יום שישי, 19.04.2024 שעה 23:11

ניצול השואה שבנה את מרכז הטניס ברמת השרון

רובי ג'וזף, ניצול גטו צ'נסטוחובה בפולין, היה אחד מ-6 חלוצי הטניס בארץ וממקימי המרכז הראשון. הותיר מאחוריו 16 מרכזי טניס וחינוך הפועלים כיום

|
רובי ג'וזף וד
רובי ג'וזף וד"ר איאן פרומן, בחנוכת מרכז הטניס והחינוך ברמת השרון (ארכיון מרכזי הטניס והחינוך בישראל)

משואה לתקומה: רובי ג'וזף, ניצול גטו צ'נסטוחובה בפולין, היה אחד מששת חלוצי הטניס בישראל, שהקימו בשנת 1976 את מרכז הטניס הראשון ברמת השרון. הוא נפטר בגיל 82 והותיר מאחוריו 16 מרכזי טניס וחינוך הפועלים כיום בישראל, בהם משחקים למעלה מ-7,500 ילדים. 2,000 מתוכם מגיעים מאוכלוסיות מוחלשות ומשולבים בתוכניות קהילתיות תומכות.

ד"ר איאן פרומן, אבי הטניס בישראל וחתן פרס ישראל בתחום הספורט לשנת 1989: "רובי תרם להקמת מרכז הטניס ברמת השרון חצי מיליון דולר, שנחשבו באותם ימים לסכום עצום. בזכות התשוקה לטניס ואהבת המדינה, הוא ביקש ליצור עתיד טוב יותר לילדים בישראל באמצעות משחק הטניס".

מרכז הטניס והחינוך ברמת השרון (יח"צ)מרכז הטניס והחינוך ברמת השרון (יח"צ)

לאורך שנים רבות הסתיר ג'וזף, את סיפורו האישי. רק בהיותו בן 70 הזמין אליו כ-150 חברים וחשף בפניהם את סיפור הישרדותו במהלך מלחמת העולם השנייה. הוא היה בן 14 כאשר הכוחות הנאצים פלשו לעיר הולדתו צ'נסטוחובה, הנמצאת בדרום-מערב פולין. לפני המלחמה חיו בה 35 אלף יהודים, מתוך כ-100,000 תושבי העיר. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה הופצצה העיר ונכבשה בידי הנאצים בשל סמיכותה לגבול הגרמני. 

עם כניסתם של חיילי צבא גרמניה הנאצית החלה סדרת התעללויות רצחנית באוכלוסייה המקומית. במהלך השנים נשלחו הגברים היהודים בעיר למחנות עבודה על מנת לחפור תעלות מיגון נגד הצבא הסובייטי. באפריל 1941 הוקם בעיר גטו, אליו הגיעו או גורשו במרוצת הזמן יותר מ-20,000 יהודים נוספים מהסביבה, בתוכם מהגרים מקרקוב, לודז' וורשה ומערי מערב פולין. 

מרכז הטניס והחינוך ברמת השרון (לילו צרפתי)מרכז הטניס והחינוך ברמת השרון (לילו צרפתי)

ג'וזף היה אחד מהיהודים בעיר, שנשלחו למחנות העבודה והגטו, אולם בזכות היותו בעל כישורים כחשמלאי צעיר, הצליח לשרוד את הסלקציה שביצעו הנאצים ואף להציל את משפחתו ממוות.  לימים, לאחר שהצבא הסובייטי שחרר את צ'נסטוחובה, עבר ג'וזף עם משפחתו לארצות הברית, שם הפך ליזם נדל"ן גדול ולתורם ציוני נלהב.

פרומן: "נפגשנו בתחילת שנות ה-70 וסיפרתי לו על הרעיון לקדם את הטניס בישראל על כל רבדיו, תוך מתן דגש על חינוך לערכים והעצמתם האישית של הילדים שישחקו טניס. רובי היה נלהב מהרעיון ותרם להקמת מרכז הטניס ברמת השרון חצי מיליון דולר, שנחשבו באותם ימים לסכום עצום. בזכות התשוקה לטניס ואהבת המדינה, הוא ביקש ליצור עתיד טוב יותר לילדים בישראל באמצעות משחק הטניס". 

נבחרת ישראל בטניס (לידור גולדברג)נבחרת ישראל בטניס (לידור גולדברג)

פרומן, שפגש לראשונה את ג’וזף כאשר חיפש תורמים אמריקאיים לפיתוח מרכז טניס ראשון בארץ, מוסיף ומספר כי הוא לא הסתפק בתרומה זו וכחלק מקבוצת המייסדים של מרכזי הטניס והחינוך בישראל, לקח על עצמו את האחריות על בניית מרכזים נוספים בארץ.

"הוא נסע לאופקים, ערד, דימונה, קריית שמונה  ולכל מקום אחר, דיבר עם ראשי הערים, דאג להשיג את האישורים לבניית המרכזים ברשויות ואף עקב כל הזמן אחרי עבודות הבנייה. בזכותו, למעשה, הצלחנו להקים מרכזי טניס וחינוך בישראל ולהביא את בשורת משחק הטניס כמעט לכל ילד במדינה", הרחיב חתן פרס ישראל.

ג'וזף נפטר בגיל 82 והותיר מאחוריו 16 מרכזי טניס וחינוך הפועלים כיום בישראל, בהם מתאמנים ומשחקים למעלה מ-7,500 ילדים, מתוכם כ-2,000 ילדים מאוכלוסיות מוחלשות, המשולבים בתכניות קהילתיות תומכות. 
 

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */