יום שלישי, 16.04.2024 שעה 11:40

“אין מילים”: הסיפורים מאחורי הזהב של גורבנקו

הציפיות, ההופעה בגמר שכמעט התפספסה, הניצחון על שיאנית העולם, מחיאות הכפיים מהמודל לחיקוי - והתקדים שקבעה בגיל 17. מארש: “זו זכות לאמן אותה"

|
אנסטסיה גורבנקו (אחמד מוררה)
אנסטסיה גורבנקו (אחמד מוררה)

הדבר הכי מצחיק הוא שאנסטסיה גורבנקו לא הייתה אמורה לשחות בגמר הזה בכלל. בצוות המקצועי של נבחרת השחייה שקלו אם לאפשר לה להופיע במשחה המוצלח שלה וחשבו אולי בכל זאת להוריד ממנה עומס, הרי שהיא הופיעה כבר באותו היום פעמיים עם השליחות ורשמה תחרות עמוסה וארוכה, אבל ברגע האחרון הוחלט לאפשר לה לקפוץ למים בגמר ה-200 מטר מעורב אישי אחרי שנראתה רעננה קודם לכן - ואף אחד לא התחרט על כך. השחיינית הישראלית סיימה ראשונה וזכתה אתמול (שבת) במדליית הזהב האירופית בבודפשט.

זה היה רגע היסטורי בשחייה הישראלית וקפיצת מדרגה נוספת בקריירה של גורבנקו בת ה-17, שעדיין משלימה בחינות בגרות בימים אלה, כחודשיים לפני אולימפיאדת טוקיו, שם היא תנסה להגיע להישג שיא ולהיכנס לגמר אולימפי בהופעתה הראשונה במעמד. כבר כעת היא מוגדרת כאחת מהשחייניות הגדולות בהיסטוריה של ישראל. רק בחודש האחרון אלוף אירופה הישראלי היחיד יהונתן קופלב פרש, והנה אמש נולדה אלופת אירופה חדשה. וגורבנקו, שנמצאת רק בתחילת דרכה, כבר יצרה תקדים שאף שחיין ישראלי לא עשה לפניה כי היא הישראלית הראשונה והיחידה שהוכתרה לאלופת אירופה במשחה אולימפי בכל הזמנים.

ראה"מ מתקשר לברך את גורבנקו

אנסטסיה השתתפה במשחה יוקרתי, הרי שנגעה בקיר לפני השחייניות הכי מהירות בעולם בזכות ביצוע מדויק ועוצמתי. היא סיימה אחרי 2:09.99 דקות עם שיא לאומי חדש, תוך כדי שהקדימה במשחה הזה את אייבי ווד הבריטית, שהגיעה במקום השני במרחק של 4 מאיות אחריה, וגם את שיאנית העולם והאלופה האולימפית קטינקה הוסו, שהגיעה שלישית עם תוצאה של 2:10.12 דקות. אחרי המשחה הזה, גורבנקו עלתה למקום הראשון על הפודיום תוך שזכתה למחיאות כפיים משתיהן, מראה שהיה מעט מוזר עבורה משום שהוסו היא המודל לחיקוי שלה. “הייתי לחוצה לפני ובמהלך המשחה, זה היה רגע מיוחד מאוד לראות אותה מעודדת אותי”, סיפרה גורבנקו.

אנסטסיה גורבנקו מתחרה מאז גיל 14 באליפויות אירופה לבוגרות, וכבר לפני הופעתה הראשונה בתחרות היבשתית הצהיר יו”ר איגוד השחייה סימון דוידסון: “אנחנו מכוונים לכך שהיא תזכה במדליה אולימפית ראשונה לשחייה הישראלית באולימפיאדת פאריס 2024”. הכרזה שכיום נשמעת הרבה יותר ריאלית כמובן. כעת, דוידסון אמר אחרי הזכייה שלה בזהב בהונגריה: “אין לי מילים. אחרי הרבה מאוד שנים של קשיים, זה הדבר הכי מדהים שקרה לי בשחייה הישראלית. הנאה עצומה וגאווה אדירה”.

אנסטסיה גורבנקו עם הזהב (איגוד השחייה)אנסטסיה גורבנקו עם הזהב (איגוד השחייה)

כזכור, במהלך השנים גורבנקו זכתה ב-2018 במדליית זהב במשחקים האולימפיים לנוער ב-200 מעורב וב-2019 זכתה בשתי מדליות כסף באליפות אירופה לנוער. זוהי המדליה הראשונה שלה בתחרות בוגרים גדולה, ועוד כזאת בצבע זהב. קודם לכן, רק אישה אחת בהיסטוריה של ישראל עמדה על הפודיום באליפויות אירופה בשחייה בבריכות 50 מטר, עמית עברי, עם מדליית הארד ב-100 פרפר.

מאמנה האישי ויועץ העל של איגוד השחייה, דייב מארש, שאימן את נבחרות ארצות הברית במשחקים האולימפיים וראה שחיינים גדולים בעברו, ציין: “המשחה הזה הראה כמה אנסטסיה אוהבת את מדינת ישראל. היא רצתה לזכות ולעשות טוב למדינה. לפני שקפצה למים אמרתי לה שהיא מתחרה נהדרת ושהיא כבר עשתה משחים רבים כאלה לאורך השנים. זו זכות לאמן אותה. זה עוד צעד נוסף שלה, צעד ענק שלה, אבל ניקח את הרגע ליהנות מההישג הזה. זה ניצחון גדול שלה בבמה גדולה כמו אליפות אירופה”.

דייב מארש (אחמד מוררה)דייב מארש (אחמד מוררה)

עם תום אליפות אירופה עבור נבחרת ישראל, גורבנקו תמשיך יחד עם מרבית שחייניות ושחייני הנבחרת למחנה אימונים בדברצן, בהובלת מאמן הנבחרת לוקה גברילו ועוזרו אהוד סגל. משם, ימריאו שלושה שחיינים - מירון חרותי, רון פולוסנקי ותומר פרנקל - למונאקו לסבב המארה נוסטרום היוקרתי. לאחר מכן, יחזרו לארץ לקראת שתי תחרויות הקריטריון האולימפי הנותרות - אליפות ישראל והטריילז באמצע יוני, ותחרות שבע הגבעות ברומא בסוף יוני. גורבנקו, אגב, תשוב אחרי מחנה האימונים בדברצן ישירות למבחן בגרות באנגלית ולאחר מכן תחזור להתאמן לאולימפיאדת טוקיו.

אסור לפספס
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
נגןאיראן: השוער ספג מכות רק כי חיבק אוהדת
איראן: השוער ספג מכות בגלל שחיבק אוהדת
נגןמתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
מתאו מסי כובש חמישייה לזכותה של מיאמי
נגןחכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
חכו לסוף: ג'ורדי אלבה עם דיוק אדיר מרחוק
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */