יום שישי, 29.03.2024 שעה 03:51

הכדורגל והסל דורשים נתח משמעותי מהתקציב

חשיפה: מנכ"לי הענפים מתחו ביקורת על משרד הספורט, טוענים לקיפוח ורוצים נתח גם מתקציב ההכנות האולימפיות: "יש לדאוג לשילוב הוגן ומתן תמיכה זהה"

|
צ'ירון שרי וגבי קניקובסקי (רדאד ג'בארה)
צ'ירון שרי וגבי קניקובסקי (רדאד ג'בארה)

חשיפה: הספורט הישראלי מתאחד כנגד הרפורמה של שר התרבות והספורט חילי טרופר, כאשר גם ענפי הכדורגל והכדורסל, שהוגדרו לשם שינוי כענפי על, כך שכספם “מובטח” במסגרת התנאים של כספי התמיכה החדשים, יוצאים נגד המהלך עם מכתב שמתנגד לו - ודורשים לקבל יותר כספים ציבוריים.

במכתב משותף על חתומים יענקל’ה בן שושן ויוסי שרעבי, מנכ”לי איגוד הכדורסל וההתאחדות לכדורגל, השניים מתחו ביקורת על התנהלות משרד התרבות והספורט. את המכתב הם הגישו במסגרת הליך הערות הציבור למבחני התמיכה החדשים, בהם הכדורגל והכדורסל מוגדרים כענפי על שמקבלים נתח משמעותי מהתקציב - ולמרות זאת הם הגישו כמה וכמה הערות, במסמך שנחשף לראשונה ב-ONE.

חילי טרופר (איציק בלניצקי)חילי טרופר (איציק בלניצקי)

“ענפי הכדורגל והכדורסל הינם שני הענפים הפופולאריים ביותר בעולם ובישראל, המהווים רוב מכריע בספורט. כיום רשומים בישראל למעלה מ-120 אלף ילדים וילדות, נערים ונערות, בוגרים ובוגרות, הפועלים תחת כ-600 אגודות ומעל 2,500 קבוצות בלמעלה מ-200 ישובים ברחבי הארץ”, כך נכתב במכתב של שני הענפים המובילים בישראל.

המנכ”לים הדגישו כי: “בקריטריונים שנקבעו לאחרונה על ידי מנהל הספורט, לא מופיעים קריטריונים חשובים שנכללים בקריטריונים במדינות אחרות, כמו: מעמד הענף בעולם, מעמד הענף בישראל, פעילות הענף בפריפריה ברחבי המדינה, משך הפעילות השנתית של הענף. אף על פי כן וחרף עובדות אלו, והיעדר התייחסות לענפי הכדורגל והכדורסל, הגורמים לפגיעה וקיפוח בקריטריונים ובתמיכה של מדינת ישראל בענפים, אנו פונים במכתב זה להעיר הערותינו למבחן התמיכה ובבקשה לשנותו”.

יוסי שרעבי (רדאד ג'בארה)יוסי שרעבי (רדאד ג'בארה)

התאחדות הכדורגל ואיגוד הכדורסל טוענים כי על משרד הספורט לדאוג: “לשילוב הוגן וריאלי של ענפי הכדורגל והכדורסל בתקציבי ‘המעטפת’, השוואתם לגופי הרוחב ומתן תמיכה זהה לענפי הספורט האולימפיים ולגופים בעלי פעילות דומה לענפי הכדורסל והכדורגל”.

כמו כן, הענפים המובילים דורשים כי מסגרת התקציב שלהם לא תוגבל ב-38.8% מסך התקציב הכולל. הם דורשים: “מתן אפשרות להתפתחות והגדלת חלקם של הכדורגל והכדורסל, בנפרד וביחד, ביחס ישיר להרחבה ולצמיחה בהם”. כמו כן, הם מבקשים בקריטריונים: “מתן זכות לגיוס כספים ציבוריים ייחודיים לענפי הכדורגל והכדורסל. קביעה זו, כי הכדורסל והכדורגל זכאים לרצועת תקציב של 38.8%, מייצרת תקרת זכוכית שאינה מאפשרת לענפים להיות זכאים לתמיכה מודולרית ביחס ישיר לגידול במשתתפים, כך שאנו מבקשים לפרוץ את תקרת הזכוכית ולקבוע שגידול בכמות המשתתפים באחוזים ביחס למצב היום תגדיל את האחוז מעבר ל-38.8% וכן לקבוע מנגנון צמיחה“.

צ'ירון שרי ודוד קלטינס (עמרי שטיין)צ'ירון שרי ודוד קלטינס (עמרי שטיין)

לטענת שני הארגונים, “היקף הפעילות, המורכבות, כוח האדם הנדרש ועלויות הפעילות של ההתאחדות לכדורגל ואיגוד הכדורסל גדולים, בוודאי בהשוואה לאילו של גופי הרוחב האחרים. הם כוללים ניהול ליגות, אגודות וקבוצות בהיקף גדול וכן מתן שירותי שיפוט, בתי דין, ניהול ליגות וכיוצא בזה. אנו מבקשים כי איגוד הכדורסל והכדורגל, הנכללים גם כן ברצועה נפרדת - רצועת ענפי העל, יוכרו כגופי רוחב, בדומה לוועד האולימפי, הפראלימפי ואיל”ת, וזאת גם מכיוון שפועלים בהיקפי פעילות ומורכבויות בהיקפים הדומים לגופים הללו”.

עוד נכתב כי “גופי הכדורגל והכדורסל מוכרים כענפי על, במסגרת ההחלטות על ענפים מועדפים, אך באופן מפתיע הענפים היחידים שאינם זוכים להטבות ותקציב בסעיף זה הינם הכדורגל והכדורסל. אנו מבקשים להכליל את הענפים במסגרת התקציב הייחודי של ענפים מועדפים ולקבל את החלק הריאלי לפי מעמדנו בין הענפים האחרים”. 

יענקלה בן שושן (אלעד ירקון)יענקלה בן שושן (אלעד ירקון)

הענפים הללו אף לוטשים עיניים לתקציב היחידה לספורט הישגי: “בענפי הכדורגל והכדורסל פועלים אגפים מקצועיים האחראים לכל תכנון, מעקב וליווי מדעי, רפואי, מתודי ומקצועי. טובי המומחים מהעולם מועסקים בגופים אלו. אנו מבקשים תקצוב מתאים לקיום ותחזוקה של יחידות אלו מתקציב היחידות לספורט הישגי”.

באשר לתקציב הבתים הלאומיים במכון וינגייט, נרשם: “ההתאחדות לכדורגל מקיימת פעילות בבית הנבחרות בשפיים, כולל אימונים, לינה, מחנות אימונים וכלכלה בהיקף רחב. איגוד הכדורסל פועל באופן דומה במספרים מרכזים בעלויות גבוהות ומתכוון בעתיד להתארגן ב’בית לאומי’ ייחודי לענף. אנו מבקשים הכנסת סעיף הקמה, תחזוקה ושימוש במתחם ראוי לנבחרות ופעילות ריכוזית של ענפי הכדורגל והכדורסל”.

גרגורי ורגאס מול סקוטי ווילבקין (איציק בלניצקי)גרגורי ורגאס מול סקוטי ווילבקין (איציק בלניצקי)

בנוסף, שני הענפים המובילים הפתיעו ודרשו נתח מתקציב ההכנות האולימפיות, והודיעו: “להערכתנו, בהכנות נכונות ובתקציב מתאים, ניתן להתכונן ולהעפיל למשחקים האולימפיים בשנת 2024 ו/או בשנת 2028. הכדורגל והכדורסל מבקשים להיכלל בתקציב ההכנות האולימפיות באופן ראוי”.

כמו כן, בכדורגל ובכדורסל מבקשים תמיכה לצורך הרחבת הפעילות בהתאחדות הספורט לבתי ספר, באתנה ובמרכזי אימונים. הם גם מסכימים כי נדרש ייצוג הולם לנשים בהנהלות האיגודים, אך דורשים זמן הסתגלות כאשר שנת 2022 תהיה שנת מעבר.

אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */