יום ראשון, 05.05.2024 שעה 08:37

חסון: אתמודד לעוד קדנציה ואנצח, זו לא שחצנות

חלק ב' בראיון הבלעדי עם יו"ר ההתאחדות: הבחירות, היחסים עם זוארץ, עתיד בית"ר, כדורגל הנשים, בתי הדין, השופטים וגם: מה יהיה עם אצטדיון ר"ג?

|
אורן חסון (נעם מורנו)
אורן חסון (נעם מורנו)

בחלק א’ של הראיון הבלעדי עם אורן חסון התמקדנו בעיקר בעניינים המקצועיים הנוגעים לנבחרות ישראל וכמובן בפארסה שהובילה לעזיבתו של המאמן, מרקו בלבול, רגע לפני צמד משחקי הידידות מול גרמניה ורומניה. חלק ב’ של הראיון עם יו”ר ההתאחדות לעומת זאת, יתמקד בנושאים הפוליטיים והכלכליים שטומן בחובו התפקיד. 

חסון מסכם את שנותיו הראשונות בתפקיד, עונה לשאלות על היחסים בין ההתאחדות למנהלת, המצב של איגוד השופטים, ההתמודדות עם הקורונה, פעילות בתי הדין המשמעתיים, וגם: האם הוא חותר להקמת אצטדיון לאומי חדש?

ההצלחות, הכישלונות והשאיפות להמשך

אורן, אתה סוגר שנתיים וחצי בתפקיד יו"ר ההתאחדות, איך אתה מסכם את התפקיד עד כה?
"אני מאוד נהנה  בהתאחדות לכדורגל, זו עבודה מאוד מאתגרת. רוב האנשים שעוטפים את המערכת לא מבינים עד כמה התפקיד הזה תובעני. בין 50%-70% מהזמן הפנוי שלי אני מקדיש לטובת הכדורגל. אני רואה בתפקיד שליחות ומאוד מרוצה משיתוף פעולה מכל הגורמים שאני עובד מולם".

אורן חסון (נעם מורנו)אורן חסון (נעם מורנו)

במה לדעתך הצלחת ובמה נכשלת?
"אני לא מחלק לעצמי ציונים. יש כמה דברים שאני בהחלט גאה בהם. כשנכנסתי לתפקיד הבנתי שצריך להפוך את הפירמידה, להשקיע הרבה בתשתיות של נוער, על מנת להבטיח שישראל תוכל לעלות לטורנירים בינלאומיים על בסיס אורחת כמעט קבועה ולא הבלחה של אחת ל-50 שנה. ברור לי שצריך להשקיע בדור העתיד. אנחנו משקיעים מיליוני שקלים, פתחנו שלושה מרכזי פיתוח לדור הצעיר, הקמנו אקדמיה לראשונה, שילשנו בשנה האחרונה את כמות השחקנים באקדמיה רק דרך עבודה קשה עם מטרות. אני מגיע מעולם העסקים, בחיים שלי לא הצלחתי להגיע לשום הישג בלי שעברתי איזושהי דרך מתוך מטרות ביניים שהצבתי לעצמי”.

אילו עוד מטרות הצבת?
“מטרות לפתח עוד מרכזי מצוינות, את מרכז הסקאוטינג שלנו. מי שמבקר בבית הנבחרות יכול לראות מקום שהוגדר בעבר כקפיטריה, שהפך להיות מרכז העצבים של ההתאחדות לכדורגל. החל מפעילות נבחרות, פעילות שמבצעים לשופטים, פעילות שמבצעים למרכזי מצוינות. בהתייחס לתשתיות, בזכות עבודה מצוינת של שר הספורט, חילי טרופר, פרסמנו קול קורא וב-2022  אנחנו נכפיל את כמות התאורה במגרשים. כיום יש  65 מגרשים, השנה נוסיף עוד 70 מגרשים וזה  ישפר את  כמות התשתיות שילדים יכולים להתאמן בהם. אנחנו גם מחליפים במגרשים דשא וחדרי הלבשה. ביחס למדינות בעולם הפער גדול, אנחנו מתחילים לצמצם הרבה בזכות שר הספורט שהיתיר חסמים. לראשונה לפני 4-5 חודשים הצלחנו להחריג את כדורגל מחוק המאמנים. מי שהכשיר את המאמנים לפתח את דור העתיד, היו גורמים לא קשורים להתאחדות לכדורגל. כעת כל מי שמוכשר להיות מאמן עושה זאת תחת הסמכה של ההתאחדות, אלו דברים שאני מאוד גאה בהם. גם הסכמי אברהם גרמו לנו לבסס את מעמד ישראל בזירה הבינלאומית".

אורן חסון (נעם מורנו)אורן חסון (נעם מורנו)

מה נותנים להתאחדות ההסכמים עם איחוד אמירויות, מרוקו, שבינתיים ההסכם מולם שקט בגלל בעיות פוליטיות ובחריין? במה זה יעזור לפתח את הכדורגל?
"יש בזה באמת היבט פוליטי חשוב לייצוגה של מדינת ישראל בזירה הבינלאומית. אני מזכיר לך, לפני ארבע שנים היינו כפסע מלהיות מורחקים מפיפ"א. למזלנו, בגלל שאנחנו חברים באופ"א, כל הגוש האירופי ומדינות דרום אמריקה עמדו לצידנו ורק מדינות ערב הצביעו נגד. לפני כחודש נפגשתי מספר נשיאים של בחריין, איחוד האמירויות ומרוקו, אני משוכנע שאם נעמוד פעם נוספת בפני סיטואציה כזו, כוחם של האויבים שלנו, שמנסים לפגוע בישראל בהיבט הפוליטי באמצעות הכדורגל, לא יעמוד להם. ברגע האמת אני משוכנע מתוך ידיעה שיהיו איתנו המדינות שהזכרת. לגבי התרומה, אני חולק עליך. יש לא מעט שיתופי ידע שחולקים זה עם זה בזירה הרפואית, הפיזיולוגית והטכנולוגית. יש גם משחקי ידידות, לפני ארבעה חודשים הגיעה לפה נבחרת הנוער של איחוד האמירויות”.

כאשר נכנסת לתפקיד רצית להפוך את מבנה ההתאחדות, הייתה לך תכנית סדורה איך המבנה צריך להראות ולא הצלחת עד כה לשנות בפן הזה.
"אני מסכם שנתיים וחצי אינטנסיביות. הרבה דברים מהתכניות שלי נאלצתי לשים בצד בגלל המשבר הבינלאומי והקורונה, שחייבו אותנו לפעול ולתת פתרונות כמו כל מדינת ישראל, כך שהיה פחות זמן לעבוד על דברים אסטרטגיים. זו לא משימה פשוטה כי ממשל תאגידי לא מושלם, רחוק מזה. האם זה אומר שהוא בר שינוי, לא יודע. גם פוליטיקאים יותר גדולים ממני מאשימים הרבה מאוד את הפוליטיזציה, אבל אני פחות נרתע מהדבר הזה. אני עדיין  מאמין שאפשר לממש את האספירציות של הממשל התאגידי שאני רוצה להוביל. אני מקווה שאוכל לעשות זאת בקדנציה הבאה".

אורן חסון (נעם מורנו)אורן חסון (נעם מורנו)

“אני דעתן, יש שיטענו דעתן מדי”

שטרן חלובה הוא האיש החזק בכדורגל הישראלי, הוא קובע ומנהל מאחורי הקלעים?
"אני חושב שיש לנו זכות גדולה שיש לא מעט חברי הנהלה משמעותיים מאוד. יש כאלה שאומרים שטרן חלובה האיש החזק, יש שאומרים יענקל'ה שחר האיש החזק, יש כאלה שאלונה ברקת האישה החזקה, יש כאלה שאומרים זאת על מורן מאירי. יש לא מעט חברים מאוד דומיננטיים ומאוד משמעותיים, שטרן אחד מהם. אני חושב שזו זכות  מאוד גדולה לעבוד עם האנשים שציינתי. אני נעזר הרבה, מתייעץ הרבה. מי שמכיר אותי שיודע שבסוף אני יודע לקבל החלטות, שאני די דעתן, יש כאלה שטוענים דעתן מדי. אני אוהב לשמוע אנשים, אך בסופו של דבר אני מקבל החלטות שאני חושב שהן נכונות,  מביא אותן להנהלה ולשמחתי את כולן העברתי עד היום".

איך הצלחת  בקדנציה  הזו לריב עם מורן מאירי ושינו זוארץ, במנהלת  עבדת בהרמוניה עם כולם?
" כמי שהיה מנכ"ל וגם יו"ר מנהלת, יש הבדל גדול בין המנהלת, שהוא גוף יחסית מאוד מצומצם וגוף הומוגני, להתאחדות לכדורגל שהוא גוף הטרוגני. מטבע דברים יש הרבה מאוד גורמים שכל אחד חושב על האינטרס שלו. יש הרבה קבוצות מקצועיות, חובבניות, כדורגל נשים, קט רגל. זו לא משימה פשוטה ולא תמיד אנשים מסכימים. יש מחלוקות ואני גם יודע להתגבר עליהן. אני עובד בהרמוניה עם כל חברי ההנהלה".

אתה מתכוון לרוץ לעוד קדנציה כיו"ר?
"בוודאי".

שינו זוארץ (רדאד ג'בארה)שינו זוארץ (רדאד ג'בארה)

עופר עיני רץ לראשות ההסתדרות מול היו"ר המכהן, ארנון בר דוד. כמה התוצאות לבחירות לראשות ההסתדרות ישפיעו על העתיד שלך?
" אין שום קשר, אני בהתאחדות לכדורגל, זו הסתדרות".

אבל יש השפעה על מרכז הפועל?
"אני לא מזוהה לא עם הפועל, לא בית"ר ולא מכבי. אני לא שייך לאף אחד מהארגונים. היו ניסיונות לשייך אבל אני לא שייך להפועל, לא צמחתי בהפועל. מי שהציע לי לבוא להתאחדות לא היה איש הפועל".

היית שותף של עיני בחברת הגז.
“נפרדתי מעפר עיני לפני קרוב לשנה וחודשיים. כדי לדייק, אנחנו לא שותפים קרוב לשנה וחצי". 

עופר עיני (איציק בלניצקי)עופר עיני (איציק בלניצקי)

אם שינו זוארץ, עליו מופעל עליו לחץ מצד גורמים כאלה ואחרים, ירוץ גם לראשות ההתאחדות, איך אתה רואה את ההתמודדות שלכם ראש בראש?
"אני מכבד כל מי שירצה להתמודד מולי, כולל שינו זוארץ, שאני מעריך אותו מאוד. אני מתכוון להתמודד ולנצח את הבחירות. כעל מי שירצה להתמודד, מוזמן. זו לא חלילה שחצנות, אלא הכרה שלכל אחד יש את הזכות לחשוב אחרת. לא תשמע ממני לעולם דברים בגנות מועמד כזה או אחר. זאת דרכי, ככל שתהיה בסוף התמודדות, אני אקפיד על מספר דברים. על הוגנות, יושרה והשארת כל מערכת ההתאחדות של הדרג הניהולי וביצועי מחוץ לנושא הפוליטי".

איך אתה רואה את ההחלטה של שינו לעזוב את ועדת האיתור?
"שינו הודיע לי כבר לפני ארבעה-חמישה חודשים שהוא לא רוצה להיות חלק מוועדת האיתור וכיבדתי את ההחלטה הזו. ההנהלה שהחליטה על הקמת ועדת האיתור אימצה בשעתו את דו"ח דודי כהן לפיו הוועדה תורכב מיו"ר, מאמן עבר בעל הופעות בנבחרת ושחקן עבר עם הופעות בנבחרת. חודש לאחר מכן ביקשתי לצרף עוד מספר חברים, כולל יו"ר ועדה מקצועית, שינו זוארץ ויו"ר ועדת הנוער שמינינו את אופיר חיים, איתי מרדכי וכו'. שוחחתי עם שינו, שאלתי אותו האם בכל זאת ירצה להצטרף והוא בחר שלא, אני בהחלט מכבד".
 

למעשה הוועדה המקצועית הפכה למיותרת?
"ממש לא, ועדה מקצועית תפקידה לבקר צוות מקצועי, לקבל דיווחים שוטפים האם אכן הם מיישמים ומבצעים את תכנית העבודה שנקבעה לצוות".

“הבחירה בהאפטל הייתה לא נכונה”

המנהלת המקצועית של כדורגל הנשים ברחה מפה ולקחתם את הזמן עם קבלת ההחלטות כאשר יוסי בניון באותו זמן מונה. אני מבין שכדורגל הנשים הוא תיק עם כאב ראש עבורכם. אם אתה יכול היית סוגר את כדורגל הנשים ל-4-5 שנים ומצמיח את הכול מחדש, מאפס? כי זו ליגה, בלי לפגוע, שאין בה מספיק קבוצות, שחקניות, ונראה שהיא מתנהלת כמו חוג.
"הנהלת ההתאחדות החליטה למנות ועדת איתור למאמנות ולמנהל מקצועי ועדת איתור נפרדת. בראשה עומד שינו זוארץ יחד עם יו"ר ועדת הנשים. אני לא חלק מהוועדה, לא הייתי שותף לדיונים. קבלתי את כל ההמלצות כמו שהן והבאנו אותן לאישור הנהלת ההתאחדות לכדורגל. האמנתי בכל ליבי שלמנהלת המקצועית תהיה לה תרומה גדולה לענף, קיוויתי שכך יהיה".

נורה האפטל (שחר גרוס)נורה האפטל (שחר גרוס)

שמעון מימון חבר הוועדה אמר לי שהבחירה בנורה האפטל הייתה פחות טובה, שהיו מועמדות יותר טובות, אבל בגלל שהחליטו שיש לה כביכול קשר עם המאמנת האיטלקייה שהייתה מועמדת, הלכו נגדו? 
"היות ולא הייתי חלק מהוועדה, אני לא יכול להתייחס לכך. הוועדה הביאה להמלצה את נורה".

מה עושים כעת?
"מבחינת נורה האתגר היה גדול עליה או שהיא בחרה שלא להתמודד איתו. בשום שלב לא ציירנו תמונה ורודה. נבחרות נשים נהנות מתנאים שמגיעים להן והחלטנו להעמיד את כל האמצעים לרשות כדורגל הנשים, כלים שלא היו מעולם אגב. דיי מהר היא החליטה לסיים. אני לא מתבייש להודות, עם כל הצער בכך,  שהבחירה בנורה התבררה כלא נכונה. יחד עם זאת, זה גם קרה לי בעבר ואני לא מתרגש מכך. כולם צריכים לקחת את האחריות על הבחירה הלא נכונה שהייתה. אני עדיין משוכנע שכדורגל הנשים מחויב כפי שציינת למנהלת מקצועית. נשאלת פה שאלה. האם לטפל באותם חוליים שדיברת ויש פה באמת חוליים רבים”.

מה הם החוליים שאתה מסמן?
”אין לנו כמעט שחקניות. עם כמות של שש שחקניות זרות בקבוצה קשה לגדל פה שחקניות. כמות הילדות המשחקות דורכת במקום. במקום להשקיע ולפתח ילדות ונערות, לצערי הכסף לא מנותב לטובת הפיתוח, אלא לליגת העל. אני נמצא בשיחות עם שר הספורט והצוות שלו ואני חושב שצריך לטפל בחולי הזה. צריך להחליט האם מטפלים בחוליים ולאחר מכן מביאים מנהלת מקצועית, או עושים את שני הדברים האלה ביחד. זה דברים שנעשה בהתייעצות עם משרד הספורט, הנהלת ההתאחדות וגם ועדת הנשים, כדי לראות האם מטפלים קודם בחוליים ואז מביאים מנהלת מקצועית, או עושים את הדברים יחד".

ליגת הנשים (יניב גונן)ליגת הנשים (יניב גונן)

“ההשתלחויות בשופטים? חושש מרצח”

רונית תירוש אמרה כי תפקיד יו"ר איגוד השופטים במתכונת הנוכחית הוא מיותר.
"אני חייב להגיד שלטעמי תפקיד יו"ר איגוד השופטים הוא מאוד משמעותי. רונית עשתה עבודה מצוינת וגם קודמיה. מבחירה לבחירה נלך ונשתבח".

גיורא ענבר, היו"ר הנוכחי, יקבל יותר סמכויות?
"יש הרבה סמכויות ליו"ר, החל מהתוויית מדיניות דרך הרבה דברים שהוא אמור לעשות. אני יודע שהוא שם לעצמו מספר מטרות, עם כל הכבוד לדברים של רונית שאני בהחלט מכבד. הקורונה לא עשתה טוב בכל אירופה מבחינת השיפוט. לשמחתנו הרבה, ילדים לא פרשו למרות שהיה חשש מזה. לעומת זאת, כשאני מדבר עם חברים וקולגות ממדינות אחרות, יש בעיה בכל העולם. בני נוער, חבר'ה צעירים פרשו משיפוט. יש רעיון של יריב טפר לקחת שחקנים בין גיל נערים א' לנוער, בין נערים ב' ל-א' שהחליטו לפרוש ממשחק פעיל, שאוהבים את המשחק, ולייצר להם סביבת עבודה כשופטים".

רונית תירוש (רדאד ג'בארה)רונית תירוש (רדאד ג'בארה)

מה דעתך על רמת השיפוט?
"אני מכיר מצוין  את העבודה הנעשית, אני מאוד מעורב למרות שאני לא מתערב. אני בקשר עם חברי הוועדה מקצועית, מנכ"ל האיגוד והיו"ר. רמת השיפוט בעלייה. אני יודע כמה האיגוד מוערך מעבר לים ולא במקרה אוראל גרינפלד שפט ביורו, באולימפיאדה ובליגת האלופות. יש שופטים נוספים, לא בכדי הם מוערכים".

אבל יש לא מעט פאשלות. 
"פרשת דגלים, אי רישום כרטיס צהוב, הם לא חפים מטעויות. בעידן טכנולוגי, כשיש  יותר מצלמות, VAR, יש טכנולוגיית עין נץ, השיפוט יותר קשה ויותר נתון לביקורת, רואים יותר טעויות. שופט מתמודד עם 300 החלטות במשחק ומספיק החלטה אחת לא נכונה, כל המצלמות רואות. מצד אחר, רמת השיפוט בישראל ובכל העולם הולכת ומשתבחת, אני חושב שהשופטים היום יותר טובים מבעבר. שופטים בעתיד יהיו יותר טובים מהשופטים הנוכחיים. יחד עם זאת, הטכנולוגיה מאירה בזרקור את אותן טעויות".

מה דעתך על ההשתלחויות בשופטים? 
"בכל הקשור להתנהלות של שחקנים ומאמנים, הכי קל להגיע לעמדת הראיונות ולהאשים את השופט. מאמן לא יאשים חלילה את השחקנים שלו, או את המערך שהעמיד. אסון יקרה, השאלה רק מתי. אני מצלצל בכל הפעמונים. דאגתי שייצא מכתב של היועץ המשפטי לפני כמה שבועות, כדי ששחקנים, בעלים וכל נושאי התפקידים, שהזהרנו, יידעו שנגיב ביד קשה נגד כל מי שפורע. בכל העולם וגם בישראל עם החזרה מהקורונה, הקהל יותר אלים, זה נמצא בעליית גרף בכל החברה. רואים אלימות בסופר, בבתי מלון, רואים את זה בכבישים, והכדורגל לצערי הוא בבועה של החברה. אני אומר את זה לשר הספורט, לשר לביטחון פנים, האסון יגיע, השאלה מתי ומה יקרה. האחריות של כולם, שלנו, של הממשלה, התקשורת, בעלי הקבוצות, האוהדים, כולם צריכים להוריד להבות".

שחקני הפועל ירושלים בטענות כלפי דניאל בר נתן (רדאד ג'בארה)שחקני הפועל ירושלים בטענות כלפי דניאל בר נתן (רדאד ג'בארה)

אתה חושש מרצח?
"אני מאוד מקווה שאני נביא זעם בעניין הזה, אבל חושש שכן".

“כשיש ענישה חמורה קמה קול צעקה נגד”

ומה תגיד על בתי הדין שמבטלים עונשים כמו אלו שספגו אדומים אשדוד, לא מתייחסים לדני עמוס שדורש ענישה בשל הקריאות ההומופוביות נגדו. יש אלימות גוברת בליגת ילדים ואין כמעט ענישה חמורה, אין אחידות. זיו אריה שהשתלח בשופטים סיים העמדה לדין בלי כלום, אתה ישן טוב בלילה עם התנהלות בתי דין?
"אני ישן טוב בלילה רק מכך שבתי הדין שלנו נהנים מעצמאות מוחלטת. אני צריך  לוודא שכך יהיה. אותם דברים נוגעים לתובע של ההתאחדות. הם כן ערים לשיח, לרמות שהגענו ולסכנה שעורבת בפתח. הכלים שלהם מוגבלים, הדיינים מקבלים סכומים מבוטלים ביחס לאנשי מקצוע כמותם שמטפלים בכאלה דברים. הם עושים את זה בתור שליחות, הם שומרי הסף. אני מאוד לא אוהב את עונש הרדיוס ופחות אוהב את המשחקים ללא קהל והפחתת הנקודות. הם  נהוגים בפיפ"א ואופ"א ובלעדיהם המצב היה קטסטרופלי פי כמה. העשייה של קבוצות מצטמצמת לאפס. יחד עם זאת, גם אם אני לפעמים בתוך תוכי לא אוהב החלטה כזו או אחרת, לאו דווקא שקשורה לעניין, אני מקפיד על נושא העצמאות. כל עוד אני אהיה בתפקיד אין סיכוי שנפנה לערכאה שלא מצויה מתחת לבתי הדין של ההתאחדות”.

 
אז אולי הגיע הזמן לשלם לדיינים יותר כסף, מה אתה חושב על העונש של אדומים אשדוד?
“אני נמנע מלהתייחס להחלטה כזו או אחרת של בתי הדין. יש מקרים שאולי הייתי מצפה לראות החלטה אחרת. דיינים מטפלים באירועי קיצון, כמות תיקים הגדלה שהם צריכים להתמודד איתה הם בבועה של מה שקורה בחברה. לגבי רף ענישה יותר חמור, אז כשיש ענישה חמורה קמה קול צעקה למה משחקי רדיוס, למה הפחתת נקודות, אומרים שזה לא ספורטיבי. לכל מטבע יש תמיד שני צדדים, תפקיד בית דין לשים ביחד את כל השיקולים. אני סומך עליהם, גם אם אני בתור אורן חסון חושב אחרת".

הדיינים ישראל שמעוני, גיורא לנדאו ונועם ליובין (שחר גרוס)הדיינים ישראל שמעוני, גיורא לנדאו ונועם ליובין (שחר גרוס)

היית במנהלת מנכ"ל ויו"ר, איך אתה וארז כלפון הפכת לכאלה יריבים?
"אני הייתי, כמו שציינת, גם מנכ"ל וגם יו"ר המנהלת. עם כל הכבוד לארז כלפון ולי, ההתאחדות והמנהלת נחוצות ולא משנה בכלל מי שעומד בראשן. נמאס לי להוכיח שאין לי אחות, אני לא מחלק ציונים לארז והוא לא מחלק לי. היחסים היו יכולים  להיות יותר טובים, האחריות היא של שנינו. אני חייב להדגיש ששני הארגונים עובדים בשיתוף פעולה יוצא מן הכלל".

מה אתה חושב על כך שהמנהלת רוצה עוד סמכויות?
"אני הגעתי מהמנהלת ובהחלט צריך לתת יותר סמכויות למנהלת, אבל עדיין הרגולטור ומי שסמכותו מטעם מפיפ"א, אופ"א וחוק הספורט, היא ההתאחדות לכדורגל. כך כיבדתי והתנהלתי בהיותי במנהלת ואני חייב לציין שיש שיתוף פעולה בין שתי המערכות כפי שקורה כרגע. הסינרגיה טובה מאוד".

כרגע אין ביניכם הסכם.
"יש את אותו הסכם. ככל שנגיע להסכמות הוא יוכל להיות מאורך".

ארז כלפון (רדאד ג'בארה)ארז כלפון (רדאד ג'בארה)

מה עם רפורמות, הקטנת ליגת העל, קריטריון של אצטדיונים? איך מטפלים בזה אם לא יכולים להיכנס יחד לחדר ולהגיע להסכמות?
"זה לא קשור ליו"ר המנהלת. זה קשור להנהלת ההתאחדות לכדורגל ומנהלת הליגות בכדורגל. בסופו של דבר עובדים מתוך ההסכם הקיים. אני בהחלט רוצה בקדנציה הבאה שלי לעשות רפורמה כזאת ורפורמה כזאת תקרה".

למה לא להעביר כעת את הסמכויות כדי לא להפסיד עוד עונה עד שיקרה המעבר הזה?
"אנחנו עובדים ליישום הדברים האלה ואני מקווה שבתוך השנה הקרובה זה יקרה".

לכמה קבוצות צריך להקטין את הליגה?
"אנחנו נמצאים בתוך השלב שאי אפשר להסתכל על כמה קבוצות צריכות להיות בליגת העל כי זה משפיע על כל שרשרת המזון ועל כלל הפעילות בישראל. יש צעדים להקמת ליגה עד גיל 23 שיש לה ביקוש". 

ג׳יאני אינפנטינו ואורן חסון (ההתאחדות לכדורגל)ג׳יאני אינפנטינו ואורן חסון (ההתאחדות לכדורגל)

מה קורה עם זה? כבר דיברת איתי על זה כשהיית במנהלת?
"נכון, מהשיחות ולא מעט שיחות עם בעלי קבוצות בליגת העל ובלאומית ובעלי תפקידים בליגות החובבניות, מבינים שזה מהלך לא פשוט, אבל התשתית לכך בשלה. כל מהלך כל כך משמעותי דורש איזונים בין המערכות ואני רוצה לקוות ולהאמין שנוכל ליישם זאת בקדנציה הבאה שלי”.

“צריכה להיות ליגה עד גיל 23”

מה העמדה שלך בנוגע לביטול זרים בליגה הלאומית וביטול חריג גיל בליגת הנוער?
"ביטול חריג גיל זה מהלך שהתחלנו אותו ויש המלצה של ועדת הנוער ויכול להיות שנשקול זאת. לעניין הזרים בליגה הלאומית, עמדתי כנגד. מצד אחד אנחנו רוצים לתת במה לשחקנים הצעירים, האלטרנטיבה צריכה להיות בליגה של עד גיל 23. משום שאתה לא יכול לייצר פער גדול מדי בין קבוצה שמעפילה מהליגה לאומית לליגת העל ואז צריכה להתחמש בהרבה שחקנים זרים שלא היו לה".

איך תיראה ליגה עד גיל 23 מבחינתך?
"מטרתה להיות חצי מקצוענית, לתת ביטוי לכל החבר'ה הצעירים שיקבלו הזדמנות לכדורגל ברמה גבוהה. היא תורכב מקבוצות ב', חלקן קבוצות ליגה לאומית. זה אחד האתגרים הכי מורכבים שיש בהתאחדות, אבל יש בשלות לדבר הזה, זה דורש הרבה פשרות כדי שכולם ייצאו מרוצים".

לאחר מאות שיחות המנהלת וצ’רלטון הצליחו להגיע לפשרה לפני החלטת הבורר בעניין. בטח שמעת את הטענות על כך שאורן דאג לתת לכאורה הנחה של עשרות מיליונים בהסכם בעל פה. זה היה אחד מסעיפי המחלוקת בין הצדדים.
"לא עשיתי אף פעם הסכם בעל פה, היות והבוררות הזאת עדיין תלויה ועומדת אני לא יכול להתייחס לדברים. אני כן יכול להגיד שאני חושב שכל סאגת הסכם זכויות השידור שנעשה, לטעמי הייתה ארוכה ומסורבלת מדי. התוצאה הייתה יכולה להיות בדיוק התוצאה הזו רק בדרך קצרה יותר".

סטיפה פריצה ודן איינבינדר (רדאד ג'בארה)סטיפה פריצה ודן איינבינדר (רדאד ג'בארה)

“נמאס מאלו שצועקים ‘אמרנו לכם’”

איך אתה רואה את הביקורת שמתחה המשטרה על התנהלות הבקרה בעניין בית"ר ירושלים?
"בבקרה אין ודאות של מאה אחוז, זה ניהול סיכונים. מי שאומר אחרת פשוט לא מכיר את הכדורגל ולא יודע איך דברים עובדים. זה לא רק בכדורגל, גם בחברה ציבורית שהיא תחת רגולציה של הרשות לניירות ערך, שהיא אחד הרגולטורים החזקים במדינת ישראל. אין ודאות שחברה ציבורית לא תגיע לחדלות פירעון. אין כזה דבר לקחת בטוחות של עשרות מיליוני שקלים ולקחת שנה קדימה כי אחרת אתה נשאר עם מספר מצומצם של קבוצות.  זה לא קיים בישראל ולא קיים בכדורגל בשום מקום בעולם ולא קיים בשום פעילות כלכלית אחרת. דיי נמאס לי מכל אלה שצועקים ‘אמרנו לכם’ למרות שלא אמרו דבר”.

אז מה קרה עם חוגג?
”העריצו ופיארו ושיבחו בשמו של משה חוגג. בוא נזכור שמשה חוגג היה בעלים אמין, המעצר שלו וחילוט הכספים זו מציאות שאיש לא היה יכול לחזות אותה. התוצאות היו זהות למעצר דומה של כל בעלים אחר, בזה בית"ר לא שונה. מספיק להסתכל מה קורה כרגע במועדון פאר כמו צ'לסי, שכתוצאה מסנקציות כלכליות נאלץ לנסוע עשר שעות, כי לא היה להם כסף לטיסה. אז אף אחד לא יכול לחזות את הפקעת הזכות של רומן, כמו במקרה של חוגג. אני מלווה את בית"ר מרגע המשבר באופן צמוד והדוק,  גם ביוזמות  חילוץ, גם בשיחות עם ראשי הבקרה, יועץ משפטי, נאמן, ראשי המועדון. הרבה בזכות ההתאחדות לכדורגל בית"ר ירושלים עדיין איתנו. בחרתי בשיא המשבר לנהל את הדברים הרחק מהתקשורת, חשבתי שזה יגרום להצלת המועדון וזה בינתיים גם מוכיח את עצמו".

משה חוגג (אורן בן חקון)משה חוגג (אורן בן חקון)

מה עמדתך אם מחר רומן בא עם הכסף שלו ורוצה להיכנס לכדורגל הישראלי? 
"יש ועדה להעברת זכויות שתצטרך לדון בסוגיה הזו. מבלי להתייחס לרומן כרומן אברמוביץ’, אנחנו לא משופעים באנשי עסקים אמידים שרוצים להשקיע".

אבל למשל יד ושם קיבלו ממנו בתחילה תרומה ענקית אבל אחרי כמה ימים ויתרו עליה.
"אנחנו לא משופעים בבקשות ובעלי אמצעים משמעותיים שרוצים להגיע ולהשקיע בקבוצות כדורגל. יחד עם זאת, ראינו גם בבקשה להעברת הזכויות של השייח', הוועדה להעברת זכויות לא נכנעה ללחצים שהופעלו. לשמחתי הדבר התגלה ומזל מאוד גדול שכך היה. הייתה עמידה מאוד עיקשת שלנו שלא נפרוץ את התקנון שקובע מי זכאי להחזיק קבוצת כדורגל בישראל".

המנהלת החליטה שקבוצה שתעלה לליגה לאומית תצטרך לעבור גם את הוועדה להעברת זכויות?
“המנהלת החליטה להמליץ, זה יגיע להנהלת ההתאחדות ונחליט”.

ומהי עמדתך?
"ברגע שזה יגיע נגבש את העמדה, נבחן את כל המשמעויות המשפטיות להמלצה של המנהלת ונחליט. זה תפקידה של הבקרה שעומדת בראשה רו"ח מנוסה מאוד, גם בזירה ציבורית. נעשו דברים טובים  בתקופתה. צריך להסיק מסקנות במקרה של אדומים אשדוד ובית"ר ירושלים. עם כל הכבוד, בית"ר עומדת בכל ההתחייבות שלה וז עבודה טובה של הבקרה, הנאמן והשחקנים, שכולם נרתמו".

שחקני בית"ר ירושלים (רפי בן חקון)שחקני בית"ר ירושלים (רפי בן חקון)

בית"ר תסיים את העונה?
"רוצה לקוות שכן".

מהי תגובתך למה שאמר עליך בזמנו ברק אברמוב, שאם יפתח את הפה שלו האדמה תרעד.
"אני לא מרגיש מאוים על ידי אף אחד. אני לא כאן כדי לרצות איש כזה או אחר או לחמם את הכיסא. כל מי שחושב שיש לו מה לומר על ההתאחדות, מוזמן לעשות זאת ואני לא אגיש את הלחי השנייה שלי. בלי סגנון של היום שאחרי, ביום שאני אפתח את הפה תרעד פה האדמה. אני בטוח בארגון שאני עומד בראשו ביושרה, בכנות מעשיו ובמטרותיו".

מה קורה עם הפיל הלבן העונה לשם אצטדיון ר"ג?
"אתה פוגש אותי בעיצומו של ניסיון, יחד עם ייעוץ משפטי מול מנהל מקרקעי ישראל ורשות מוניציפלית רלוונטית, כשעדיין לא הוחלט האם זה שייך לר"ג או גבעת שמואל. אני רוצה לראות איך יכולים לממש זכויות, שנוכל לבנות מצד אחד אצטדיון לאומי וגם לשרת את סביבת העבודה של כולם, שהיא כיום מאוד לא מזמינה. זה מהלך ארוך של שנים".

אצטדיון רמת גן (מערכת ONE)אצטדיון רמת גן (מערכת ONE)

אתה בעד לבנות אצטדיון לאומי?
"חייב להיבנות אצטדיון לאומי.  לאו דווקא פה, באזור המרכז". 

ועוד כמה זמן יעמוד אצטדיון ר"ג כפיל לבן?
"עוד כמה שנים טובות".

שווה צפייה: תקציר מורחב של הקלאסיקו הענק
אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */