יום שישי, 19.04.2024 שעה 14:49

המדליות הן נס: להתעמלות אין מתקנים בארץ

יש זהב, אבל מאחוריו יש גם מצוקה: הענף הישראלי סובל כבר שנים ממחסור באולמות והמדינה לא דואגת לכך. מתי זה ישתנה? אסי ממן, שליח ONE לטוקיו

|
ארטיום דולגופיאט (רויטרס)
ארטיום דולגופיאט (רויטרס)

חיוכים, צילומים, ברכות. כולם לקחו חלק בחגיגה של ארטיום דולגופיאט שזכה אתמול (ראשון) במדליית הזהב האולימפית באחד מענפי הספורט היוקרתיים ביותר במשחקים האולימפיים. השר בירך, נשיא המדינה התקשר, ראש הממשלה עצר את הישיבה לכבוד המאורע - אבל אף אחד מהם לא עשה זאת כאשר בענף זעקו שהם נמצאים במצוקת מתקנים גדולה.

במשך שנים רבות בענף ההתעמלות טוענים כי קיימת מצוקה גדולה של מתקנים ואולמות. כאשר ארטיום דולגופיאט זכה במדליית הכסף הראשונה שלו באליפות העולם, למחרת הוא חזר לאולם בהדר יוסף וחלק את זמנו עם עשרות ילדים שהתאמנו ביחד איתו על אותו המכשיר. העומס היה מטורף וקשה היה להאמין שיצא משם מתעמל שהוא סגן אלוף העולם.

ארטיום דולגופיאט (רויטרס)ארטיום דולגופיאט (רויטרס)

זו בעיה רחבה, כי כשלינוי אשרם הייתה צריכה אולם התעמלות מיוחד שיעמוד בסטנדרטים העולמיים של ההתעמלות האמנותית, לא היה אולם אחד שעמד בתקן של הגובה, משום שכל האולמות בארץ הם ישנים ולא מותאמים לתנאים המודרניים.

בשנים האחרונות השתלטה על איגוד ההתעמלות כנרת צדף, חברת ההנהלה ממרכז הפועל שהפכה ליו”ר האיגוד, והתחילה להזיז עניינים ביחד עם המדינה. היא רצה לכל משרד ממשלתי ועבדה קשה בשביל הענף. המטרה שלה הייתה לדאוג קודם כל למתעמלים הבכירים, כך שביחד עם משרד התרבות והספורט ומכון וינגייט הושקעו 10 מיליון שקל בשיפוץ אולם ברלין המעופש אחרי עשרות שנים, רק בשביל שנבחרת התעמלות המכשירים תוכל להתאמן בו. בנוסף, נרכש אוהל אימונים מיוחד עבור לינוי אשרם שיתאים לתנאי הגובה בהם היא צריכה להתאמן ולזרוק את המכשירים שלה, פשוט כי לבנות אולם חדש היה לוקח שנים רבות.

לינוי אשרם (רדאד ג'בארה)לינוי אשרם (רדאד ג'בארה)

שם הם התאמנו בשקט, במקצועיות וביעילות - אבל זה היה רק פלסטר למציאות העגומה שיש בענפים האולימפיים המצליחים. דולגופיאט הוא מתעמל מיוחד עם סיפור חיים מדהים, אבל כזה שנחת היישר אל ידיו של מאמן נבחרת התעמלות המכשירים המצליח סרגיי וייסבורג, שגידל אותו וטיפח אותו. זה לא ילד שהוא מצא בצפון, זה לא כישרון שהתגלה בנגב ומשם הגיע לנבחרת ישראל. למעשה, מאמן נבחרת התעמלות המכשירים סרגיי וייסבורג לא יכול להקים נבחרות נוער איזוריות כדי לגלות כישרונות נוספים, אלא פשוט משתמש במי שמגיע לאולם שלו בתל אביב או בווינגייט.

סרגיי וייסבורג (נעם מורנו)סרגיי וייסבורג (נעם מורנו)

המתעמלות האמנותיות הבאות בתור אחרי לינוי אשרם לא יוכלו להישאר באוהל שהוקם במיוחד עבורה, משום שבמדינות מובילות הוא משמש בכלל רק כאוהל חימום לפני תחרויות ולא כאולם אימונים קבוע, הרי שהנבחרות היריבות בדרך כלל מחזיקות בקומפלקס שלם עם אולמות אימונים רבים שעומדים בתנאים הכי חדשים שיש. ופה, בישראל, אומנם נבנתה מורשת אדירה של התעמלות, אך הענף עדיין במצוקה אדירה של מתקנים.

המדינה לא באמת הצליחה לייצר אולמות התעמלות חדשים בשנים האחרונות לטובת הענפים הללו. בעבר דיברו על חמישה אולמות חדשים שיהיו מפוזרים ברחבי המדינה, אבל זה לוקח זמן. האמת היא שחוץ מ”לטפח” את מכון וינגייט כדי להצדיק את ההלאמה שלו לא נעשה הרבה. “אני מתבייש במתקני ההתעמלות בישראל”, אמר אופיר פינס כאשר היה יו”ר איגוד ההתעמלות לפני שבע שנים. “בונים את הארנה בירושלים ואת אצטדיון סמי עופר בחיפה, אבל אצלנו יש הזנחה פושעת. אלכס שטילוב מתאמן עם 100 ילדים. זה לא הגיוני”.

אופיר פינס (נעם מורנו)אופיר פינס (נעם מורנו)

הוא ורבים אחרים חלמו על בית אמיתי להתעמלות בישראל ועוד כמה אולמות שיפעלו תחת האיגוד עבור נבחרות אזוריות, כך שהטובים ביותר יגיעו משם לקומפלקס אחד גדול ומרכזי שיכיל בתוכו אולמות לכל נבחרת, מרכז טיפולים רפואי, חדרי לינה וחדר אוכל. חלפו שנים, הענף הישראלי עדיין סובל ממחסור באולמות והמדינה עדיין לא באמת עשתה משהו לטובת העניין בשטח. “אני חושב שהגיע הזמן שיהיו לנו יותר מתקנים טובים ואיכותיים”, אמר מאמן נבחרת ישראל סרגיי וייסבורג שעשה היסטוריה. “אנחנו רוצים לגדול, אבל יש קיר שעוצר אותנו”.

ארטיום דולגופיאט ומאמנו אלכס וייסבורג (איציק בלניצקי)ארטיום דולגופיאט ומאמנו אלכס וייסבורג (איציק בלניצקי)

ספורט עוזר לייצר חברה טובה, תרבותית ובריאה יותר. מדינת ישראל משקיעה בספורט הישראלי רק כמיליארד שקל בשנה מתקציב המדינה, אבל היא מקבלת בחזרה כשלושה מיליארד שקל מכספי הטוטו שנכנסים ישירות לקופת האוצר, ועוד הרבה יותר מזה, כי ברגע שילדים ואזרחים יעשו ספורט הם יהיו בריאים יותר, בעתיד הם פחות יבקרו בבתי החולים אותם מממנת המדינה, הם יוכלו להשתלב בחברה גם אם באו מרקע סוציו אקונומי נמוך ולהפוך לאזרחים טובים יותר. לכן זה אינטרס לאומי.

מדליית הזהב היא היסטורית ומדהימה, אבל מאחורי מסתתרת גם מצוקה. הגיע הזמן שפעם אחת ישיבת הממשלה תיעצר כדי לדון בדברים החשובים באמת, כמו השקעה בספורט הישראלי ובפיתוח שלו עם תוכנית מסודרת שתביא תוצאות בשטח. לא לשים פלסטרים, אלא לבנות תשתיות אמיתיות לעוד שנים קדימה. זה הדבר שהכי כואב למאמנים, לראשי הענף וגם למתעמלים עצמם. המדליה הזו צריכה לייצר שינוי, כי כרגע היא בגדר נס.

צפו בנחיתה המרגשת של ארטיום דולגופיאט
אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */