יום ראשון, 02.06.2024 שעה 10:28

"ארטיום ראוי למדליה", "הניסיון של אלכס תורם"

שטילוב ודולגופיאט בראיון לפני תחרות התעמלות המכשירים: הסיכויים לפודיום, החלום המשותף ומה קורה כשעוצרים אותם ברחוב? אסי ממן, שליח ONE לטוקיו

|
ארטיום דולגופיאט ואלכס שטילוב (רדאד ג'בארה)
ארטיום דולגופיאט ואלכס שטילוב (רדאד ג'בארה)

בין אולימפיאדה לאולימפיאדה, דור הולך ודור בא. ספורטאים אולימפיים רבים מנסים בכל קמפיין לעמוד בקריטריונים ולהגיע למשחקים האולימפיים, הם נלחמים על זה בכל פעם מחדש. אבל ספורטאי שמצליח לעשות את זה ארבע פעמים? זה כבר דבר מיוחד, וזה בעיקר מוכיח עד כמה הקריירה שלו היא גדולה ומשמעותית.

בין אולימפיאדה לאולימפיאדה, קם לו דור חדש. ולפעמים, זה קורה עוד לפני שהדור הקודם פרש. הדור החדש הזה גדל רעב לנפץ שיאים חדשים, לזכות במדליות ולחולל הצלחה גדולה - ולפעמים זה גם מדביק אפילו את הוותיקים שבהם. אלכס שטילוב, גדול המתעמלים בהיסטוריה של מדינת ישראל בדרך לטורניר האולימפי הרביעי שלו - והפעם הוא יעשה זאת כשלצידו יתחרה גם ארטיום דולגופיאט, שנחשב לדבר הבא בענף ויתחרה לראשונה במשחקים האולימפיים.

 

עשור מפריד ביניהם. דולגופיאט ושטילוב (רדאד ג'בארה)עשור מפריד ביניהם. דולגופיאט ושטילוב (רדאד ג'בארה)

שטילוב בן 34, דולגופיאט בן 24. שניהם מתמחים בתרגיל הקרקע, שניהם עלו לארץ מאוזבקיסטן ומאוקראינה כשהיו ילדים, ובנו את עצמם מגובה הקרקע. שטילוב קידם בצורה משמעותית את ענף התעמלות המכשירים בישראל ובמובן מסוים הנבחרת הנוכחית נבנתה על בסיס ההצלחה שלו, ודולגופיאט נחשב לממשיך דרכו כחלק מהנבחרת שרק הולכת וגדלה. שטילוב כבר הופיע בבייג'ין 2008, בלונדון 2012, בריו 2016 וכעת גם בטוקיו 2020, ועבור דולגופיאט זו תהיה כאמור הופעת בכורה במעמד.

ואולי, אולימפיאדת טוקיו תהיה זו שתסמל יותר מכל את החלפת הדורות בענף הישראלי. עשור שלם מפריד ביניהם, עשור שבו שטילוב זכה בשתי מדליות ארד באליפות העולם ובשבע מדליות באליפויות אירופה כולל אחת מזהב, בעוד שדולגופיאט זכה בשתי מדליות כסף באליפויות העולם ובעוד חמש מדליות באליפויות אירופה כולל אחת מזהב.

רגע לפני שהם עולים להתחרות ביפן תחת מאמנם סרגיי וייסבורג, צמד המתעמלים הגדול בתולדות המדינה דיבר בראיון משותף ל-ONE על ההצלחה שלהם, שיתוף הפעולה שנרקם ביניהם, הרצון להגיע ביחד לגמר אולימפי, החלום לחזור עם מדליות אולימפיות ואפילו על הפציעה הקשה שכמעט עצרה את הקריירה של מי שהפך להיות סגן אלוף העולם.

“חולמים להגיע לגמר אולימפי ביחד”

אלכס, יצאתם ביחד לאולימפיאדת טוקיו. יש עדיין פרפרים בבטן?
"ברור שיש. עצם העובדה שטסתי לאולימפיאדה הרביעית שלי, זה מרגש מאוד. לא משנה כמה אולימפיאדות אעשה, כשטסים לאירוע בסדר גודל כזה עדיין יש התרגשות".

אלכס שטילוב באולימפיאדת ריו. בדרך לרביעית שלו (עמית שיסל)אלכס שטילוב באולימפיאדת ריו. בדרך לרביעית שלו (עמית שיסל)

לאן אתה מכוון להגיע באולימפיאדת טוקיו?
"אני מאמין שאצליח לעשות את ההופעה הכי טובה שאני יכול לתת. הציפייה היא לעלות לגמר קודם כל, ושם כבר לתת את התרגיל הכי טוב שלי. היו לי כמה תרגילים וכמה רעיונות ומחשבות, אבל עכשיו יש לי תוכנית שאבצע שם. אני מאמין שאגיע עם התרגיל הכי אופטימלי כדי להצליח להגיע לאן שאני שואף להגיע".

בעבר עלית לשני גמרים אולימפיים וסיימת במקומות השמיני והשישי. אפשר לעשות יותר מזה?
"בוודאי שאני מרגיש שאפשר להשיג יותר מזה. באולימפיאדת בייג'ין הייתי קרוב למדליה וגם בלונדון. בריו הייתה לי תקלה מסוימת במהלך התרגיל, אבל אני חושב שלטוקיו אבוא יותר מוכן. אין לי מה להפסיד, אני בא לתת את התרגיל הכי טוב שלי".

ארטיום, איך זה לעמוד ליד אלכס ולצאת איתו ביחד להופעה הראשונה שלך במשחקים האולימפיים?
"זה אחרת מללכת לשם לבד. אלכס הוא מתעמל עם כל כך הרבה ניסיון, הוא יודע את כל הדברים הקטנים וכמובן שזה יתרון גדול עבורי. אני מאמין שזה תורם גם לו להיות עם עוד מישהו ביפן".

ארטיום דולגופיאט (רדאד ג'בארה)ארטיום דולגופיאט (רדאד ג'בארה)

אלכס, כשאתה יוצא הפעם לתחרות האולימפית עם ארטיום, זה באמת מרגיש אחרת?
"מן הסתם, זה הרבה יותר קל מלהיות לבד. החלום של שנינו, של המאמן שלנו סרגיי וייסבורג ושל כל עם ישראל זה להיות בגמר אולימפי ביחד. אני מקווה שנעשה את זה".

שטילוב: “ארטיום בהחלט ראוי למדליה אולימפית”

אלכס, זו תהיה האולימפיאדה הרביעית שלך והראשונה של ארטיום. איזה טיפ אתה יכול לתת למתעמל שעדיין לא התנסה בתחרות שכזאת?
"הכי חשוב זה לא להתרגש מהמעמד הזה, שינטרל את כל רעשי הרקע, שיהיה מרוכז - ואין סיבה שלא יצליח".

אלכס, מהניסיון הגדול שיש לך, איך אתה מסביר את זה שארטיום גם יצא מתעמל חזק דווקא בתרגיל הקרקע שמזוהה איתך, ולא בתרגיל אחר?
"אני חושב שבגלל שעברתי את כל מה שעברתי, לסרגיי וייסבורג המאמן שלנו היה יותר פשוט אולי לכוון אותו לזה בזכות כל הניסיון שהוא צבר איתי. הוא מצליח למנף את הפוטנציאל של ארטיום וזה בא לידי ביטוי דווקא בקרקע, אבל גם הנטייה של ארטיום מההתחלה הייתה ללכת למכשיר הקרקע. יש לו ניתור וקואורדינציה גבוהים, לכן גם לסרגיי יותר קל לכוון אותו להצלחה במכשיר הזה".

ארטיום דולגופיאט בתרגיל הקרקע (רויטרס)ארטיום דולגופיאט בתרגיל הקרקע (רויטרס)

ארטיום, זכית בשתי מדליות כסף באליפות העולם. מה עם מדליית הזהב?
"כן, זה מצחיק, הייתי ממש קרוב לזה. באליפות העולם האחרונה זה היה צריך להסתיים עם הזהב, אבל המזל לא היה איתי".

הציונים של ה-15.300 שקיבל הפיליפיני וה-15.200 שאתה קיבלת בגמר אליפות העולם בקרקע לא מזמן, באותו הגמר בו היית במקום הראשון ופתאום הגיע הפיליפיני ולקח ממך את המדליה, זה משהו שעוד יושב לך בראש?
"לא, כבר עברנו את זה. האמת שלא חשבתי שהוא יעקוף אותי. הוא לא עשה ציונים כל כך גבוהים בעבר, ככה שהוא היה צריך לפגוע בול בתרגיל שלו. וזה מה שהוא עשה. באותו רגע זה היה מאוד מאכזב כמובן כי עשיתי טעות גדולה באלמנט שאני עושה טוב בעיניים עצומות ודווקא בו פישלתי קצת, אבל אין מה לעשות, זה מאחוריי".

דולגופיאט עם מדליית הכסף, לצידו של המתעמל הפיליפיני באליפות העולם (רויטרס)דולגופיאט עם מדליית הכסף, לצידו של המתעמל הפיליפיני באליפות העולם (רויטרס)

כן, אבל מקום שני באליפויות עולם זה מכובד מאוד, בעיקר כי זה משהו שאף ישראלי לא עשה קודם. כמה היה לך חשוב להגיע לאזור המדליות באליפות העולם שוב ב-2019, אחרי שעשית את זה קודם לכן ב-2017?
"ברור שזה היה חשוב לי, גם הקריטריון וגם המדליה היו מאוד חשובים לי. רציתי להביא את השם שלי למשחקים האולימפיים, רציתי להיות בין הטובים ביותר שנה-שנתיים לפני אולימפיאדת טוקיו, ועצם זה שזכיתי במדליה זה כבר היה הישג משמעותי, לא משנה הצבע שלה".

אלכס, איך אתה רואה את ההתקדמות של ארטיום בשנים האחרונות?
"בשנים האחרונות הוא צבר הרבה ניסיון. אפשר להגיד שיש לו אפילו ניסיון עשיר בכל התחרויות, כי הוא גם צבר שם מדליות. הוא בהחלט מועמד ראוי למדליה אולימפית ואין סיבה שלא יזכה".

אלכס שטילוב (הוועד האולימפי בישראל)אלכס שטילוב (הוועד האולימפי בישראל)

“הילד הקטן של הנבחרת היום נותן לי עצות”

ארטיום, אומנם אלכס הוא המתעמל המעוטר ביותר, אבל הוא לעומתך זכה בשתי מדליות ארד באליפויות העולם. אתה מרגיש שעשית היסטוריה עם שתי מדליות הכסף האלה?
"תראה, ההתעמלות מתקדמת כל הזמן. כשאלכס זכה במדליה באליפות העולם הייתה חוקה אחרת והייתה רמה אחרת. כשבאים מתעמלים יותר צעירים, לפעמים הכל נראה אחרת ואולי אפילו יותר קל. זה לאו דווקא אומר שמה שאני עשיתי יותר גדול ממה שהוא עשה".

אלכס, אתה גדול המתעמלים ואתה הכי מעוטר בהיסטוריה בענף הישראלי. אפשר לומר שארטיום יהיה היורש שלך, או שהוא יהיה משהו אחר?
"כרגע אני רואה אותו כחבר לנבחרת וכמתחרה. אחרי שאפרוש, אולי אראה אותו כיורש. זה משהו שבא שלב אחר שלב. פעם הוא היה המתעמל הצעיר, הילד הקטן שהצטרף לנבחרת הבוגרת, ועכשיו אנחנו מתחרים ביחד. זה אולי יצחיק אנשים אחרים, אבל הוא אפילו כבר נותן לי עצות איפה לשפר את התרגילים שלי. אני בטוח שארטיום יכול להמשיך עוד הרבה שנים ולקדם את הענף הזה עוד יותר".

ארטיום, אתה רואה את עצמך כמתעמל שממשיך את דרכו של אלכס שטילוב?
"אני חושב שכן. הוא הרים את הענף, אני מנסה להמשיך ואני מקווה שהדור הבא יהפוך את זה למשהו קבוע וברור מאליו, שתהיה המשכיות וכל הזמן יבואו עוד מתעמלים צעירים טובים".

אלכס שטילוב (אורן בן חקון)אלכס שטילוב (אורן בן חקון)

באליפויות העולם ובכלל בכל התחרויות שלך היה אפשר לראות את אלכס זורח מאושר אחרי שזכית במדליה. מה זה עושה לך כשאתה רואה אותו ככה?
"זו כבר לא פעם ראשונה שאנחנו תומכים אחד בשני, זה מאוד עוזר. אנחנו מתחרים ביחד והוא תומך בי מאוד כל הזמן. זה כיף, וזה קורה גם הפוך. אני זוכר שלפני שנתיים-שלוש היינו בגביע העולם בפאריס, הוא עלה להופיע שני מהשמינייה בגמר ואני עליתי להתחרות בגמר הזה לקראת הסוף. פתאום אני מוצא את עצמי מעודד אותו, צועק לו 'יאללה אלכס חזק', משתולל, ושוכח שגם אני עדיין בתחרות. ואז אני פתאום אומר לעצמי 'רגע, אני גם צריך להתרכז בתחרות כי אני תכף עולה. מה אני עושה? אני צריך להוריד דופק, לא להשתולל'. אז כן, אנחנו עוזרים אחד לשני תמיד וזה כיף לעודד אחד את השני".

אלכס, כאמור אתה אחד שמתרגש מכל מדליה של ארטיום, אתם ממש שותפים להצלחות של האחר. מה הסיכוי שנראה את שניכם בגמר אולימפי או אפילו על הפודיום ביחד?
"אני חושב שזו תהיה הצלחה אדירה לראות שני נציגים בגמר אולימפי, וברור שעכשיו הסיכויים לזכות במדליה אולימפית הם יותר גבוהים. גם אם ארטיום עולה לגמר ואני לא, אני תמיד בעדו ואני תמיד רוצה שיצליח כמה שיותר".

דולגופיאט ושטילוב. מעודדים אחד את השני (שחר גרוס)דולגופיאט ושטילוב. מעודדים אחד את השני (שחר גרוס)

ארטיום, לאור ההצלחה שלך בשנים האחרונות באליפויות העולם, העפלה לגמר אולימפי או זכייה במדליה אולימפית - אפשר לומר שזה משהו שהפך להיות ריאלי?
"בעיקרון כן, הכל תלוי בי בעיקר. אם אני אעשה עבודה טובה ואבוא ביום טוב, אני מאמין שזה יקרה. צריך להתכונן נכון, עד עכשיו אני מתכונן ממש טוב. אני מקווה שגם ארגיש טוב כי תמיד לפני תחרויות גדולות, כשאני נכנס לכושר טוב, קורות לי כל הפציעות וקשה לי להתאמן בעומס גדול. אם הכל יסתדר, אני מאמין שנצליח לעשות הישג טוב".

דולגופיאט: “כשעוצרים אותי ברחוב אני נהיה אדום”

ארטיום, שניכם עליתם לארץ כילדים, מאוזבקיסטן ומאוקראינה. יש הרבה עולים שמתקשים להשתלב בחברה, לא משנה מאיפה הם באו. אם לא היה לכם את הספורט, איפה הייתם היום?
"הספורט זה מה שעזר לנו. כשעליתי לארץ, למחרת סרגיי וייסבורג אסף אותי מהבית והביא אותי לאולם ההתעמלות. כשאתה ילד הרבה יותר קל לך להתמודד. הייתי קם בבוקר, נוסע לאולם וחוזר הביתה. כשאתה מבוגר זה יותר קשה לדעתי. צריך למצוא עבודה, לדאוג לכסף, לדאוג לבית. ההורים היו אלה שסידרו את כל הבלאגן, לי לא ממש היו דאגות מזה".

היום אנשים מעריצים אותך? עוצרים אותך ברחוב?
"כבר פחות עוצרים אותי ברחוב, אבל כשזה קורה זה ממש מרגש אותי. אני נהיה קצת אדום".

דולגופיאט. נבוך מתשומת הלב ברחוב (איציק בלניצקי)דולגופיאט. נבוך מתשומת הלב ברחוב (איציק בלניצקי)

אלכס, עשר שנים מפרידות ביניכם. עברת עשור מדהים בקריירה שלך, כולל זכייה באליפות אירופה ועשית פריצת דרך משמעותית. איפה הענף הזה יהיה בעוד עשור?
"אני שמח שיש דור המשך בהתעמלות ואני חושב שהמטרה של הענף זה להעמיד נבחרת ראויה כדי שנוכל להתמודד מול המדינות החזקות ואולי בעתיד גם נזכה בכרטיס האולימפי הקבוצתי. בשביל להביא נבחרת למשחקים האולימפיים נצטרך להיות בטופ 12 בעולם, שזה משהו שהופך להיות ריאלי לדעתי. יש עוד הרבה עבודה קשה לעשות, אבל יש לנו את היכולת להגיע לשם. בנו לנו אולם חדש במכון וינגייט והתנאים משתפרים בארץ. האולם הזה משרת רק את הנבחרת והוא אולם מצוין, מתוכנן היטב וכל המכשירים שם חדשים וברמה הכי גבוהה שיש. כדי להפוך לנבחרת חזקה צריך להתחיל ממשהו וזה גם עוד צעד בדרך, למרות שצריך יותר אולמות לילדים ולהמשיך לעבוד על זה. יש עוד כמה מתעמלים טובים בארץ. קשה לנו להתמודד מול מדינות חזקות, אבל עשינו התקדמות ואני מקווה שבעוד כמה שנים נוכל לחלום גם על גמרים קבוצתיים".

ההופעה רביעית במשחקים האולימפיים תהיה המקסימום שלך?
"לא יודע. ההעפלה לאולימפיאדה רביעית זה הישג מכובד, אבל אני מסתכל רק על המטרה הקרובה. אני מכוון יותר גבוה מסתם עוד הופעה באולימפיאדה. המקום שישי זה ההישג הכי גדול שלי? לדעתי אין הבדל בין זה למקום רביעי. המטרה שלי היא קודם כל לעלות לגמר ושם לעשות את הכי טוב ולכוון הכי גבוה שיש".

אלכס שטילוב. ימשיך לאולימפיאדה חמישית? (איציק בלניצקי)אלכס שטילוב. ימשיך לאולימפיאדה חמישית? (איציק בלניצקי)

אפרופו לכוון הכי גבוה שיש, מה אתה חושב על הדור הנוכחי במשלחת האולימפית הזו? בשנה האחרונה הספורטאים האולימפיים שמייצגים את ישראל זכו בארבע מדליות באליפויות העולם. מה זה אומר על הדור הזה?
"בשנה שעברה היו הרבה הישגים ובמיוחד בלטה מדליית הזהב של שגיא מוקי. זה מעלה את הסיכויים שלנו לזכות במדליות באולימפיאדה, למרות שלפעמים באולימפיאדה התחרות היא טיפה שונה ויש לחץ גדול יותר, אז זו תהיה תחרות אחרת לחלוטין. בכל מקרה אני מאמין שהמשלחת יכולה לחזור עם כמה מדליות הפעם".

“כולם עושים רשימות כמה מדליות יהיו. זה מקשה עליי”

ארטיום, אין הרבה מתעמלים שזוכים במדליות באליפויות עולם בקמפיין הנוכחי. לאור התוצאות האלה, לדעתך אפשר לעשות משהו היסטורי במשחקים האולימפיים הקרובים?
"הלוואי, אני מקווה שגם באולימפיאדה נעשה תוצאות כאלה, אבל האמת שאני לא אוהב לחשוב על מה היה לי ועל מה שיהיה לי. תמיד כולם עושים רשימות, כמה מדליות רוצים, איפה אפשר לזכות. זה מקשה עליי. זה נכנס לי לראש ומטריד אותי אם אני חושב על זה, כי אם אתה מפשל אחרי דבר כזה אז אתה אומר לעצמך 'מה עשיתי? עכשיו כולם נגדי כי כולם ציפו ממני להצליח וזה לא קרה'. אני לא אוהב את זה. אני בא לעשות את התרגיל הכי טוב שלי וזהו. אני לא אוהב לחשוב על מדליות ולחשוב על מה שיכול לקרות".

התקווה למדליה. דולגופיאט עם מאמן הנבחרת סרגיי וייסבורג (פרטי)התקווה למדליה. דולגופיאט עם מאמן הנבחרת סרגיי וייסבורג (פרטי)

כן, אבל ציפיות זה חלק מהעניין בספורט. והמשחקים האולימפיים זה משהו אחר, זה מעלה את רף הציפיות.
"ברור, אבל אני אנסה לבוא מרוכז, רק אני והתרגיל שלי, וזהו. הישג טוב מבחינתי זה להגיע לגמר ואולי גם למדליה. אם זה יקרה, זה יהיה הישג מדהים. כל מדליה אולימפית שווה הרבה, ואני אפילו יותר מאשמח אם אלכס יעמוד איתי על הפודיום, זה החלום שלי. זה הדבר הכי גדול שיכול להיות".

אסור לפספס
נגןהתנין הנשכן חיכה לשחקני נבחרת אנגליה
מי משחקני נבחרת אנגליה קיבל ביס מהתנין?
נגןנחש מה בקופסה עם דניאל פרץ ושחקני באיירן
נחש מה בקופסה עם דניאל פרץ ושחקני באיירן
נגןכואב: ספיד נפצע בתחרות גלגול הגבינה מההר
כואב: ספיד נפצע בתחרות גלגול הגבינה מההר
נגןקאסמירו עובד עם היורש על ביעטה מעל החומה
קאסמירו מלמד את הבן שלו לבעוט מעל החומה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */