יום שבת, 20.04.2024 שעה 16:47

"בארץ 300 נדבקים ביום זו חגיגה, ביפן פאניקה"

כך תיראה אולימפיאדת טוקיו - התנאים לספורטאים, ההצעה מסין, המצב בעיר וההיערכות: "היפנים איחרו בחיסונים". אלכס גלעדי בראיון מיוחד לחג, חלק א'

|
אלכס גלעדי (נעם מורנו)
אלכס גלעדי (נעם מורנו)

עוד קצת פחות מארבעה חודשים, ב-23 ביולי, עיני כל העולם יופנו לעבר העיר טוקיו, שם ייפתחו המשחקים האולימפיים בטקס חגיגי אחרי דחייה של שנה בשל מגפת הקורונה שממשיכה לפגוע בעולם. במהלך התקופה הזו אלכס גלעדי, סגן יו"ר ועדת התיאום של אולימפיאדת טוקיו, עבד במרץ על מנת למצוא פתרונות לקיום אירוע הספורט הגדול בעולם למרות המגבלות.

הוא היה כנראה אחד מהאנשים העסוקים ביותר בעולם בשנה האחרונה, כי השינויים שנכפו על האירוע והרצון לקיים אותו גם במצב הנוכחי תחת המגפה, דרשו היערכות מחודשת שהעמידה אותו, את היפנים ואת הנהלת הוועד האולימפי הבינלאומי בפני אתגרים רבים. כעת, כשנותרו רק כמה שבועות לטקס הפתיחה, אלכס גלעדי מדבר בראיון חג מיוחד ל-ONE על אולימפיאדת טוקיו, השנים האחרונות בקריירה שלו, ההטרדות המיניות לכאורה בהן הוא הואשם והמחשבות על העתיד.

זהו החלק הראשון מתוך שניים בראיון, שכל כולו מוקדש לאולימפיאדת טוקיו - איך היא תיראה, מה צפוי לספורטאים הישראלים, מדוע לא יהיה קהל, מה מצב החיסונים ביפן וכמובן גם המטרה הגדולה שלו עצמו: "כולם מחכים לטקס הפתיחה בטוקיו, אבל אני מחכה לטקס הסיום".

“לא תהיה צבעוניות ברחובות טוקיו”

אלכס, אנחנו בחג הפסח, רגע לפני יום העצמאות וחודשים בודדים לפני אולימפיאדת טוקיו בה העולם כביכול אמור לחגוג את חירותו. איך אתה רואה את התקופה הזו?
"זו תקופה מאתגרת. כשאני מסתכל עליה ועל העבודה שלי, האתגר הגדול ביותר זו אולימפיאדת טוקיו. אנחנו עושים הרבה דברים והכל מתגמד לעומת הדבר הגדול והחשוב שעומד לפנינו, והוא קיום המשחקים האולימפיים. לראשונה בהיסטוריה נאלצנו לדחות אותם ולעבור שנה מטלטלת, אבל עדיין אנחנו נארח האירוע הזה בטוקיו".

אנשים במסכות ליד סמל האולימפיאדה (רויטרס)אנשים במסכות ליד סמל האולימפיאדה (רויטרס)

אם חשבנו שיהיה לא פשוט לארח את המשחקים האולימפיים בריו בגלל המשבר הכלכלי שפקד את ברזיל, אז טוקיו זה אתגר מסוג אחר לחלוטין.
"המגפה שנחתה על העולם הגיעה כהרף עין והתפשטה לה במהירות. היא גררה את הוועד האולימפי להחלטות שבדיעבד מתברר שהן היו נכונות כי הדבר הכי קל היה להגיד 'טוב, אז לא יהיה'. אבל 'לא יהיה' זה לא אנחנו. מספיק נאלצנו לוותר על המשחקים האולימפיים בגלל מלחמות העולם".

אמנם המגפה עדיין רחוקה מלהסתיים בעולם ואמנם כרגע אתה שוהה בישראל, אבל מה אתה יכול לומר על המצב בטוקיו?
"אנחנו עובדים מול טוקיו ברמה יום-יומית, ברמה האקזקוטיבית אחת לשבוע, ופעם בחודש יש ישיבה עם כל הקודקודים הבכירים ביותר. אנחנו לא מדברים על המצב, אנחנו רק מתכננים איך ניתן להבטיח שיהיו כמה שפחות הידבקויות בזמן המשחקים, איך להבטיח את שלום הספורטאים ואת בריאותם, וכך גם את שלומם של המלווים ואנשי המדיה. מתעסקים בזה בפרטים של פינצטה. לגבי כל השאר? טוקיו מוכנה".

אלכס גלעדי (נעם מורנו)אלכס גלעדי (נעם מורנו)

איך ייראו המשחקים האולימפיים הקרובים בטוקיו? כמה הם יהיו שונים?
"לא תהיה ברחובות את הצבעוניות של המוני זרים שפושטים על עיר אולימפית, ולא רק בגלל רוכשי הכרטיסים מחו"ל שלא יוכלו להגיע, אלא גם בגלל שהספורטאים לא יוכלו לעזוב את הכפר, ללכת למסעדה או למועדון ולחזור בלילה. זה יהיה מקום סגור ושמור. זו תהיה בועה עד הסוף. אם ספורטאי סיים את תפקידו אז הוא יוצא מהכפר, ואם אתה לא רוצה לטוס חזרה באופן מיידי אז עדיין תוכל להסתובב בטוקיו אבל לא להיכנס למתקנים שוב. זה יהיה תענוג קטן מאוד".

וזה יהיה עצוב מאוד אם המשחקים האולימפיים יתקיימו בלי קהל זר או בלי קהל בכלל.
"סדר העדיפויות ברור. קודם כל, שמירה על הבריאות וקיום התחרויות. על כל הדברים האחרים אנחנו נצטרך להתפשר".

כמה צופים יוכלו להיכנס לכל אולם או אצטדיון?
"זה עוד לא סגור כרגע כי עוד לא ברור מה מרחק הביטחון הדרוש בין צופה לצופה. האם נישאר בשני מטר, שזה מרחק של שני מושבים בין אדם לאדם, או שנסתפק במושב אחד? באופן נורמלי, המדיה והמשפחה האולימפית לוקחים כשליש מתכולתו של כל אצטדיון. נשאר שליש לקהל בערך ושליש לצרכים הרפואיים ואחרים. כל החלטה שנקבל היום לא יכולה להיות הגיונית בחודשים יוני-יולי, אז ההחלטות האלה יתקבלו בשלבים יותר מאוחרים".

יפנים במסכות ליד סמל המשחקים האולימפיים (רויטרס)יפנים במסכות ליד סמל המשחקים האולימפיים (רויטרס)

“אם 200 איש יידבקו, הכותרת תפחיד את כל העולם”

אתה מעריך שספורטאים רבים יתחסנו לפני שיגיעו לטוקיו?
"רוב הספורטאים יתחסנו. קיבלנו הצעה מסין שמוכנה לתת את כל החיסונים הנדרשים, בעיקר למקומות החלשים בעולם, ואנחנו מתכוונים לנצל את זה. זו מערכת לוגיסטית לא פשוטה. מתוך 206 המדינות, הרבה כמובן כבר מסתדרות, אבל ננסה לחסן את היתר. בכל אופן, זה בשום פנים ואופן לא תנאי להגעת משלחות לטוקיו. היחס למחוסנים בטוקיו יהיה כמו חמשת אחוזי הסיכון שיש לכל אחד גם כשהוא מחוסן. כלומר, החיסון לא מעניק לך שום יתרון חוץ מהרגשה אישית שאתה עם הגנה מסוימת, אבל עדיין תצטרך להגן גם על אחרים".

וכל כמה זמן המשתתפים ייבדקו?
"יש בינינו עוד דיונים על זה. בהתחלה היפנים הציעו לבדוק את הספורטאים כל ארבעה ימים, אנחנו חשבנו שבדיקה יומית היא יותר טובה ומועילה, אבל זו גם בעיה של כוח אדם ותקציב, והם צריכים לתת מענה לדברים האלה. זה עוד לא גמור ולא סגור".

ומה יקרה במקרה של התפרצות בתוך הכפר האולימפי נניח?
"בוא ניקח תרחיש מסוים. אם בכפר יש 5,000 איש ורק אחוז אחד מתוכם נדבק, זה כלום, אבל זה גם המון כי זה סיפור להתחקות אחרי כל מי שהיה בסביבתם לאחר מכן. אלה דברים שאפשר להשתלט עליהם. אם תשמע חלילה במסיבת עיתונאים בטוקיו הודעה על כך שיש 200 איש שנדבקו בווירוס במשחקים האולימפיים, הכותרת שתצא תפחיד את כל העולם, אבל בשורה התחתונה, אלה יהיו בסך הכל רק 200 איש מתוך 10,000. זה לא הרבה. הפרופורציות יצטרכו להיות הרבה יותר מוקפדות".

אלכס גלעדי (נעם מורנו)אלכס גלעדי (נעם מורנו)

אני מניח שמומחים רבים מכל העולם יושבים על העניין הזה ומנסים להציע פתרונות.
"לא יעזרו כל מומחי העולם. בקורונה למדנו שאף פעם לא היה לנו מושג כמה פרופסורים לאפידמיולוגיה יש בעולם. בשביל שתהיה אי הסכמה צריך רק שניים, אבל תאר לך שיש אלפים של אפידמיולוגים וכולם פרופסורים, וכל אחד יורה את דעתו? אתה משתגע. מקבלי ההחלטות במצב קשה. אני מקווה שנגיע להרבה מאוד בדיקות ושאם יזהו חולה אז מיד יצליחו לבודד אותו. אני מקווה גם שהבידוד יהיה קצר ושלא ניפול להיות במקרים קשים. כמובן שיעזור אם המשלחות יגיעו מחוסנות".

“היפנים בפאניקה. הם איחרו בחיסונים”

טוקיו תוכל להתמודד עם התפרצות של וירוס הקורונה בזמן המשחקים האולימפיים?
"תראה, בישראל היו 800 אלף נדבקים עד עכשיו. ביפן, שהיא גדולה מאיתנו פי 11, היו 400 אלף נדבקים. בטוקיו יש כ-300 נדבקים ביום והם ממש בפאניקה מזה, אבל בישראל אם יש 300 נדבקים ביום אז כולם יוצאים לכיכר מלכי ישראל".

הסמל האולימפי על המים בטוקיו (רויטרס)הסמל האולימפי על המים בטוקיו (רויטרס)

כן, אבל אצלנו יש ירידה משמעותית בהידבקויות בזכות החיסונים. איך היפנים מתקדמים עם החיסונים?
"היפנים איחרו מאוד בעניין החיסונים. זה מתקדם בקצב של צב. הם עוד לא גמרו לחסן את הצוותים הרפואיים וזה אפילו לא יגיע לחיסון של כל האוכלוסייה המבוגרת עד לאירוע. ממשלת יפן קבעה סדר עדיפות שאומר, קודם הצוותים הרפואיים, בתי האבות והאזרחים בגילאים המבוגרים - וייקח זמן עד שיסיימו את המעגלים האלה. בבריטניה יש כבר מעל 20 מיליון מחוסנים, בארצות הברית יש כבר 120 מיליון מחוסנים, בישראל אנחנו מאושרים עם החמישה מיליון שלנו, אבל ביפן יש בעיה. בכלל, 48% מהיפנים לא רוצים להתחסן ואין להם בעיה עם זה כי כל חייהם הם רגילים למסכות. זה עניין מורכב".

איזו טכנולוגיה יפן תביא למשחקים האולימפיים? כי בפעם הקודמת שהיא אירחה את האירוע הזה, הטכנולוגיה שהיא הכניסה לתחרויות, כמו לוחות המגע האלקטרוניים בבריכות השחייה, נשארו עוד עשרות שנים אחר כך.
"אנחנו רוצים לראות אם ההבטחות להפתעות אכן יתקיימו, כי אל תשכח שהייתה פתאום מכה שייתכן ועצרה את פיתוח הרובוטים והמכוניות האוטונומיות. אני לא בטוח שהקורונה לא קלקלה את הפיתוח הסופי שלהם ולא קלקלה את המבחנים שהיו צריכים להיעשות כדי לראות שזה באמת עוזר ולא מזיק. יש צורך אדיר במשחקים האלה להשקיע הרבה יותר בסייבר, שיכול היום להשבית מדינה. כל הדברים האלה עולים הרבה כסף, כדי לייצר מערכות הגנה טובות. אני רק מקווה שנגיע לטקס הנעילה ונעבור את התקופה הלא הגיונית הזאת".

בחלק השני של הראיון המיוחד עם אלכס גלעדי - המצב בספורט הישראלי, הפוליטיקה העולמית, המשבר עם איראן וסעיד מולאי, הקריירה שבנה, גורלה של מדינת ישראל והתייחסות ראשונה שלו לפרשת ההטרדות המיניות לכאורה שנסגרה בשקט והשפיעה עליו רבות.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */