יום שישי, 29.03.2024 שעה 17:19

מחווה לא צפויה: מה עומד מאחורי לחיצת היד?

טוקיו מלאה בגשרים, וכך גם המשחקים האולימפיים, שהפגישו שניים שבמציאות הזו בדרך כלל לא נפגשים. אסי ממן, שליח ONE, על לחיצת היד בין ננו לאיראני

|
ננו גינזבורג ומאמן איראן לוחצים ידיים (אסי ממן, טוקיו)
ננו גינזבורג ומאמן איראן לוחצים ידיים (אסי ממן, טוקיו)

העיר טוקיו בנויה באופן צפוף ומאתגר, וכדי לנוע מקצה אחד לקצה השני שלה הוקמו גשרים רבים, אוטוסטרדות חוצות בניינים, כך שהרכבים מתעופפים ביניהם באוויר וכמעט שנוגעים בהם. בגלל זה נוסעים פה לאט, כי באופן תיאורטי בטעות הכי קטנה שתיעשה על הכביש כל רכב עלול לעוף מהגשר ישירות לתוך בניין, ועדיין התנועה בגשרים הרבה יותר מהירה מאשר נסיעה בעיר התחתית. הגשרים הללו מחברים בין כולם.

טורניר הכדורסל האולימפי נפתח הבוקר (ראשון) בסאייטמה סופר-ארנה בטוקיו, כאשר נבחרת צ’כיה פגשה את נבחרת איראן, במשחק שאפשר להגדיר אותו כ”טעון פוליטית” במובן מסוים, משום שמול הנבחרת האיראנית עמד המאמן הישראלי ננו גינזבורג.

ננו גינזבורג חוגג (FIBA)ננו גינזבורג חוגג (FIBA)

אף אחד לא ציפה למחווה מסוימת בין הצדדים לפני המשחק, בטח שלא ללחיצת יד, כאשר היחסים הרשמיים בין המדינות הם עוינים לחלוטין אפילו בזירה הספורטיבית - ובפתיחת ההתמודדות הזו היה נדמה כאילו יהיה יותר נוח לשני הצדדים לשמור על “ריחוק חברתי”. אחרי השמעת ההמנונים, שחקני נבחרת צ’כיה נופפו לשלום ליריביהם שבצד שני ואלה נופפו בחזרה. כך עשה גם גינזבורג, אבל הישראלי היה גם היחיד שניסה לשבור את הקרח כאשר ניגש ללחוץ את ידו של המאמן האיראני מהרן שאהינתאב, וזה התקרב אליו ולחץ את ידו בחמימות.

גינזבורג מוביל את נבחרת צ’כיה במשחקים האולימפיים, אחרי שקודם לכן עשו זאת שני מאמנים ישראלים אחרים - רלף קליין שאימן את נבחרת גרמניה בלוס אנג’לס 1984 ודייויד בלאט שאימן את רוסיה בלונדון 2012 וזכה איתה במדליית הארד. בלאט, אגב, עמד בראש נבחרת ששיחקה גם היא נגד איראן, וגם במקרה שלו היו לחיצות ידיים, אם כי בלאט גם החזיק באזרחות אמריקאית מה שאולי אפשר זאת במובן מסוים. כאן זה מקרה אחר.

ננו גינזבורג (רויטרס)ננו גינזבורג (רויטרס)

אומנם זה מעל עשור שהוא באירופה, אבל ננו גינזוברג הוא כמובן ישראלי לכל דבר. הושטת היד שלו לעבר יריבו הייתה מהלך יזום שגרם לאירוע חריג ונדיר למדי אפילו במגרשי הספורט. כי לראשונה מזה שנים, איראני וישראלי נפגשו, ולא החרימו זה את זה, אלא אפילו כיבדו זה את זה.

“עבורי זו הייתה לחיצת יד מרגשת”, אמר גינזבורג, שכאמור היה זה שיזם אותה עם המאמן היריב. אחרי שהסתיים המשחק, גם העיתונאים הצ’כים שאלו את המאמן הישראלי על לחיצת היד והוא השיב להם: “בישראל זה עניין רציני וברור לי שלחיצת היד הזו לא תשנה יותר מידי ולא תביא לשלום בין ישראל לאיראן, אבל אני מקווה לפחות שהמנהיגים של איראן ראו את הושטת היד שלנו ואולי יבינו שאפשר להתקדם ולעשות שלום בין העמים גם מחוץ למגרש”.

ננו גינזבורג (רויטרס)ננו גינזבורג (רויטרס)

אחרי הניצחון של צ’כיה על האיראנים עם 78:84, ינסו גינזבורג ונבחרתו להתברג בין שתי הנבחרות הטובות בבית המוקדם של אולימפיאדת טוקיו 2020 כדי להעפיל לשלבי הנוקאאוט. זה לא יהיה פשוט כשיש לו את צרפת וארצות הברית בבית, ושם למעשה יהיה לדבריו “סיפור אחר לגמרי”.

העיר טוקיו מלאה גשרים וכך גם אולימפיאדת טוקיו, אירוע ספורט שמחבר בין אנשים מעמים שונים לחלוטין, משני קצוות שונים של המפה. יש פה המון גשרים שמפגישים בין בני אדם שבדרך כלל לא יכולים להיפגש, וזה נהדר לראות לחיצת יד שכזאת - אבל ספק רב אם מתחיל להיבנות כאן איזה גשר לשלום אמיתי עם האיראנים.

הכי מטורף שראיתם: שער על הבאזר מחצי מגרש
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */