יום חמישי, 25.04.2024 שעה 01:50
ליגת ווינר סל 23-24
88%1899-220224מכבי ת"א
74%1891-216923הפועל ת"א
74%1846-194623עירוני רמת גן
64%1731-182022הפועל ירושלים
55%1750-181022הפועל חולון
50%1859-181922עירוני קריית אתא
48%1922-189123בני הרצליה
41%1784-176922הפועל עפולה
41%1987-182122הפועל חיפה
38%2017-196224עירוני נס ציונה
27%1889-167922הפועל אילת
26%2055-188523הפועל גליל עליון
23%1950-180722הפועל ב"ש/דימונה
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • 77 - 90
  • הפועל ב"ש/דימונה
  • עירוני נס ציונה
  • 102 - 63
  • הפועל ת"א
  • עירוני קריית אתא
  • חמישי, 25/04, 17:00
  • הפועל עפולה
  • הפועל גליל עליון
  • שישי, 26/04, 13:45
  • הפועל חיפה
  • הפועל ירושלים
  • שלישי, 30/04, 18:00
  • עירוני רמת גן
  • הפועל אילת
  • רביעי, 01/05, 18:45
  • הפועל חולון

שרף: וויצ'יץ' היה שחקן גדול, אך נכשל מקצועית

'הרס"ר' חוגג 70 בראיון ללא מעצורים: הסיכוי שישוב למכבי, הפספוס באיגוד, התחרות בין ג'מצ'י למיקי, הבנק של פנאן ואיך סייע להכניס שרה לשעבר לכלא

|
צביקה שרף (חגי מיכאלי)
צביקה שרף (חגי מיכאלי)

בתקופה האחרונה צביקה שרף מוצא את עצמו עושה מעין חשבון נפש. בשבת הבאה, המאמן הוותיק יחגוג 70 חורפים ועבורו זה הזמן לשאול את עצמו האם היה יכול להשיג יותר בקריירה שלו על הקווים. שרף אומנם לא מאמן בשנים האחרונות, אך הוא ממש לא פנסיונר, זה עדיין אותו צביקה שאנחנו מכירים מהעבר, למרות שלפני מספר חודשים הוא היה בטוח שהוא כבר הולך להיפרד מאיתנו, אחרי שנדבר בנגיף הקורונה.

חרף ההתמודדות עם הנגיף, שרף ממשיך להיות אחראי על קורס המאמנים, מפרשן במהלך השבוע לא מעט משחקי כדורסל מכל העולם, מגיש ברדיו ואף כותב טורי פרשנות ב-ONE על משחקי מכבי תל אביב ביורוליג.

צביקה שרף (חגי מיכאלי)צביקה שרף (חגי מיכאלי)

בראיון חגיגי ל-ONE לרגל יום הולדתו, צביקה, כהרגלו, לא עושה חשבון. איש המקצוע מודה שמה שהציק לו במשך עשרות השנים בהן הוא אימן, היא העובדה שלא הצליח לזכות עם מכבי ת"א בגביע אירופה ומספר מדוע היה שלב בו העדיף את דורון ג'מצ’י על פני מיקי ברקוביץ', אך מנגד בחר בברקוביץ' כגדול השחקנים אותם אימן. בנוסף, הוא מותח ביקורת נוקבת על אלופת המדינה, בכל הנוגע להתנהלות שלה ושל מנהלה המקצועי, ניקולה וויצ'יץ.

כמובן ששרף לא שכח לספר גם על הסכסוך הגדול שהיה לו בעבר עם פיני גרשון, הסביר מדוע הוא היה אחד הגורמים ששלחו לכלא את השרה לשעבר, פאינה קירשנבאום, למה דני חלוץ לא היה מתאים להיות יו"ר איגוד הכדורסל ומהי הסיבה בגינה הוא לא ממשיך לאמן. קבלו את ה'רס"ר' שרף ללא מעצורים. שומר על כושר שיא גם בגיל 70.   

צביקה, איך אתה מסכם 70 שנה?
"בימים האחרונים אני מוצא את עצמי הרבה שעות בלילה שואל את עצמי שאלות. מצד אחד, כל אחד אומר לי 'שמע, מה שעשית ב-70 שנה אחרים לא עושים ואתה יכול לנוח בשקט ולהיות מרוצה'. זה אמנם נכון, אבל מצד שני אני מוצא את עצמי כל הזמן חושב למה אני לא עושה היום עוד, למה הפסקתי לעשות? אני בריא, צלול, פעם גיל 70 היה אתה יודע איפה, ואני מקווה שאני עוד רחוק משם, למרות שאי אפשר לדעת. הייתי צריך לנסוע להלוויה של חבר יווני שלי באתונה, סטיב קוסטלס, שהיה מנהל קבוצה שלי, לא נסעתי בגלל הקורונה, הוא בסך הכול היה צעיר, בן 64, ואני קיבלתי דיי קשה את ההודעה לפני שבוע על המוות שלו. בלילה התכתבתי עם משפחתו והתנצלתי שלא אגיע ושבימים אחרים אגיע ואסע לקבר שלו. במה שקורה במישורים הרפואיים ובכל המישורים האחרים, אני צריך להיות מבסוט".

צביקה שרף (שחר גרוס)צביקה שרף (שחר גרוס)

לפני כמה חודשים כבר חשבת שאתה נפרד מהעולם, נכון?
"כן, נדבקתי בגל הראשון של הקורונה, היה קשה מאוד. לא הייתי מחובר למכונות הנשמה אז אולי היו כאלה שהיו במצב גרוע ממני, אבל מה שהרגיז אותי הוא שכולם אומרים שאני איש משמעת ואיש ממושמע וכאשר היה סגר לא יצאתי מהבית, שמרתי על עצמי מכל משמר, לא ראיתי את נכדיי חודש וחצי, צעדתי שבעה קילומטרים בבית. אז שאלו איך נדבקתי? הלכתי לעבודה לשדר משחק ולמרות המחיצות והעובדה שאתה הולך כל היום עם מסיכה, עדיין באיזושהי צורה אתה יכול להידבק".

הרגשת שאתה קרוב לעולם הבא?
"היו כמה לילות שהלכתי לישון וכל כך הרגשתי רע, שלא ידעתי איך אעבור את הלילה ואם אגיע לבוקר".

במעבר חד, מהו רגע השיא מבחינתך בקריירה?
"אני לא אוהב להגיד רגע שיא, כי יש כל כך הרבה עליות וירידות בקריירה של מאמן כדורסל, עוד יותר היום, פעם עוד הייתה איזושהי סבלנות וגישה לתהליך, אבל ברור שכשאתה מאמן את מכבי ת"א והנבחרת, ואתה מנצח את ריאל מדריד בחוץ, או ברומא או ניצחון על סרביה וספרד עם הנבחרת ועוד הרבה ניצחונות והפסדים עם עלייה לאליפות העולם, שאני מקווה שיעשו פה עם הנבחרת שוב, אז אין לזה סוף. אימנתי את נבחרת הקדטים, טורניר ראשון שקיבלתי בו תפקיד בין-לאומי. שלחו אותנו לטורניר ביוון, הגמר היה בסוריה ושלחו אותנו לבית מוקדם שלא נוכל לעלות ממנו – ועלינו. הייתה שמחה, זה הישג מדהים שלא קיבל את הפרופורציות הנכונות. אתה נוסע לטורניר דרג ב', מתוך שמונה נבחרות אחת עולה, אתה מנצח את ספרד עם גאסול ונבארו, אתה מרגיש בשמיים".

"היו לילות שלא חשבתי שאגיע לבוקר". צביקה שרף (רדאד ג'בארה)"היו לילות שלא חשבתי שאגיע לבוקר". צביקה שרף (רדאד ג'בארה)

מנגד, זה שלא הצלחת לזכות ביורוליג/גביע אירופה עם מכבי ת"א גורם לך לחוש כישלון? הגעת עד לטופ של הטופ ובגמר לא הצלחת.
"אני לא ישן עם זה טוב, והיה לי הרבה יותר טוב אם הייתי זוכה באחד הגמרים האלה".

זה הקוף היחיד שאתה מרגיש שיושב עליך בקריירה?
"זה לא הקוף, זו עצבות. גם להגיע כמה פעמים לגמר היה הישג בפני עצמו. הגענו לגמר בשווייץ, שיחקנו נגד קבוצה שבאותה תקופה הייתה הכי טובה באירופה, מילאנו. ניצחנו אותם במשחק במילאנו, משחק אחד הגדולים של מכבי, והפסדנו בגמר ב-2 הפרש. לא שיחקנו נגד פראיירים".

אם היית מנהל עוד פעם את המשחק הזה, מה היית עושה אחרת?
"לא יודע, לא חושב על זה. כולם מדברים בצדק על הסיפור של מיקי ברקוביץ', ואני אישית עד היום ביחסים הכי טובים בעולם איתו. הוא מרגיש שהוא היה מנצח, אי אפשר להוכיח את זה, אבל באותה שנה היו דברים שהובילו למצב שהתחלנו ומיקי ודורון ג’מצ’י היו בחמישייה, וזה לא הלך. הקבוצה לא הצליחה, הפסידה ולא שיחקה טוב. מכבי ת"א הביאה את ג'מצ'י בצדק, עם השקעה כספית גדולה כדי שיהיה הכוכב".

“השחקן הישראלי הכי טוב שאותו אימנתי היה מיקי ברקוביץ'”

תן לנו רגע מבט מבפנים על התחרות בין דורון למיקי בזמנו.
"זו לא תחרות, יש מצבים שהרכב מסוים לא הולך ביחד ואז תוך כדי העונה, כשהעסק לא הלך טוב, נאלצתי לקחת החלטה קשה שהם לא ישחקו ביחד. החלטנו החלטה לא פופולרית לשים את האווי לאסוף בחמישייה, זה שינה את כל הקבוצה באותו משחק גדול במילאנו, הוא נתן הצגה הגנתית והתקפית ואותו הדבר בגמר הגביע כשהיינו במינוס 19 וניצחנו. לאט לאט מיקי שיחק חלק מהזמן וג'מצ'י חלק מהזמן, ובשלב מסוים הוא נכנס לכושר ועלה בחמישייה".

אבל הייתה מתיחות בין מיקי לג'מצ'י.
"זאת לא הייתה מתיחות, אלו שני אנשים עם מעמד בכדורסל ובטח במכבי. מיקי מול ילד צעיר וסוס צעיר שבא ומסתכל קדימה. זה גורם לאי הבנות, אבל זה לא שהיו יחסים לא טובים, זה קורה בכל קבוצה".

מי הם חמשת השחקנים הכי גדולים שאימנת?
"אימנתי הרבה דורות, אבל בלי לפגוע בג'מצ'י, בעודד קטש, דורון שפר ותומר שטיינהאוור, השחקן הישראלי הכי טוב לדעתי שאותו אימנתי היה מיקי ברקוביץ'".

"הישראלי הכי טוב שאימנתי". מיקי ברקוביץ' (משה חרמון)"הישראלי הכי טוב שאימנתי". מיקי ברקוביץ' (משה חרמון)

שג'מצ'י לא ייעלב.
"הוא לא ייעלב, אני חושב שהוא שחקן נהדר ומצוין, אבל אם אתה אומר לי לבחור רק אחד, אני לא יכול לבחור".

כל פעם נקראת לכבות שריפות במכבי ת"א. אימנת אותם חמש פעמים אם אני לא טועה, היום אין ביניכם סיפור אהבה, למה?
"מאז 2008, הפעם האחרונה שהייתי שם, אני כבר לא שם. למה? אנשים שמנהלים את המועדון אולי החליטו שהם צריכים אנשים אחרים וממנים אנשים אחרים ולא אותי".

למה אתה לא טוב להם? עם שמעון אתה הרי מדבר.
"את זה אתה צריך לשאול אותם. אני מדבר איתו אבל לא שואל אותו כל בוקר למה לא. אף פעם לא אמרו לי למה לא, אלא שיש היום מאמן טוב, מנהל טוב, הם חושבים שהאנשים שהם מעסיקים הם טובים".

"לא אמרו לי למה אני לא טוב להם". מזרחי (רדאד ג'בארה)"לא אמרו לי למה אני לא טוב להם". מזרחי (רדאד ג'בארה)

ומה אתה חושב?
"התוצאות מדברות, אני חושב שבשבע או שמונה השנים האחרונות, מכבי מקצועית לא מנוהלת טוב".

אתה לא מחזיק מניקולה וויצ'יץ'.
"נכון, ואני לא היחיד. הוא היה שחקן גדול, אפילו אימנתי אותו, אבל אני חושב שבתור מנהל מקצועי, אם אומרים שמבחן התוצאה הוא הכול, אז יש הרבה החלטות לא טובות".

הוא נכשל כמנהל מקצועי?
"לדעתי כן".

מכבי הייתה צריכה להיפרד מוויצ'יץ'?
"כן, אבל לא אני קובע, אתה שומע מחלק מאנשי ההנהלה שהם מאוד מרוצים ממנו".

"נכשל מקצועית". ניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי)"נכשל מקצועית". ניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי)

אם היית במכבי, וויצ'יץ' לא היה שם?
"אני הייתי מנכ"ל, אבל מעולם לא יו"ר או בעלים שיכול לקבוע מי יהיה ומי לא".

מה אתה חושב על זה שחלק מההנהלה כן מרוצה ממנו?
"אני חושב שהם טועים, אבל זה נורמלי, אנשים טועים".

היית שולח כעת גם את וויצ'יץ'?
"כפי שכבר אמרתי, ממזמן  כולם יודעם את דעתי עליו, הוא לא עשה עבודה טובה ולא היה צריך להיות במכבי. אבל הוא לא הבעיה הראשית, זה לא יפתור את הבעיה כעת על המגרש. הוא נכשל בבניית הקבוצה, צריך שתהיה הבנה מה זה לבנות קבוצה לליגה ולאירופה. אנחנו רואים את הקבוצה העונה ובעונה שעברה באירופה  והיא נכשלת, אבל יש לו גיבוי בהנהלה".

ניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי)ניקולה וויצ'יץ' (איציק בלניצקי)

מה אתה היית עושה אם היית מחליט?
"זה לא לשנייה, לא יודע מה מצב הכספי בקבוצה, מה אפשרי מבחינתם, ומה מאזן הכוחות בהנהלה".

למה מדר צריך לעשות את ההתחשלות האירופית שלו בפרטיזן ביורוקאפ ולא במכבי ת"א ביורוליג?”

אתה בזמנו היית מנכ"ל במכבי, אתה מצטער שחזרת לאמן?
"קל להגיד את זה היום אחרי 15 שנה, באותה תקופה הקרבתי את עצמי, כמו תמיד, למען המועדון. בכל דבר שאני עושה אני טוטלי, מתמסר במאה אחוז, חי את זה, מתלהב מזה, מקדיש לזה וככה עשית אז".

הרגשת פראייר שהקרבת את עצמך למכבי יותר מדי?
"לא יותר מדי, אבל הקרבתי את עצמי. בכל מקום שאני מאמן, וזה מה שחונכתי במכבי, אתה עושה בשביל המועדון הכול. כפורץ דרך ומקצוענות בארץ, אני חושב שמאמן צריך לעשות הכול בשביל קבוצה".

"הקרבתי את עצמי". צביקה שרף (משה חרמון)"הקרבתי את עצמי". צביקה שרף (משה חרמון)

משפחת פדרמן גם לא אוהבת אותך?
"לא יודע".

וויצ'יץ' או פדרמן לא רצו אותך במכבי ת"א כי לא היית 'יס מן'?
"אני לא יודע, וויצ'יץ' מעולם לא ישב איתי ודני לא ישב ואמר לי אם אהיה במכבי או לא, לא יודע מי לא רצה אותי. העובדות הן שאני לא יודע. שמעון? לא יודע מי לא רצה".

איך אתה חושב שתיראה המשך דרכה של מכבי?
"זה מועדון גדול ומפואר, אתה רואה בכל משחקי הבית שמפוצץ, הפוטנציאל תמיד ישנו, אבל בשנים האחרונות זה לא הולך, להוציא שנה אחת שנפסקה בגלל הקורונה ואף אחד לא יודע איך זה היה מסתיים. בשבועות האחרונים התוצאות רעות, נראה איך יתמודדו עם המשבר".

"נראה איך יתמודדו עם המשבר". דני פדרמן (חגי מיכאלי)"נראה איך יתמודדו עם המשבר". דני פדרמן (חגי מיכאלי)

מה דעתך על זה שהם העלימו את הישראלים?
"תראה, אני חושב שונה, אבל אי אפשר לשנות את השחקן הישראלי בדקה, זו לא לחיצת כפתור אלא תהליך ארוך. כשאתה מביא ישראלי למכבי מבחוץ, מקבוצה אחרת, צריך לתת לו זמן ואפשרויות להכניס אותו למסלול טוב כדי שהוא יצליח. זה לוקח זמן ולפעמים אין סבלנות ואין זמן. אני חושב למשל שרומן סורקין ויפתח זיו שבאו השנה, אני כבר חשבתי בשנה שעברה שהם צריכים לבוא, אני חושב שבמכבי ת"א צריכים לשחק הישראלים הכי טובים. למה ים מדר צריך לעשות את ההתחשלות האירופית שלו בפרטיזן ביורוקאפ ולא במכבי ת"א ביורוליג? זו הדעה שלי. יכולים לכעוס עליי, יש הרבה אנשי מכבי שמסכימים איתי, חלקם בשקט, אבל זו דעתי".

יש סיכוי שתחזור לאמן את מכבי?
"נראה לי סיכוי קלוש. אני חושב שאני מתאים, אבל אני לא קובע".

ואם היו קוראים לך לבוא לאמן?
"אין סיכוי שזה יקרה".

צביקה שרף (חגי מיכאלי)צביקה שרף (חגי מיכאלי)

אתה חושב שיאניס יסיים את העונה כמאמן מכבי?
"נכון לעכשיו לפי הודעת וואטסאפ שאני מקבל, כולם בקריזה, המצב שלו קשה, בפעם הראשונה מזה הרבה זמן. התוצאות, הרמה שהקבוצה מפגינה והיכולת של כמה שחקנים חשובים שהוחתמו בקיץ לא תואמות את הנדרש. אלה ימים קריטיים להמשך העונה. משהו ומישהו צריך לעשות שינוי קיצוני. לשלושה הפסדים בליגה הם לא מייחסים חשיבות, אבל זה מראה על רמה ויכולת של הקבוצה".

בזמנו אימנת את הפועל ר"ג שהיית לה אז קבוצה גדולה עם אביגדור מוסקוביץ', סטיב שלכטר, סטיב מאלוביק, אור גורן, קליף פונדקסטר ואחרים, והייתם קרובים לאליפות, אבל זה לא הספיק בסוף מול מכבי ת"א, זה היה עוד פספוס מבחינתך?
"זה בדיוק כמו בגביע אירופה, אתה משחק נגד קבוצות ברמה גבוהה, אתה מצד אחד עצוב על ההפסד, מצד שני שיחקת מול קבוצה גדולה. הייתה לנו קבוצה גדולה מול מכבי ת"א שהייתה עם כל היכולות והגדולה שלה. חבל שלא נשארה הפועל ר"ג במעמד וביכולת שהייתה אז עד היום".

אתה כבר לא מאמן שנתיים וחצי, סיימת עם אימון?
"לא, אם הייתי מסיים הייתי מודיע".

"חושב שאני מתאים למכבי". צביקה שרף (חגי מיכאלי)"חושב שאני מתאים למכבי". צביקה שרף (חגי מיכאלי)

אז למה אתה לא מאמן?
"יש גישה שאני זקן מדי, שצריך מאמן צעיר עם אנרגיות, למרות שיש לי אנרגיות. מבחינת הקבוצות ניסיון לא מספיק, צריך נעורים. קשה להתמודד עם מאמן כמוני שיש לו דעות מגובשות, לא מוותר על המעמד, לא כולם אוהבים את זה. אתה רואה שחלק מהקבוצות מחפשום מאמנים זרים מחו"ל. אני עדיין מאמן טוב".

כל החיים זכית לכינוי הרס"ר, זה פגע בך?
"לא, זה לא פגע, כל מה שהבאתי ואני מנסה להביא ולהסביר בכדורסל הישראלי ובספורט זה שאי אפשר לעשות דברים בלי משמעת. כשמגיע איזה מאמן גדול וזר אז פתאום מבינים ומוכנים לקבל שצריכה להיות משמעת ומקצוענות. פה הפכו את זה לרס"ר. ראיתי אתמול את התקרית בין מאמן הפועל חולון לסנטר שלו, אני חושב שהמאמן צודק במאה אחוז. אני רואה מה שעושים מאמנים אחרים, זה דבר מאוד פשוט בשביל להצליח. צריך משמעת ועבודה קשה. מעולם לא דרשתי משמעת מאחרים ולא מעצמי. אז קראו לי רס"ר, זה בסדר, גם הייתי רס"ר בבקו"ם אז לכולם זה הסתדר טוב. אין ספורט בלי עבודה קשה ומשמעת".

מי הזרים הכי גדולים שאימנת?
"גם פה יש הרבה, אחד זה קווין מגי, ללא ויכוח. שני, למרות שאימנתי אותו בסוף הקריירה, זה אולסי פרי, שהייתה לו קריירה מדהימה במכבי ת"א. כשבאתי למכבי אלו כבר היו השנים האחרונות שלו. אני מתלבט לגבי השם האחרון, אולי לי ג'ונסון, פרנק בריקובסקי שאמנם נפל פה לשנה לא טובה, אבל אחר כך עבר ל-NBA".

"עשה קריירה מדהימה במכבי". אולסי פרי (איציק בלניצקי)"עשה קריירה מדהימה במכבי". אולסי פרי (איציק בלניצקי)
הגופיה של קווין מגי על רקע תמונתו מהפרקט (האתר הרשמי של מכבי ת"א)הגופיה של קווין מגי על רקע תמונתו מהפרקט (האתר הרשמי של מכבי ת"א)

מה הטעות הכי גדולה שלך כמאמן?
"לפעמים יש החלטות לא טובות, ברור שעשיתי טעויות, אין מאמן שנקי מטעויות".

פאינה קירשנבאום נכנסה ל-10 שנים לכלא, יש לך חלק גדול בזה, איך ההרגשה שלך?
"לא רציתי שאף אחד ייכנס לבית סוהר, זו לא הייתה הכוונה שלי ואני לא נהנה מזה, כל מה שרציתי זה שיהיה מנהל תקין באיגוד הכדורסל".

אחד מהסכסוכים הכי גדולים שלך בקריירה היה עם פיני גרשון ולפני כמה שנים טובות השלמתם אחרי שלא דיברתם שנים, מה קרה ביניכם?
"לפני שלא דיברנו היינו החברים הכי טובים, כמעט כמו אחים. הקריירה והחברות התחילה בגיל 14 או 15, שיחקנו בנוער של מכבי, יחד יצאנו לקורס מדריכים, נשלחנו על ידי מכבי, הלכנו לקורס מאמנים בווינגייט, היו בעיות בירוקרטיה כי היינו צעירים מדי, אבל אז יהושע רוזין אמר לכל החבורה שהייתה שם בוועדת הקבלה שבניגוד לפעמים קודמות הוא לא מסכים, כי שנינו נהיה מאמנים וכל האחרים לא, וכך היה גם. היינו חברים טובים ואז התחילה יריבות ספורטיבית. פיני בשלב מסוים אמר מה שאמר, לפעמים יש לו פליטות פה, אני הגבתי כמו שהגבתי, הפסקנו לדבר הרבה מאוד שנים ולפני כמה שנים חבר עשה בינינו פגישה וסולחה. מאז הכול בסדר".

"עשינו סולחה". פיני גרשון (איציק בלניצקי)"עשינו סולחה". פיני גרשון (איציק בלניצקי)

שניכם לא רצויים במכבי?
"לגבי פיני תשאל אותו, הוא יושב בתפקיד שהוא לא יכול להיות במכבי כיום. אי אפשר למחוק את מה שפיני עשה ואי אפשר למחוק את מה שאני עשיתי, ההיסטוריה לא יכולה למחוק את זה, זה רשום בדפי ההיסטוריה".

היית חבר קרוב של מוני פנאן ז"ל ואומרים שגם אתה הפסדת לא מעט כסף בגללו.
"זה לא נכון, הוא לא היה חייב לי גרוש. עד היום אין את הסכומים האמיתיים".

אתה ידעת על כל הבנק הזה שהוא הפעיל? מה התחושות שלך?
"לא ידעתי, אבל אי אפשר לשפוט אותו רק לפי זה. הוא עסק בחברת השקעות ואף אחד לא ידע מה, למה וכמה. מצד שני הוא היה מנהל קבוצה מדהים וחבר מדהים, היה מטפל באנשים עם כל הלב והנשמה, אז כאילו כל מה שנשאר ממנו זה רק נושא הבנק וההתאבדות ומה שקרה. שופטים אותו לפי זה וזה לא נכון, אבל זה המצב. הוא כנראה גם עשה שגיאות כמו כל אחד מאתנו, אבל גם זורקים הרבה דברים לא נכונים, ספקולציות ושמחה לאיד, הוא עשה דבר לא בסדר עם סיפור הבנק, אבל מפה ועד שזה הדבר היחיד שעשה, זה לא נכון".

"אי אפשר לשפוט". מוני פנאן (יעל מרגלית)"אי אפשר לשפוט". מוני פנאן (יעל מרגלית)

“ניהול ספורט זה מקצוע, צריך לאהוב את המקצוע הזה, ולא כל אחד מתאים להיות יו"ר איגוד הכדורסל או יו"ר ההתאחדות לכדורגל”

אומרים שדני חלוץ התפטר רק בגללך מאיגוד הכדורסל.
"תראה, אני לא יודע אם זה בגללי, דני חלוץ בא לתפקיד שהוא לא ידע מה הוא, לא היה לו אף פעם קשר לכדורסל, הוא לא אהב כדורסל, הוא לא הבין את המשמעות של מה זה להיות יו"ר איגוד כדורסל. אני רואה שכל הזמן אומרים לכל מיני תפקידים בספורט ‘בואו נביא אחד שהיה אלוף בצבא או מנהל חברה או מנהל בנק’, זה לא מצליח ב-90% מהמקרים, צריך שאנשים מתוך הספורט ינהלו את הספורט, כאלה שגם יודעים לנהל”.

למה בעצם?
“ניהול ספורט זה מקצוע, צריך לאהוב את המקצוע הזה, ולא כל אחד מתאים להיות יו"ר איגוד הכדורסל או יו"ר ההתאחדות לכדורגל. עכשיו נבחרה יו"ר הוועד האולימפי, ספורטאית מדהימה, יעל ארד,  אישה שבנתה את עצמה כספורטאית גדולה ואז בנתה את עצמה להיות היו"ר.  היא עשתה תפקידים, למדה, לא באה וכפתה את עצמה. היא חיה את הספורט ויודעת את הספורט. מעבר לזה שהיא אישה, זה אחד המינויים הנכונים בספורט, ושל חלוץ היה מוטעה".

"לא היה לו קשר לכדורסל". דן חלוץ (חגי ניזרי)"לא היה לו קשר לכדורסל". דן חלוץ (חגי ניזרי)

ומה לגבי אבנר קופל? גם מולו היית אופוזיציה?
"אני לא רוצה לרקוד על דם של אף אחד, אני פשוט חושב שאבנר קופל לא היה צריך להיות יו"ר איגוד הכדורסל. זו הייתה טעות, העובדות מדברות, אפילו החבורה שמינתה אותו והריצה אותו לתפקיד וחשבה שהוא מתאים, גרמה לו ללכת ולא אני”.

הוא חזר לפעול ולבחוש מאחורי הקלעים שוב.
"ברגע שייגמרו שבע השנים שאסור לו לפעול מאז שישב במאסר, הוא ינסה לחזור, זה ברור".

רצית להיות יו"ר איגוד הכדורסל ולא הצלחת, מה אתה חושב על כך? כישלון?
"מצד אחד זה הפסד של המערכת, מצד שני זו לא הצלחה שלי. אולי עשיתי טעות בדיעבד, הייתי נאיבי והיו לי יותר מדי רצונות לעשות טוב, אבל אני לא פוליטיקאי. אולי פגעתי בעצמי, שילמתי מחירים על זה, הרבה אנשים לא אוהבים את מה שעשיתי, כועסים, חלק אומרים שצדקתי וחבל שאני לא שם, אבל אני לא שם ונגמר".

"הייתי נאיבי, אני לא פוליטיקאי". צביקה שרף (נעם מורנו)"הייתי נאיבי, אני לא פוליטיקאי". צביקה שרף (נעם מורנו)

מה דעתך על רמת המאמנים הישראלים בכדורסל היום?
"יש מאמנים ישראלים טובים מאוד, יש פה עליהום על המאמנים, הניסיון של להביא מאמנים זרים זולים ולא טובים כאשר מאמנים כמו עודד קטש ושרון דרוקר יושבים בבית, לא מובן. יש מאמנים טובים מאוד בנוסף כמו אריאל בית הלחמי, ליאור לובין. אפילו תראה, הפועל ירושלים שרצתה להביא מאמן זר, בסוף גילתה שיותם הלפרין יכול לאמן, ואני מקווה שימשיך להצליח, הוא יותר טוב מכל הזרים שרצו להביא. בגלבוע ובגליל עליון יושבים מאמנים צעירים ישראלים טובים, ברק פלג וגיא קפלן. אני חושב שאורן אהרוני עושה עבודה נהדרת בהרצליה, יש מאמנים ישראלים טובים מאוד, אני רואה משחקים בארץ ובאירופה, רואה 25 או 30 בשבוע, מנהל את קורס המאמנים ובכל שנה מסיימים את בית הספר בין 20 ל-25 מאמנים ומאמנות”.

יש תשוקה שמגיעה מלמטה?
”יש הרבה רצון ומוטיבציה של צעירים שהפסיקו את הקריירה או אוהבי כדורסל שרוצים להיות מאמנים. הפכו את המאמנים לשק חבטות, התפקיד שהיה מהחשובים בכדורסל הפך למשני, פוגעים להם בסמכויות. תראה למשל את גיא גודס, אין ספק שמכבי ראשון לא טובה, עם ניצחון אחד ושבעה הפסדים. אי אפשר לברוח מזה, אבל בשנתיים האחרונות מאז שהחליף אותי הוא עשה עבודה טובה מאוד. אז השאלה היא איפה השיקול? מתי אתה עובר מהטופ, מהעבודה הכי טובה, לעבודה הכי רעה, והאם מאמן שעשה שנתיים טובות ובשלישית לא מצליח, האם צריכים לפגוע בו כמו שפרי עשה בתהליך. אני לא אומר שאסור לפטר אותו".

"יש מאמנים ישראלים טובים". גיא קפלן (אורן בן חקון)"יש מאמנים ישראלים טובים". גיא קפלן (אורן בן חקון)

מה דעתך על כל הראיונות של יצחק פרי נגדו?
"שמעתי שהשבוע הוא אמר שהוא חושב שהוא טעה. הוא פיטר אותי, הכניס אותי לחדר ופיטר אותי ומותר לו, הוא יכול היה גם לפטר את גיא אם רצה, אבל הוא רצה שגיא יוותר על כסף. הוא פיטר גם את אריק שיבק ושרון דרוקר ושילם להם את כל מה שהיה חייב. לא יודע מה קרה עכשיו, אבל זה מוריד מהעובדה שגיא מאמן טוב? לא, גודס הוא מאמן מצוין".

“אני רוצה לעשות יותר דברים בכדורסל”

מה אתה חושב על הכישלון של אורן עמיאל בהפועל ירושלים?
"אני ציפתי שזה יקרה. לעבור מנימבורק שזה מקום שקט ובלי לחצים, בו עבדו שלושה מאמנים ישראלים שעשו עבודה נהדרת: מולי קצורין, ננו גינזבורג ואורן, לירושלים עם הלחצים, תרבות אחרת, גישות ניהול אחרות, לחץ אחר, זה לא פשוט, לכן חשבתי שזה לא ילך".

מה דעתך על העבודה של יותם הלפרין על הקווים של הפועל ירושלים עד כה?
"יותם הלפרין עושה עבודה יוצאת מן הכלל, זה מצב שאסור להחליף אותו. כאשר יש מו"מ ליותר מחודש, להביא כעת מישהו חדש להשלים את העונה, זה לא טוב. חוץ מזה, אולי יותם אוהב כבר את התפקיד?".

"צריך להישאר כמאמן". יותם הלפרין (חגי מיכאלי)"צריך להישאר כמאמן". יותם הלפרין (חגי מיכאלי)

מה התוכניות העתידיות שלך?
"קודם כל אני רוצה להיות בריא, להמשיך ליהנות מהמשפחה, הבנים, הנכדים והחברים. אני רוצה לעשות יותר דברים בכדורסל שאני חושב שאני יכול לעשות ולא עושה כרגע, כמו לאמן, לנהל, לתרום לכדורסל. כרגע זה לא הולך ואולי יגיע. אני חושב שהידע המקצועי שלי הוא מכובד וידוע, אני שולט בענף, בעיקר בנושא של פיתוח שחקנים ומאמנים, אימונים, ניהול משחקים, חלק גדול זה גם ידע בסטטיסטיקה, זה לא הדבר העיקרי אבל גם את זה יש לי, אני עובר על כל הסטטיסטיקות ומכיר כל דבר, כדורסל הוא ענף הספורט מספר 1 בארץ ויסלחו לי אנשי הכדורגל. צריך לחשוב איך לעשות אותו יותר טוב ולא להסתפק במה שיש. הנבחרות הצעירות עשו התקדמות יפה, אבל לא צריך לנוח על זרי הדפנה, צריך לעשות יותר. צריך לפתוח עוד קבוצות, להגביל את כמות הפעילים בענף, זאת הדעה שלי".

הפעם אתה הולך לחגוג בגדול את יום ההולדת?
"יש מגבלות, האמת היא שזה לא אני, אני לא מאמין שאני בן 70, בכלל לא הייתי עושה כלום, אבל אשתי והבנים והחברים מארגנים את כל העניין. אני אפילו לא יודע בדיוק מה הולך לקרות שם, יעבור".

אחד הבנים שלך, לירון, המשיך לאמן, בחר באימון נשים. אשתך, רונית, הייתה שחקנית גדולה והוא הלך בדרכה.
"קודם כל היא לא רוצה לאמן ואומרת שמספיק יש אחד משוגע בבית שעושה את זה. דבר שני, הבן שלי, לירון, הוא קודם כל בן אדם מדהים, איש עם נפש מיוחדת, יש לו גישה לילדים צעירים, לילדות ולפיתוח, יש לו ארבעה ילדים שאני מאחל לכל אבא שיטפל בהם כמו שהוא מטפל בהם. הוא הלך לקורס, אני לא אהבתי אבל מכבד את זה. כשאני רואה משחקים שלו אני מתרגז ובלחץ כמו משחקים שלי, אבל זה גם מה שהוא עבר בילדות שלו, עם כל הלחץ והתקפי הלב של כולם. הוא החליט להיות מאמן, הוא ינק את זה בגיל צעיר, הוא מאמן בצורה שונה ממה שאני, הגישה שלו היא אחרת, הוא עושה עבודה טובה, ראשון לציון ורעננה הם היום המועדונים המובילים בנושא גידול ופיתוח שחקניות צעירות והוא עושה את זה בצורה מעוררת כבוד".

צביקה שרף (חגי מיכאלי)צביקה שרף (חגי מיכאלי)

מה נאחל לך לסיום?
"בריאות, תהיה לי בריאות אז אתמודד עם השאר".

אגב, אתה יותר מפויס בגיל 70?
"אשתי אומרת שאני הכי טוב בעולם עד שמרגיזים אותי".

צביקה, הרבה בריאות.
"תודה רבה".

אסור לפספס
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
נגןמאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
מאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
נגןפחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
פחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */