יום שישי, 19.04.2024 שעה 19:37

בדיוק מה שווילי צריך: עונת השיא של אלי דסה

מכסה עמדה שהייתה עקב אכילס בנבחרת, סוחט מחמאות בהולנד ומוביל את ויטסה להיסטוריה. מאמנו: "חלק גדול בהצלחה". ב-19:00 "זהבי של ההגנה" מול דנמרק

|
אלי דסה (רדאד ג'בארה)
אלי דסה (רדאד ג'בארה)

“מודל לכדורגל מודרני” צעקה הכותרת באתר הולנדי בשבוע האחרון לעברו של אלי דסה. המחמאות לעברו של מגן נבחרת ישראל כבר הפכו לדבר שבשגרה אחרי שצד את עיניה של התקשורת המקומית כבר זמן ממושך, כשהפך לאחד מהמגינים הטובים ביותר בליגה. עם 27 הופעות ושישה בישולים הוא הפך לבאנקר של ויטסה ארנהם שרושמת עונה מצוינת ונאבקת בצמרת הגבוהה בעונת שיא, לא מעט בזכותו.

בספטמבר 2019 נפרד דסה ממכבי ת”א וחתם בקבוצה לא נוצצת במיוחד בליגה ההולנדית, בצעד שגרם ללא מעט להרים גבה בשל הבחירה. אך היום, אחרי למעלה משנה, אין ספק שזה היה הצעד הנכון ביותר עבורו כשביסס את מעמדו בהולנד וכבר זוכה להתעניינות. אם ערן זהבי ומנור סולומון הם המפתחות של וילי רוטנשטיינר בהתקפה, אין ספק שאלי דסה הוא האיש להוביל את החלק האחורי וזה שצריך לתפעל את שני הכוכבים מלמעלה. הערב (חמישי, 19:00) הוא פותח קמפיין נוסף עם הנבחרת מול דנמרק במוקדמות המונדיאל, כשהוא כבר על תקן כוכב.

אלי דסה (רדאד ג'בארה)אלי דסה (רדאד ג'בארה)

בדיוק מה שווילי צריך

שנים שפיללו בנבחרת לשני מגינים חזקים ויציבים. אם העמדה השמאלית עדיין בעוכרה של ישראל, הרי שבזו הימנית יש לה את כל מה שיכלה לבקש: דסה בן ה-28 שיפר את הפן ההגנתי ובכל הקשור לחלק הקדמי, אין ספק שמדובר במגן מודרני שמרבה למצוא את עצמו למעלה וגם לסדר שערים חשובים. בוויטסה הוא כאמור משחק בקביעות, לא יוצא מההרכב והפך לעמוד התווך של הקבוצה שנמצאת במקום הרביעי. 

“אלי דסה הפך לאחד הגורמים החשובים ביותר בהצלחה של ויטסה”, נכתב בהולנד לאחרונה ושם הוסיפו. “הוא מכסה שטחים גדולים במשחק וצובר קילומטרז’ אדיר”. בקבוצה הצהובה-שחורה משחק דסה בעמדה שלא זרה לו כלל בנבחרת ומחמיאה ליכולותיו. המאמן תומאס לץ’ נוהג לשחק במערך של 5-3-2 שנותן למגינים חופש תנועה קדימה – וזה בדיוק מה שדסה צריך. 

אלי דסה (ויטסה ארנהם)אלי דסה (ויטסה ארנהם)

עונת השיא

דסה כאמור לא יוצא מההרכב. 25 משחקי הליגה שלו העונה סייעו לקבוצה להשכיח במעט את הקשיים שמסתתרים מאחורי מגרש הכדורגל. ויטסה מצויה בחובות, כאלה שעלולים בתום העונה לגרום לה למכור בעל כורחה שחקני מפתח, ובעניין הזה ייתכן שדסה ירוויח. הישראלי עתיד לסיים את חוזהו בקיץ 2022 כך שבמועדון יודעים שזו הזדמנות אחרונה להרוויח על השחקן לפני שיוכל לעזוב בתום העונה בחינם. 

הזרקור בליגה ההולנדית מופנה לא פעם לעברו של ערן זהבי שנמצא בפ.ס.וו איינדהובן והדבר כמובן טבעי גם בשל העובדה שמדובר במועדון גדול שחלק עם אייאקס את התארים בעשור האחרון, אך אם תשאלו את ההולנדים – ישראלי אחר נמצא על משבצת הסטאר. העובדה שדסה משחק במועדון פחות “סקסי” אמנם גורמת לכך שתשומת הלב לא רחבה, אך מאפשרת שקט ואפשרות להצליח כשלא מדובר בעניין של “חיים או מוות”. דסה יציב, סוחט מחמאות, חורש את האגף ונהנה מהעונה הגדולה בקריירה שלו, בדרך לעונת השיא של ויטסה אי פעם.

אלי דסה עם הכדור (רויטרס)אלי דסה עם הכדור (רויטרס)

בעונה הקודמת דסה סבל מפציעה בקרסול ולאחר מכן הגיעה מגפת הקורונה ששיבשה את העונה והובילה להפסקתה אחרי 26 משחקים, כשהישראלי רשם 10 הופעות בשנה הראשונה שלו מעבר לים. בוודאי לא הפתיחה לה קיווה. אולם, דסה וחבריו ערכו הכנה לקראת 2020/21 ובאו רעבים. הפן ההתקפי תמיד היה קיים במגן, גם הפיזיות והמהירות מוכרות עוד מהימים במכבי ת”א ולפני כן בבית”ר ירושלים, אך דסה המודל החדש מראה גם ביטחון שיא והניסיון שצבר בא לידי ביטוי במנהיגות על הדשא.

דסה, ששיחק בנוער של מכבי ת”א ואחרי 5 שנים מוצלחות בבית”ר חזר לצהובים, הפך עם השנים לאחד השחקנים המובילים בכדורגל הישראלי. לקריית שלום הוא הגיע בדיוק לאחר שלוש האליפויות הרצופות ולפני תחילת השושלת של הפועל באר שבע, כך שהספיק לזכות בצלחת אחת עם המועדון (2018/19) בטרם עזב את ישראל. את צעדיו הראשונים בנבחרת עשה ב-2010 עם הקבוצה הצעירה וב-2015 זכה לזימון בכורה לסגל הבוגר כשנקרא על ידי אלי גוטמן. מאז, רשם 32 הופעות במדים הלאומיים, בישל שלושה שערים ובעיקר – הפך לאחת הדמויות החשובות ביותר בכחול-לבן.

אלי דסה (נעם מורנו)אלי דסה (נעם מורנו)

לא מעט משוכנעים כי דסה הוא בכלל הליגיונר הבכיר של ישראל, ואם לשפוט לפי היציבות, הקרדיט והמחמאות בליגה חזקה, הרי שהדבר כלל לא מופרך. עם התקפה שכוללת את זהבי וסולומון וקישור מלא בכישרון דוגמת דור פרץ, אייל גולסה, נטע לביא ומוחמד אבו פאני, אין ספק שדסה הוא חלק עיקרי בפאזל של רוטנשטיינר. ה”זהבי” של החלק ההגנתי אם תרצו. 

“רציתי מאוד לעבור להולנד,  לא רק בגלל שמדובר באחת הליגות הטובות בעולם, אלא בגלל שעבדתי עם אנשים הולנדים בישראל. הם היו דמויות מעוררות השראה. היה לנו את ג’ורדי כמנהל מקצועי וגם את בוס כמאמן, הכדורגל שהם רצו שנשחק היה נפלא. התקפי, עמדות מוצא ומשמעת טקטית, זה לא מה שכל כדורגלן רוצה?”, סיפר לאחרונה דסה בראיון שהעניק לוויטסה.

אלי דסה (עמרי שטיין)אלי דסה (עמרי שטיין)

דסה לא שוכח מהיכן הוא בא. באותו הראיון שהיה במסגרת חג הכריסמס בדצמבר האחרון, סיפר המגן על הדרך של משפחתו לישראל וגם על נושא הגזענות: “אני נולדתי בישראל, אני חי באירופה אבל אני כל הזמן מרגיש אפריקאי. החלק הזה תמיד יישאר חלק ממני וממה שאני. ההורים שלי עלו לארץ בזמן שאלפי בני הקהילה האתיופית עשו זאת. בהתחלה עלו האחים והאחיות שלהם, שחלקם הלכו ברגל דרך המדבר. רבים מהם לא שרדו את המסע הקשה, לא רק בגלל תנאי המדבר הקשים אלא גם בגלל כנופיות שודדים שנתקלו בהם בדרך. ההורים שלי הגיעו למחנה פליטים ואז הצליחו לעלות על טיסה לישראל. אתם צריכים להבין איזה צעד גדול זה להשאיר את אפריקה מאחור. החיים קשים באפריקה, המאבק ההישרדותי קיים בכל יום. אני לא יכול אפילו לדמיין עד כמה זה היה קשה”.

“הוא נראה כמו איש מרתון, הבחירה הראשונה של המאמן”

המחמאות בהולנד הגיעו בצרורות בחודשים האחרונים. לאחר שנדבק בקורונה ונאלץ לפספס שני משחקים, בתקשורת המקומית פרגנו: “הוא איש מרתון, משחק בכל משחק והבחירה הראשונה של המאמן”. “אלי דסה מנצנץ מהאגן הימני”, נכתב במקום נוסף בהולנד. “דסה הוא מקצוען למופת, הוא נמצא בכושר שיא וניכר שהעומס לא משפיע עליו”.

השבחים לדסה מגיעים גם כמובן מתוך המועדון. מאמן הקבוצה, תומאש לץ’, סיפר בשיחה עם ONE על החשיבות של השחקן: “כשאני הגעתי לוויטסה דסה כבר היה שחקן חשוב פה שהתאקלם היטב במועדון. יש לו חלק גדול בתוצאות שלנו העונה, גם בחלק ההגנתי בו שמרנו על רשת נקייה בעשרה משחקים בליגה ועוד שלושה בגביע, וגם בחלק ההתקפי שבו חילק שישה בישולים. כפי שציינתי, כשהגעתי לכאן הוא כבר היה שחקן הרכב ומהר מאוד ראיתי את האיכויות שלו בכל חלקי המגרש. הנתונים שלו העונה מראים בבירור את היכולת וההשפעה שלו עלינו”.

אלי דסה חוגג עם דניליו דואקי (האתר הרשמי של ויטסה)אלי דסה חוגג עם דניליו דואקי (האתר הרשמי של ויטסה)

ככל הנראה יגיעו בקיץ הצעות על דסה, איך תוכלו לשמור אותו בקבוצה?
”אנחנו יודעים שבכדורגל כל דבר יכול לקרות. את העניין של החוזה אני משאיר למנהל הספורטיבי שלנו שהוא מתעסק בזה. מבחינתי כמובן שהוא שחקן חשוב, אנחנו שרוצים מאוד מההופעות שלו ומה שהוא מביא לקבוצה גם מבחינה מנטלית בדרך לתוצאות הטובות”.

כאמור, בהולנד מבינים שוויטסה יכולה לשמש מקפצה עבור דסה וכל עוד ימשיך להציג יכולת גבוהה – הדרך לקבוצה גדולה יותר או אפילו ליגה בכירה – תהיה מהירה. בינתיים, המגן פותח קמפיין נוסף עם נבחרת ישראל ומקבל עוד במה יוקרתית שבא יוכל להציג לראווה את כישוריו. רוטנשטיינר יכול לסמוך על צד ימין של ההגנה שלו, ודסה? הוא כבר יכול לחלום על הקיץ.

צפו מסע"ת נבחרת ישראל לקראת דנמרק
אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */