יום שישי, 19.04.2024 שעה 20:43

זהבי: מכבי טעתה בשחרור של השחקנים ליריבות

הכוכב בראיון: מכבי ("ג'ורדי לא היה משחרר"), השיא, דאבור, מי צריך לאמן את הנבחרת, הביקורת בהולנד, השוד ("לפעמים רוצה לזרוק ולעוף") וסרט הקפטן

|
ערן זהבי חוגג (רדאד ג'בארה)
ערן זהבי חוגג (רדאד ג'בארה)

אחרי ששבר את שיא הכיבושים במדי נבחרת ישראל, כשעקף את מוטל’ה שפיגלר עם 33 שערים במדים הלאומיים, ערן זהבי מביט קדימה. מספר 7 עדיין חולם להוביל את החבורה הלאומית לטורניר גדול ובינתיים גם מכוון מטרות נוספות להמשך הקריירה. 

בראיון מיוחד ומקיף ל-ONE מדבר זהבי על הכול בצורה חופשית ומורחבת – השיא ששבר, קמפיין הנבחרת במוקדמות המונדיאל (“כעסתי בסקוטלנד”), וילי רוטנשטיינר, העתיד שלו אחרי הכדורגל (“יש כמה תוכניות”), מי צריך לאמן את הנבחרת, החיים באיינדהובן (“לא הכול ורוד, יש משברים”), המצב של מכבי ת”א (“מקווה שתתאושש”) וגם משתף על השוד המזעזע שעברה משפחתו.

ערן, אחרי השיא בנבחרת אני בטוח שהצבת לך אחד חדש. מה האתגר הבא?
”האמת שנהניתי מכל רגע, זה היה כיף מאוד. לעשות משהו כזה, זה רגע חשוב שמסמן דרך בקריירה. אני פשוט רוצה להמשיך בדרך שלי, עוד מעט יתגלה עוד שיא שאפשר לשבור וארצה להשיג אותו. לא שמתי את זה כמטרה לאורך הקריירה, פשוט המשכיות, להבקיע שערים כל הזמן ומשם הדברים האלו מגיעים”. 

לכמה שערים אתה רוצה להגיע בנבחרת עד שתפרוש?
”הייתי שמח ל-50. ב-50 אני אפרוש (צוחק)”.

ערן זהבי ומוטל'ה שפיגלר (רדאד ג'בארה)ערן זהבי ומוטל'ה שפיגלר (רדאד ג'בארה)

בזמנו אחרי סערת זריקת סרט הקפטן, היו כאלה שקראו לא להחזיר אותך לנבחרת.
”כן, זה גם היה טבעי להרבה אנשים וזה בסדר. לכל אחד יש את החשיבה שלו ובסופו של דבר עשינו את הצעד הנכון. גם אני וגם לווילי רוטנשטיינר ואנדי הרצוג יש חלק חשוב בזה כי הם נתנו לי את ההרגשה שזה הדבר הנכון לעשות. הלכתי איתם יד ביד וזה השתלם לכולנו”.

אתה יותר מקפטן על המגרש. וילי רצה בזמנו להחזיר אותך להיות אחד הקפטנים, בהתאחדות לא רצו לשמוע על כך.
”אני לא יודע מה היה עם ההתאחדות. בסופו של דבר קפטן זה לא רק סרט על היד. יש לנו קפטן מצוין, ביברס נאתכו, ואני עוזר לו ועוזר לווילי בכל מה שהם צריכים. לגבי הסרט על היד, זה לא דבר שאני רוצה בכלל. גם בימי אלישע לוי לא רציתי את זה. לא בקטע שאני לא רוצה, אני חושב שברגע שאני נמצא בנבחרת אז לשים את הסרט ביד לעוד מישהו זה יותר חשוב כי אני מרגיש קפטן גם בלי הסרט. לשים אחריות על עוד מישהו מחזק את הנבחרת ואת הקבוצתיות. מהבחינה הזו אני לא רוצה, זו הכוונה שלי, למרות שזה כבוד גדול להיות קפטן של נבחרת ישראל”.

ערן זהבי במדי הנבחרת (רדאד ג'בארה)ערן זהבי במדי הנבחרת (רדאד ג'בארה)

וילי אמר לי בשבוע שעבר שהיית יכול בקלות לשחק באחת מחמש הליגות הבכירות באירופה ולהיות שחקן משמעותי. עם כל הניסיון שיש לך היום, מעבר להרפתקה הקצרה באיטליה, אתה מרגיש פספוס?
”זו מחמאה גדולה מווילי והוא צודק גם. אני לא מרגיש פספוס כי הגעתי למועדון מאוד גדול, אני משחק ומבקיע שערים. נמצא במקום טוב. גם את הספק הזה שהיה לאנשים ש’הוא לא עשה אירופה’, אז אני חושב שהורדתי להם את זה וגם לעצמי. אנשים דיברו על זה שהבקעתי המון בישראל ובליגה הסינית, כאילו שזה קל להבקיע בליגות האלה, ואמרו שלא עשיתי את זה באירופה ובנבחרת. יש דעות ויש עובדות, והעובדות מראות אחרת. זה משהו שהיה לי חשוב בקריירה”.

אתה בכושר שיא בנבחרת, גם הבחירות שלך הוכיחו את עצמן כנכונות על אף הביקורות, אך הנבחרת לא עושה קפיצת מדרגה. כעסת מאוד על הגול שספגנו בסקוטלנד.
”ברור שהתעצבנתי מאוד כי זה יכול היה להיות הזדמנות אחרונה או לפני אחרונה, אני יכול להבין את זה והצעירים לא יכולים להרגיש כמוני. אני מאמין שיש קפיצת מדרגה ואני רואה אותה בכל מה שקשור לנבחרת ומקווה שהתהליך הזה יימשך ומאמין שיכול להימשך. ואם נמשיך כך, נגיע רחוק, אולי לא איתי ועם מישהו אחר. כעסתי על הגול, לא על מישהו ספציפי. ירדתי לחדר הלבשה ואמרתי ‘למה לא לעשות תיקו?’, 2:2 בהאמפדן פארק זו תוצאה טובה, אנחנו יכולים למשוך את זה עד סוף הקמפיין ולהגיע לפלייאוף וזה מה שאכזב אותי. אם היינו מפסידים בסקוטלנד 3:2 בתחילת הקמפיין אף אחד לא היה רואה בזה טרגדיה. זה היה משחק קריטי”.

וילי רוטנשטיינר וערן זהבי (רדאד ג'בארה)וילי רוטנשטיינר וערן זהבי (רדאד ג'בארה)

“אמשיך לשחק כל עוד אהנה מכדורגל. אני לא משחק בשביל הכסף”

אתה אומר איתך או בלעדיך. אילו דברים ישפיעו על ההחלטה שלך להמשיך בנבחרת לקמפיין מוקדמות היורו? הגרלה? מאמן אולי?
”לא חשבתי על הדברים בצורה כזו ולא תליתי את עצמי ועתידי בעתיד של מישהו אחר. נסיים את הקמפיין הזה, נגיע לליגת האומות ונראה מתי ההגרלה הבאה ומתי מתחילים, אני לא רוצה לדלג למוקדמות היורו לפני שסיימנו את מוקדמות המונדיאל. אני אפילו לא יודע כמה עולות, לא עסקתי בזה”.

בנבחרת סיפרו לי שלמחרת המשחק בסקוטלנד שלושה שחקנים הגיעו בשעה מוקדמת לאימון אקסטרה עם ערן שדו. כמובן ערן זהבי ויחד איתו גם ליאל עבדה וסוף פודגוראנו. מה זה מלמד?
”אני יודע בדיוק מה הגוף שלי צריך. שיחקנו בשבת ואני יודע שצריך להופיע בשלישי אז אני צריך אימון שחרור ואת הדברים הרגילים שלי. ברור שזה היה רשות ומי שרצה בא להתאמן ומי שרצה אחרת היה בחופש. אני שמחתי לראות את סוף ועבדה, כי הם לא שיחקו כמעט במשחק ולמחרת לא היה אימון אז שמחתי לראות אותם רוצים להתאמן ולהשתפר. זו הדרך שצריכה להוביל את הנבחרת והשחקן הישראלי. אהבתי לראות אותם והיה להם חשוב גם לראות אותי כי בסופו של דבר זה חשוב לשחקנים צעירים לקבל דוגמה מהוותיקים יותר. זו אחת המטרות שלי בנבחרת”.

ערן זהבי עם הכדור (רדאד ג'בארה)ערן זהבי עם הכדור (רדאד ג'בארה)

בקיץ תהיה בן 35, כמה שנים אתה מרגיש שעוד יש לך ברגליים לשחק ברמה של היום?
”זו שאלה טובה, אבל אני לא יכול לענות עליה. משנה לשנה אתה לא יודע איך תרגיש, אם תהנה מכדורגל, איפה תהיה, כרגע אני מרגיש מצוין עם הגוף שלי ולא מרגיש 35 אלא בכושר מצוין והנתונים מראים את זה. היום אי אפשר לשקר, כדורגל זה כבר מדע מדויק ויש את כל הנתונים וכל עוד אני מרגיש טוב עם עצמי ונהנה מהמשחק אני אמשיך. ברגע שלא אהנה ויירד לי החשק והמוטיבציה אני לא אראה סיבה להישאר. זה לא שאני משחק בשביל הכסף או דברים כאלה ואחרים, רוצה נטו ליהנות מהמשחק, להציב מטרות ולהשיג דברים. ברגע שזה לא יהיה, אני אגיד שלום”.

אם רוטנשטיינר לא ממשיך כמאמן הנבחרת, אתה תומך בהבאת מאמן זר או ישראלי?
”אני חושב שכרגע הכל תלוי איזה מאמן זר יגיע. אם יש לו דרכון זר זה לא אומר שהוא טוב יותר מאשר מאמן ישראלי. אני חושב שכרגע התחילו בנבחרת בתהליך מסוים כמו שהתחילו במכבי תל אביב, שבסופו של דבר צריך להביא גם ידע מבחוץ ומישהו שעשה את זה ברמה בינלאומית, שהגיע לטורנירים, זה לא קל למצוא מישהו כזה. לדוגמה כשרצו לשנות ולפתח את הכדורגל הביאו את וילי כי הוא עשה את זה באוסטריה, לא סתם הביאו אותו. לקח לו 10-12 שנים אבל עשה זאת. וילי טוען שהתקדמות בשלוש שנים שלו פה בישראל היא מהירה יותר מאשר באוסטריה. יש שחקנים מצוינים בישראל וצריך לקדם אותם”.

וילי רוטנשטיינר (רדאד ג'בארה)וילי רוטנשטיינר (רדאד ג'בארה)

אז למה לדעתך לא רוצים שהוא ימשיך?
”לא שמעתי שלא רוצים שהוא ימשיך, אני לא יודע את זה. לדעתי וילי צריך להישאר בכדורגל שלנו ועושה לנו טוב, כמאמן או כמנהל ספורטיבי. הוא חשוב לכדורגל ומכיר את המדינה שלנו והמנטליות. אני לא אוהב שעוצרים תהליכים באמצע”.

“דאבור? אנשים במדינה לא סולחים מהר, אבל זה לא מכבד אותנו”

אחרי תקופה של מתיחות בינך לבין דאבור בעקבות הפוסט הזכור, חזרתם להיות בקשר. מה אתה חושב על הבוז שהוא מקבל?
”אני יכול להגיד לך שלא הייתה מתיחות בינינו, מה שהיה לי להגיד לו אמרתי לו בפנים ואף פעם לא מאחורי הגב. תמיד אמרתי לו את דעתי ומה אני חושב ושם סגרנו את הדברים, לא בתקשורת ולא באמצעים כאלה ואחרים. אנחנו מעריכים זה את זה, משחקים ביחד וזה בסדר להגיד דעות שונות. בסופו של דבר הוא ידע שהוא יקבל בוז מהקהל, ידע שזה יכול לקרות. בסופו של דבר שחקן צריך לבוא לנבחרת או קבוצה ולעשות את הכי טוב שלו. להגיד לך שזה נעים? זה לא. גם כשאני על המגרש ושורקים זה לא נעים, אני לא שומר הסף שלו, אבל זה לא מכבד אותנו כנבחרת כי בסוף באה נבחרת אחרת ומסתכלת על זה ששחקן שלך קוראים לו בוז וזה לא מכבד אותנו, זה מה שאני חושב יותר מהכול. אפשר להבין את הכעס. אנשים במדינה שלנו לא סולחים כל כך מהר”.

ערן זהבי ומונס דאבור (רדאד ג'בארה)ערן זהבי ומונס דאבור (רדאד ג'בארה)

באיינדהובן אתה מוחלף באופן קבוע, המאמן שלך רוג’ר שמידט אמר שזה בגלל העומס בנבחרת, איך אתה מרגיש עם החילופים המוקדמים יחסית במהלך המשחק?
”זו החלטה של המאמן ואני לא יכול באמת להגיד לו לא להחליף אותי ושאני רוצה לשחק בכל המשחק תמיד. בסופו של דבר יש מאמן שמחליט ועוד שחקנים שרוצים לשחק והוא חושב שמגיע להם לשחק. אם הוא חושב ככה אז זה מה שהוא עושה. להגיד לך שזה מוציא ממני את המאה אחוז? כנראה שלא כל עוד זה ככה, אבל זה מה שיש. אני לא יכול להתלונן, אני משחק ופותח בהרכב. חלוץ צריך את השקט שלו, לא לחשוב מתי השלט מונף כל הזמן”.

מה הפרסומים בהולנד על גובה השכר שלך עשו לך?
”כלום. יכולים לפרסם מה שהם רוצים, זה לא משהו חדש לי, זה לא משהו שכולם צריכים לדעת. אם יודעים אז זה לא משפיע עליי. אני לא יודע איך זה השפיע כלפי חוץ, בטוח שכן, אבל שיתמודדו”.

ערן זהבי (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)ערן זהבי (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)

בהולנד זה רכבת הרים מבחינתך בכלי התקשורת. פעם מכתירים אותך כהכי טוב ופעם לא. 
”כשאני מבקיע זה ‘וואו איזה שחקן’, וכשאני לא מבקיע או מפסידים אז אוטומטית אני מקבל את הציון הכי נמוך בקבוצה לא משנה מה. מה שמפתיע אותי שמהללים שחקנים אחרים אז כשמפסידים הראשון שמקבל את הביקורות זה אני. אם אתם מהללים את השחקנים האחרים אז הביקורות הראשונות צריכים להיות אליהם ולא אליי, אולי אני טועה בראייה שלי”. 

ממה זה נובע לדעתך?
”לא יודע. באמת קשה לי לדעת, אני לא מדבר עם התקשורת ולא מכיר את העיתונאים בהולנד ולא יודע מי הם. יכולים לכתוב מה שרוצים ואני מתעסק במגרש. כל השאר זו כבר בעיה שלהם ולא מעניין אותי”.

ערן זהבי (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)ערן זהבי (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)

אתה בטח עוקב אחרי מה שקורה במכבי ת”א, מה דעתך על פתיחת העונה שלהם ומה התגובות שאתה מקבל מהארץ?
”ברור שהם בתקופה לא טובה, התחילו את ההכנות מאוחר, עד שהביאו רכש ולקח זמן להתחבר. עזבו אותם שחקנים משמעותיים לא רק על המגרש אלא גם בחדר ההלבשה ואתה רואה שהדברים לא הולכים קל. אבל גם בשנה שעברה הם התחילו ככה וכמעט לקחו אליפות וסיימו עם גביע והצלחה באירופה. אני מקווה בשבילם שיתאוששו”.

אם ברק יצחקי ומיץ’ גולדהאר מרימים לך טלפון בינואר, יש על מה לדבר?
”יש לי חוזה עד יוני באיינדהובן. אי אפשר לדעת מה יקרה בכדורגל, אבל יש לי חוזה עד סוף העונה ואני פה כרגע וטוב לי. בוא נראה”.

ערן זהבי. בקריית שלום מתגעגעים (עמית מצפה)ערן זהבי. בקריית שלום מתגעגעים (עמית מצפה)

מה המטרה הבאה אחרי הולנד? להישאר, ארה”ב, לחזור למכבי, לעבור את אלון מזרחי בישראל אולי?
”קשה להגיד על הצעד הבא. יש לי כמה תכנונים בראש. להגיד זה מה שיקרה? אני לא יודע”.

מה יש לך בראש?
”לא יודע עדיין איך תסתיים העונה ומה תהיה הסיטואציה. בוא נעבור את ינואר ונספר לך על התוכניות שלי. כרגע קשה לי לקבל החלטה”.

ערן זהבי חוגג (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)ערן זהבי חוגג (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)

יש לך מחשובת על היום שאחרי הכדורגל? אימון, מנהל מקצועי, סוכן, בעלים של קבוצה אולי.
”כל מה שאמרת זה התוכניות, אחר כך אחליט על מה מהן. אשאר בכדורגל, בסוף זה מה שאני הכי אוהב לעשות ויודע הכי טוב. אני אמנם לא חושב שאני איזה מאמן גדול, אבל מבין כדורגל ובשביל להיות מאמן צריך לעבור את הקורסים כמו שצריך, להתחיל מלמטה, כי זה שאתה שחקן גדול לא אומר שאתה גם מאמן גדול. ארצה לעשות את הדרך הנכונה, אם זה מאמן, סוכן, מנהל מקצועי, הכל בדרך הנכונה, בזמן ובמקום הנכון”.

ערן זהבי (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)ערן זהבי (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)

"ג'ורדי לא היה משחרר שחקנים ליריבות"

הזכרת את השחקנים שעזבו את חדר ההלבשה של מכבי ת”א. איתי שכטר, איתן טיבי ודור מיכה יביאו להפועל באר שבע אליפות העונה?
”עובדתית, שלושתם קבלני תארים בישראל. שחקנים משמעותיים בחדר ההלבשה ויודעים להביא תארים. משהו שהיה אצל ג’ורדי קרויף ולדעתי זה מאוד חכם, זה שהוא לא היה משחרר שחקנים כאלה לקבוצות צמרת, לאחת המתחרות של מכבי על התואר, וזה משהו משמעותי כי השוק קטן בישראל וברגע שאתה שולט בו הסיכויים להיות אלוף גבוהים יותר. ברגע שאתה משחרר שחקנים כאלה שעשו אצלך תארים ושיחקו כמה שנים וקיבלו את האופי במועדון שלך, אז זה סיכון גדול מאוד לוותר עליהם. אני חושב שבמכבי לא הבינו שב”ש יכולה להתחרות ככה, ואם היו חושבים על זה אולי לא היו עושים זאת”. 

טל בן חיים, חברך הטוב, ואן לוון לא סופר אותו.
”אני חושב שטל במצב לא אידיאלי שם כרגע לפי דקות המשחק, לא ראיתי שהוא שיחק בכמה משחקים האחרונים. לא יודע מה הסיטואציה אבל גם עונה שעברה הוא לא פתח טוב ואז עשה כמה חודשים מצוינים. טל שחקן שצריך לתת לו ביטחון ושקט, הוא צריך להרגיש אמון מהמאמן והמערכת וככה הוא מוציא מעצמו הרבה יותר”.

טל בן חיים (רדאד ג'בארה)טל בן חיים (רדאד ג'בארה)

“אני לא נוסע למלון במשחקי חוץ בהולנד. כשיש משחק באירופה אז תמיד מישהו עם אשתי והילדים”

מאיפה לך ולאשתך שי היו את הכוחות להישאר בהולנד אחרי מקרה השוד המזעזע?
”לקח לנו זמן לחשוב ולהתאושש. היינו קצת בארץ, חזרנו, לא עשינו תוכניות ארוכות במיוחד, אמרתי שנחזור אחרי הפגרה ונראה איך אנחנו מרגישים, אם לא נרגיש טוב אז נבקש לעזוב, וככה לאט לאט זה קצת השתחרר. לא אגיד לך שהחיים פה בהולנד ורודים, יש הרבה משברים בפן האישי, גם עם הילדים ודברים נוספים, זה לא קל. נצטרך לחשוב קדימה מה לעשות אבל אנחנו משתדלים לטפל בהכול ולעשות הכול כדי שיהיה לנו טוב. להגיד לך שהסיטואציה היא כמו שהיה לפני ושזה קל, זה לא”.

כשאתה יוצא למשחקי חוץ ועוזב את המשפחה, עוברים לך תסריטים בראש?
”אני לא נוסע למשחקי חוץ במלונות, כרגע אין לנו מלונות יום לפני משחק ככה שאני ישן בבית. כשיש משחקים באירופה אז שי לא לבד, תמיד מגיע מישהו מהארץ. אמא שלה, אמא שלי, חברים, כל מיני כאלה שבאים כדי שיהיה פה מישהו תמיד. זה המצב”.

ערן ושי זהבי (חגי מיכאלי)ערן ושי זהבי (חגי מיכאלי)

זה קשה להיות ישראלי בהולנד?
”לא מרגיש שזה קשה במיוחד או שיש עוינות. אני לא מסתובב יותר מדי גם, ככה שקשה לי להגיד שאני מרגיש פה עוינות. מרגיש בסדר”.

כשפורסמו התמונות של הפורצים, זה בטח השפיע על הילדים גם.
”הילדים לא ראו את זה, דאגנו להסתיר. שי ואני ראינו ואלו היו תמונות לא קלות. לראות אותם יוצאים בנונשלנטיות מהבית אחרי מה שעשו. זה השפיע גם על שי וגם עליי, אני לא רגוע ורואה את אשתי לא רגועה ולא שמחה לפעמים. לפעמים בא לי לזרוק הכול ולעוף, אבל זה המבחן שלנו שאנחנו צריכים לעבור לפעמים כמשפחה. אנחנו חזקים וביחד וזה הכי חשוב”.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */