יום חמישי, 28.03.2024 שעה 21:39
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6220-5526מכבי ת"א1
5518-5526מכבי חיפה2
4919-4526הפועל ב"ש3
4732-3826הפועל חיפה4
3426-2726מכבי בני ריינה5
3331-2626בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3133-2826הפועל ירושלים1
3048-3126מכבי פ"ת2
2841-2926מכבי נתניה3
2838-2126הפועל חדרה4
2637-2926הפועל ת"א5
2534-3426בית"ר ירושלים6
2242-2026מ.ס אשדוד7
1939-2026הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 30/03, 16:00
  • הפועל חיפה
  • הפועל חדרה
  • שבת, 30/03, 17:00
  • הפועל פ"ת
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 30/03, 19:30
  • מ.ס אשדוד
  • מכבי ת"א
  • שבת, 30/03, 20:00
  • בני סכנין
  • מכבי נתניה
  • ראשון, 31/03, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מכבי חיפה
  • ראשון, 31/03, 20:30
  • מכבי בני ריינה
  • הפועל ירושלים
  • שני, 01/04, 20:00
  • הפועל ת"א

עלייה מדאיגה: תמונת מצב של האלימות בכדורגל

בדו"ח האלימות והגזענות אספו את כל המקרים הקשים של האוהדים העונה: 8 מקרי פריצה, 9 אירועי ונדליזם. וגם: מי הואשמה הכי הרבה, ומי השתיים הנקיות?

|
אבוקות על כר הדשא (רדאד ג'בארה)
אבוקות על כר הדשא (רדאד ג'בארה)

דו"ח הגזענות והאלימות לסיכום הסיבוב הראשון לעונת 2021/22 של התוכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" של הקרן החדשה לישראל, מציג תמונה מדאיגה על רמת הגזענות והאלימות ביציע משחקי ליגת העל. 

הדו”ח מפרט בין היתר על עלייה מדאיגה באירועי אלימות ביציעי הכדורגל, כאשר המשקיפים דיווחו על 43 אירועים של התפרעויות אוהדים ותשעה אירועי ונדליזם. משקיפי התכנית דיווחו על שמונה מקרים של פריצת אוהדים לכר הדשא, מספר חסר תקדים. בנוסף,  בבני סכנין נרשמו מקרי אלימות קשים בהם השלכת אבנים על אוהדים, השלכת חפצים על שחקני כדורגל, עיכוב אוטובוס שחקנים ועקירת כיסאות ביציעים. 

שבירת הכיסאות בבלומפילד (חגי מיכאלי)שבירת הכיסאות בבלומפילד (חגי מיכאלי)

חלה גם עלייה חדה במספר השירים בהם מוזכרת המילה נאצים או שירי שואה. הקריאות נשמעו ב-10 משחקים שונים ביציעי מכבי חיפה, בחמישה משחקים שונים ביציעי הפועל תל אביב, ופעם אחת ביציע בני סכנין (לראשונה אי פעם). בנושא עלייה באלימות כלפי אוהדים – בין היתר, ביציע של בית"ר ירושלים הוכו אוהדי הקבוצה על ידי אוהדי בית"ר, אוהד הפועל תל אביב נפצע מזריקת רימון עשן על ידי אוהדי הקבוצה.

בנוסף, הפועל ת"א נמצאה אשמה בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל 11 פעמים במהלך הסיבוב הראשון של ליגת העל, אחריה בני סכנין (9), מכבי חיפה ומכבי ת"א (7 כל אחת) ובית"ר ירושלים ומכבי נתניה (6 כל אחת). שתי קבוצות עמדו לדין בגין קריאות גזעניות: בית"ר ירושלים ועירוני קריית שמונה.

אוהדי בית"ר ירושלים (נעם מורנו)אוהדי בית"ר ירושלים (נעם מורנו)

הדוח מורכב באמצעות דוחות של משקיפים בכל משחקי ליגת העל, שעל סמך עדותם מאוגדים כל אירועי הגזענות והאלימות, תוך הצלבת המידע עם פעולות בית הדין ודו"חות השיפוט, לצד סיקור תקשורתי ויחד עם הקבוצות עצמן. הדו"ח שואף לכלול בתוכו את כל האירועים שהאוהד הסביר עלול היה להיתקל בהם במגרשי הכדורגל.

גל קרפל, רכז התכנית בועטים את האלימות והגזענות מהמגרשים: "מקרי האלימות והגזענות במגרשים במגמת עלייה מדאיגה מאוד. המשטרה ובתי המשפט חייבים לנקוט ביד קשה הרבה יותר נגד אוהדים אלימים כדי שכולנו, משפחות נשים ואוהדים נוכל ליהנות מכדורגל".

פירוט מלא של הדו"ח:

# במחזור השלישי נרשמה תקרית חמורה, כשאוהד הפועל ת"א פרץ למגרש ואף תקף שני שחקני הפועל, רז טוויזר ואדי גוטליב, עד שנעצר על ידי האחרון. כמו כן, אוהדי בית"ר פרצו למגרש בשלושה משחקים שונים, אוהדי הפועל תל אביב שתי פעמים, ופעם אחת אוהדים של אשדוד, נתניה ומכבי חיפה. 

אדי גוטליב מתעמת עם האוהד (ראובן שוורץ)אדי גוטליב מתעמת עם האוהד (ראובן שוורץ)

# נרשמו 43 תקריות של השלכת חפצים והתפרעות אוהדים (לעומת 26 בלבד בסיבוב הראשון של עונת 2019/2020) ו-15 משחקים בהם הודלקו רימוני עשן ו/או אבוקות (לעומת 6 בסיבוב הראשון של עונת 2019/2020).

# במהלך הסיבוב נרשם מספר חסר תקדים של מקרים בהם אוהדים היו מעורבים באירועי השלכת חפצים, לכיוון אוהדי היריבה, לעבר המגרש ולעבר שחקנים, מאמנים וצוותי השיפוט במתכוון. 

דוגמאות בולטות וחריגות לאלימות מסוג זה מצד הקהלים ניתן למצוא:
# במחזור 3, בו אוהדי הפועל ת"א זרקו מצת לעבר שחקן מכבי פ"ת, מרקוס דיניז. באותו מחזור, אוהדי מכבי חיפה זרקו כ-10 אבוקות לכר הדשא עם פתיחת המשחק מול מכבי ת"א ובהמשך השליכו חפצים לעבר שחקן היריבה, ברנדלי קוואס. לעומתם, באותו משחק, אוהדי מכבי ת"א השליכו חפצים ללא הרף על שחקני מכבי חיפה בכל פעם שאלו התקרבו ליציעים הצהובים. 

במחזור 4, בו אוהדי הפועל ת"א השליכו מספר רב של חפצים במהלך המשחק מול הפועל חיפה ואף פגעו בשחקן היריבה, אלן אוז'בולט.

במחזור 5, בו עשרות אוהדי בני סכנין רגמו באבנים את יציע אוהדי מכבי נתניה בסיום המשחק.

אוהדי בני סכנין (רדאד ג'בארה)אוהדי בני סכנין (רדאד ג'בארה)

במחזור 6, בו קהלי בית"ר ירושלים והפועל ת"א גרמו לעיכוב של רבע שעה בפתיחת המשחק בעקבות כמות גדולה של חפצים שהושלכו על ידיהם לעבר כר הדשא.

במחזור 9, בו מספר אוהדי הפועל חיפה נרגמו באבנים בעת שיצאו מאצטדיון דוחא לאחר משחק קבוצתם מול בני סכנין. באותו מחזור, עם שריקת הפתיחה בדרבי התל אביבי, אוהדי שתי הקבוצות זרקו עשרות אבוקות ורימוני עשן לעבר כר הדשא וגרמו לעיכוב של כשבע דקות במשחק.

במחזור 11, בסיום המשחק בין בני סכנין לבית"ר ירושלים, בקבוק פלסטיק שנזרק מיציע בני סכנין פגע בראשו של שחקן בית"ר ירושלים, מרקו יאנקוביץ'. באותו מחזור, קהלי שתי הקבוצות בדרבי החיפאי הדליקו אבוקות וזרקו אותן לכר הדשא, ובכך התעכב המשחק בכ-5 דקות.

מרקו יאנקוביץ' (עמרי שטיין)מרקו יאנקוביץ' (עמרי שטיין)

# תקריות האלימות לא הופנו אך ורק כנגד קהל היריבה. במחזור 6, באחת התקריות החמורות שהתרחשו ביציעים בשנים האחרונות, שלושה אוהדי בית"ר הוכו בצורה קשה ע"י חברי ארגון "לה פמיליה" ואף נזקקו להתפנות לטיפול בבית חולים. 

תקריות ההתפרעות והוונדליזם היו גם הן חריגות במספרן, כשעיקרן:
# במחזור 3, אוהדי בני סכנין עיכבו את כניסת האוטובוס של הפועל ב"ש לאצטדיון לפני המשחק בין שתי הקבוצות. כמו כן, בתקשורת פורסם כי אוהד מכבי חיפה הותקף על ידי מספר אוהדי מכבי ת"א מחוץ לאצטדיון טרם המשחק בין שתי הקבוצות.

# במחזור 5, בו אוהדי בני סכנין עקרו כיסאות ביציע והשליכו אותם לעבר כר הדשא, ואוהדי הפועל ת"א התפרעו ביציע באצטדיון גרין ושברו עשרות כיסאות במשחק מול הפועל נוף הגליל. 

# במחזור 6, בו מספר נערים אוהדי מכבי ת"א החלו לשבור מושבים בשורה הראשונה של היציע באצטדיון נתניה. באותו זמן נכחו לידם עשרות אוהדים שלא מנעו מהם את שבירת הכיסאות.

הכיסאות השבורים בבלומפילד (חגי מיכאלי)הכיסאות השבורים בבלומפילד (חגי מיכאלי)

# במחזור 7, בו אוהד נתניה עקר כיסא מהיציע בסמי עופר והשליך אותו בסמוך לפניו של אוהד מכבי חיפה.

# במחזור 9, בו אוהדי הפועל חיפה נצפו מדליקים אבוקה ביציע ושורפים כיסאות בתחילת המשחק. בדרבי התל אביבי שהתקיים באותו מחזור, אוהד הפועל ת"א פונה לבית חולים לאחר שנפגע בראשו מאבוקה.

# במחזור 10, קומץ אוהדי מכבי חיפה ביצעו מספר מעשי וונדליזם חמורים במשחק מול הפועל ת"א באצטדיון בלומפילד כשעשרות כיסאות נשברו ותאי שירותים הושחתו. 

# במחזור 13, אוהדי בית"ר ירושלים עקרו כיסאות מהיציע בסמי עופר וזרקו אותם לעבר אוהדי מכבי חיפה. אוהדי חיפה זרקו את הכיסאות חזרה בתגובה ועל פי פרסום בתקשורת, אוהד בית"ר אחד נפגע מכיסא בפניו.

במשחקים רבים במהלך הסיבוב נשמעו קריאות ושירי שואה (10 במכבי חיפה, 5 בהפועל ת"א ו-1 בבני סכנין). 
# ביציע מכבי חיפה התגברה תופעת קריאות ה"ניאו נאצים" ו"שואה למשטרה" שנשמעו כמעט בכל משחק במהלך הסיבוב.

אוהדי מכבי חיפה (עמרי שטיין)אוהדי מכבי חיפה (עמרי שטיין)

# ביציעי הפועל ת"א בלטו קריאות שואה כגון "נאצים", "גטו", "שואה", "גרמנים".

# בפעם הראשונה נשמעו קריאות "שתהיה שואה למכבי" ביציעי בני סכנין, במהלך המשחק בין סכנין למכבי ת"א במחזור הראשון של העונה באצטדיון דוחא.

# ביציעי הפועל ירושלים והפועל ב"ש נשמעו קריאות 'נאצי' על ידי בודדים פעם אחת.

# ביציעי בית"ר ירושלים השיר "הנה היא עולה הקבוצה הגזענית של המדינה" נשמע על ידי המשקיפים ב-5 משחקים. מלבד זאת, קריאות בעלות אופי גזעני לאומני נוספות, כגון "שיישרף לכם הכפר", נשמעו גם כן. כמו כן, חברי ארגון "לה פמיליה" היו מעורבים במספר מקרי גזענות נגד שחקנה המוסלמי של הקבוצה, קמסו מארה. יש לציין לטובה כי מספר גדול של אוהדי בית"ר התנגד לאירועי האלימות והגזענות שהתרחשו ביציעי בית"ר בכלל, ואף תמך במארה בקריאות עידוד והכנת שלטים בפרט.

# ביציעי מכבי ת"א נרשמו קריאות על רקע גזעני כגון "מחבל" ו-"שהיד" כחלק משירי אוהדים ב-4 משחקים שונים.

אוהדי מכבי ת"א (ראובן שוורץ)אוהדי מכבי ת"א (ראובן שוורץ)

# שתי תקריות חריגות שנרשמו ביציע בני סכנין במהלך הסיבוב הראשון התרחשו במחזור השני בו אלפי אוהדי סכנין קראו "ברוח ובדם נפדה את אל-אקצה" במשחק מול מכבי חיפה ובמחזור 11 מול בית"ר ירושלים. כמו כן, פעם אחת נשמעה קריאה של עשרות מאוהדי סכנין "כהנא מת", במשחק מול הפועל חיפה. אמנם לא מדובר בקריאות גזעניות, אך זו תופעה מסוכנת של כניסת פוליטיקה ליציעי הכדורגל.

# ביציע מכבי פ"ת נרשמו מספר תקריות כנגד משפחת לוזון, יו"ר ההתאחדות לשעבר, אבי ומאמן הקבוצה, גיא לוזון. במקרים רבים במהלך הסיבוב נשמעו ביציעי הקבוצה קללות חריגות לעבר המשפחה כשנקודת השיא הגיעה במחזור 11 בו מספר אוהדים התנפלו על רכבו של גיא לוזון בתום המשחק. במחזור ה-12 שעשרות אוהדים עיכבו את המאמן ביציאה מאצטדיון המושבה. באותה תקרית, דוברת ומנהלת המועדון אף הזדקקה לליווי אנשי אבטחה על מנת לצאת מהאצטדיון.

אבי לוזון (ראובן שוורץ)אבי לוזון (ראובן שוורץ)

# בסיכום הסיבוב הראשון, תועדו בסך הכול תשעה משחקים בהם היו קריאות גזעניות ביציעים (לעומת שישה בסיבוב הראשון של עונת 2019/2020) ושלוש תקריות של נהמות של ביציע (לעומת ארבע תקריות בתקופה המקבילה בעונת 2019/2020).

# במהלך הסיבוב  תועדו שלושה מקרי נהמות על ידי המשקיפים: במחזור 4, בודדים מאוהדי מכבי חיפה נהמו לעבר שחקן מכבי ת"א, ברנדלי קוואס, כשזה הוחלף ועבר ליד יציע מכבי חיפה בדרכו לספסל. במחזור 5, אוהדים בודדים של הפועל ב"ש נהמו לעבר שחקן מכבי חיפה, גודסווי דוניו. במחזור 8, נשמעו נהמות מכיוון אוהדי מכבי חיפה לעבר שחקן מ.ס אשדוד, אור אינברום, לאחר כיבוש שערו. 

לחיוב, אפשר לציין כי לפני משחקי הליגה נערכו טקסים מדי שבוע בשיתוף עמותות שונות לקידום ערכים חברתיים, זאת על פי שיתוף פעולה של הקבוצות במסגרת מנהלת הליגה. כמו כן, במרבית ממשחקי ליגת העל נשמעות קריאות, שלטים וכיתובים מפורשים כנגד גזענות ואלימות. העובדה הזו מוכיחה עד כמה עלתה המודעות לגזענות בקרב המועדונים. בקרב קהלי מ.ס. אשדוד והפועל נוף הגליל לא דווחו אירועים של אלימות, התפרעות או קריאות גזעניות מטעם משקיפי התוכנית.

דו"ח הגזענות והאלימות (צילום מסך)דו"ח הגזענות והאלימות (צילום מסך)
דו"ח הגזענות והאלימות (צילום מסך)דו"ח הגזענות והאלימות (צילום מסך)
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */