יום שלישי, 16.04.2024 שעה 14:05

ח"כ שרן השכל: פוקר הוא משחק ספורט לגיטימי

הכנסת קיימה דיון בנושא הסדרת ענף הפוקר כענף ספורט חוקי, חברת הכנסת: "השחקנים שמשחקים בחו"ל מביאים כבוד למדינה". משרד האוצר כרגע מתנגד למהלך

|
טורניר פוקר (רויטרס)
טורניר פוקר (רויטרס)

בעקבות הצעת החוק שהוגשה לכנסת בחודש שעבר, היום (שלישי) ועדת החינוך, התרבות והספורט קיימה דיון בנוגע להסדרת הפוקר כענף ספורט, כפי שפורסם ב-ONE. הדיון התקיים בראשות יו”ר הוועדה, שרן השכל, שהגישה את הצעת החוק ופועלת בנושא כשנציגים ממשרד האוצר, משרד התרבות והספורט, משרד לביטחון פנים ונציגי איגדו הפוקר לקחו חלק בדיון.

ח”כ, שרן השכל, פתחה את הוועדה ואמרה: “כבר בכנסת ה-20 רציתי לקדם את הסדרת הפוקר כענף ספורט לגיטמי. "הפוקר נחשב בכל העולם כספורט מאוד יוקרתי, עם אליפויות עולם שעוקבים אחריהן מיליוני אנשים. שחקני הפוקר מביאים כבוד למדינה בתחרויות בהן הם משתתפים. בכל העולם הענף נחשב לספורט לגיטימי, מכיוון שזה ענף הכולל חשיבה ואסטרטגיה ולא מזל. שחקני פוקר הם ספורטאים לכל דבר ועניין. הם חיים שגרה של ספורטאים, מתאמנים וחיים את הענף בכל שעות היום. לא מדובר פה על הימורים. מדובר על טורניר, עם כרטיס כניסה בסכום מסוים, שבסוף המנצח זוכה בפרס קבוע מראש. זה מה שאנחנו רוצים לאשר”.

ח"כ השכל ציינה כי בית המשפט העליון קבע בשנת 2018 כי משחק פוקר אינו משחק מזל אם מתקיימים תנאים מסוימים וכאשר המשחק משוחק מספר פעמים ולא במשחק בודד - אז הכישורים וההבנה גוברים באופן משמעותי על אלמנט המזל. בכך לדבריה, אישר בית המשפט למעשה את בקשת מס הכנסה לחייב במס מלא כמשלח-יד אדם אשר עיסוקו היה משחק פוקר באופן קבוע ואשר זכה בסכומי כסף נכבדים. היו"ר שרן קראה למשרד האוצר לפתוח מחדש את הדיון בנושא ולהחליט האם מדובר במשלח יד או בהימורים. "אם אתם עומדים מאחורי האמירה שמדובר בהימורים אל תמסו את השחקנים כאילו מדובר במשלח יד", אמרה השכל. על כך הגיב יואב הכט ממשרד האוצר: "אני מבין את הקושי, ובהחלט יכול להיות שהגיע הזמן לבחון את העמדה המשפטית בנושא". אמירה זו של משרד האוצר הגיעה לאחר שכל משרדי המשלה שנכחו בדיון הציגו עמדה אחידה על פיה מדובר במשחק אסור.

ח"כ שרן השכל (אתר הכנסת)ח"כ שרן השכל (אתר הכנסת)

נציג משרד האוצר, יואב הכט, אמר: מדובר במשחק אסור וכי משרד האוצר מתנגד להרחבה של הימורים ומשחקים אסורים לתחום החוקי, יחד עם זאת צריך לבחון כל החלטה. כאשר הצעת החוק תגיע לוועדת שרים לענייני חקיקה תגובש גם עמדה ממשלתית". היועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אורי כץ, הוסיף: “ההצעה לקיים אסדרה משנה את האיסור לקיים הימורים. הדין הוא הפרשנות הקיימת של בית המשפט לפיה פוקר הוא משחק אסור, אין בחוק העונשין סמכות להתיר משחק אסור".

עמדת משרד הספורט הייתה כי הנושא נמצא בבחינה: "המצב הנוכחי הוא שפוקר מוגדר כמשחק אסור ואי אפשר להכיר בו ולקיים פעילות", אמרה עפרה שרון, סגנית היועמ"ש במשרד. עדי טל, מהייעוץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים, הסבירה כי אם המשחק משוחק על ידי חבורה של אנשים קבועים שמשחקים בבית בסכומים קטנים, לא מדובר במשחק אסור ולכן גם לא תהיה אכיפה משטרתית. 

יו”ר איגוד הפוקר, סטס טישקביץ’, אמר בוועדה: “הנושא שחשוב לי להעביר, הוא שאנחנו לא מנהלי דיון אוטופי. היום במדינת ישראל יש אלפי חובבי פוקר שמשחקים בצורה כזו או אחרת ולא מוסדרת. אנחנו טסים בעוד שבוע לאליפות ישראל בפוקר שמתקיימת בבולגריה, לכן יש לנו מציאות. הרבה אנשים משחקים פוקר בארץ, ובעקבות כך שאין אסדרה אנשים משחקים תחת ארגוני פשע ובמחשכים. בית המשפט קבע שלשחקן חובב, שלא למד את המשחק, הפוקר הוא משחק מזל, אבל עבור שחקן מקצוען, שהתמקצע במשחק, זה הוא משחק יכולת. המדינה לכאורה מנסה להגן על השחקן החובב אבל בפועל היא פוגעת בו. היא שולחת אותו לשחק במועדונים נסתרים ואומרת לו שהוא מפסיד בגלל המזל”.

טורניר פוקר (רויטרס)טורניר פוקר (רויטרס)

אלוף ישראל בשלוש הפעמים האחרונות, אייל אשכר, אמר: "המצב הנוכחי הוא כזה שפוגע בציבור על בסיסי יומיומי במי שעושה את הדברים האלה ולא מתכוון להפסיק. אני משלם על כל הזכיות שלי מס הכנסה לפי משלח יד. זאת העבודה שלי ומקזזים לי את ההוצאות גם בגין נסיעות לחו”ל". 

יו"ר הוועדה ח"כ השכל דרשה ממשרד האוצר לקיים דיון מעמיק בנושא בשיתוף מס הכנסה. היא הודיעה שתקיים דיון נוסף בעניין בעוד שבועיים וכי היא מצפה ממשרדי הממשלה לגבש עד אז עמדה האם פוקר הוא משלח יד או משחק אסור, זאת לאור פסיקת בית המשפט העליון. ממשרד הספורט ביקשה להגיש תבחינים להכרה בפוקר כענף ספורט כגון מספר השחקנים, הענפים והליגות.  ממשרד לביטחון פנים ביקשה להגיע לישיבה הבאה עם נתונים לגבי העמדות לדין של שחקנים שמשחקים במשחקי פוקר חברתיים בבתים פרטיים.

אסור לפספס
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
נגןמתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
מתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
נגןחכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
חכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */