יום שישי, 19.04.2024 שעה 02:59

עוד יש תחמושת: 34 רגעים גדולים של ערן זהבי

ההישג באיינדהובן, ההתקרבות לשיא בנבחרת, הטירוף בסין וגם הימים במכבי: הכוכב חוגג, נזכרים במה שהחל ברגע ההוא בטדי ונחתם בשלושער אדיר בצ'מפיונס

|
ערן זהבי. חוגג 34 (האתר הרשמי של איינדהובן, רדאד ג'בארה)
ערן זהבי. חוגג 34 (האתר הרשמי של איינדהובן, רדאד ג'בארה)

הוא ניפץ כמעט כל שיא אפשרי בכדורגל הישראלי, עושה חיל בנבחרת ישראל, רשם הישגים גדולים בליגה הסינית וממשיך להדהים גם בהולנד – ערן זהבי כבר מזמן נכנס להיכל התהילה של הספורט בישראל והיום (ראשון) הוא גם מציין את יום הולדתו ה-34. אם מישהו עוד חשב שמספר 7 יגלה סימני דעיכה, הוא הראה רק לפני שבוע שהרובה שלו עדיין מלא בתחמושת.

כמעט בלתי אפשרי למדוד את שורת התארים, ציוני הדרך וההישגים שרשם זהבי לאורך הקריירה. עבור אוהדי הפועל תל אביב הוא האיש שסידר דאבל עם הבאזר אבל גם עבר ליריבה העירונית מכבי, שעבורה הוא סמל וזה ששינה את ההגמוניה בכדורגל הישראלי לטובתה. אחרים זוכרים אותו בשל הרגעים הגדולים בנבחרת, עבור הסינים הוא שחקן שאולי לא יחזור ובהולנד, שלא ריחמו בתחילת הדרך, כבר מבינים במה מדובר.

ערן זהבי (טוויטר)ערן זהבי (טוויטר)

לכבוד יום הולדתו של מספר 7, לפניכם 34 ציוני דרך נבחרים בקריירה שלו, כאלה שייזכרו לעד בספרי הכדורגל עבור הקהל הישראלי, רגעים ששינו מומנטום, החליפו מלכות וגם נתנו תקווה. מאותו ערב בטדי בו עט על ריבאונד וסידר דאבל ועד לשלושער ובישול חלומי רק בשבוע שעבר במוקדמות ליגת האלופות, שם גם התקרב בצעדי ענק להישג פנומנלי בכל קנה מידה. מתחילים.

1. שער האליפות של הפועל ת”א בטדי

אם יש רגע בו הציג זהבי לעולם הכדורגל הישראלי את הווינריות שבו, הרי שזה קרה במשחק הזכור ההוא עם הפועל ת”א מול בית”ר ירושלים, בהתמודדות שלא תישכח עבור הצופה הישראלי ובוודאי אחד מהרגעים הדרמטיים ביותר שקיבלנו בליגה שלנו אי פעם. האדומים ומכבי חיפה הגיעו למחזור האחרון בעונת הקיזוז בידיעה שמי שתמעד, תאבד את האליפות. בדקה ה-92 במשחק של האדומים בטדי, ערן זהבי ניצל הדיפה של אריאל הרוש וירה לרשת שער ניצחון. באותו הרגע הירוקים נפרדו ב-1:1 מול בני יהודה במה שהעניק לאדומים וזהבי את התואר עם הבאזר.

ערן זהבי חוגג אליפות בהפועל (גיא בן זיו)ערן זהבי חוגג אליפות בהפועל (גיא בן זיו)

2. הופעת הבכורה בנבחרת

ב-2 בספטמבר 2010 ערך זהבי את הופעת הבכורה של במדי נבחרת ישראל, במשחק מול מלטה במסגרת מוקדמות יורו 2012. בסף הכול שותף בחמישה משחקים במהלך אותו קמפיין.

3. המספרת מול ליון

כל שחקן חולם על הרגע הקסום הבא – ליגת האלופות, הבמה הגדולה ביותר ביבשת, אתה מתעופף באוויר ובמספרת אדירה כובש שער לעיניי כל עולם הכדורגל. עבור זהבי החלום של רבים הפך למציאות מרגשת. 7 בדצמבר 2010, הפועל תל אביב פגשה את ליון במשחק האחרון בשלב הבתים בצ’מפיונס. במצב של 1:1, בדקה ה-69, זהבי הותיר את הסטאד זה ז’רלאן בהלם גמור. זהבי עמד בקצה הרחבה והמתין להגבהה של סלים טועמה, אותה תרגם הכוכב למספרת חלומית היישר לרשת של ליון. זה לא הספיק והאדומים סיימו את דרכם באירופה אמנם, אך הרגע הזה חקוק בראשם של אוהדי הכדורגל הישראלי.

ערן זהבי חוגג אחרי השער מול ליון (רויטרס)ערן זהבי חוגג אחרי השער מול ליון (רויטרס)

4. ההגעה לארץ המגף

בפגרת קיץ 2011 חתם זהבי בפאלרמו שהייתה בליגה הבכירה באיטליה תמורת 2.5 מיליון אירו וחוזה לחמש שנים. בכך, היה השחקן השני בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי שמשחק בארץ המגף אחרי טל בנין. את שערו הראשון כבש בניצחון 2:3 על קליארי במחזור הרביעי עם ביצוע מלוטש אין בין חיבורי הקורות. בעונתו הראשונה רשם 20 הופעות ליגה ושתי הופעות במוקדמות הליגה האירופית, בהן כבש שני שערים ובישל שלושה.

5. חזר לארץ – הפעם לצהוב

אחרי שהתקשה לקבל קרדיט בעונתו השנייה בפלארמו, זהבי הסכים לחיזורים המתמשכים של ג’ורדי קרויף ובחלון ההעברות של ינואר 2013 חתם זהבי במדי מכבי ת”א, היריבה העירונית של זו אצלה גדל. 

6. תוספת כוח לאליפות

מהרגע בו הגיע החיבור בין זהבי למכבי ת”א היה בינגו. בחצי העונה הוא סייע לקבוצה לדהור לעבר תואר האליפות עם 7 שערים ב-16 משחקים והיה לגורמים המשמעותיים ביותר במסע החזרת התואר לקריית שלום אחרי עשור, וכן פתח את מה שהגיע בשנים שלאחר מכן.

ערן זהבי חוגג (יניב גונן)ערן זהבי חוגג (יניב גונן)

7. שלושער בדרבי התל אביבי

הווינר של הכדורגל הישראלי עשה זאת שוב. בדקה ה-90 בדרבי, זהבי איזן ל-2:2 בפנדל ושלוש דקות לאחר מכן, בשנייה האחרונה של המשחק, החלוץ קיבל עומק מברק בדש והמשיך בנגיעה אחת חדה היישר לפינה של בוריס קליימן, במה שקבע 2:3 ושלושער יוצא מן הכלל עבור מספר 7 בצהוב, שגרם אפילו לפאולו סוזה, המאמן הכריזמטי, לצאת מגדרו ולרוץ אחר הכוכב שלו בטירוף.

8. מלך השערים

באותה עונה בה כיכב תחת סוזה כבש זהבי 34 שערים ב-46 הופעות, כשמתוכם הרשית 29 פעמים בליגת העל והוכתר למלך שערי הליגה באותה עונה תוך שהוא שובר את שיא שערי הליגה בעונה אחת במדי מכבי תל אביב בכל הזמנים.

ערן זהבי (איתי כהן)ערן זהבי (איתי כהן)

9. שיא הכיבושים הרצופים

עוד תואר אותו זלל מספר 7. במחזור החמישי של הליגה בעונת 2014/15 שבר זהבי את שיא הכיבושים הרצופים לכדורגלן בליגה הראשונה בישראל, שיא בו החזיק מוטי קקון ועמד על שער אחד לפחות בתשעה משחקי ליגה רצופים. זהבי העמיד את השיא שטרם נשבר על 12 משחקים רצופים כיוון שהמשחק שלאחר מכן היה הדרבי שבוטל. בסופו של דבר, זהבי רשם 17 משחקים רצופים בהם הוא משחק ומבקיע והיה זה הרצף השני באורכו בהיסטוריה של הכדורגל באירופה (שני רק למסי).

10. גבוה במאבק על נעל הזהב

בשנת 2014 כולה הבקיע זהבי 35 שערי ליגה והיה במקום השני באירופה במלכות השערים ושלישי בעולם כולו. 

ערן זהבי חוגג (יניב גונן)ערן זהבי חוגג (יניב גונן)

11. בבאזל קירבתי את הצהובים לצ’מפיונס

כשכבר נגמרו המילים לתאר אותו, זהבי עשה זאת בפעם המי-יודע כמה. במצב של 2:1 לבאזל על מכבי ת”א, במשחק הראשון מבין שניים בפלייאוף העלייה לבתים בליגת האלופות, קרה עוד רגע מיוחד עבור ערן. דקה 96, דור מיכה הגביה לרחבה ומצא את ראשו של זהבי, שהמשיך בנגיחה קסומה לרשת במה שקבע צמד אישי ו-2:2.

12. הכרטיס לליגה של הגדולות

בגומלין של אותו המשחק שוב, איך לא, זהבי היה במוקד. לוקה צופי מבאזל סידר יתרון מהיר לאורחת בבלומפילד, אך 13 דקות לאחר מכן מספר 7 שוב עשה פיו פיו עם שער נהדר שקבע 1:1 והעניק לצהובים את הכרטיס לשלב הבתים בליגת האלופות בזכות שערי חוץ.

ערן זהבי חוגג (רויטרס)ערן זהבי חוגג (רויטרס)

13. לרשת של קאסיאס

כמה שחקנים ישראלים יכולים לומר שהבקיעו לרשת של אחד מהשוערים הגדולים בהיסטוריה? שער אחד בלבד כבשה מכבי ת”א באותה העונה בבתים של האלופות וזה הגיע אמנם בפנדל בהפסד 3:1 לפורטו, אך זהבי היה זה שהכניע את איקר קסיאס האגדי.

זהבי חוגג מול קסיאס (עמרי שטיין)זהבי חוגג מול קסיאס (עמרי שטיין)

14. שער ניצחון על מכבי חיפה

עבור חלק מאוהדי מכבי תל אביב, הרגע הזה גדול ומרגש לא פחות מאשר השלושער ההוא בדרבי. ב-22 במרץ 2015, מספר 7 היה חתום על עוד רגע גדול במדים הצהובים. במצב של 1:1 מול מכבי חיפה, בדקה ה-89, ברק יצחקי העביר בנגיעה לזהבי, האחרון השתלט עם החזה ומ-18 מטרים שיגר פצצה בלתי ניתנת לעצירה, בדרך לעוד ניצחון שחתום על איש אחד.

15. ציון 100

זהבי המשיך בשלו. ב-21 בנובמבר 2015 כבש את שערו המאה בליגת העל במהלך ה-0:3 של הצהובים על הפועל חיפה. שמונה ימים לאחר מכן, כבש את שער ה-100 שלו רק במדי מכבי ת”א בכל המסגרות, עם גול לרשת של בני יהודה.

16. הרביעייה הראשונה

ב-27 בדצמבר 2015 כבש ערן זהבי רביעייה אדירה לרשת של עירוני קריית שמונה בדרך לניצחון 0:5 מוחץ. הייתה זו הרביעייה הראשונה בקריירה של הכוכב.

ערן זהבי חוגג (עמית מצפה)ערן זהבי חוגג (עמית מצפה)

17. מלך ליגת העל

מספר 7 המשיך לרשום שיאים וציוני דרך בקצב מסחרר כשהכול בתוך זמן קצר. באפריל 2016 הבקיע צמד לרשת של בית”ר ירושלים ובכך העלה את מאזנו ל-31 שערים באותה העונה והפך לשחקן שכבש הכי הרבה בעונה בודדת בליגת העל, כשהדיח מהפסגה את ניסים אלמליח מבית”ר ת”א, שיא שהחזיק מעמד 61 שנה עד שהגיע הכוכב הצהוב.

18. התחנה הבא: גוואנגז’ו

בסיומה של אותה עונה זהבי נפרד ממכבי ת”א ויצא בפעם השנייה בקריירה אל מחוץ לגבולות המדינה. בקיץ 2016 חתם הכוכב בקבוצת גוואנגז’ו ר.פ מהליגה הסינית, ששילמה למכבי סכום שמוערך בכ-8 מיליון דולר.

ערן זהבי (מערכת ONE)ערן זהבי (מערכת ONE)

19. השלושער הראשון

עשרה ימים בלבד חלפו והפעם זו כבר הייתה חגיגה של זהבי עם שלושער במדי גוואנגז’ו כשהוא נכנס כמחליף (!) מול האביי בשלב רבע גמר הגביע הסיני. את העונה הראשונה בסין סיים עם שישה שערים בגביע ועוד 11 בליגה ב-15 הופעות.

20. עוד דרבי שלו

זהבי הבקיע שורה ארוכה של שערים בגוואנגז’ו, כזו שאולי רוקנה את הקופה הסינית שנתנה פרמייה על כל אחד כזה, אבל עבור המועדון המשחק הגדול ביותר שלו הגיע בזה שפתח את העונה ב-2018, שם הבקיע שלושער ענק וגם בישול מול גוואנגז’ו אברגרנדה, שהיא לא רק היריבה העירונית אלא האלופה והקבוצה השולטת בליגה בשנים האחרונות, בדרך ל-4:5 מסחרר.

21. שלושער חלומי, פעמיים

אם חשבתם שאת רגעי הקסם שלו זהבי שומר רק לקבוצות בהן משחק, תחשבו שוב. שנתיים וחודש לאחר זריקת סרט הקפטן ובאותו האצטדיון, זהבי פיצה את הקהל וגרם לרגע ההוא להישכח. החבורה בכחול-לבן פגשה את אוסטריה במוקדמות יורו 2020 כשהחלוץ חגג בענק עם שלושער אדיר ובנוסף גם בישל למונאס דאבור בדרך ל-2:4 יוקרתי. הכושר המדהים של ערן זהבי נמשך כאשר משחק אחד לאחר מכן הוא שוב הבקיע שלושה שערים, הפעם הוא חגג על חשבונה של לטביה.

ערן זהבי חוגג (רדאד ג'בארה)ערן זהבי חוגג (רדאד ג'בארה)

22. הכובש הישראלי המצטיין

בחזרה לגוואנגז’ו ולעונה החולפת. ב-16 ביולי 2019 כבש זהבי צמד אשר העניקו לו את התואר הכובש הישראלי המצטיין בהיסטוריה עם 207 שערי ליגה שכבש במדי הקבוצות. 

23. שיא כל הזמנים בסין

זהבי נפרד מהכדורגל הסיני בסטייל עם הדבר אותו רצה כל כך – מלך שערי הליגה עם 29 כיבושים. בכך, הפך מספר 7 לשחקן שהבקיע הכי הרבה שערים בעונה אחת בהיסטוריה של הליגה הסינית.

24. החתימה בפ.ס.וו איינדהובן

אחרי קיץ מלא בשמועות לגביו, זהבי בחר בתחנה הבאה בקריירה שלו – איינדהובן ההולנדית, במדיה חתם בספטמבר 2020. הקבוצה הפכה לתחנה השלישית שלו מעבר לים ובגיל 33, יצא לנסות את מזלו בליגה ההולנדית.

ערן זהבי חוגג (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)ערן זהבי חוגג (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)

25. בכורה קסומה

זהבי, כמו זהבי, ידע להיכנס לקצב כבר מההתחלה. משחקו הראשון באיינדהובן היה במוקדמות הליגה האירופית מול רוזנבורג, וכבר שם סיפק קבלות עם שער ובישול בדרך ל-0:2 שהעניק עלייה לשלב הבתים.

26. הפנדל המוחמץ

עוד רגע פחות חיובי בקריירה, אבל חשוב לא פחות במסלול שעבר זהבי. דווקא הכוכב הגדול ביותר שיש לנבחרת ישראל להציע, וכנראה גדול שחקני ישראל בדור הנוכחי, החמיץ פנדל גורלי בדו קרב מהנקודה הלבנה מול סקוטלנד אחרי 0:0 בתום 120 דקות – במה ששלח את הנבחרת הביתה והיא שוב לא קיבלה את הכרטיס ליורו. “אכזבתי את כולם”, סיפר זהבי בדמעות.

27. הצמד מול אייאקס

תחילת הדרך של זהבי בהולנד לא הייתה פשוטה וכללה לא מעט ביקורות על היכולת, אך ב-1 באוקטובר זה השתנה כשבתוך 22 דקות הוא כבש פעמיים לרשת של האלופה אייאקס. זה אמנם הסתיים ב-2:2, אך היה זה הרגע ששינה את ההתייחסות כלפי מספר 7.

ערן זהבי (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)ערן זהבי (האתר הרשמי של פ.ס.וו איינדהובן)

28. חגיגה כפולה, שלא הספיקה

איינדהובן הגיעה בעונה החולפת עד לשלב 32 האחרונות של הליגה האירופית, וגם שם זהבי כיכב. צמד מול אולימפיאקוס בחוץ לא הספיק בדרך להפסד 4:2, ובגומלין צמד נוסף של מספר 7 אמנם העניק ניצחון 1:2, אך קבוצתו הודחה. הוא מצידו, סחט מחמאות מהתקשורת המקומית.

29. השוד האלים

בין כל הרגעים השמחים אי אפשר לרכז את רגעיו של זהבי מבלי להתייחס למה שהתרחש במאי האחרון. בזמן שהיה עם איינדהובן במשחק חוץ, רעולי פנים פרצו לביתו ותקפו את אשתו שי וילדיהם תוך שהם חמושים. הרגע הזה יכול היה להוציא אותו מהולנד ולסיים את דרכו בקבוצה, אך הכוכב הצהיר: “לא אתן להם פרס, נשארים”.

30. ריגש את הולנד

ימים אחדים מאז השוד המזעזע שעברה משפחתו, הגיע אחד הרגעים האמוציונליים בקריירה של זהבי. השחקן הבקיע בנגיחה במשחק של איינדהובן מול זוולה והקדיש את הגול בנשיקה לאשתו שי שישבה ביציע ודמעה יחד איתו. בהולנד התרגשו: “רגע מדהים, תמונות נפלאות”.

שי וערן זהבי (צילום מסך)שי וערן זהבי (צילום מסך)

31. קרוב למוט’לה, 26 שערים בכחול-לבן

ב-9 משחקיו האחרונים בנבחרת ישראל כבש זהבי שלושה שערים, כולל שלושער לרשת של סלובקיה, ובכך הוא התקרב עד לכדי 6 שערים בלבד ממוטל’ה שפיגלר האגדי שמחזיק בשיא הכיבושים בנבחרת עם 32 כאלו. עוד יעד שינסה זהבי להגיע אליו כשמוקדמות המונדיאל יימשכו בהמשך השנה.

32. החגיגה מול גלאטסראיי

הרגע האחרון הגיע רק ארבעה ימים לפני יום הולדתו ה-34. את המשחק הראשון של עונת 2021/22 זהבי לא ישכח, וגם הקהל הישראלי. שלושער גדול, בישול גאוני למריו גצה ו-1:5 מהדהד מול גלאטסראיי הוכיחו שוב – הוא רק משתבח עם השנים.

ערן זהבי חוגג (הטוויטר של פ.ס.וו איינדהובן)ערן זהבי חוגג (הטוויטר של פ.ס.וו איינדהובן)

33. השתווה למונס דאבור

השלושער החלומי של זהבי גם העניק לו תואר מכובד מאוד, גאשר הגיע ל-30 כיבושים במפעלים האירופיים, שווה ערך לדאבור, כשהשניים גדולי הישראלים שהבקיעו באירופה. 

34. בדרך להישג פנומנלי

לזהבי בוודאי יש עוד שורה של תארים אישיים בקנה, כשאחד מהם יכול להגיע ממש בקרוב. לכוכב יש עד כה 15 שערים במסגרת מוקדמות ליגת האלופות – כשהוא מקום שני בכל הזמנים וניצב רק שער אחד מתחת למרקוס טבארס הברזילאי.

ראש בראש: קפיצת חבל במהירות האור
אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */