטרס)

והיו צעירים יותר שזכו באליפויות. בשנות ה-60, ריקרדור יונסון האיסלנדי הפך בגיל 22 למאמן-שחקן בקבוצת אקרנס המקומית וזכה איתה בשש אליפויות בתוך שמונה שנים, אך באף אחת מהעונות הללו הוא לא באמת עמד על הקווים באופן קבוע אלא שיחק על המגרש בעמדת החלוץ ותוך כדי חילק הוראות לחבריו. לימים, אגב, הפך למאמן נבחרת איסלנד.

במונחים של כדורגל ישראלי, ברק בכר בדרך לעשות היסטוריה ולהפוך לגדול הדור. אמנם הוא לא היה שחקן מצליח במיוחד, אבל כמאמן הוא בדרך לעשות הישגים שאף אחד אחר לא עשה לפניו. השבועות הקרובים יהיו היסטוריים מבחינת מכבי חיפה והמאמן שלה, שצריכים רק להשלים את המשימות שנותרו להם במשחקים נגד הפועל באר שבע. תחילה, בכר ירצה להשיג הערב את האליפות החמישית בקריירה. חמסה, חמסה.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */