יום שישי, 29.03.2024 שעה 17:03

הדילמה והחשש: מה עושים עם הבידוד בטוקיו?

אסי ממן, שליח ONE לטוקיו, מדווח על תנאים מחמירים של היפנים, כדי להימנע ככל האפשר ממקרי הדבקה. הספורטאים מודאגים שהם עלולים להחמיץ את המשחקים

|
בדיקות קפדניות בכניסה לטוקיו (רויטרס)
בדיקות קפדניות בכניסה לטוקיו (רויטרס)

שבוע לפתיחת המשחקים האולימפיים בטוקיו, יו”ר הוועד האולימפי הבינלאומי, תומאס באך, הסתובב עם חיוך תחת המסכה וניסה להעביר מסר חיובי, כאשר טען כי אין לחשוש מהאירוע הספורטיבי הגדול שיתקיים ביפן, משום שכרגע “יש כמעט אפס הידבקויות בקורונה בגלל משתתפי המשחקים האולימפיים”. מדובר בנתון שמעודד כמובן את המקומיים שחששו מהתפשטות המגפה בארצם - אבל יש לסיפור הזה גם צד נוסף, אלה שנמצאים בבידוד.

כדי לשמור על מספרים נמוכים, בכל פעם שמתגלה חולה קורונה בסביבת ספורטאים, כולם נדרשים להיכנס לבידוד - ואם יש דבר שהספורטאים באולימפיאדת טוקיו חוששים ממנו אולי יותר מכל הוא כניסה לבידוד. התחושות בקרב מי שהגיעו ליפן הן של פחד מהווירוס הבלתי נראה, כי ברגע אחד של חוסר מזל אותו ספורטאי שכבר עשה את כל הדרך עד ליפן, עלול למצוא את עצמו מחוץ לתחרויות רק בגלל שנחשף לחולה מאומת שלרוע מזלו שהה לידו.

בדיקות קפדניות בכניסה לטוקיו (רויטרס)בדיקות קפדניות בכניסה לטוקיו (רויטרס)

היפנים הם לא מאלה שיבליגו או יכופפו את החוקים. כל משתתף במשחקים האולימפיים נתן את הסכמתו להתקנת אפליקציות מעקב וניטור בטלפון שלו, אפליקציות שכל תפקידן הוא לזהות מי בסכנת הידבקות, לבודד אותו מהיתר ולפעול במהירות כדי לשמור על הבריאות של יתר המשתתפים, גם במחיר שבו הם “יפספסו את החלום” לסיים עם מדליה אולימפית על הצוואר או אפילו רק לקחת חלק באירוע הגדול בעולם. יש נציגים ממדינות שעבורן זה קריטי, כמובן, כי אם זה קורה לספורטאי המוביל שלהן אז ייתכן והן יחזרו בלי מדליה.

נבחרת רוגבי מדרום אפריקה נכנסה לבידוד בבית המלון בו היא שהתה לאחר שאדם שעלה איתה על הטיסה ליפן התגלה כחיובי לווירוס הקורונה. ליפנים זה הספיק כדי להודיע להם: “אתם לא יוצאים מהחדרים עד שלא נדע בוודאות שלא נדבקתם”.

נבחרת הרוגבי של דרום אפריקה בכניסה לטוקיו (רויטרס)נבחרת הרוגבי של דרום אפריקה בכניסה לטוקיו (רויטרס)

בנבחרת היה חשש גדול משום שבדרך כלל הודעה שכזאת פירושה ”גזר דין” ברור וידוע מראש של 14 יום בידוד בלי כל אפשרות לצאת. וגם אם נניח שיש להם עוד מספיק זמן עד שיעלו להתחרות, עבור אותם הספורטאים שחולמים להגיע בשיאם למשחקים זו פגיעה משמעותית בכושר. בסופו של דבר, הנבחרת הזו, שמועמדת למדליה בטוקיו, נבדקה כמה פעמים, נמצאה שלילית לקורונה ו-17 מתוך 18 חבריה הורשו להמשיך לכפר הספורטאים אחרי שנעשתה בדיקה והתגלה כי הם גם לא באו במגע ישיר עם אותו מאומת בטיסה. רק לגבי אחד מהם היה חשד כי הוא דווקא כן היה בסביבתו של המאומת ולכן הוא נאלץ להישאר מאחור כרגע, כאשר לפי הדיווחים הוא נמצא חיובי לקורונה.

גם בנבחרת הכדורגל של דרום אפריקה נמצאו שלושה חיוביים רגע לפני המשחק הראשון שלה ולפי הבדיקות שנעשו היו עוד 21 איש שבאו איתם במגע ישיר. בנוסף, דיווח חדש מהלילה סיפר כי שישה ספורטאים ושישה אנשי צוות בריטיים נכנסו לבידוד בגלל שבאו במגע עם אדם שהתגלה כחיובי לקורונה. הם נבדקו ונמצאו שליליים אך החשש הוא שבקרוב יתגלו כמאומתים לווירוס. כעת, מומחי הרפואה היפנים בוחנים האם לאפשר להם לשחק ולהתחרות בכל זאת. מדובר בדילמה עבור היפנים. 

טוקיו 2020 (רויטרס)טוקיו 2020 (רויטרס)

במקרה אחר, שמונה אנשי צוות בבית מלון בעיר היפנית הממטסו התגלו כחיוביים לנגיף - ובגלל שהם הסתובבו במלון, בו שוהים גם 49 מחברי המשלחת האולימפית של ברזיל בג’ודו, כל הנוכחים נאלצו להיכנס לבידוד. לעת עתה לא דווח על הידבקויות במשלחת הברזילאית שנמצאת מדרום-מערב לטוקיו, שם כמובן מתוסכלים מהמצב. הם אומנם עלו לחדרים במעליות נפרדות מיתר האורחים, אכלו בקומה נפרדת, וייתכן מאוד שכולם שמרו גם על כללי הריחוק והסתובבו עם מסכה כפי שנדרש מהם - אבל זה בכלל לא משנה ליפנים, שדרשו מהם להיכנס לבידוד.

בתוך טוקיו מנטרים את כמות החולים עם מעקב צמוד של גורמי רפואה. המטרה היא לייצר בועה עם המון קפסולות קטנות בכפר הספורטאים ולמנוע מהווירוס לחדור פנימה, אבל ספורטאים שליליים מסתובבים בכפר עם מסכות ומדווחים על אווירה נהדרת. אומנם רוב הספורטאים ואנשי הצוות התחסנו נגד הנגיף, אבל המארגנים לא לוקחים סיכונים. הם בודקים כל משתתף, מוצאים את מי שחולה די מהר ומיד מבודדים את מי שבא במגע איתו.

המשלחת הסינית לטוקיו (רויטרס)המשלחת הסינית לטוקיו (רויטרס)

המדיניות המחמירה של היפנים מתחילה עוד לפני הגעתם של הספורטאים ליפן. הם דורשים מכל משתתף בדיקות חום יומיות ואף שתיים-שלוש בדיקות קורונה לפני הטיסה לטוקיו. גם הוועד האולימפי הבינלאומי נרתם למאמץ כמובן ואנשיו תומכים בזה. כך לדוגמה, משלחת הפליטים עיכבה את יציאתה לטוקיו בגלל מקרה חיובי לקורונה במחנה אימונים שעשתה בדוחא.

אחרי כמה ימים של המתנה בדוחא, בבדיקות שנעשו אמש התגלו שני ספורטאים כחיוביים לנגיף מקרב חברי משלחת הפליטים, כמו גם חבר הוועד האולימפי הבינלאומי שליווה אותם והשף של המשלחת שחלו בקורונה, ולכן ספק רב אם יתר חברי המשלחת השליליים יגיעו ליפן.

חברי משלחת הפליטים לטוקיו (רויטרס)חברי משלחת הפליטים לטוקיו (רויטרס)

מקרים מהסוג הזה כמובן לא נספרים על ידי הוועד האולימפי הבינלאומי משום שהם התרחשו מחוץ לגבולות יפן, אבל יש מצב שמשלחות שלמות לא יגיעו בזמן לתחרויות שלהן בגלל מקרה מהסוג הזה.

אחד מהסיפורים הגדולים של הימים האחרונים הוא של בראדלי ביל, שחקן נבחרת ארצות הברית בכדורסל, שנכנס לבידוד על פי פרוטוקול הקורונה במדינה. הסיבה לכך לא הייתה ברורה, אבל מיד אחריו נכנס ג’רמי גרנט לבידוד מתוך “נקיטת משנה זהירות” כך לפי הדיווח במולדתו. זה קרה במהלך רצף משחקי ההכנה של הדרים טים לטורניר האולימפי - והחשש היה שאם אחד מהשחקנים נדבק בווירוס חלילה, זה עלול היה להוביל לכך שכל הנבחרת האמריקאית לא תטוס לטוקיו ותאבד את האפשרות לסיים שוב עם מדליית הזהב.

בראדלי ביל (רויטרס)בראדלי ביל (רויטרס)

האם יהיו “הכרעות” בגלל החלטות שמתרחשות מחוץ למגרש וישפיעו על המשחקים האולימפיים בגלל בידוד של ספורטאים? במידת הצורך בהחלט כן, כי אף אחד מבין המארגנים לא יקח סיכון מיותר בהידבקויות של יריבים ובהפצת הווירוס ברחבי הכפר האולימפי. מזה היפנים מנסים להימנע בכל כוחם. מבחינתם, וזה לגמרי מובן, עדיף לוותר על ספורטאי או שניים בתחרות ספציפית מאשר לאבד שליטה.

אולימפיאדת טוקיו נדחתה בשנה וזה נתן ליפנים מספיק זמן כדי ללמוד את הווירוס ולהוביל לקיום המשחקים גם תחת המגפה העולמית, אבל המגפה עדיין כאן וצריך לדעת איך להתנהל איתה. בלי קהל ביציעים, עם וירוס שעדיין מאיים על כולם ולא מעט סימני שאלה באוויר.

אולימפיאדת טוקיו 2020 (רויטרס)אולימפיאדת טוקיו 2020 (רויטרס)

ובכל זאת, זה יקרה. ביום שישי יתקיים טקס הפתיחה באצטדיון הלאומי החדש בטוקיו ויש האומרים כי זה יהיה האתגר המשמעותי הראשון של המארגנים, משום שכל ספורטאי שיהיה שלילי לקורונה וירצה לצעוד בטקס הפתיחה - יצעד בו, אלא אם הוא מתחרה למחרת או פשוט טרם הגיע ליפן. בכל אופן זה יהיה טקס עם נוכחות יחסית דלה של משתתפים, כי לכפר האולימפי כל ספורטאי רשאי להיכנס רק חמישה ימים לפני שהוא אמור להתחרות.

אם הכל ילך כשורה וללא התפרצויות גדולות בכפר הספורטאים, צפויים להיות באולימפיאדת טוקיו 2020 הרבה רגעי שיא חדשים. ולצד זאת, יהיו כנראה גם לא מעט חלומות שיתנפצו לאלה שעבדו קשה במשך חמש שנים עבור הרגע המיוחד שלהם באולימפיאדת טוקיו, אבל נאלצו להישאר מבודדים בחדרם בגלל חולה מאומת לקורונה שהיה בסביבתם. מזה חושש כל ספורטאי שמגיע לאולימפיאדת טוקיו.

"החוויה" שמחכה למשלחת האולימפית
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */