יום שישי, 29.03.2024 שעה 16:04

כך ישראל פספסה את התגלית של עולם הטניס

יגאל גיפש, המאמן שהיה קרוב לקראצב שיפגוש את ג'וקוביץ' באוסטרליה, בראיון: "קיבל בארץ כל מה שהיה צריך. הבאתי לו ספונסר. אביו רצה שאאמן - ועזב"

|
אסלן קראצב ויגאל גיפש (רויטרס, פרטי)
אסלן קראצב ויגאל גיפש (רויטרס, פרטי)

מסע הקסם של אסלן קראצב באליפות אוסטרליה הפתוחה נמשך, אחרי שניצח את גריגור דימיטרוב הבולגרי וימשיך למשחק ענק מול נובאק ג'וקוביץ' הסרבי שרודף אחרי תואר הגראנד סלאם ה-18 בקריירה שלו. בימים האחרונים רבים תוהים כיצד הטניס הישראלי פספס את קראצב, שעבר לשחק תחת דגל רוסיה, וכעת מתפרסם הסיפור האמיתי מפיו של האיש שהיה בצומת בו התקבלה ההחלטה של משפחת קראצב לעזוב את הארץ.

יגאל גיפש בן ה-57, כיום מנהל מרכז לטניס של גני יהושע, היה בעבר המאמן הראשי במרכז הטניס ביפו בו אסלן קראצב התאמן בצעירותו, היה האיש שראה את התפנית שקיבלה הקריירה של מי שכונה "אסיק" במו עיניו. המאמן האישי של קראצב היה אומנם ויקטור דובנוב שעבד איתו משנת 1999 עד 2004, כאשר ולדימיר רבינוביץ' אימן אותו לתקופה קצרה מיד לאחר מכן, כאשר גיפש שהיה חלק מהתהליך בו קראצב התפתח - והוא מפריך בעדותו חלק מהסיפורים שסופרו על הטניסאי המצליח.

אסלן קראצב (רויטרס)אסלן קראצב (רויטרס)

"הייתי המאמן הראשי במרכז הטניס ביפו ובגיל 6 אסיק התחיל להתאמן אצל ויקטור", סיפר גיפש, שהחל לשרטט את מסלול חייו של קראצב: "הוא היה טניסאי עם פוטנציאל, כזה שהצטיין כשיצא לשחק גם בטורניר טניס יורופ עד גיל 12. לאחר מכן, הוא עזב למרכז הטניס בתל אביב כדי לעבוד עם ולדימיר, התאמן במכון וינגייט במשך כחצי שנה וכשהיה בן 13 החליט לעזוב לרוסיה. אחרי תקופה קצרה שם, חזר לישראל לשמונה חודשים כשהיה בן 16 והתאמן במרכז הטניס בתל אביב, כשאני הייתי זה שניהל את המרכז ואסיק התאמן אצלנו במסגרת התוכנית המקצועית שלנו".

המרכז בתל אביב נמצא בשכונת יד אליהו, ושם למעשה התקבלה ההחלטה הסופית לגבי הכיוון שאליו קראצב יילך. "ברוסיה ידעו שהייתי המאמן של שחר פאר וזה משהו שהיה ידוע בתקשורת ברוסיה, אז אבא של אסיק, קזבק, פנה אליי ואמר שהוא רוצה שהבן שלו יתאמן באופן אישי תחתיי. הסברתי לו שאני לא יכול לעשות את זה כי אני חלק מהמסגרת המקצועית של כל המרכז ולכן הצעתי שהוא יהיה חלק מהתוכנית שלנו באימונים אבל אצל מאמן אישי אחר. בסופו של דבר, אחרי זה הוא החליט לעזוב בחזרה למוסקבה".

אסלן קראצב (רויטרס)אסלן קראצב (רויטרס)

איזה טניסאי הוא היה בילדותו?
"כמאמן ראשי, תמיד ראיתי באסיק פוטנציאל ענק להיות שחקן טניס בצמרת העולמית. ללא ספק בכלל".

אז מה מנע ממך לאמן אותו בעצמך?
"זה שניהלתי את כל המרכז ביד אליהו. לא יכולתי להיות מאמן אישי בתפקיד כזה. צריך להבין, מהמקום הזה יצאה שחר פאר ועוד כמה טניסאים טובים, אחרי שהחלטנו לעבוד בצורה מסודרת עם תוכנית מקצועית, כשאסיק קראצב היה 6 שנים מתחת לשחר בגיל. כולנו עבדנו כצוות באותה דרך בדיוק. יצאו לנו שחקנים טובים מהמסגרות האלה כי עבדנו עם שיטה ותוכנית מסודרת, ביחד עם כל הצוות במרכז שניהלתי. לצערי, אבא שלו לא קיבל את זה".

אסלן קראצב ונובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)אסלן קראצב ונובאק ג'וקוביץ' (רויטרס)

ניסיתם להחזיר אותו לשחק ולהתאמן בישראל?
"אחרי שהוא עזב בגיל 16, אחרי כמה שנים אסיק היה מאוד רחוק מההצלחה שלו. ב-2015 פניתי אליו ואמרתי לו 'תקשיב מצאתי לך ספונסר שמוכן להשקיע בך כסף'. התנאי של אותו התורם היה שאסיק יצטרך לייצג את מדינת ישראל ולא להתחרות עם דגל רוסיה, ושנהיה אחראים על התוכנית המקצועית שלו. אותו אדם אמר לי 'אשקיע בו כל מה שצריך ואם הוא יהיה שחקן, שיחזיר לי רק 20 אחוז מההכנסות על ההשקעה בו'. העברתי את המידע אליו, אמרתי לאסיק 'אלה התנאים, אתה מעוניין?' ואחרי תקופה שהתלבט הוא אמר שלא מצאה חן בעיניו הדרישה להחזרת ה-20 אחוז בעתיד".

אסלן קראצב (רויטרס)אסלן קראצב (רויטרס)

אומרים שהיו לו בעיות כלכליות, שהוא לא קיבל עזרה ושרק ברוסיה הוא מצא תמיכה רצינית. מה היה המצב שלו בארץ מהבחינה הזו?
"לגבי כל הסיפורים על הכסף, אני אומר באחריות מלאה - אסיק כילד קיבל במדינת ישראל כל מה שהוא היה צריך לקבל. היו לו אימונים בבוקר ואחר הצהריים, והוא השתתף בכל התחרויות בארץ. זה נכון שהייתה בעיה כלכלית במשפחה, אבל זו לא הייתה הבעיה. בעיניי, הבעיה המרכזית הייתה שאבא שלו היה לא מעורב אלא היה מתערב".

תסביר?
"ההצלחה שלו בארץ הייתה שייכת רק לאדם אחד, וזה המאמן שלו ויקטור דובנוב. הסיבה שנפרדנו ביפו ב-2004 הייתה בגלל שאביו של אסיק, קזבק, התערב בנושאים מקצועיים. היו לי הרבה שיחות עם אבא שלו, בעיניי הוא צריך למלא את תפקידו כאבא ולא להתערב בנושאים האלה. היה מקרה אחד שהוא חצה את הגבולות, הערתי לו והוא החליט לעזוב. אנשים שראו את ההתערבות של אביו לא היו מוכנים לתת כסף וגם שהוא יהיה זה שינהל את העסק".

אסלן קראצב חוגג (רויטרס)אסלן קראצב חוגג (רויטרס)

בשורה התחתונה, לא כואב לך שאיבדנו טניסאי שגדל פה ובסוף בחר לייצג את רוסיה?
"בעיקר כואב לי שדגל ישראל לא מופיע בחצי הגמר באוסטרליה, אבל אם הייתי צריך להחזיר את הגלגל לאחור? הייתי עושה את אותו הדבר. אי אפשר לתת לכל הורה לנהל את הדברים המקצועיים שלנו כי אחרת נהיה בברדק. אני אומר את זה גם בדיעבד וגם בראייה לעתיד. אני שמח בשביל אסיק, אבל לא יכולתי לתת להורים לנהל את העסק מבחינה מקצועית".

כשאתה רואה אותו מצליח, מה עובר לך בראש?
"כולם מחפשים עכשיו אשמים ואומרים שפספסנו את הילד, אבל יש עוד הרבה אי הצלחות של אחרים שפספסנו".

אסלן קראצב חוגג (רויטרס)אסלן קראצב חוגג (רויטרס)

אתה אדם מנוסה ונמצא עשרות שנים בענף. מה הבעיה שלנו בישראל שגורמת לנו לא לגדל טניסאים בכירים חדשים?
"הבעיה במדינת ישראל היא שענף הטניס חולה. יש לנו במדינה ילדים לא פחות טובים ממה שיש בכל העולם ויש לנו גם מאמנים ברמה עולמית, אבל מה אין לנו? אין לנו תרבות ספורט, אין מנהלי טניס מקצוענים ואין לנו מספיק כסף כדי להשקיע בספורט".

ובראייה קדימה, מה צריך לעשות אחרת?
"צריכה להיות תוכנית לאומית לטניס הישראלי. ברוב המסגרות לא עובדים עם תוכנית מסודרת ומטרות. כולם רודפים אחרי הכסף, עושים הכל כדי להרוויח כסף כאן ועכשיו. היה אפשר, ועדיין אפשר, לבנות תוכנית לאומית, להתמיד בה ואחרי שש-שבע שנים להצליח בגדול. ילדים יש, מאמנים יש, מנהלים אין. הגיע הזמן להזיז עניינים פה בארץ".

שי זהבי מנסה לנגוח כדורי שלג לדלי
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */