יום שני, 29.04.2024 שעה 13:58
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
7224-6531מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4332-3431מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
4035-3430הפועל ירושלים1
3544-3230מכבי נתניה2
3436-4430בית"ר ירושלים3
3343-2630הפועל חדרה4
3355-3530מכבי פ"ת5
3044-2430מ.ס אשדוד6
2749-3330הפועל ת"א7
2144-2230הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • 3 - 2
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

מבלומפילד לקאמפ נואו - דרכו של ג'ורדי לבארסה

האיש שהצעיד את מכבי ת"א בחזרה לצמרת הכדורגל הישראלי חוזר כמנהל טכני למועדון בו החל את הקריירה ובו אביו הפך לסמל. הדחיות, הנשיאות והדרך שעבר

|
ג'ורדי קרויף (הטוויטר הרשמי שלו)
ג'ורדי קרויף (הטוויטר הרשמי שלו)

ג’ורדי קרויף השלים אתמול (חמישי) את החזרה שלו לברצלונה כמנהל טכני, צעד שהיה על הפרק לאורך כל השנים האחרונות, ועם בחירתו של ז’ואן לאפורטה לנשיא המועדון במקומו של ג’וספ מריה ברתומאו, המהלך הפך למוחשי בדרך לחתימה הרשמית והקאמבק אחרי 25 שנים למועדון בו קרויף החל את דרכו כשחקן בעקבות אביו, אגדת הכדורגל, יוהאן קרויף.

ג’ורדי, שבחר ללכת לקריירה מקצועית אחרי שסיים את הקריירה כשחקן, תמיד היה מבוקש בברצלונה. אפשר לומר שקרויף היה ה’אס’ בכל קמפיין בחירות כשה’סוסיוס’ (חברי ההנהלה בבארסה), נהגו להשתמש בו כקלף מנצח, כזה שאתה לא יכול שלא יהיה אצלך. כתוצאה מכך, לג’ורדי היו הזדמנויות רבות להיכנס למועדון בעבר, אך הוא לא רצה בכך – עד שחזר למערכת האיש הנכון, ז’ואן לאפורטה, שגרם לו להגיע חזרה לקטלוניה בגיל 47 בתוך מנהל טכני.

ג'ורדי קרויף במעמד החתימה (האתר הרשמי של ברצלונה)ג'ורדי קרויף במעמד החתימה (האתר הרשמי של ברצלונה)

השיב את מכבי תל אביב לצמרת הכדורגל הישראלי

קרויף, שכזכור הגיע למכבי תל אביב כמנהל מקצועי ב-2012 לאחר ששימש כעוזר מאמן/שחקן בוואלטה ממלטה וכמנהל מקצועי בא.א.ק לרנקה, השיב במהרה את הצהובים לצמרת הכדורגל הישראלי והוביל אותם להשבת תואר האליפות אחרי 10 שנות בצורת, כאשר הביא לקריית שלום את אוסקר גארסיה לעמדת המאמן. במהלך התקופה שלו בשורות הצהובים, מכבי זכתה בשלוש אליפויות, שני גביעי מדינה ושני גביעי טוטו, אחד מהם בתור מאמן.

במהלך הקדנציה שלו במכבי, המאמנים שעבדו תחת קרויף במכבי התקדמו בדרך קבע למועדונים מוכחים ומכובדים באירופה, כאשר אוסקר גארסיה התקדם לברייטון, ווטפורד, זלצבורג, סנט אטיין, אולימפיאקוס וסלטה ויגו, פאולו סוזה המשיך לבאזל, פיורנטינה, בורדו ונבחרת פולין, פאקו אייסטרן התקדם לוולנסיה ולאס פלמאס, סלאבישה יוקאנוביץ’ אימן את פולהאם ומונה לאחרונה למאמנה של שפילד יונייטד ופיטר בוס התקדם לאייאקס, עמה הגיע לגמר הליגה האירופית, בורוסיה דורטמונד, לברקוזן ומונה לאחרונה למאמן ליון.

פיטר בוס, יוהאן קרויף וג'ורדי קרויף (האתר הרשמי של מכבי ת"א)פיטר בוס, יוהאן קרויף וג'ורדי קרויף (האתר הרשמי של מכבי ת"א)

כל זאת למרות שהעונות האחרונות של קרויף בישראל היו קשות לנוכח השיפור של הפועל באר שבע, שזכתה בשלוש אליפויות רצופות. בעונת 2017/18 ג’ורדי לקח את המושכות וירד אל הקווים, זכה בגביע הטוטו והוביל את הצהובים לשלב הבתים של הליגה האירופית, כאשר בתום אותה עונה עזב את הקבוצה ועבר לאתגר חדש בצ’ונגצ’ינג ליפאן הסינית. 

לאחר שנה וחצי כמאמן צ’ונגצ’ינג, אותה הצליח להשאיר בליגה הסינית הבכירה, קרויף עזב ובינואר 2020 אף מונה למאמנה של נבחרת אקוודור, אך עזב אחרי קצת יותר מחצי שנה, בהן לא עמד על הקווים באף משחק וכמו כן, גם לא העביר אימון, בעקבות פריצת מגיפת הקורונה. לאחר שעזב את תפקידו בנבחרת אקוודור, קרויף חזר לסין וחתם בשנזן, וכעת עזב את משרתו והשלים את הקאמבק המרגש לברצלונה.

ג'ורדי קרויף (רויטרס)ג'ורדי קרויף (רויטרס)

דחה מספר פעמים את ברתומאו

רבות דובר ועוד ידובר על הקדנציה של הנהלת ברתומאו ואנשיו בברצלונה. אלו שמצד אחד הובילו לכמה הישגים מרשימים, היו מצד שני אלה שחתומים על התקופה הרעה ביותר מזה שנים רבות במועדון. תקופה שהגיעה לשיאה על הדשא עם ה-8:2 המפלצתי לבאיירן מינכן, אך מחוץ למגרש הגיעה לשערורייה גדולה וחסרת תקדים שהסתיימה בפשיטה על משרדי המועדון ומעצרו של ברתומאו. אנשים הקשורים לבארסה, אלו שמכירים את הלך הרוח, הבינו שההנהלה הכושלת חייבת לפנות מקום, כשגם האוהדים כמובן כבר מאסו ואף הכוכב הגדול מסי שהתבטא כנגד ברתומאו בצורה חריפה.

ג'וספ מריה ברתומאו (רויטרס)ג'וספ מריה ברתומאו (רויטרס)

כמוהם, כך גם ג’ורדי קרויף. כל מי שמכיר את ההולנדי שמע ממנו לא פעם בזמן שהיה במכבי ת”א שהוא לא יחזור לברצלונה כל עוד ההנהלה לא תפנה את הכיסא. ג’ורדי קיבל פניות רבות מברתומאו אך ידע לסרב ותמיד אמר שמבחינתו הוא עושה דרך מקצועית טובה ונכונה עבורו, כשהוא חווה את הכדורגל מכל הכיוונים ובשנים האחרונות גם כמאמן, כל זאת כדי שביום בו יחזור לברצלונה, הוא יוכל להיות גמיש בהתאמה המקצועית שלו למועדון, זה משפט שחזר על עצמו מצד ג’ורדי.

אז הרגע הזה הגיע לאחרונה כשלאפורטה ניצח ברוב מוחץ וקיבל לידיו את המשימה אולי הקשה ביותר בכדורגל העולמי של ימים אלה – להבריא את ברצלונה, ובמקביל גם לדאוג שליאו מסי לא יעזוב בקיץ. על מנת להגיע לדברים האלה לאפורטה יודע שהוא צריך סביבו אנשי מקצוע טובים, כאלה שמלבד היכולת שלהם לנהל ולהצעיד קדימה מועדון בסדר גודל שכזה – גם כאלו שאפשר לסמוך עליהם שטובת המועדון קודמת לטובתם האישית (ראה ערך – ברתומאו ופרשת “בארסה-גייט” הזכורה בה הושכרה חברה שתכפיש ברשתות החברתיות שחקנים בכירים ותשבח את ההנהלה).

סרחיו אגוארו וז'ואן לאפורטה (רויטרס)סרחיו אגוארו וז'ואן לאפורטה (רויטרס)

עונה על הדרישות: אלו האתגרים של ג’ורדי בבארסה

ג’ורדי הפך לקלף מהראשונים בשרוול של לאפורטה. העובדה שקרויף היה גם באג’נדה של ויקטור פונט (שהתמודד מול לאפורטה על הנשיאות), כשהוא ניסה להקים צוות חלומות עם קרלס פויול, ג’ורדי קרויף וצ’אבי כמאמן על הקווים, ובסוף פויול וג’ורדי הם הראשונים “לעבור צד”, היא ניצחון ענק של לאפורטה במסע לנשיאות ברצלונה. בפן המקצועי, ג’ורדי מגיע לעמדת המנהל הטכני שאוישה בשנים האחרונות באנשי מקצוע שלא הטיבו עם המועדון, כמו אריק אבידל כדוגמה בולטת, אבל גם קרלס פלאנס שלא הבריק בלשון המעטה. מהבחינה הזו ובשל הקרבה והידידות בין השניים, ג’ורדי יכול תחת נשיא כמו לאפורטה להוציא תוצאות טובות יותר בתפקיד.

אז מה דורש התפקיד באחד המועדונים היוקרתיים והלחוצים ביותר בעולם הספורט? ובכן, ג’ורדי יהיה אחראי על גיוס הרכש לקבוצה הבוגרת, ולפניו לא מעט אתגרים בניסיון לחזק את הקבוצה שמשוועת לחיזוק בחלק הקדמי וכמובן בחלק האחורי הלוקה בחסר במשך שנים ארוכות. מן הסתם, לקרויף יהיה גם משקל בהחלטות נוספות הנוגעות בצוותי האימון, אסטרטגיה של חוזים מול שחקנים והשפעה על הליך הפיתוח ב’לה מאסיה’, אקדמיית הנוער המפוארת, שנראה שלאפורטה הולך להשקיע בה לא מעט. כזכור היטב, שורה ארוכה של שחקנים כשבראשם כמובן מסי, פיקה, צ’אבי ואינייסטה, עשו את המסלול משם וגם כעת תחת רונאלד קומאן יש כישרונות חדשים שצצים.

ג'ורדי קרויף (רויטרס)ג'ורדי קרויף (רויטרס)

מבחינת יכולות הניהול, ג’ורדי כבר הראה במהלך 6 השנים שלו במכבי ת”א (מתוכן 5 כמנהל מקצועי) שהוא מסוגל לעבוד תחת סיר לחץ אולי הכי גדול בכדורגל הישראלי ולהפוך אותו לדבר שהוא רוצה שיהיה. הקושי הגדול ביותר של ההולנדי בישראל היה העובדה שעיתונאים ממש חיו בתוך חדר ההלבשה של הקבוצה, ישבו באימונים וראו למעשה כל מה שקורה. מה שהפריע לו היה עניין ההדלפות והחיבור שבין השחקנים לעיתונאים. אצל ג’ורדי אין זה נהוג שעיתונאי מדבר עם שחקן אחרי אימון ושואל איך היה – את המידע מקבלים רק דרך הערוצים הרשמיים. כך, הפך קרויף את קריית שלום למבצר סגור שהכניסה של תקשורת אליו אסורה בהחלט.

את הקשר שבין שחקן לעיתונאי ג’ורדי לא יצטרך לנתק כמנהל טכני של ברצלונה כי אין כל כך מה, אבל הוא כן יצטרך לבנות סביבו לובי של עיתונאים שייתנו שקט לקבוצה הבוגרת, ואת היכולת הזו יש לו. כמובן שברצלונה, ברמת גדולתה, הסיקור והלחץ, לא דומה למה שחווה בישראל, אך ג’ורדי יצטרך לאמץ דברים שהוא עשה פה בארץ, עם צעדים אמיצים שהוא לקח, על מנת לייצר מנגנון שמוביל קבוצה גדולה.

ג'ורדי קרויף (אחמד מוררה)ג'ורדי קרויף (אחמד מוררה)

לקח החלטות שהכניסו כסף לגולדהאר

אחד הסיפורים הפחות מוכרים על ג'ורדי זה הקונפליקט הראשון שלו במכבי ת”א מול הבעלים מיץ’ גולדהאר. קרויף הגיע לצהובים בסיטואציה שבה מנסים למכור את מוסא קונאטה עליו הייתה הצעה מאיטליה על סך 700 אלף אירו והקנדי היה נחוש למכור אותו. במקביל, נערכו המשחקים האולימפיים וסנגל שיחקה שם, וג’ורדי מצידו התעקש שאסור למכור את החלוץ הסנגלי עד אחרי התחרות. גולדהאר, כאיש עסקים, רצה למכור לאור ההצעה הנאה שהוגשה על שולחנו אחרי שקונאטה שיחק בסך הכל שישה משחקים בבוגרים. לא עניין אותו המשחקים האולימפיים, הוא חשש שתהיה פציעה או שלא יהיו הצעות אחרות או שבעוד חודש, התנאים שהוא יקבל על קונאטה יהיו נמוכים יותר. 

מוסא קונאטה (משה חרמון)מוסא קונאטה (משה חרמון)

ג'ורדי התעקש ואמר לגולדהאר שבמידה שיכבוש 3-4 שערים במשחקים האולימפיים – המחיר שלו יזנק. התוצאה? קונאטה היה אחד השחקנים הטובים ביותר בטורניר ומכבי מכרה אותו ב-2 מיליון אירו לקרסנודאר הרוסית. זה גם היה הקלף המשמעותי של ג’ורדי מול גולדהאר להמשך, כשהבעלים מקנדה הבין שמולו לא עומד “פראייר”, אלא דמות שמבינה מה היא עושה.

אירוע נוסף הוא סביב ברק יצחקי. כשג’ורדי הגיע למכבי ת”א הייתה סיטואציה שבה אחד מהשניים צריך היה לצאת החוצה – יצחקי או אלירן עטר. זו הייתה החלטה שנקבעה עוד בטרם הוחתם ההולנדי בקריית שלום. מצד אחד גולדהאר מאוד אהב את ברק והרוחות סביב השינוי היו שצריך לשלוח את עטר החוצה, אך ג’ורדי חשב אחרת עם הגעתו. הוא סבר שאת יצחקי דווקא צריך לנתק מכל הגורמים שסביב מכבי ושהכי טוב עבורו זה לצאת לעונה מחוץ לישראל, במקום בו יוכל להשתקם גם מהפציעה שחווה.

אלירן עטר (רדאד ג'בארה)אלירן עטר (רדאד ג'בארה)

יצחקי לא אהב את ההחלטה שהגיעה מההולנדי, אך כיבד את מה שאמר ויצא לאנורתוזיס פמגוסטה הקפריסאית. במכבי טוענים כי באחת השיחות ג’ורדי אמר לכאורה “נשלח את יצחקי בהשאלה לעונה אחת ונחזיר אותו בקיץ. בעונה הקרובה אלירן עטר יתפוצץ מבחינת שערים ונמכור אותו”. זו הייתה אולי משאלת לב, אבל היא התגשמה. עטר כבש 22 שערים ונמכר ב-2 מיליון אירו לריימס הצרפתית וזה היה הקיץ השני ברציפות בו ג'ורדי הכניס סכום כזה לקופה של גולדהאר. יצחקי חזר ועשה עונה אדירה תחת סוזה שנקטעה רק בקרע שלו בצולבת בבאזל.

ברק יצחקי (נעם מורנו)ברק יצחקי (נעם מורנו)

הצלמים מחוץ למשרד של ברתומאו

סיפור נוסף בכל הקשור לברצלונה הוא סביב ברתומאו. הנשיא הקודם של בארסה הזמין אליו באחד הימים את ג’ורדי לשיחה, ההולנדי הלך מתוך כבוד כדי לשמוע מה שיש לברתומאו להגיד, כשהייתה לו גם תחושה שתוכן השיחה יודלף החוצה. עם יציאתו מהרכב, ראה ג’ורדי צלמים שמחכים ואורבים לו בכניסה למשרדים של ברתומאו. יד המקרה או שהוזמנו לשם מראש?

מהר מאוד העניין התפשט בכלי התקשורת בספרד כמו בשדה קוצים, ויחד עם זאת הגיעו הספקולציות באשר כך שברתומאו מנסה להביא את קרויף לברצלונה. ג’ורדי מצידו אמר לכל מקורביו כי הוא לא יחזור למועדון כל עוד ברתומאו עומד בראשו, אלא אם יעשה זאת – זה רק במקרה של חזרה של לאפורטה. ישנה התחושה שגם ג'ורדי האמין שהתקופה שלו מחוץ לברצלונה ועד שישוב אליה בתפקיד כלשהו תהיה יותר ארוכה ממה שהיא בפועל.

ג'ורדי קרויף במדי ברצלונה (רויטרס)ג'ורדי קרויף במדי ברצלונה (רויטרס)

הנקודה האחרונה היא הילדים שלו. ג'ורדי, בשל תפקידיו והקריירה שבחר, התגורר מעט מאוד זמן בברצלונה בשנים האחרונות. במילים אחרות, פספס את הגדילה של שני ילדיו (בן ובת). עכשיו, ברגע בו תושלם החזרה שלו לברצלונה, הוא גם יהיה שלם פעם נוספת ויוכל להיות הרבה יותר קרוב אליהם. זה משהו שהוא דיבר עליו לא מעט, שזה אחד הדברים שהכי מפריעים לו במהלך הקריירה המקצועית שלו ביום יום. זה הפך קשוח הרבה יותר בשנת הקורונה הזו. עכשיו הוא יוכל למצוא לכך פתרון ושוב יהיה קרוב גם לאמו. את החוזים שלו חתם ג’ורדי בלי סעיף יציאה לברצלונה כי לא האמין שלאפורטה יחזור, וגם עכשיו בחוזה עם שנזן הסינית אותה הוא אימן הנושא לא היה פשוט, אך בסופו של דבר נסגר.

המחווה עם מסי

לפני כמה שנים, אחד הסוכנים בישראל טס לברצלונה עם הילדים שלו לחופשה. באחד מהימים בעיר החליטו לערוך סיור במתחמים של ברצלונה, להראות לילד את האקדמיה המפוארת. למען הסיכוי הקלוש, החליט אותו סוכן לנסות ולבדוק האם יוכל להשיג לבנו תמונה עם ליאו מסי. הסוכן התקשר לג’ורדי בזמן שהיו במתחם ושאל האם הוא מכיר מישהו ומה הסיכוי להשיג את התמונה. קרויף שאל היכן הם נמצאים, אמר להם לחכות ליד הכניסה למשרדים ואחרי דקות ספורות יצא אליהם מסי, הצטלם עם הילד, העניק חתימה ואף אמר להם למסור דרישת שלום לג’ורדי.

ליאו מסי (רויטרס)ליאו מסי (רויטרס)

בסופו של דבר, הגעתו של לאפורטה לבארסה מבשרת שינוי ועתיד ורוד שיכול להגיע חזרה לקבוצה. ג’ורדי, שאביו יוהאן שנפטר ב-2016 היה כמובן אייקון עצום במועדון ודמותו מתנוססת במתחמים היוקרתיים, הפך לאחת מהבחירות הראשונות לתפקיד, כזו שכמעט מובן מאליה בתקשורת הקטלונית כי תתרחש. עוד בטרם הבחירות התראיין לא פעם ג’ורדי לכלי התקשורת המקומיים וסיפר כי אביו היה רוצה את לאפורטה כנשיא, ולכן זו הבחירה שלו. כעת, ג’ורדי הפך לבחירה של הנשיא. “חזרתו של לאפורטה האיצה את תהליך החזרה של ג’ורדי, הוא רוצה אותו לצידו על מנת שימלא חלל גדול בתפקיד כה חשוב בברצלונה”, נכתב בקטלוניה, במה שהפך היום למציאות.

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */