יום רביעי, 24.04.2024 שעה 20:34
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

הדרך, הדחיפה והבכורה: חלאילה בא למכבי ת"א

כיכב בנוער, זוכה לליווי צמוד ולא חושש להציב מטרה: החלוץ ינסה לממש את הפוטנציאל אצל הצהובים. אביו מספר, וילי מפרגן וראדי בטוח: "הקהל? לטובתו"

|
אוסאמה חלאילה (עמרי שטיין, איציק בלניצקי)
אוסאמה חלאילה (עמרי שטיין, איציק בלניצקי)

מעבר בין מחלקות נוער, פרידה ממכבי חיפה בגיל צעיר, כמעט חתימה במכבי נתניה, התעניינות מהכרמל בעונה שעברה וזימון ראשון ויוקרתי לנבחרת ישראל. אוסאמה חלאילה רק בן 23 אך הספיק לעבור כברת דרך בכדורגל הישראלי, דרך שהושלמה אמש (שלישי), או שמא רק החלה אם תשאלו את סביבתו, עם החתימה הרשמית לשלוש עונות במדי מכבי תל אביב, אחרי ששמו סומן בפנקסים של הגדולות כבר זמן ממושך.

בתחילת העונה שעברה, אחרי שכבש מולה בגביע הטוטו במדי בני סכנין, חלאילה עורר עניין רב אצל מכבי חיפה בה שיחק בנערים אחרי שהתגלה על ידי סקאוטים, ונדמה היה שהשחקן בדרך לקפיצת המדרגה לה פילל, אך בסופו של דבר המהלך לא יצא לפועל והחלוץ נשאר בסכנין לעונה נוספת. כעת, לאחר משא ומתן קצר, הוא השלים את מעברו למחזיקת הגביע וקיבל את אחד התפקידים המלחיצים ביותר בכדורגל שלנו – חלוץ מכבי ת”א.

אוסאמה חלאילה מוצג במכבי ת"א

הפריצה הגדולה של חלאילה הגיעה בעונת 2019/20. החלוץ קיבל את המושכות בקבוצה הבוגרת של בני סכנין בליגה הלאומית והחזיר למועדון עם מספרים שסייעו לה לשוב לקדמת הבמה. 13 שערים ועוד 6 בישולים ב-32 הופעותיו הקנו לו את העמדה מספר 9 של הקבוצה גם אחרי שהעפילה לליגת העל. 

בעונה החולפת הוא סיפק שבעה שערים ושלושה בישולים בכל המסגרות, ובנוסף זכה לזימון לנבחרת ישראל ולדקות ראשונות בסגל של וילי רוטנשטיינר. בסך הכול כבש 25 שערים ב-107 הופעות בסכנין, כשעבר את הדרך גם במדי נבחרות הנוער עד לדקות ראשונות בבוגרת רק מוקדם יותר החודש, מול פורטוגל ורונאלדו בליסבון. המסע של הילד שהתחיל בין מחלקות נוער בצפון והגיע כעת כדי לנסות לעזור לחלק הקדמי של פטריק ואן לוון, כשהמטרות ברורות – תארים. 

אוסאמה חלאילה (האתר הרשמי של מכבי ת"א)אוסאמה חלאילה (האתר הרשמי של מכבי ת"א)

“תמיד שיחק עם גדולים ממנו”

אוסאמה גדל בסכנין וכבר מגיל קטן היה ברור לאן הקריירה הולכת. אביו מימון שיחק בעברו בהפועל סכנין ואחיו מוחמד גדל גם כן במחלקות הצעירות של סכנין. בגיל 4 הוריו, שמלווים אותו לכל פינה בארץ, הגיעו איתו למשגב על מנת שיחל לשחק כדורגל. אוסאמה בלט כבר מגיל צעיר וזכה לשחק במחלקה עם גדולים ממנו. “אמא שלו עבדה קשה מאוד איתו”, מספר בשיחה ל-ONE אביו מימון חלאילה

“המאמן אמר לי ‘למה אתה מביא ילד בן 4 לשחק עם בני 8?’ הוא ראה איך הוא משחק ואמר ‘תשאיר’. בגיל 6 שיחק עם ילדים גדולים ממנו, הייתי מביא לו מהרופאים מכתב להתאחדות שהוא יכול לשחק. תמיד שיחק עם גדולים ממנו. לכל המשחקים אנחנו איתו ומלווים אותו. אחרי משגב הוא הלך למכבי חיפה עד נערים א’, משם למכבי נתניה ואחרי זה לנוער של בני סכנין. במכבי חיפה זה לא הסתדר בנערים, היה להם חלוץ שהם בנו עליו אז עברנו לנתניה והוא נתן עונה טובה מאוד, תמכו בו ונתנו לו לשחק. בנתניה היינו סגורים בעבר, הייתה את הירידה שלה לליגה הלאומית והורידו להם נקודות, לחצתי על הילד לקחת אותו לסכנין ושם התקדם מהנוער לבוגרים”.

מה המטרות שלו?
”להתקדם ולהתפתח, עד לאירופה. אני מקווה שבעוד כמה שנים הוא יגיע לאירופה, הוא יעבוד קשה ויצליח. הקהל? תמיד יש חשש, בכל מקום יש. אין מקום שאין חשש, וזה נכון גם בקהל של סכנין. הילד רוצה להצליח בקבוצה ולא שום דבר אחר, הוא יעבוד בשביל הקהל והקהל יאהב אותו בחזרה”.

אוסאמה חלאילה (אורן בן חקון)אוסאמה חלאילה (אורן בן חקון)

איך אתם מסכמים את התקופה בבני סכנין?
“זו הייתה תקופה מצוינת עבורו, בשנה שעברה ציפיתי ממנו ליותר שערים, אבל זה גם תלוי בשחקנים שיש לצידו. הקבוצה לא הייתה מלאה בשחקנים גדולים, אם הוא היה משחק בעונה שעברה בקבוצה גדולה המספרים שלו היו הרבה יותר טובים, זה משהו שעצר אותו קצת בקריירה, הוא לא יכול לבד. הוא רצה קבוצה גדולה ואני מודה להנהלת סכנין כי הם תרמו לו המון, ליוו אותו בכל הדרך. הייתה תמיכה חזקה מאוד”.

הוא יכול להפוך לשחקן מוביל במכבי ת”א?
“אם לא הייתי בטוח שהוא יצליח לא הייתי נותן לו לעשות את הצעד הזה. זה נכון גם לגבי מכבי חיפה, בית”ר, הפועל ת”א, הפועל באר שבע, כל קבוצה גדולה. אם לא הייתי יודע מה יש לבן שלי ברגליים, לא הייתי אומר לו ללכת למועדון גדול. אבל אני יודע מה הוא שווה ומה הוא יכול לעשות. הוא יכול להיות העתיד של הנבחרת. אוסאמה רוצה להצליח, איפה שהוא יהיה הוא ייתן מאה אחוז לקבוצה”.

אוסאמה חלאילה חוגג (עמרי שטיין)אוסאמה חלאילה חוגג (עמרי שטיין)

“הקהל? אם ישים גול ברשת כולם יאהבו אותו”

כבר 7 שנים שלא הגיע למכבי ת”א שחקן מהמגזר אחרי שבתחילת העשור הקודם היו אצלה שחקנים דוגמת מהראן ראדי, מונס דאבור וחסן אבו זייד. מי שהיה פורץ הדרך בקבוצה, אי שם בתחילת שנות ה-90 היה הישאם זועבי. חלוץ העבר שגם העלה לא פחות מ-12 קבוצות ליגה כמאמן, מכיר היטב את סיר הלחץ במועדון הצהוב וגם את הלך הרוח במועדון בו היה לערבי הראשון אי פעם. “לאוסאמה יש פוטנציאל אדיר, הוא יכול להצליח בקבוצה גדולה כי יש לו נוכחות טובה ברחבה, כוח, משחק ראש טוב ומהירות, מספר זועבי על הרכש החדש של הצהובים”.

“הוא היה חייב לצאת מסכנין. יש לו מוסר עבודה והוא נחוש, לא מפסיק לרוץ, חייב היה להגיע לקבוצה גדולה. הוא בחר במכבי והוא החליט נכון. זו הקבוצה אולי המצליחה ביותר, לכן זו במה טובה בשבילו וחובת ההוכחה היא עליו. מכבי ת”א זה מועדון עם לחץ, תארים וציפיות. אני חושב שהוא חייב להאמין בעצמו, לעבוד קשה ולא להתרגש משום דבר מסביב. לכל שחקן יש תקופה קשה והוא צריך להאמין בעצמו ולא לאבד את הראש לרגע. כשיש לך נתונים טובים ואתה שחקן טוב, אתה צריך להאמין בעצמך, סבלנות זה שם המשחק. אוסאמה מגיע לראשונה למועדון גדול, אני יודע שהוא ילד טוב ממשפחה טובה ותומכת. אני מאמין שיצליח בגדול”.

הישאם זועבי (עמית מצפה)הישאם זועבי (עמית מצפה)

אתה מאמין שהוא יכול לקחת קבוצה לאליפות?
”מכבי ת”א זו קבוצה שמייצרת המון מצבים והוא יודע לסיים טוב מול השער. זה יהיה תלוי גם בקבוצה עצמה, אם היא תפתח טוב ועם מומנטום חיובי ויידבק לו עם שערים, אז יכול להוביל את הקבוצה. הם לא יביאו שחקן צעיר שיוביל אותם לבד לאליפות, אבל הוא יהיה בורג משמעותי בדרך. אני מאמין שהוא יכול להיות אחד החלוצים המובילים בארץ. הפוטנציאל הוא אדיר”.

אתה חושב שהעובדה שהוא שחקן מהמגזר תשפיע על המסביב?
”תמיד שומעים וקוראים על המיעוט. קראתי כאלה שאמרו ‘שלא יבוא’ וקיללו, בכל מקום יש את זה, אבל אני בטוח ש-90 אחוז מהאוהדים של מכבי הם לא גזענים, מדובר באחוזים נמוכים מאוד של גזענים. אני אגלה לך משהו. אומרים על הקהל של בית”ר ירושלים שהוא הכי גזען. שיחקנו בשנות ה-90 מול בית”ר בטדי כשהייתי בהפועל באר שבע, ניצחנו 0:2. יום לפני היינו בבית מלון וביקשתי מב”ש להישאר בחדר לעוד יום בירושלים. באותו ערב יצאנו אני, אורי מלמיליאן ואופיר שמואלי, פגשנו הרבה אוהדים של בית”ר בחוץ, ואמרו לי ‘תשמע, אין לנו שום דבר נגד ערבים’, כולם חיבקו ולחצו ידיים. יש מאות בודדות של אוהדים שמתבטאים ככה אבל זה חלק קטן, אלו מיעוט בלבד. האוהדים של מכבי ת”א טובים והם אנשים טובים ומועדון מפואר שאני עדיין ביחסים טובים איתו ובקשר עם אנשים שם. לי היה הכבוד להיות השחקן הערבי הראשון במכבי ת”א, ושיחקו שם עוד הרבה בדרך”.

אוסאמה חלאילה (עמרי שטיין)אוסאמה חלאילה (עמרי שטיין)

איך אתה רואה את ההבדלים בין פעם להיום בנושא הזה?
”זה קיבל הד בגלל המדיה וכל הפייסבוק והדברים האלה, הגזענים תמיד היו ויישארו, אבל הם מיעוט והתפקיד שלנו לא להתייחס אליהם. אני תמיד ניסיתי להוכיח את זה במגרש, לא ניסיתי להתגרות או לענות להם, התשובה הכי טובה, גם עבור אוסאמה, זה לשחק טוב ולשים כדור ברשת. הגזענות הולכת ודועכת, בימים שלי זה היה טיפה יותר מבחינת הקללות מהיציע, אבל היום אנשים מפותחים יותר ולראייה יש הרבה שחקנים מהמגזר שמשחקים בנבחרת ומובילים. זה מובן שאנחנו צריכים לחיות בשלום וביחד ולכבד זה את זה. צריך להתייחס לכל שחקן לפי היכולת שלו בלבד. עד היום מכבדים ומעריכים אותי ובכל מועדון ששיחקתי עדיין נותנים לי כבוד. ברגע שאוסאמה יהיה טוב כולם יתחילו לעודד. גם אם יגיע שחקן ערבי לבית”ר, גם אלה שצועקים הם אוהדים של הקבוצה וברגע שיצליח אני מבטיח שמי שנגד יתחיל לעודד כי ספורט מקרב בין אנשים. משה חוגג ואלי אוחנה הם אנשים מאוד חכמים, עשו דבר או שניים בכדורגל הישראלי. גם אוחנה אמר שאם יהיה שחקן ערבי שמתאים לקבוצה הוא יגיע, אני מאמין לו וכנ”ל לגבי חוגג”.

“מההתחלה זיהיתי את הפוטנציאל, קורץ מחומר אחר”

והיה גם את מי שנתן לאוסאמה את המפתחות בתחילת הדרך בבוגרים. בזמן שהייתה בליגה הלאומית, סכנין העלתה את החלוץ מהנוער ביוזמת המאמן דאז ניסן יחזקאל שנתן לו את הקרדיט הראשון בקבוצה בוגרת. “קיבלתי את אוסאמה כשחקן שעלה מקבוצת הנוער והייתי בין הראשונים שבאמת סימנו אותו ונתתי לו להיות שחקן הרכב בתקופה שלי בקבוצה בלאומית”, אמר יחזקאל. “כבר אז זיהינו את הפוטנציאל שלו ושמדובר באחד השחקנים שיצליחו בליגת העל. זה תלוי בו, אם הוא ימשיך להיות מקצוען כמו שהוא היה ושאני זוכר אותו, כזה שמתאמן ועובד קשה, מקשיב למאמנים וממושמע טקטית. גם מכבי ת”א תהנה ממנו ומשם יגיע לגבהים. אני מכיר את אח שלו מוחמד שהיה אצלי גם, המשפחה מאוד קרובה ותומכת, האבא והדודים מגיעים כמעט לכל משחק”.

ניסן יחזקאל (רדאד ג'בארה)ניסן יחזקאל (רדאד ג'בארה)

הקהל הגדול של מכבי ת”א ישפיע עליו לדעתך?
“הוא התבגר מאוד, לדעתי רעשי הרקע לא ישפיעו עליו כי הוא קורץ מחומר אחר, הוא לא מאלה שייכנס ללחץ מקריאות כאלה ואחרות ולא מהחמצה אחת או שתיים שתהיה בהתחלה. הוא מאוד שקט, עובד קשה ומאמין בעצמו. זה אולי הקדים את מה שחשבתי בשנה או שנתיים, אבל ידעתי שהוא יגיע לבמות הגדולות. הוא יצטרך תמיכה מהמאמן והקהל, זה בכל זאת שחקן שבא מקבוצה שמתנדנדת בתחתית ובלאומית, להגיע לצמרת הכדורגל הישראלי, קבוצה עם כוכבים, שמשחקת באירופה ואולי עם הקהל הכי גדול בארץ, ברור שהוא יצטרך תמיכה מהמערכת אבל אני מאמין שיעזרו לו שם ויתנו לו את הכלים. מקצועית אני בטוח שיצליח, מבחינת התאקלמות ומנטלית זה תלוי במערכת שתעמוד מאחוריו”.

“אין לי ספק שהאוהדים יתחברו אליו, שחקן מצוין”

מי ששיחק עם אוסאמה בסכנין וגם מכיר היטב את מכבי ת”א והקהל שלה הוא מהראן ראדי, שמספר על החלוץ בשיחה ל-ONE: “הוא שחקן מצוין ויש לו את היכולות להיות חלוץ 9 מוביל. תלוי איך משתמשים בו, אני בטוח שמכבי תל אביב יודעים לשדרג שחקנים והוא יכול לעשות את זה. אם מכבי בוחרים שחקנים אז הם עוקבים אחרי כל הדברים ורואים את ההשקעה שלו באימונים. אין שחקן שיגיע למכבי, גם אם הוא פחות משקיע, שלא ייכנס לתלם. אוסאמה עובד קשה כל הזמן ורוצה להתקדם”.

מהראן ראדי (שחר גרוס)מהראן ראדי (שחר גרוס)

איך אתה רואה את ההשתלבות שלו במועדון עם הקהל?
“אני דווקא חושב שזה לטובתו, הוא יקבל את הכבוד הראוי והיחס החם לא פחות מכל שחקן אחר. במיוחד בתוך המערכת ואצל רוב האוהדים. בסופו של דבר צריך לנתק את הדברים האלה, ערבי או יהודי, שופטים אותך לפי התרומה המקצועית שלך ואין לי ספק שהאוהדים יתחברו אליו, למשחק שלו, כי הוא שחקן מצוין. תראה את האליפות של מכבי ת”א לפני שנתיים, השחקנים שהיום הם מובילים בליגה ושחקני נבחרת, היו באותו הסטטוס של אוסאמה חלאילה. כך שאני חושב שזה תלוי במערכת, בתנאים ובמיוחד באופן המנטלי. אני בטוח שהוא יקבל את התנאים כדי להראות מה שיש לו ויהיה שחקן מן המניין”.

כאמור, חלאילה קיבל השנה גם את הדקות הראשונות שלו במדי נבחרת ישראל כשקיבל את הזימון מווילי רוטנשטיינר. המאמן האוסטרי של החבורה הלאומית, אשר שב לאחרונה מבאקו כששימש כמשקיף של אופ”א במשחקי היורו, שיתף בדעתו: “עבורי מדובר בשחקן מוכשר מאוד, כישרון גדול. חזק מאוד פיזית, מהיר ועם גישה נכונה. הוא יכול עוד להתפתח וסיפק הופעות טובות בליגה, בגלל זה זימנתי אותו לנבחרת. הוא עשה עבודה טובה איתנו, עבד קשה באימונים וגם קיבל דקות בליסבון מול פורטוגל שזה צעד חשוב לקריירה שלו”.

וילי רוטנשטיינר באימון (רדאד ג'בארה)וילי רוטנשטיינר באימון (רדאד ג'בארה)

עוד אמר: “אני מאמין שיעשה את הצעד קדימה עם מכבי ת”א וזה יהיה מדהים עבורו. ברגע ששחקן צעיר מגיע למועדון גדול הוא צריך לקבל את הביטחון ולאט לאט גם היכולת שלו להוביל תגיע. עתידו בנבחרת? כמובן שהדלת פתוחה עבורו, אבל זה תלוי ביכולת שלו. אנחנו מסתכלים על כל משחק, אם יהיה טוב הוא יזומן ואם לא אז לא. זה נכון עבור כל השחקנים שיש לנו בסגל”.

אסור לפספס
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
נגןמאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
מאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
נגןפחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
פחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */