יום חמישי, 25.04.2024 שעה 18:14

דו"ח קשה נגד מאמנת בכירה מהאגודה של אשרם

מבקרת עיריית ראשל"צ בדו"ח עם ביקורת לא פשוטה נגד התנהלותה של מאמנת ההתעמלות הראשית בהפועל ראשל"צ, לנה קופילנקו, שאימנה בעבר גם את לינוי אשרם

|
לנה קופילנקו (עמית שיסל)
לנה קופילנקו (עמית שיסל)

מבקרת עיריית ראשון לציון פרסמה ביום חמישי דו"ח ביקורת על התנהלותה של המאמנת אגודת ההתעמלות האומנותית המצליחה בישראל, הפועל ראשון לציון, אותה מייצגת גם המתעמלת הגדולה בתולדות המדינה לינוי אשרם. לפי הדו"ח, באגודה נעשו לכאורה עבירות כמו גביית יתר של כספים מהורי המתעמלות, דיווחים לא תקינים על שעות העבודה ואף התנהגות שאינה מקובלת מצד המאמנת הראשית של האגודה, לנה קופילנקו, ובתה שעבדה ביחד איתה במועדון כמאמנת.

המאמנת הראשית באגודת הפועל ראשון לציון בהתעמלות אומנותית, שעד לא מזמן הייתה חלק מצוות האימון של לינוי אשרם ונחשבה למאמנת בעלת מעמד בענף, הובילה גם את האגודה העירונית שלה בה חברות כ-170 מתעמלות בגילים שונים. אלא שלפני כשנתיים הוגשו תלונות למבקרת העירייה על התנהלותה ועל ההתנהלות של בתה, שניהלה את האגודה מאוקטובר 2017 עד יולי 2018, במסגרת הביקורת שנעשתה לשנת 2019 ופורסמה על ידי העירייה.

רוב התלונות בביקורת נגעו בעיקר לכאורה בגביית יתר של כספים מהורי המתעמלות באגודה באותם ימים. "לדבריהם, הם נדרשו להעביר למאמנת ראשית ו/או למאמנת ו' מתנות וכן להשתתף בפעילויות בתשלום, כמו מחנה אימונים. לדבריהם, לאחר שהם סירבו לבצע חלק מהדרישות, בנותיהן זכו ליחס מזלזל, הופלו לרעה, מודרו מהפעילות השוטפת ואף נפלטו בדרך כזו או אחרת מהמועדון... המועדון התנהל לכאורה כעסק פרטי שאינו נתון לפיקוח ו/או בקרה, אף שמדובר בפעילות עירונית רשמית המחויבת בעמידה בהנחיות ברורות החלות על כל גוף ציבורי".

לינוי אשרם, ניקול זליקמן ולנה קופילנקו (עמית שיסל)לינוי אשרם, ניקול זליקמן ולנה קופילנקו (עמית שיסל)

המאמנות הגיבו על כך בדו"ח עצמו ומסרו: "בניגוד מוחלט 'לדברי ההורים השונים', הן פעלו אך ורק משיקולים מקצועיים. מעולם לא דרשו, בשום צורה או אופן, העברה של כספים או מתנות מאת הורי המתעמלות במועדון שלא לצורכי המועדון ובהתאם לכללי המועדון ולדין, ולא מנעו, בשום שלב, מעבר של מתעמלת כזו או אחרת למועדון מתחרה כנטען בכחש, והראיה היא שבמשך למעלה מעשור התנהלה פעילות המועדון באופן מקצועי וענייני ללא כל תלונה מיוחדת, או בכלל".

אלא שהממצאים סיפרו אחרת. באגודה הזו כל מאמנת מקבלת שכר שעתי או אחוזים מסך הכנסה בחוג בו היא מדריכה, כאשר לפי המבקרת: "מנכ"ל החברה העירונית מסר כי תשלום של אחוזים נועד לעודד מדריכים בחוגים להגדיל את מספר הנרשמים לאותו חוג, בעוד שבמסלול נבחרת, הכולל פחות מתעמלות ומוגדר כמקצועי יותר, יש לשלם תעריף קבוע לשעת אימון. לדבריו, אין לשלם עבור אותן שעות פעמיים". אך בהסכם שנחתם עם מאמנת ראשית "הוסף בכתב יד הסימן פלוס. כלומר, בניגוד לקבוע בסעיף האחיד, למאמנת ראשית אושרו תשלום שעתי ואחוזים נוספים מתשלום בגין מתעמלות שהיא מדריכה, עבור אותן שעות".

מבדיקת הרישומים עולה כי "ב-55 מקרים רשמה המאמנת הראשית על טופסי רישום את שמה כמאמנת בפועל של מתעמלות במסלול קדם נבחרת והיא קיבלה תמורה חודשית נוספת עבור עבודה זו, של אחוזים מהתשלום החודשי ששילם כל הורה בגין מתעמלת, זאת על אף שבפועל מאמנת ב' אימנה באופן קבוע את המתעמלות הנ"ל. ב-24 מקרים, רשמה המאמנת הראשית על טופסי רישום את שמה כמאמנת בפועל של מתעמלות במסלול קדם נבחרת ולכן היא קיבלה תמורה נוספת עבור עבודה זו, של אחוזים מהתשלום החודשי ששילם כל הורה בגין מתעמלת, זאת על אף שבפועל מאמנת ד' אימנה את המתעמלות הנ"ל ולא המאמנת הראשית. זה נמשך כחמש שנים. מאחר שמאמנת ד' אינה אמורה לקבל תמורה אחוזית, היא לא הייתה יכולה לדעת לכאורה שמאמנת אחרת מדווחת על הדרכה של בנות שהיא מאמנת בפועל".

כמו כן, המבקרת ציינה כי "ב-20 מקרים רשמה המאמנת הראשית על טופסי רישום, מסלול קדם נבחרת שעלותו נמוכה מזו של מסלול נבחרת, אף שהמתעמלות השתייכו למסלול נבחרת. למעשה, המשמעות היא שהורי מתעמלות מסוימות שהשתייכו ואומנו במסלול נבחרת נדרשו לשלם לחברה העירונית תשלום חודשי מופחת, באמצעות רישומן למסלול קדם נבחרת. נוסף על כך, רשמה מאמנת ראשית בטופסי הרישום את שמה כמאמנת של אותן מתעמלות במסלול קדם נבחרת ומשכך, החברה העירונית שילמה לה תוספת אחוזית מהסכום החודשי ששילמו ההורים. התנהלות זו גרעה מכספי החברה העירונית פעמיים".

בנוסף, המבקרת מצאה כי הורים של מתעמלות קיבלו הנחות מהמאמנת הראשית, כך שמתעמלות שהיו במסלול נבחרת שילמו על מסלול של קדם נבחרת, ואחד מההורים תיאר את מה שאירע מיד עם תחילת בדיקת הממצאים של המבקרת: "כאשר התחילה הביקורת היא נלחצה מאוד והתחילה לצלצל לכל המנויים שקיבלו ממנה הנחות וביקשה שיבצעו השלמות תשלום לתעריף במסלול שהבנות נמצאות בו בפועל".

המאמנת הראשית טענה כי שכרה אושר, אך מנכ"ל החברה העירונית הגיב על כך: "אין מצב שאישרתי שתקבל שכר כפול!!!! היא מוזמנת להראות את ההנחיה בכתובים".

התעמלות. אילוסטרציה (עמית שיסל)התעמלות. אילוסטרציה (עמית שיסל)

בנוסף, נטען כי בשנים האחרונות נגבו כספים שלא לצורך על תחרויות. כך לדוגמה, בתחרות פנימית ספציפית שהתקיימה "השתתפו 137 מתעמלות שנדרשו לשלם 60 ש"ח דמי השתתפות, ו-45 מתעמלות מהמועדון שנדרשו לשלם 80 ש"ח. כך שלמעשה, סכום הגבייה המצטבר מוערך בכ-11,000 ש"ח. במידה שהמאמנת הראשית העבירה ליו"ר האגודה דאז סכום של כ-1,000 ש"ח, כפי שמסר לביקורת מנהל ענף באגודה, עדיין נותר סך של כ-10,000 ש"ח שככל הנראה, לא הועבר לאגודה". המאמנת, אגב, טענה כי כל הכסף הועבר וכל עוד אין רישום הרי שיש להפנות את הטענות לאנשי העמותה.  

גם בבדיקה על מחנה האימונים שהתקיים "בספרי החברה העירונית לא נרשמה הכנסה מדמי שימוש בגינו". כמו כן, נטען כי על מחנה האימונים הייתה לכאורה גביית יתר ומנהל האגודה החדש מסר למבקרת בנוגע לכך: "איך שלא ננסה להסתכל על זה, גזרו קופון על חשבון ההורים. הם נדרשו לשלם פעמיים על אותו חודש. רק החליפו בין השעות והעבירו את האימונים השוטפים שלהם לשעות הבוקר".

גם בענייני ציוד שנעלם הדו"ח עסק. המבקרת טענה כי "ב-18 ביולי 2017 הונפקה הזמנה בסך 2,972 ש"ח כולל מע"מ לספק עבור רכישת ציוד מקצועי. בבדיקת מלאי שנערכה ב-18 במרץ 2019 באולם האימונים אותרו שני פריטים בלבד מההזמנה. המאמנת הראשית מסרה שהציוד נגנב מאולם האימונים והיא לא דיווחה על אודות הגניבה". בהזמנה אחרת של ציוד, אחד הספקים טען: "סיפקתי את כל הציוד למנהלת הראשית ועד היום, באפריל 2019, לא קיבלתי תשלום".

מעבר לענייני הכספים, התלונות עסקו גם בהתנהלות לא תקינה לכאורה. בדו"ח מוזכר כי היו העלבות וצעקות מצד המאמנות הללו כלפי המתעמלות הצעירות, עד כדי כך שההורים טענו: "המדריכות מרימות את קולן ומשתמשות בידיים בצורה אלימה ולא נעימה, מדברות ברוסית לבנות שדוברות רק עברית. בקיצור, כל ההתנהלות, נראית לקויה מיסוד. הבת שלי לא רוצה להיות בשיעור".  

בנוסף, בתלונה אחרת נמסר עליהן: "כבר מספר לא מבוטל של חודשים שבו המאמנת ו' (בתה של המאמנת הראשית, א.מ) מביאה את התינוקת שלה לאולם, זה היה בכל הקיץ במחנה האימונים ביולי 2018 ולפניו. נפתחה לה שנה ולא השתנה דבר. הילדות מתבקשות לשחק עם הילדה במקום להתאמן. המאמנות במקום מועסקות כמטפלות של הילדה, מטיילות, משחקות, משכיבות לישון במקום לאמן ולעבוד... משכיבים את הילדה לישון בחדר המחול ובזמן שהיא ישנה אין אישור להדליק את המוזיקה". 

המבקרת אף ציינה כי "הורים של מתעמלות וצוות המאמנות אישרו את הטענה כי בזמן שהותה של התינוקת במועדון בתקופת מחנה האימונים, מאמנות נדרשו לשמור עליה במקביל לביצוע אימונים למתעמלות. צוות המאמנות מסר כי בתקופה האמורה הוצב בחדר הבלט לול לתינוק ובשעות 10:00 עד 12:00 מדי יום הושכבה התינוקת לישון בו. בשעות אלה, נדרשו חלק מהמתעמלות להפסיק את האימון השוטף, לא להפעיל מוזיקה ולהמתין בטריבונות האולם עד לסיום שנת הצהריים של התינוקת".

המאמנות הודו בכך שהתינוקת הגיעה לאולם מידי פעם, אך השיבו כי זו לא הפריעה למהלך האימונים. כמו כן, ציינו האם ובתה בתשובתן: "לאחר שהובהר למאמנת ו' על ידי מנהליה, כי היא אינה רשאית עוד להביא את בתה לעבודה במועדון, מאמנת ו' חדלה מלעשות כן, לאלתר, ולא הביאה יותר את בתה לעבודה. ולכן, ממילא לא ברור מדוע במסגרת טיוטת דוח הביקורת מזכירה אפיזודה שולית זו".

לינוי אשרם ולנה קופילנקו (עמית שיסל)לינוי אשרם ולנה קופילנקו (עמית שיסל)

בתלונה אחרת, נמסר למבקרת, כי המאמנת ו' "אמנם לא מביאה את הילדה שלה, אבל היא הולכת לשמור עליה אחרי הגן מפני שהיא לא נמצאת לאחר השעה ארבע באולם ולפתע מופיעה בשעה שש כנראה לסמן את סיום העבודה". המבקרת בדקה ומצאה כי "מאמנת ו' דיווחה על סיום עבודה בשעה 18:00 או מאוחר יותר, בכל הימים בחודש זה למעט ב-17 באוקטובר 2018 - סיום עבודה בשעה 17:48. המשמעות היא שלא דווחה אף יציאה בשעה 16:00 או לקראת השעה 17:00. דו"חות הנוכחות של מאמנת ו' אושרו בידי המאמנת הראשית, אִמה, לפני העברתם לאגף שכר בחברה העירונית".  

המאמנות הגיבו על כך: "הדיווחים שביצעה מאמנת ו' משקפים נכונה את שעות העבודה שלה במועדון. העובדה, כי במקרים ספורים נאלצה מאמנת ו', ככל אם בישראל, לצאת במהלך העבודה כדי לטפל בבתה התינוקת שלא חשה בטוב, אינה מעלה ואינה מורידה, ובוודאי לא עולה כדי מעשה פסול או בלתי ראוי".

עוד מצאה המבקרת כי "בימי ראשון לא אמורה להתקיים פעילות של המועדון, למעט חוג של מאמנת ב' בחדר הבלט, אך בשנים 2017 ו-2018 דיווחה בתה של המאמנת הראשית על נוכחות בימי ראשון. ב-2017 דיווחה על 144 שעות עבודה בימי ראשון ובשנת 2018 דיווחה בתה של המאמנת הראשית על 120 שעות עבודה בימי ראשון. מאמנת ב' ואב הבית באולם האימונים מסרו שהם אינם זוכרים שמאמנת ו' נכחה בשעות אלה באולם האימונים". דבר דומה, אגב, קרה גם עם מאמנות אחרות.

המאמנת הראשית ומאמנת ו' הגיבו: "דיווחי השעות בימי א', בין היתר, במועדים בהם לא התקיימה פעילות בוצעו על פי ולאור הנחיה שקיבלו מאת הממונה הישיר שלהלן, מנהל רשות הספורט וסמנכ"ל החברה דאז, אשר הנחה אותן, ואת כל צוות המאמנות למיטב ידיעתן, 'לפרוס' את שעות העבודה על פני השבוע, ובכלל זאת גם ביום א' כדי להימנע, ככל הנראה, מתשלום שעות נוספות, וכך אכן נעשה על ידי כל צוות המאמנות".  

ואם לא די בכך, אז המבקרת מצאה כי "במשך שנתיים נכדתה של מאמנת ראשית השתתפה בפעילות המועדון ללא תשלום לחברה. נוסף על כך, במועד ביצוע תשלום, בגין מתעמלת זו שולמה עלות חודשית של מסלול חוג, אף שהיא התאמנה במסלול קדם נבחרת".

לסיכום, כתבה המבקרת: "החברה העירונית שילמה למאמנת ו' ולמאמנת הראשית עבור שעות אימון שביצעו מאמנות אחרות. מאמנת ו' דיווחה נוכחות בתחרויות (ליווי מתעמלות המועדון לתחרויות) והמאמנת הראשית אישרה דיווחים אלה. זאת, בניגוד לדברי צוות המאמנות שנכח בתחרויות והורי מתעמלות, שמסרו כי מאמנת ו' לא נהגה כלל ללוות את מתעמלות המועדון לתחרויות". המבקרת המליצה להעביר את ממצאי הדו"ח לבחינת היועץ המשפטי, כך שייתכן ובעירייה שוקלים להעביר את החומר למשטרה.

“לדו”ח אין קשר ללינוי אשרם ולאיילת זוסמן”

המאמנת הראשית, לנה קופילנקו, סירבה להגיב. תגובתה ותגובת בתה יובאו לכשיתקבלו.

מעיריית ראשון לציון נמסר: "עיריית ראשון-לציון יוזמת ומבצעת מידי שנה דוח ביקורת על תפקודה של העירייה וחברות הבת שלה, מתוך מטרה לבדוק את עצמה ולוודא מנהל תקין כפי שראוי שיעשה במגזר הציבורי. הדוח כולו הועבר להתייחסות החברה העירונית והוא ייבחן בקפידה ולאחריו יוחלט מהם הצעדים שינקטו לאחר בירור כל הטענות". 

מנהלה האישי של לינוי אשרם, אופיר אבן, מסר בתגובה: “קראתי בעיון ובעצב את דוח מבקרת עיריית ראשון לציון לשנת 2019 הנוגע לענף ההתעמלות האומנותית. ככל שהדברים נכונים הרי שמדובר בהתנהלות שהיא לכל הפחות בעייתית ובחלק מהמקרים לכאורה גובלת בפלילים ואינה עולה בקנה אחד עם הערכים אותם אנו מנסים להעביר באגודה. חשוב לי לציין כי כל הנושאים המובאים בדוח אין בינם ובין המתעמלת לינוי אשרם והמאמנת איילת זוסמן כל קשר ולו הקלוש ביותר. הדברים שבוצעו לכאורה על פי הדוח התבצעו בתקופה בה אשרם הייתה חלק מסגל נבחרת ישראל והתאמנה תחת המאמנת האישית שלה איילת זוסמן. אני קורא לעיריית ראשון לציון והחברה העירונית בראשון לציון ליישום כל המלצות הדוח ונקיטת כל האמצעים כדי להחזיר לאגודה את הסדר והשקט על מנת שנוכל להמשיך ולגדל את דור העתיד של המתעמלות בעיר”.

מהפך ענק לולנסיה מול ויאריאל בדרבי מרתק
אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */