יום שישי, 19.04.2024 שעה 04:56

אחת בדור: הדרך של אשרם להישג שיא בהתעמלות

המתעמלת הישראלית עשתה היסטוריה וזכתה בזהב מדהים.  מנבחרת הג'וניור, דרך הפציעה הקשה, אליפות העולם בסופיה ועד היום. אסי ממן, שליח ONE לטוקיו

|
לינוי אשרם (רויטרס)
לינוי אשרם (רויטרס)

אחת בדור, כוכבת, ספורטאית על - תקראו לה איך שתרצו. לינוי אשרם סיימה היום (שבת) על הפודיום האולימפי בטוקיו 2020 ורשמה את התצוגה הגדולה ביותר של מתעמלת אמנותית ישראלית אי פעם עם מדליית זהב יוקרתית במיוחד. עבורה, זהו רגע שיא בקריירה המקצועית וגם הדרך שלה להישג הזה הייתה לא פחות מדהימה.

אשרם התחילה את הקריירה שלה לפני 16 שנה והייתה מתעמלת לא שגרתית. בין היתר, בעבר היא הופיעה בנבחרת הג'וניור, כך שהייתה חלק מחמש מתעמלות שייצגו את ישראל ביחד בתחרויות, אבל לאחר מכן התרכזה בתחרויות האישיות והפכה לאחת מהטובות בעולם.

לינוי אשרם (רויטרס)לינוי אשרם (רויטרס)

המתעמלת הישראלית רשמה ב-2014 הופעה גדולה באולימפיאדת הנוער בנאנג'ינג. קודם לכן, בהנהלת איגוד ההתעמלות היו מי שנאבקו בה ורצו שמתעמלת אחרת תופיע שם, אך בתום מאבק משפטי הוכרע כי אשרם היא זו שתתחרה. זה עבד לטובת הענף, כי לינוי סיימה בסין במקום החמישי בקרב רב, שנחשב להישג השיא של ישראל.

החל מאותו הרגע, בגיל 16 אשרם עברה לתחרויות לבוגרות וגם שם הכישרון שלה בלט במיוחד. ב-2016 היא הוקפצה לאליפות אירופה שנערכה בחולון במקומה של נטע ריבקין שנפצעה. אשרם סיימה במקום השמיני וההתלהבות באולם הייתה גדולה.

לינוי אשרם (רויטרס)לינוי אשרם (רויטרס)

שנה לאחר מכן, אשרם נפצעה בעצמה, סבלה מקרע במיניסקוס והיה חשש כי היא לא תוכל להתחרות באליפות אירופה שוב, אבל מהר מאוד היא חזרה לעמוד על הרגליים. אם זה לא הספיק, אז מכשול נוסף עמד בפניה וכמעט שמנע ממנה לצאת לתחרות בבודפשט, לאחר שנעשתה פנייה לבית המשפט בדרישה לשלוח מתעמלת אחרת לתחרות במקומה של אשרם. אלא שהעתירה נדחתה ואשרם יצאה לבודפשט, שם היא זכתה בשתי מדליות ארד בתרגילי החישוק והאלות. למעשה, היא הייתה הישראלית הראשונה שחזרה עם שתי מדליות מאליפות אירופה אחת.

בתחרות הזו אשרם הפתיעה את העולם כאשר הציגה אלמנט חדש, בו היא סובבה את החישוק על האף. הקהל נותר בהלם והמחמאות הלכו למאמנת והכוראוגרפית שלה, איילת זוסמן, ששמה את שתיהן על המפה ודווקא המתעמלת שלא נראתה כמו כל יתר המתעמלות בעלות המראה המזרח אירופאי הפכה ללהיט. כן, אותה הישראלית שהיא חצי יווניה וחצי תימניה.

לינוי אשרם (רויטרס)לינוי אשרם (רויטרס)

אשרם החלה להשתתף בתחרויות רבות בעולם וכבר אז שמה הלך לפניה. בגביע העולם בקאזאן זכתה בארבע מדליות ארד בתחרות אחת, כאשר בקרב רב סיימה במקום הרביעי. ואז, הגיעה אליפות העולם בפזארו, בה היא זכתה במדליית הארד בקרב רב, תחרות שהיא הדובדבן שבקצפת בענף משום שמקבלים בה ציון אחד על כל ארבעת התרגילים ביחד והקושי הוא גדול. בגיל 18, אשרם רשמה את הישג השיא באותם ימים של מתעמלת ישראלית.

מכאן והלאה הגיעו עוד הרבה רגעי שיא חדשים. אשרם תפסה מקום על הפודיום כמעט בכל תחרות בסבב העולמי, כולל זכייה במדליות זהב, למרות השליטה של המתעמלות הרוסיות בענף. לא פעם אשרם הצליחה לאתגר אפילו אותן.

לינוי אשרם (רויטרס)לינוי אשרם (רויטרס)

באליפות העולם שנערכה בסופיה ב-2018 הישראלית זכתה בשלוש מדליות, שתיים בצבע כסף ואחת בצבע ארד, כאשר אחת מהן הייתה מדליית כסף בקרב רב ששיגעה את עולם ההתעמלות האמנותית משום שלינוי סיימה בדיוק בין שתי הרוסיות על הפודיום. זה היה ההישג הגדול ביותר בקריירה שלה עד לאותה נקודת זמן.

ב-2019 אשרם הייתה אמורה להתחרות באליפות אירופה אבל בגלל פציעה בשריר התאומים במהלך ההכנות לתחרות בבאקו היא נאלצה לפרוש ממנה. לאחר שהתאוששה, במקום אליפות אירופה, היא נסעה להשתתף במשחקי אירופה במינסק וזכתה בשתי מדליות זהב ושתי מדליות כסף.

לינוי אשרם (רויטרס)לינוי אשרם (רויטרס)

בהמשך השתתפה באליפות העולם בבאקו, ממנה היא יצאה עם חמש מדליות שונות, כאשר בקרב רב היא סיימה עם הארד. בגמרים האישיים, זכתה בעוד שלוש מדליות כסף ומדליית ארד נוספת. בנוסף, זכתה גם במדליית הכסף המדינתית היוקרתית, ביחד עם מתעמלות ישראליות נוספות. שם אשרם גם השיגה את הקריטריון לאולימפיאדת טוקיו 2020.

אלא שבשנת 2020 הכל נעצר בגלל מגפת הקורונה. עצירת התחרויות עצרה את המתעמלת הישראלית דווקא בזמן שהייתה בשיאה. אשרם חזרה להופיע באליפות אירופה, ללא יריבותיה הרוסיות, האחיות דינה וארינה אברינה, ושם היא סיימה עם מדליית הזהב בקרב רב באליפות אירופה. זה היה עוד הישג היסטורי בדרך ליפן.

לינוי אשרם (עמית שיסל, באדיבות הוועד האולימפי בישראל)לינוי אשרם (עמית שיסל, באדיבות הוועד האולימפי בישראל)

ההישגים שלה לא היו רק על המשטח. המתעמלת הזו גרמה לרבים "להזיז הרים" למענה. במיוחד עבורה הוקם אוהל לאימונים, כך שתוכל להתאמן בהתאם לסטנדרטים הגבוהים ביותר של ההתעמלות האמנותית. בנוסף, רגע לפני יציאתה ליפן, שם היא גרפה לא פחות מחמש מדליות זהב בגראנד פרי תל אביב שהוזז מחולון והגיעה מוכנה לפסגת הקריירה שלה.

באולימפיאדת טוקיו לינוי אשרם התפוצצה ושוב סיימה על הפודיום. באולם אריאקה נחתם אחד מהקמפיינים האולימפיים הטובים ביותר של ספורטאי ישראלי בתולדות המדינה. לינוי אשרם הביאה את ההתעמלות האמנותית לכל בית בישראל וכבשה כל פודיום אפשרי ברחבי העולם. כן, גם את הפודיום האולימפי.

הילדות מהאגודה של לינו צופות בה
אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */