יום חמישי, 13.06.2024 שעה 18:28

דכדוך ברחוב, בעיתונים מתכוננים: האווירה בטוקיו

החגיגיות שמאפיינת משחקים אולימפיים לא מורגשת כרגע בבירת יפן, אבל בתקשורת המקומית מנסים לשדר עסקים כרגיל חרף המגפה. אסי ממן, שליח ONE לטוקיו

|
עיר כמעט ללא מיתוג (אסי ממן)
עיר כמעט ללא מיתוג (אסי ממן)

חלפו 24 שעות מהרגע בו הגעתי ליפן ועדיין קשה לדעת אם היפנים אדישים לאולימפיאדת טוקיו או לא. חוץ משדה התעופה והמתקנים עצמם, העיר המארחת בקושי ממותגת כפי שבעבר היו רגילים לראות במשחקים אולימפיים קודמים. אין קהל זר ברחובות, אין אווירה של שמחה והאמת שאני אפילו דיי לבד בבית המלון. זאת אומרת, אני, פקידי הקבלה, כמה מנקים ומאבטח אחד ששומר בעיקר שלא אצא החוצה כי לתוך המלון הזה אף יפני לא ירצה להיכנס.

מהשיחות עם העובדים נדמה כי האזרחים המקומיים לא ממש מתרגשים מאירוע הספורט הגדול בעולם, זה שייפתח ביום שישי הקרוב בטקס חגיגי באצטדיון הלאומי של יפן. כאשר שואלים אותם האם אולימפיאדת טוקיו בכלל מעניינת אותם כרגע בעיצומה של המגפה, הם מיד עונים “כן, אנחנו בעד המשחקים ומדברים על זה כל הזמן”, אבל לפי שפת הגוף נדמה כאילו כבר אין אצלם את אותה ההתלהבות שהייתה להם מאולימפיאדת טוקיו לפני כמה שנים.

לוסטיג: ״מצפים ל-2-3 מדליות ו-10 גמרים״

ב-2019 היפנים היו פשוט בטירוף על המשחקים האולימפיים. כאשר הכרטיסים לתחרויות יצאו למכירה, המארגנים הודיעו כי ישנם 7 מיליון כרטיסים שיימכרו בהגרלה, ומהר מאוד דווח על כך שהתקבלו 7.5 מיליון בקשות להירשם להגרלה הזאת. אלא שאז הגיעה מגפת הקורונה והורידה להם להם את כל ההתלהבות והציפייה.

רבים בעיר עייפים ותשושים מהמגפה, שפגעה בחיים הקודמים שהיו ליפנים. מזה כשנה וחצי הם במצב חירום. בחוקה היפנית אין אפשרות להטיל סגר מוחלט על התושבים אז זה בעיקר אומר שהרחובות מתרוקנים לחלוטין בשעה 20:00 בערב, כך שאין שום מסעדה פתוחה ולבעלי העסקים אסור אפילו למכור אלכוהול בשעות הללו. עם רדת השמש, טוקיו נראית כבויה לחלוטין.

עיתון ביפן (אסי ממן)עיתון ביפן (אסי ממן)

תקציב ארגון המשחקים האולימפיים עמד לפני כשנתיים על 5.9 מיליארד דולר וכולם היו בטוחים שזה יהיה אירוע חסכוני ומרהיב. בזמנו, בזכות הסולד אאוט הצפויה במכירת הכרטיסים, אומדן ההכנסות תאם את אומדן ההוצאות במאזנים. היפנים גם שברו שיא בהכנסות מחסויות עם 50 חברות מקומיות שהשקיעו 2.9 מיליארד דולר ובין היתר קיבלו בתמורה כרטיסים לאירועים הנחשבים, אלא שכיום חלק מהחברות הצטערו על כך כאשר הודיעו שלא יהיה קהל ביציעים. הם חוששים כי רמת החשיפה שיקבלו תרד פלאים בגלל המצב.

ממאזן יציב יחסית, היפנים נקלעו להוצאות רבות בגלל דחיית המשחקים האולימפיים בשנה ולפי ההערכות העלות של אולימפיאדת טוקיו עלולה להגיע עד כדי 15 מיליארד דולר, שזה פי שלוש מהמתוכנן. רק ממכירת הכרטיסים הם איבדו סכום משמעותי.

בניגוד למצב המדוכדך ברחובות העיר, בעיתונות המקומית התחילו לחמם מנועים היום (ראשון) לקראת המשחקים האולימפיים. בעיתונים מופיעה סקירה של מובילי הלפיד האולימפי, יש פירוט של הספורטאים היפנים המובילים, כתבות על הרצים הבכירים באתלטיקה ואפילו סקירה לקראת טורניר הכדורגל שייפתח לפני טקס הפתיחה. הכל נעשה באופן אינפורמטיבי וצבעוני. ובהשוואה למצב ברחובות, זה חתיכת דיסוננס.

עיתון ביפן (אסי ממן)עיתון ביפן (אסי ממן)
אסור לפספס
נגןמחזירים לו: זידאן אוכל את תרגיל הסיבוב
סוף סוף: מישהו עשה לזידאן תרגיל "זידאן"
נגןנשבר שיא חדש! לאופניים הגבוהים בעולם
נשבר שיא מטורף! האופניים הגבוהים בעולם
נגןאנדריק מול לאמין ימאל: מי מקפיץ יותר טוב
אנדריק מול לאמין ימאל: מי מקפיץ יותר טוב
נגןניימאר משתף על החיים היפים בערב הסעודית
ניימאר משתף על החיים היפים בערב הסעודית
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */