יום חמישי, 02.05.2024 שעה 23:01

"לא נגעו בתחומים האלה מ-2014, נביא הישגים"

אחרי השקת המדיניות החדשה ובניית האסטרטגיה, שר הספורט בראיון ל-ONE: "נילחם עבור הספורט, יש סבלנות". וגם: המטרה, טוקיו, המתקנים ונבחרת הכדורגל

|
חילי טרופר (חגי מיכאלי)
חילי טרופר (חגי מיכאלי)

במשרד התרבות והספורט נכנסים לתקופה חדשה. אם בתחילת הקדנציה שלו השר חילי טרופר בעיקר "כיבה את השריפות" שיצרה מגפת הקורונה וניסה להציל את הקבוצות ואת ענפי הספורט בארץ, כעת משרדו מתחיל ליזום וליישם תוכניות לשינוי הספורט הישראלי.

אתמול (ראשון) המועצה הלאומית לספורט השלימה את בניית התוכנית האסטרטגית לספורט הישראלי, אישרה תוכנית המתקנים החדשה והסכימה על שינוי באמות המידה לחלוקת כספי התמיכה עם מדיניות תקצוב חדשה - המלצות אותן הוא אימץ ביממה האחרונה. בעקבות זאת, המטרה של משרד התרבות והספורט היא לכוון להישגים גדולים יותר בעשור הקרוב, להזרים תקציבים גדולים יותר לענפים החזקים, לתמוך בספורטאים מהפריפריה ולקדם נשים בספורט הישראלי.

כעת השר טרופר מתחיל לעבוד כדי ליישם את התוכניות הללו, זאת על מנת לנסות ולקדם את הספורט הישראלי להצלחה בשנים הקרובות. מבחינתו, המטרה היא להכפיל עד שנת 2028 את כמות המדליות בכל הענפים האישיים, כולל באולימפיאדת לוס אנג’לס. עם אישור התוכניות, שר התרבות והספורט דיבר על כך בראיון ל-ONE.

חילי טרופר (איציק בלניצקי)חילי טרופר (איציק בלניצקי)

השר טרופר, המועצה הלאומית לספורט אישרה אתמול את מדיניות התקצוב החדשה. איזו בשורה זה מביא לספורט הישראלי?
"ראשית, אני שמח שהיא אישרה את זה ברוב מוחלט. מדובר על עוגה תקציבית של 261 מיליון שקלים, לכן היה לי חשוב לי זה יעבור כקונצנזוס במועצה ואכן כך היה. מאז שנת 2014 לא נגעו בתחומים האלה ועכשיו אנחנו נכנסים לעומקם של דברים במדיניות של המדינה כלפי הספורט בישראל. הדבר הכי חשוב במדיניות החדשה שלנו הוא הדגש על ההישגיות, תוך צמצום כמות הענפים המועדפים כי בעיניי בגלל שמדינת ישראל היא מדינה קטנה אנחנו צריכים להתמקד בענפים ספציפיים, ולדרבן ולתגמל לפי הישגיות. זה יקח כמה שנים, אבל יש לי סבלנות ואני סבור שנביא הרבה יותר הישגים בינלאומיים בעתיד".

ראיתי את מה שאישרו אתמול באמות המידה למדיניות התקצוב החדשה, ונדמה כאילו כל חברי המועצה, שבאים מכל הענפים והתחומים, קיבלו כמעט את כל מה שרצו. אבל אני מנסה להבין, הרי זו בסוף אותה עוגה תקציבית שממנה אתם מחלקים לכולם את 261 מיליון השקלים. איך כולם מקבלים כמעט כל התנאים שדרשו ומאיפה מתקזז הכסף בסופו של דבר?
"קודם כל העוגה התקציבית גדלה במעט, אבל המשמעות האמיתית של השינויים תראה בפועל רק בתקציב של 2023. עד אז, יש הגנות לתקציבים שקיבלו הענפים השונים. מי שיעשה את השינויים המתבקשים, בהתאם למדיניות החדשה, אז הפרוסה תזוז יותר לכיוון שלו. למעשה אנחנו אומרים לאנשי הספורט בארץ - תביאו יותר הישגים, תקבלו יותר תקציבים. אנחנו נותנים להם זמן להיערך לזה, כי ב-2021 יש הגנה של 90% על התקציב הקיים שלהם, ב-2022 ההגנות יירדו עד ל-80% וב-2023 יש הגנה נוספת. זה תהליך ואנחנו נותנים להם מספיק זמן כדי להתארגן על הדרישות החדשות. אומנם דיברתי על הישגיות והצלחה, אבל יש גם מבחנים נוספים, כמו האם יש לך 30% חברות הנהלה באיגוד? האם אתה מעודד נשים לפעילות ספורטיבית ומגדיל את הכמות שלהן בענף שלך? האם יש לך ספורטאים בפריפריה? כל ענף שיעמוד בדרישות הללו, יקבל יותר תקציבים מהעוגה".

חילי טרופר (איציק בלניצקי)חילי טרופר (איציק בלניצקי)

אני שומע על ההשלכות של הקורונה ועל הבור שנוצר בקופת המדינה. לאחרונה הממשלה החדשה החלה לבנות את תקציב המדינה הבא, ובדרך כלל הספורט תמיד בסוף סדר העדיפויות. האם תקציב הספורט יקטן או יגדל? לאן אנחנו הולכים?
"תקציב המדינה החדש הוא אתגר גדול כי המצב התקציבי בארץ מאוד קשה. ממש לאחרונה נכנסנו לדיוני התקציב מול משרד האוצר, בחמישי יש לנו עוד דיון מול אנשיו. אני תמיד מקפיד לעשות עסקים רק בחדרים הסגורים, אבל אנחנו ניאבק על התקציב הזה. לשמחתי, גם שר האוצר וגם המנכ"ל החדש שלו אוהבים ספורט ויודעים כמה זה חשוב למדינה. אני סומך עליהם שיבינו את המצב ויילחמו גם הם על תקציב הספורט והתרבות במדינה".

אומנם תוכנית המתקנים החדשה אושרה במועצה הלאומית לספורט, אבל יש עוד תהליכים בדרך. איפה עומדים האישורים של תוכנית המתקנים החדשה?
"השלמנו את בניית תוכנית המתקנים, נותרו רק עוד כמה הערות קטנות. היעד שלי הוא להקים ארבעה אולמות חדשים וגדולים שיכילו בין 3,000 ל-5,000 מקומות בפריפריה ובמרכז. אני מתכוון לאולמות רב תכליתיים, שיהיו גם לכדורסל, גם לכדורעף וגם לכדוריד. כמובן שיש גם את סוגיית מכון וינגייט שמטופלת. בנוסף, לאחרונה כבר העברנו תמיכה בבניית מתקנים לאנשים עם מוגבלויות, כבר העברתי לעלה נגב-נחלת ערן שמונה מיליון שקל והעברתי לבית נועם בשרון עוד שבעה מיליון שקל להקמת מתקנים עבור בעלי מוגבלויות, כולל מתקני כושר שמיועדים עבורם, כי זו תפיסת העולם שלי".

כן, אבל נדמה שבכל כמה שנים בונים תוכנית חדשה, מכניסים שינויים - ובסוף תמיד כולם אומרים ומרגישים שאין פה מספיק מתקנים. איזו בשורה התוכנית החדשה שלך תביא לספורט בישראל?
"תראה, הייתה ביקורת על היישום. הייתה גם ביקורת על העברת תחום המתקנים מהטוטו למשרד הספורט, אבל מסתבר שהיא לא הייתה נכונה, כי בפועל אנחנו ממצים יותר כסף על מתקנים בכל שנה, מאשר מה שעשו בטוטו. אם בטוטו הצליחו למצות 120-160 מיליון שקל לשנה בהוצאות על מתקנים, אז אצלנו זה כבר עבר את ה-300 מיליון שקל בשנה. אם יש רשויות שלא ממצות את הזכאויות שלהן, אנחנו נותנים הזדמנות נוספת אבל בסוף לוקחים מהם את הזכאות בתוך זמן קצוב ומעבירים הלאה לרשויות אחרות. במשך שנים שכבו זכאויות רבות לבניית מתקנים אבל אף אחד לא מיצה אותן ולא קידם את הפרויקטים באמת, זה מה שתקע את הקמת המתקנים במדינה. לשמחתי אנחנו הכפלנו את התקציב הממומש בפועל בכל שנה ואני מקווה שתהיה לזה השפעה בשנים הקרובות גם בשטח".

השר חילי טרופר (עמרי שטיין)השר חילי טרופר (עמרי שטיין)

בגלל מגפת הקורונה, בקדנציה הראשונה שלך בעיקר "כיבית שריפות" בספורט ובתרבות. מה יהיה בקדנציה הזו?
"כן, בשנה האחרונה הקדשנו מאמצים רבים להצלת הספורט הישראלי במהלך מגפת הקורונה, אבל במקביל עבדנו על התוכניות שרצינו לקדם ועכשיו מבשילים כל הדברים שרצינו לשנות. יש לנו את התוכנית המתקנים החדשה שתהיה לעשור קדימה, שינינו את מדיניות התקצוב החדשה לספורט הישראלי על פי המבחנים החדשים, ויש גם תהליך אסטרטגי שלם שנרצה להביא לספורט הישראלי ובמסגרתו תהיה התייחסות גם למעמד המאמן בארץ. בקדנציה הזו אפעל כדי שניישם את הכל".

מה הבעיות שעוד קיימות בספורט הישראלי לדעתך ומה עוד צריך לשפר?
"יש לנו מטרה להעלות את רמת המאמנים כאסטרטגיה, נפעל ביחד עם משרד החינוך במטרה להרחיב את בסיס הפירמידה של העוסקים בספורט בגילאים הצעירים דרך מוסדות החינוך, ואם יש משהו שמאוד מפריע לי אישית זו האלימות בספורט וגם בזה אנחנו ניכנס חזק".

אבל מדברים על כך שהיחידה המשטרתית לעבירות אלימות בספורט נסגרת, אז איך המדינה תטפל בזה?
"היחידה המשטרתית היא לא הסיפור. צריך לדעת איך להיות אפקטיביים בפועל מול אירועי האלימות. כל עוד יש אלימות בהיקפים כאלה כמו שקיימים עכשיו, זה אומר שלא עושים עבודה מספיק טובה. אגב, גם ברמת המתקנים אנחנו עדיין רחוק מאוד מאיפה שאני רוצה שנהיה. יש לנו מטרה לשנות הרבה דברים בספורט הישראלי, בין היתר גם את עניין האלימות, ואנחנו נעשה את זה".

חילי טרופר (חגי מיכאלי)חילי טרופר (חגי מיכאלי)

זה עתה הסתיים לו טורניר היורו בכדורגל ומדינות שלמות התרגשו ממנו. מתי נראה את נבחרת ישראל ביורו?
"חלק משיטת העבודה שלנו מכוונת לכך שהספורט הישראלי שצריך להביא יותר הישגים. צריך להשקיע יותר בזרעים, לטפח את הספורט הישראלי מהשורש - ואני מאמין שבסוף זה ישתלם. בעוד כמה שנים ייתכן ואחרים יקצרו את זה, אבל העיקר זה שהמדינה תקצור את הפירות ותהיה פה יותר הצלחה. זה הכי חשוב לי".

אוטוטו אתה טס למשחקים האולימפיים בטוקיו. מהן הציפיות שלך מהמשלחת האולימפית לטוקיו וכמה מדליות יהיו שם לדעתך? 
"כן, אני אהיה בטוקיו לכמה ימים. לגבי דבר אחד אני כבר מאוד שמח, וזה שעמדנו במטרה שלנו, להביא את המשלחת הגדולה ביותר בתולדות המדינה עד כה למשחקים האולימפיים - גם אם מנקים את נבחרת הבייסבול שכוללת 24 שחקנים. לשמחתי המון ספורטאים עמדו בקריטריונים וזה מדהים. סגן ראש מינהל הספורט דודו מלכא טוען שיהיו אולי אפילו מעל ארבע מדליות אולימפיות, אבל אני אשמח אם יהיו לנו בין שתיים לארבע מדליות בטוקיו".

צפו בזהבי משתעשע באימון פ.ס.וו
אסור לפספס
נגןכמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
כמו ילד: רונאלדו מקפיץ את הבקבוק ומתלהב
נגןמהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
מהומה בארה"ב: קרב אגרופים במשחק בייסבול
נגןזלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
זלאטן בראיון: "אתה עף איתי או שאתה נופל"
נגןזה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
זה כוכב הטיקטוק שמעשן סיגרים על זלאטן
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */