יום רביעי, 27.03.2024 שעה 22:25

אלכס גלעדי: אני נגד ההחלטה שאין קהל בטוקיו

רגע לפני המשחקים האולימפיים, חבר הנהלת הוועד הבינ"ל ל-ONE: "הספורטאים 'מחושמלים' ואומרים שבכפר זו אותה אווירה". וגם: האופטימיות לגבי המדליות

|
אלכס גלעדי (שחר גרוס)
אלכס גלעדי (שחר גרוס)

למרות הקשיים הרבים שנוצרו בשנה האחרונה, אולימפיאדת טוקיו 2020  תיפתח היום (שישי) בטקס חגיגי בבירת יפן. מי שמתרוצץ ברחבי העיר הוא אלכס גלעדי, חבר הנהלת הוועד האולימפי הבין-לאומי המשמש גם כסגן יו"ר ועדת התיאום של המשחקים האולימפיים בטוקיו וכאחראי על כל הפעילות של כלי התקשורת בימים אלו.

ביפן סופרים את הדקות עד לטקס הפתיחה, בו יצעדו 6,600 ספורטאים, כאשר ביציע יהיו פחות מ-1,000 מכובדים ו-6,900 עיתונאים. זו אולימפיאדה אחרת, ללא ספק. שעות לפתיחת האירוע, אלכס גלעדי דיבר בראיון ל-ONE על המשחקים האולימפיים הקרובים שייצאו לדרכם באופן רשמי.

אלכס גלעדי (אסי ממן)אלכס גלעדי (אסי ממן)

"עם כל הספקות וכל התחלואות וכל הקשיים שעברנו בשמונה שנים, שהביאו אותי לטוקיו יותר מ-30 פעם, לראות את זה קורה עכשיו זה ממש מדהים. ככל שזה יהיה אחרת ועל אף שאין תמיכה גורפת של הקהל המקומי, הספורטאים עדיין כל כך 'מחושמלים' בכפר ובאים כדי לעשות את הדבר שבשבילו הם התאמנו, עבדו והגיעו למענו. אני מרגיש כמו על אדן הזינוק, על קרש הקפיצות למים מעשרה מטר והכול מוכן", אמר גלעדי.

איך אתה רואה את המצב בטוקיו אחרי כל הבלאגן ואחרי כל מה שאמרו?
"עוד לא נגמר הבלאגן. מי שאמרו זה אלה שהיה להם אידאה פיקס נגד המשחקים הללו מההתחלה ועכשיו הם רק מחפשים את הסיבות כדי לחזק את העמדה שלהם לכך שהם היו נגד מההתחלה. בדרך כלל מצטטים שוב ושוב את אותם פרופסורים בורים, עמי ארצות, שלא באמת יודעים ולא באמת מבינים ולא באמת מסתכלים על התנועה האולימפית, על מה היא מצליחה לעשות עם 206 מדינות שמביאות את אנשיהן למקום אחד בתקופה של מגפה עולמית, מגפה חובקת עולם. את הכוח הזה יש למשחקים האולימפיים ואני מקווה שהוא יישמר".

המשלחת הישראלית לטוקיו (נעם מורנו)המשלחת הישראלית לטוקיו (נעם מורנו)

זה באמת מטורף לראות כל כך הרבה אנשים מגיעים לעיר הזו, שהיא גם קצת עייפה מכל הבעיות שהביאה איתה הקורונה, והספורטאים בכפר אומרים שזו אותה האווירה כמו באולימפיאדות קודמות רק שהפעם הם עם מסכה. ברחוב זה לא מורגש ככה, אבל האם אתה גם מרגיש שיש את אותה האווירה כמו באירועים קודמים?
"בוודאי. כשתסתובב במרכז השידור תראה דריכות, נכונות ומוכנות, את כל 16 אלף האנשים שכבר נמצאים פה ומוכנים לעבוד ולשלוח את התמונות מטוקיו. עוד לא היה טקס פתיחה, כבר יש שידורים של חתירה ברביעיות במים. כל אחד פה נותן את הטוב ביותר שיש לו".

מבחינת הארגון של המשחקים, איך אתה מתרשם ממנו?
"כבר לפני שנה אמרנו שלא הייתה עיר מוכנה יותר אף פעם למשחקים, מאשר טוקיו. האצטדיונים נפלאים, פשוט נפלאים. אין פה טיפה מסחריות, הכל אולימפי ונהדר. הארגון משתפר מדקה לדקה. אלה משחקים אולימפיים אחרים, אבל עדיין משחקים אולימפיים".

טוקיו 2020 (רויטרס)טוקיו 2020 (רויטרס)

כשאתה רואה ביפן איך 14 אלף איש נמצאים ביציעים במשחקי האוסלטאר של הבייסבול היפני, בעוד שבמשחקים האולימפיים לא יהיה קהל והיפנים מתנגדים נחרצות. מה אתה חושב על כך שהיפנים מנסים להרחיק את כל המשתתפים מהציבור המקומי?
"מכיוון שיש כאן רעיון מסוים שהמשתתפים באולימפיאדה עלולים להדביק את תושבי יפן, לכן לקחו את ההחלטה הזו. זו החלטה פוליטית ואי אפשר להתווכח איתה כי עדיין זו המדינה שלהם".

אבל אתה שלם עם ההחלטה הזו שהיפנים לקחו? אתה מקבל אותה?
"ממש לא. התרעתי בפני כל מי שצריך, ממושלת טוקיו ועד הוועדה המארגנת. אומנם הוועדה המארגנת היא לא צד בעניין, היא דווקא הייתה שמחה מאוד לראות קהל, כי זה לא רק הכנסות נוספות אלא גם מייצר אווירה אחרת לגמרי במגרשים, אבל ההחלטה היא ההחלטה של יפן - וגם אם אנחנו לא מסכימים איתה, אנחנו מבצעים אותה".

אלכס גלעדי (נעם מורנו)אלכס גלעדי (נעם מורנו)

זה פוגע במוניטין של המשחקים האולימפיים?
"אני חושב שכן, אבל המשחקים קיימים קודם כל בשביל הספורטאים. כל השאר זה מסביב. המסביב הזה בוודאי שמוסיף הרבה מאוד שמחה, גאווה וגיוון להרבה אנשים שמעורבים מבחוץ, אם זה המשפחות, החברים, הקהל אוהב הספורט והספונסרים שרוצים להרגיש חלק מהאירוע הזה. הם נאלצים לראות את זה בבית ואני מקווה שיהיו יותר צופים בבית מאשר בעבר".

המשלחת הישראלית הפעם היא איכותית מאוד. בדרך כלל אתה רוצה להיות זה שמעניק את המדליות לישראלים, אבל מתוקף תפקידך אתה יכול להעניק רק שלוש מדליות ויש מבחר גדול. אז איפה אתה משתבץ?
"קודם כל, אני מקווה שאפגע לפחות בהימור אחד. אי אפשר לדעת הרי. ביקשתי להעניק חמש מדליות ועוד לא הודיעו לי איפה השלוש שלי. לא יקרה שום דבר אם אני לא אפגע, שהספורטאים יפגעו, זה הכי חשוב. גם לא מעניקים יותר את המדליות, אלא מגישים את המגש שעליהן הם נמצאים. אם מישהו עונד לעצמו מדליית זהב, זה אומר שהוא ראוי לה".

לינוי אשרם עם המדליות (פרטי)לינוי אשרם עם המדליות (פרטי)

התקדמנו כמדינה מבחינה ספורטיבית?
"מאוד. לא הגענו עם כל כך הרבה ספורטאים שרק חלק קטן מהם יצעד היום בטקס הפתיחה, עם 35 ספורטאים ושישה מלווים, זה חלק זעיר, זה רק שליש משלחת, ועל זה יכולה להיות גאווה גדולה. משלחת אולימפית תלויה תמיד בדרך שהיא חוזרת מהמשחקים, לא בדרך שהיא נכנסת אליהם".

בארץ מחשבים כמה מדליות נקבל, אבל שוכחים שאין לנו הרבה מדליות לאורך ההיסטוריה.
"דיברתי לאחרונה עם יו"ר הוועד האולימפי היפני ושאלתי אותו לכמה מדליות הוא מצפה בג'ודו. הוא אמר לי 'הכל, אני רוצה הכל'. כולם רוצים הכל, אבל יש רק 900 ומשהו מדליות. זהו. אז בוא נראה איך היא תחזור, לא איך היא תיכנס היום לאצטדיון. התקוות והציפיות יפות, ואין ספק שאנחנו ברמת ספורט אחרת לגמרי, בטח בהשוואה למה שהיה בהלסינקי 1952 עם כמות קטנה של ספורטאים ולמה שהיה במלבורן ב-1956. כשמסתכלים על אז ועל היום, ועל איך באולימפיאדת מינכן 1972 נרצחו לנו אחד-עשר אנשי ספורט, אני גאה במקום אליו הגענו כיום".

האלמנות עדיין נלחמות על אזכור בטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים לי"א חללי מינכן. זה יקרה לדעתך?
"אלמנות הנרצחים, אנקי שפיצר ואילנה רומנו, יהיו ביציע בטקס הפתיחה, הן הגיעו אתמול בערב".

האצטדיון האולימפי בטוקיו (רויטרס)האצטדיון האולימפי בטוקיו (רויטרס)

יו"ר הוועד האולימפי הבין-לאומי, תומאס באך, קירב אותן אל הוועד האולימפי בשנים האחרונות.
"מאוד".

והן ממשיכות להיאבק על אזכור בטקס. השאלה האם זה יקרה ומתי זה יקרה?
"נחכה ונראה".

מרגש: המסר של שחייני העבר האולימפיים
אסור לפספס
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
נגןסוס טורקי: המהפך של מסוט אוזיל בחדר כושר
סוס טורקי: המהפך של מסוט אוזיל בחדר כושר
נגןכמה סטייל: שחקני נבחרת צרפת מגיעים למתחם
כמה סטייל: שחקני נבחרת צרפת מגיעים למתחם
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */