יום שישי, 19.04.2024 שעה 01:23

100 ימים לטוקיו: ההכנות לאולימפיאדת הקורונה

הגבלות תנועה על הכפר האולימפי, מומחים שמזהירים נגד קיום התחרויות ונטישה מהירה בסיום כל טורניר - ביפן מתכוננים למשחקים אולימפיים חריגים ביותר

|
טוקיו 2020 (רויטרס)
טוקיו 2020 (רויטרס)

לפני כשמונה שנים טוקיו זכתה באירוח המשחקים האולימפיים. הוועד האולימפי הבינלאומי החשיב את בירתה של יפן כמקום בטוח, בניגוד לערים אחרות ממדינות אחרות שהתנהלו תחת אי יציבות פוליטית וכלכלית, ולכן היה משוכנע שתהיה חגיגה אולימפית, בימים בהם העולם פרח והאנושות הייתה בשנותיה הטובות ביותר. אלא שכעת, 100 ימים לפני המשחקים האולימפיים בטוקיו, רבים תוהים כיצד יתקיים בכלל אירוע הספורט הגדול בעולם.

מאז תחילת חודש מרץ הרשויות ביפן כבר ידעו שאין דרך חזרה. ברחבי העיר טוקיו החלו להכין את התשתיות לרשתות הטלוויזיה, לנקות את המתקנים והאולמות, לבדוק את השטח לקראת הגעתם של הספורטאים לרגע עליו הם עבדו קשה במשך שנים האחרונות ולהכין תוכנית פעולה תחת המגפה שממשיכה לגבות קורבנות ברחבי הגלובוס, גם שנה אחרי שהתגלתה וגם חודשים אחרי שאושרו לשימוש ברחבי העולם חיסונים שונים נגד וירוס הקורונה.

יפנים במסכות ליד הסמל האולימפי (רויטרס)יפנים במסכות ליד הסמל האולימפי (רויטרס)

האווירה ברחובות לא תהיה דומה למשחקים האולימפיים הקודמים. בעיר תהיה תחושת ריקנות אחרי שנקבע כי הקהל הזר לא יורשה להיכנס ליפן. זה כבר חודשים ככה, כי יפן סגרה את שעריה בפני תיירים מבעוד מועד, ורק הישראלים שחיים בה שנים יוכלו אולי לרכוש כרטיס לתחרויות השונות. וגם זה עדיין לא בטוח, הרי שטרם התקבלה החלטה האם הקהל המקומי יוכל להיכנס ליציעים בכלל. זו סוגיה שעדיין נמצאת בדיונים.

כשלושה חודשים לפני המשחקים האולימפיים ויש עוד הרבה שאלות שנותרו באוויר. האם תתאפשר כניסת קהל? האם יגבילו את העיתונאים בתנועתם בזמן שיתרוצצו ברחבי העיר? ומה יקרה אם תהיה התפרצות של וירוס הקורונה בתוך הכפר האולימפי או בעיר עצמה? האם יינתן לכך טיפול מהיר ויעיל, או שמא היפנים לא יצליחו לעצור זאת בזמן? והאם המשחקים האולימפיים ייעצרו במקרה של התפרצות גדולה? 

הסמל האולימפי על המים בטוקיו (רויטרס)הסמל האולימפי על המים בטוקיו (רויטרס)

את כל השאלות הללו היפנים והמארגנים שואלים את עצמם עד עצם היום הזה. לפחות כרגע מסתמן כי הספורטאים והמשלחות צפויים להתנהל תחת תנאים נוקשים, כאשר הכפר האולימפי ייפתח רק כמה ימים לפני טקס הפתיחה, כל המשלחות ייכנסו לבניינים וחללים נפרדים, הספורטאים לא יורשו לצאת, ייתכן כי כל משלחת תורשה לאכול בשעות נפרדות בימיה הראשונים, הספורטאים ייבדקו ביומיים הראשונים לקורונה ולא יוכלו להתאמן, מחנות האימונים עלולים להתבטל, ספק אם יהיה ניתן להסתובב בכפר הספורטאים בחופשיות ולפגוש זרים, וכל ספורטאי יצטרך לעזוב את העיר בתוך 48 שעות מהרגע שסיים להתחרות.

אין ספק, מגפת הקורונה גורמת לכאב ראש גדול עבור המארגנים. מדינות כמו הודו וברזיל מתמודדות בימים אלה עם התפרצות רחבה בשטחיהן. גם יפן חווה התפרצות מחודשת, עם גל רביעי של נדבקים שלא דועך כרגע. התושבים הרבים אומנם עדיין מסתובבים ברחובות בחופשיות, במיוחד בתקופה שבה הכל פורח, אבל יש מקומות ציבוריים שכבר נסגרו והיפנים מתחילים לפעול כדי להוריד את רמת התחלואה. יחד עם זאת, הממשלה עדיין לא נקטה באקט חריג וקיצוני כמו סגר ארוך וממושך, והיא משתדלת להימנע מכך לעת עתה.

שלטי הקמפיין (הוועד האולימפי בישראל)שלטי הקמפיין (הוועד האולימפי בישראל)

“המצב משתנה כל הזמן”, אמר הידמסה נקאמורה, חבר הוועדה המארגנת המפקח על ההכנות הלוגיסטיות של אולימפיאדת טוקיו. “גם בחודשים האחרונים המצב עם וירוס הקורונה השתנה בצורה משמעותית וזה כנראה יימשך. זה מאתגר להמשיך בהכנות כאשר אין לך מידע מה יהיה המצב בעתיד”.

הצוות שהוא מוביל היה זה שכתב את המדריך לספורטאים, שכולל איסורים על הספורטאים לצאת מהכפר האולימפי כדי לבקר במסעדות או באזורים מתויירים או לפגוש זרים. מי שייצא מכפר הספורטאים לא יוכל לחזור אליו אם ייצא מתוך הבועה ומהמתקנים, כך שכל מי שיפר את ההכנות למעשה עלול שלא להתחרות.

אדם במסכה ליד ציורי הקמעות של האולימפיאדה (רויטרס)אדם במסכה ליד ציורי הקמעות של האולימפיאדה (רויטרס)

הספורטאים יהיו מבודדים לאורך כל השהות שלהם, והחשש הוא מגל הידבקויות גדול כאשר עשרות אלפי אנשים מכל רחבי העולם יתקבצו לבועה אחת שתהיה למעשה מעין שכונה סגורה עם כמה בניינים. חולים מאומתים, במידה ויהיו, יועברו ככל הנראה מחוץ לכפר למלונית מיוחדת וייבדקו על ידי צוותים רפואיים. המשלחת של ניו זילנד, מדינה שרמת התחלואה בה היא נמוכה מאוד, הודיעה כי היא מתכננת לחסן את כל מי שיטוס ליפן כדי להגן עליו - אך ביפן עצמה כל מי שחוסנו לא יזכו לשום עדיפות או תנאים אחרים, זאת משום שעדיין יש סיכוי קטן שיידבקו בווירוס, הרי שלחיסונים יש הגנה של כ-90%.

העיר טוקיו תעמוד למבחן, ולמעשה היא כבר עכשיו במבחן. בימים האחרונים כמות החולים עולה ועוברת את ה-500 נדבקים ביום רק בטוקיו, שם עלולים להטיל הגבלות וסגרים בקרוב כדי להפחית את כמות החולים לפני שיארחו עשרות אלפי זרים. במקביל, ההכנות והטקסים נמשכים, גם אם מירוץ הלפיד האולימפי הוסט ממסלולו באוסקה ובמצויאמה שחוו גל גדול יחסית של נדבקים ומטילות הגבלות על התקהלויות.

הדלקת הלפיד האולימפי (רויטרס)הדלקת הלפיד האולימפי (רויטרס)

כיום יש מידע רב יותר באשר לווירוס ולדרכי ההתמודדות איתו, בוודאי לעומת השנה שעברה, אבל יפן עדיין במצב בעייתי. היפנים איחרו בחיסונים, הם פועלים לאט מידי, כמו בכל דבר אחר שהם עושים, וזה מקשה על המצב. בנוסף לכך, רוב הציבור היפני לא מעוניין בכלל באירוח המשחקים האולימפיים בתקופה הנוכחית, כך שיש אפילו בעיה פנימית בתוך המדינה.

“עדיף לא לקיים את המשחקים האולימפיים במועדם בהתחשב בסיכונים הכרוכים בכך. יפן היא לא מקום בטוח כרגע”, אמר ד”ר נוריו סוגאיה, מומחה למחלות זיהומיות בבית חולים בעיר יוקוהמה. גם הארו אוזקי, ראש איגוד הרפואה, טען: “לאור התגברות התחלואה ביפן, יהיה קשה מאוד לקיים את המשחקים האולימפיים במתכונת הרגילה שלהם עם ספורטאים שמגיעים ממדינות שונות”.

אולימפיאדת טוקיו 1964 סימנה את ההתאוששות המהירה של יפן ממלחמת העולם השנייה. אולימפיאדת טוקיו 2021 אמורה לסמן את הניצחון של האנושות על מגפת הקורונה, אך היא עדיין כאן ועדיין מאיימת לפגוע באירוע הספורט הגדול ביותר. כעת כבר נדמה כי אין דרך חזרה, אי אפשר לבטל את המשחקים האולימפיים בזמן שכל העולם מתכונן לתחרויות הללו. בעוד 100 יום יחל טקס הפתיחה עם המשלחות השונות, אבל נדמה שיש ביפן מי שמחכים רק לטקס הסיום.

"דחיית אולימפיאדת טוקיו פגעה בנבחרת"
אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */