יום שישי, 29.03.2024 שעה 03:02

רוטנשטיינר חושף: הפוליטיקה חדרה לנבחרת

מאמן הנבחרת בראיון מיוחד, חלק ב’: "עצוב שהתרחש מצב כזה, זה השפיע כי דברים חדרו מבחוץ". וגם: השחקן הישראלי, הביקורות נגדו ומי תזכה באליפות?

|
ווילי רוטנשטיינר (נעם מורנו)
ווילי רוטנשטיינר (נעם מורנו)

שלושה חודשים לאחור. הקונפליקט המדיני בתוך ישראל מעסיק את כולנו. המערכה מול החמאס נותנת את אותותיה בעוצמות. למעלה מחצי מדינה משותקת תחת איום טילים, בתל אביב ישנים בחדרי הממ”ד. המדינה כולה רתחה, המצב בתוך הישובים המעורבים בעבע בצורה קיצונית. כל זה חדר לתוך נבחרת ישראל עם אותו פוסט אינסטגרם מעורר מחלוקת של מונס דאבור. פתאום, אי השפיות הזה שניסו לצייר לכולנו במשך שנים, התפוצץ לנו בפנים. למשחקים בחודש יוני, חלוץ הופנהיים כבר לא יצא עם הנבחרת. הרעש השפיע, הדברים של השחקן הפריעו לשחקנים היהודים. זה היה מצב קשה. 

עבור מאמן הנבחרת, וילי רוטנשטיינר, זה היה הרגע הקשה ביותר כמאמן נבחרת ישראל ובכלל מאז שהגיע לכאן בתפקיד מקצועי. אבל הזמן עבר, העימותים הפנימיים בינתיים דעכו ונבחרת ישראל שוב מתכנסת. בעוד כשבועיים יחברו מחדש שחקני הנבחרת וייצאו לעוד מסע של שלושה משחקים. בחלק ב’ של הראיון המיוחד עם מאמן הנבחרת האוסטרי, הוא מבהיר כי מבחינתו, הסערה נותרה מאחור וכי מונס לפחות מבחינתו, יכול ויחזור להיות בנבחרת ישראל בזימון הקרוב. לחצו לקריאת חלק א’ של הראיון.

מונס דאבור ו-וילי רוטנשטיינר (רדאד ג'בארה)מונס דאבור ו-וילי רוטנשטיינר (רדאד ג'בארה)

האם יהיה אפשר לזמן את מונס דאבור למשחקים הקרובים, אחרי הסערה בזמן העימות המדיני?
"ברור. כמובן שראיתי את הקונפליקט שהיה בכל המדינה. אגיד זאת כך - אני עצוב מאוד שבמדינה כזו נפלאה, מצב כזה התרחש. זה הוריד לי את המוטיבציה מאוד, אבל מבחינתי כמאמן נבחרת אני לא מקיים שום הפרדה בין ערבי, יהודי או צ'רקסי. מבחינתי אלו אנשים עם אישיות אדירה ושחקני נבחרת ישראל. אני לא מכניס פוליטיקה לנבחרת. הכי חשוב שהנבחרת הלאומית מאוחדת ונשארת ביחד ואם זה אפשרי, זה מפתח עבורי בבחירת השחקנים. בסוף ההחלטה הסופית שלי". 

אף אחד מההתאחדות לא אמר לך שאי אפשר לזמן את מונס?
"לא. אף אחד לא אמר דבר כזה". 

מונס דאבור וערן זהבי באימון הנבחרת (רדאד ג'בארה)מונס דאבור וערן זהבי באימון הנבחרת (רדאד ג'בארה)

לא ראית את המתח שהיה בחדר ההלבשה בקיץ האחרון כשמונס היה באימונים? הבנתי שרק אלי דסה דיבר איתו.
"לא לא. זה לא מה שקרה. היה מצב קשה מאוד ובבקשה, תבינו שהמצב מבחוץ, חדר פנימה לתוך הנבחרת. בנבחרת שלנו בחודש מרץ הייתה אווירה נפלאה. שיחקנו טוב מול סקוטלנד, ניצחנו את מולדובה במשחק קשה. אבל קרה משהו בחוץ עם המלחמה וזה השפיע על הנבחרת כי דברים חדרו מבחוץ. זיהיתי שבמצב הזה עדיף שהוא לא ישחק, וגם היה סיכון גבוה מאוד לפציעה. זה המצב הכי קשה שחוויתי כמאמן עד כה".

האם תיקח את הקפטנים של הנבחרת ותעשו שיחה עם מונס ואולי סוג של סולחה בחדר ההלבשה?
"אני בקשר עם השחקנים כל הזמן. בשבוע האחרון ניהלתי 25 שיחות עם השחקנים. אני רוצה את כל המידע כשהם באים לנבחרת. עם הקפטנים והמנהיגים אני בקשר לעיתים יותר קרובות. ראינו שמה שקרה בחוץ השפיע בפנים, אבל הנבחרת הלאומית היא נבחרת אהובה. אני רואה שמתעסקים בה כל הזמן. הכי גרוע שאף אחד לא יתעניין בנו. אני מקווה ששוב נצליח לייצר את התמונה שנבחרת ישראל היא יחידה אחת, שיש לנו מטרה משותפת ושכולם נותנים הכל בכל מצב ומאוד מחויבים לנבחרת. זה מה שחשוב עבורי ואם יש שחקן שלא מחויב, אני לא מזמין אותו". 

שחקני נבחרת ישראל (ההתאחדות לכדורגל)שחקני נבחרת ישראל (ההתאחדות לכדורגל)

קמפיין מוקדמות המונדיאל כבר החל, ראינו מה הנבחרת עשתה, האם המטרות שלך ישתנו עד סיום הקמפיין?
"לא שינינו את היעדים שלנו. המטרה שלנו היא להתקדם בדירוג העולמי. אנחנו במקום ה-81 בדירוג החדש, וכל נקודה שניקח, כל ניצחון ייקח אותנו קדימה. זה תהליך והחזון הגדול הוא להיות בטופ 30 בעולם". 

אתה כל הזמן מדבר על הדירוג של פיפ"א, למה זה מעניין בכלל? את מי זה מעניין?
"זה חשוב ומעניין כי אם אתה עולה ונשאר ב-30 המקומות הראשונים, סביר להניח שאתה ברמה הגבוהה ביותר של הכדורגל. זה צריך להיות המטרה של התהליך שלנו. מטרה נוספת היא להביא שחקנים לליגות בינלאומיות. אי אפשר לנצח נבחרות בלי שיהיו לנו שחקנים בחו"ל. אם דור פרץ יראה איכות באיטליה, מונס בגרמניה, מה שערן זהבי עושה בהולנד זה מדהים, אם שחקן צעיר כמו ליעל עבדה ישחק באופן רציף בסלטיק ויראה את הכישרון שלנו, זה יוביל לכך שעוד שחקנים ישראלים יצאו. האידאל הוא המודל של מנור סולומון - גיל 17 קבוצה בוגרת בישראל, התקדמות לשחטאר דונייצק והופעות ברמה הכי גבוהה. זה מה שאנחנו צריכים לשאוף אליו". 

ווילי רוטנשטיינר (נעם מורנו)ווילי רוטנשטיינר (נעם מורנו)

אם אתה מסתכל על סולומון או עבדה, הם בחורים קטנים. תסתכל על פ.ס.וו של זהבי. גאקפו, מדואקה, לא תגדל שחקנים כאלה בחיים. אנחנו לא מסוגלים לגדל שחקנים כאלה מבחינה פיזית. מה אפשר לעשות כדי להיות ברמה הזו בלי היתרונות הפיזיים שאתה רואה בנבחרות אחרות?
"אז ניקח את ספרד, איזה שחקנים גדולים פיזית יש להם? יש שם חבר'ה לא הכי אתלטיים אבל הם טובים מאוד בכדורגל. ברור שיש שם גם בחורים גדולים כמו בוסקטס או יורנטה, אבל אני מדבר על הרעיון הגדול והוא לפתח את הכישרונות הישראלים. כשההתאחדות עושה את הצעדים כדי לפתח את הדור הצעיר, אתה יכול להיות בטוח בכך ששחקנים בגילאים 14-15 כיום הרבה יותר טובים מאשר לפני כמה שנים. המטרה היא להמשיך לבנות אקדמיות ולהביא את הסטנדרט האירופי ואני בטוח שככה ישראל תוכל לגדל שחקנים מוכשרים יותר. עם מאמנים שעוברים הכשרה נכונה, זה צעד שיוביל אותנו לשם. אבל הייתי רק שנתיים וחצי בתפקיד ואז עברתי להיות המאמן. זה לא תהליך שאתה משלים בשנתיים וחצי. זה תהליך שאת התוצאות שלו יראו בעוד 15 שנים. הלוואי וזה יהיה מהיר יותר אבל צריך יותר כסף ויותר סיוע מהמדינה". 

אתה מדבר על תהליך, על שנים. למי פה יש בישראל סבלנות לחכות 15 שנים כדי לגלות אם צדקת?
"תאמין לי שאני מדבר מניסיון. כשהתחלנו את הפרויקט באוסטריה ב-2000 היו לנו 3 שחקנים בליגות הגדולות. ב-2008 קיבלנו את היורו, לא היינו מוכנים לזה בכלל, אבל קיבלנו הזדמנות לארח את היורו אז לקחנו אותה. ב-2016 עשינו קמפיין בלי להפסיד משחק. ב-2018 היינו מאוד קרובים לעלות. ב-2020, העפלנו. הנבחרת הצעירה העפילה. במשך 15 שנים האוסטרים ביקרו אותנו. ישבו לנו על הצוואר. ‘תפטרו אותם’, כן? אבל אם תשאל אותם עכשיו האוסטרים יגידו ש’הדרך האוסטרית’ הייתה הצלחה גדולה. חייב שתהיה סבלנות".

שחקני נבחרת אוסטריה (רויטרס)שחקני נבחרת אוסטריה (רויטרס)

סבלנות? ישראלים? את זה לא תשנה.
"כן אפשר לשנות את זה! אם תדבר עם ערן זהבי על הדברים האלה הוא יבין שהסבלנות הכרחית". 

מפריע לך כאחד שרוצה לקדם את הכדורגל, לראות שחקנים ישראלים נתקעים בקבוצות הגדולות ומתקשים לצאת החוצה? ראינו כמה קשה היה ליונתן כהן לצאת והוא בן 25. אבל יש שחקנים שנתקעים פה – אילון אלמוג, דולב חזיזה, זרגרי, ליידנר בהפועל תל אביב. אולי אנחנו מפספסים את הצ'אנס שהם יהיו טובים יותר, אבל בסוף זה בידיים של הבעלים הרי
"כן. כמובן. בסופו של דבר זה לא מספיק אם אנחנו מסתכלים על כמות השחקנים הצעירים שיוצאים מפה, אבל גם הרמה שהשחקנים הצעירים מציגים פה לא מספיק טובה. כאן צריך לגרום לשחקנים להבין שהם צריכים לעבוד לא רק במסגרת הקבוצה, לא רק באימון היומי. הם צריכים לעשות אימונים אישיים. יחידות אימון נוספות. אם תסתכלו איך שחקן כמו רוברט לבנדובסקי התפתח גופנית, לאון גורצקה, דויד אלאבה, איזה שינוי הם עשו תוך כמה שנים. הם זיהו שהם ברמה גבוהה, אבל צריכים לעבוד גם באופן אישי כדי להיות טובים יותר ולהישאר ברמה הזו. אני חושב שהשחקנים הישראלים לא עושים מספיק. גם באקדמיות, לא צריך לחשוב על תוצאות. אני אלוף עד גיל 15, אני אלוף עד גיל 17, הבעלים מרוצים, ממש לא. צריך לדעת לגדל את השחקנים לקבוצות הבוגרות ולנבחרות. זו המטרה". 

אילון אלמוג (האתר הרשמי של מכבי ת"א)אילון אלמוג (האתר הרשמי של מכבי ת"א)

יש לך אינסטגרם. אתה עוקב אחרי שחקנים. מרגיז אותך לפתוח את הסטורי של השחקנים הצעירים ולראות אותם ביום שישי שותים קולה, אוכלים פיצה. זה משהו שאתה לא יכול לשנות הרי.
"אנחנו יכולים לשנות את החינוך התזונתי. כשאני מדבר על אימונים אישיים אני לא מדבר רק על טקטיקה או פיזי או מנטלי. אני מדבר גם על חיים חברתיים. זה אומר תזונה, זה אומר איך אני מתנהל בציבור. זה אומר לדעת איך לדבר באינסטגרם ומה אני מציג כלפי חוץ ואת זה אנחנו מנסים להעביר גם לשחקני הנבחרת שלנו. אני לא מקבל דברים שנגד החוקים שלנו, אבל אני לא יכול להעביר ביקורת על דברים שקורים בתוך מועדונים עצמם. שחקני נבחרת צריכים להיות דמויות לחיקוי לכדורגלן הישראלי".

מבחינת חוזה זו השנה האחרונה שלך. אתה מצפה לקבל חוזה חדש אחר כך?
"אני לא חושב על זה. מהרגע הראשון רציתי להישאר ארבע שנים ואני בתוך השנה הרביעית. לא ציפיתי להיות מאמן הנבחרת, זו החלטה של ההתאחדות ואהבתי אותה. אני נהנה מכל יום בתפקיד הזה. 20 שנה כמנהל ספורטיבי ואז מאמן? זה היה צעד טוב. עכשיו אני מתרכז לגמרי ב-7 המשחקים שנותרו לי. עשיתי עד כה 12 משחקים, השגתי 1.25 נקודות למשחק. הפסדתי לפורטוגל, דנמרק, לצ'כיה פעמיים ובפנדלים מול הסקוטים. היו ניצחונות גדולים בין לבין. אבל כשאני מנתח, ועשיתי את זה בקיץ, אני מרוצה. עכשיו אני מנסה לתת הכל עד הסוף. בנובמבר נעשה הערכת מצב. האם העפלנו, האם אנחנו בפלייאוף או שהקמפיין הזה נגמר. האם עמדנו במטרות שלנו? אבנה דו"ח, אגיש אותו להתאחדות כפי שעשיתי כמנהל מקצועי, ואחריו יהיה חכם לקבל החלטה עוד במהלך השנה הזו (2021) לגבי מי המאמן הבא, כי לא יהיה חכם במרץ לשחק משחקים בלי לדעת מי מוביל אותך בקמפיין המוקדמות הבא. אני מאמין שניקח את ההחלטה הזו". 

ווילי רוטנשטיינר (נעם מורנו)ווילי רוטנשטיינר (נעם מורנו)

בוא נדבר עליך באופן אישי. יש תחושה שאתה מגיב באיחור לדברים שקורים על הדשא. זו כמובן דעה אבל אתה יכול להגיב. ודבר שני - האם זה היה נכון לשים את מרקו בלבול ביציע ולא בספסל לידך?
"אתן לך דוגמה על הניתוח שעשינו לגמר היורו בקבוצת הלמידה. מאמן מפורסם מאוד אמר שם שהיו טעויות קשות של שני המאמנים, אני אמרתי שזו לא דעתי. עבורי, גארת סאות'גייט התכונן היטב, רובוטו מנצ'יני התכונן באותה הצורה, אבל היא לא עבדה. מנצ'יני שינה הרבה, סאות'גייט חיכה לראות מה יקרה. אבל אם אגיד לך שהוא יעשה שלושה שינויים, אתה יכול להבטיח לי שהוא היה מנצח? כך שמבחינתי במשחקים עצמם צריך לדבוק בתכנית המשחק שבנית. אני מנסה לא לאבד שלווה, אני מנסה לקחת החלטות ברורות וחדות. אני לא רוצה לתת לעצמי פידבק חיובי אבל מה שעשיתי במולדובה במחצית או מול דנמרק במחצית או מול סלובקיה? אלו תגובות ששינו את המשחק ומזה אני מרוצה. כמובן שאני מנתח גם טעויות שעשיתי ולא כל 12 המשחקים שלי היו טובים".

ובלבול? 
“הרבה יותר חשוב לי שבמחצית הראשונה מרקו יישב ביציע ויראה את המשחק מלמעלה ויעביר לנו פרטים מדויקים למטה לספסל. כאן העבודה שלו מאוד חשובה. אבל אני חושב שמבחינת השיח של הוא יושב ביציע וכו', זה נושא רגשי שמתנהל בתקשורת. זה לא קיים עבורי. אני מפיק את המיטב מזה שמרקו ביציע. הוא עוזר לי. יש לנו יחסים טובים, הרעש מגיע מבחוץ, בפנים אין לנו שום בעיה". 

מרקו בלבול ביציע (רדאד ג'בארה)מרקו בלבול ביציע (רדאד ג'בארה)

אני רוצה לשאול אותך על יילה חוס. מה לדעתך הנושא המרכזי בו הוא צריך לעסוק?
"אמרתי את זה בבירור במצגת האחרונה שלי להתאחדות. זה מה שעשיתי וזה מה שההתאחדות צריכה לעשות בטווח הארוך. ההתאחדות החליטה שכדי להגיע ליעדים הארוכים היא צריכה למנות כמה אנשי מקצוע וזה משמח אותי מאוד שיש עכשיו סגן מנהל טכני, סקאוט ראשי, אנשי הכשרה, אנליסטים, מאמני נוער וגם מה שאני הצעתי שזה מנהל נבחרות ילדים שאני מקווה שיהיה בקרוב. אמרתי גם ליילה וגם לבוני שאם הם צריכים אותי, אני זמין עבורם. אבל אני לא מתעסק יותר בצד הזה, אני מתעסק רק בנבחרת הבוגרת שלי. נניח שאלו אולי אם אני יכול להרצות בפני מאמנים בעוד שבוע, אמרתי ‘למה לא’. אבל אם זה יהיה יותר מדי, אגיד ‘לא’ כי אני צריך להתמקד בנבחרת שלי". 

ראית את מסיבת העיתונאים של יילה חוס? היה שם רגע ששאלו אותו אם הוא יהפוך למאמן בהמשך הדרך. הוא אמר שלא. זו הייתה עקיצה כלפיך?
"לא שמעתי את זה וזה לא קשור אליי הרי. אם תשאל עכשיו את רוני לוי או את ג'ורדי קרויף את השאלה הזו, זו שאלה לגיטימית ותשובה לגיטימית. זה לא קשור אליי. מה שאני כן תמיד מאחל לו ואני מקווה שזה יהיה גם אחריי, שההתפתחות פה תהיה חיובית. זה מה שהכי חשוב מבחינתי. אני מקווה שעד היום האחרון שלי היחסים ימשיכו להיות מאוד ישרים ונכונים".

בוני גינצבורג, יילה חוס ומשה סיני (רדאד ג'בארה)בוני גינצבורג, יילה חוס ומשה סיני (רדאד ג'בארה)

נסיים עם שאלות על ליגת העל. נראה ליגה טובה יותר? האליפות תהיה שוב של מכבי חיפה?
"אני חושב שהרמה שנראה בליגה לא תהיה מה שראינו במשחקים שהיו עד עכשיו. העולות החדשות מעניינות מאוד ונראה איך הן יתאקלמו. בית"ר עם ארווין קומאן, מכבי נתניה גם מאוד מעניינת אותי עם השחקנים הצעירים שלה ועם מאמן שעובד טוב, יש גם מאמנים ישראלים עם מוטיבציה גבוהה. מכבי חיפה בדרך טובה, היא יכולה להצליח בקונפרנס ליג לדעתי. מכבי ת"א עדיין מחפשת את ההחלטות האחרונות והיא עדיין לא קיבלה אותן אבל אני יודע שהם עובדים ברקע. ובאר שבע? אני מצפה שהיא תהיה חזקה יותר. רואים שם עבודה טובה של המאמן עם תמיכה של אלונה ברקת". 

שחקני מכבי חיפה חוגגים עם יובל אשכנזי (עמרי שטיין)שחקני מכבי חיפה חוגגים עם יובל אשכנזי (עמרי שטיין)

מכבי חיפה תזכה העונה באליפות?
"אני חושב שכן, אבל אני מצפה שבאר שבע תהיה מאוד חזקה העונה וגם מכבי ת"א. אבל יש קבוצות שיכולות להגיע לרמה הזו ואני מצפה מאוד לליגה מעניינת. מה שאני הכי אוהב זה את האווירה. תאמין לי שהאווירה יותר טובה מאוסטריה. האוהדים של הגדולות, של הפועל, של בית"ר, תראו לי עוד מדינה קטנה עם כזו אווירה באצטדיונים. אנחנו צריכים להדגיש גם דברים טובים, לא רק את השליליים". 

יילה חוס: נשקיע בבסיס
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */