יום רביעי, 24.04.2024 שעה 12:00

הרכב הישראלי המתכווץ שעשוי לשנות את העולם

סיטי טרנספורמר פיתחה רכב המתכווץ לרוחב של מטר ודיווחה על גיוס של 15.5 מ' ש"ח טרם ההנפקה. המנכ"ל ד"ר פורמוזה: פיתרון ל-4.8 מיליארד מחפשי חניה

|
הרכב המדובר של חברת סיטי טרנספורמר (מערכת ONE)
הרכב המדובר של חברת סיטי טרנספורמר (מערכת ONE)

אחרי עשרות שנים בהן מדינת ישראל היתה בקדמת הבמה העולמית בכל הקשור להיי-טק, פיתוחים טכנולוגים וחדשנות, נראה שהיא עומדת לשנות את הרגלי התחבורה עם הרכב העירוני הישראלי הראשון בעולם –  רכב אשר מסוגל להצטמק לרוחב של מטר אחד בלבד.

למי שעוד לא הספיק לשמוע, מדובר ברכב עירוני חדשני, פרי פיתוחה של חברת סיטי טרנספורמר, שתצא בקרוב להנפקה בשווי של 450 עד 600 מיליון ₪ בבורסה בתל-אביב (צפו ביכולות הרכב בווידאו מטה). 

חשוב לציין כי עוד טרם ההנפקה גייסה החברה עשרות מיליוני שקלים, כולל גיוס של 15.5 מיליון ש”ח עליו דווח היום (שני), וכי אבטיפוס ראשון הושלם כבר לפני ארבע שנים, אחרי 3 שנות מחקר ופיתוח.

מי שעומד בפרונט של המיזם הישראלי המסקרן הוא המנכ”ל ואחד המייסדים של החברה, ד”ר אסף פורמוזה, אשר ייתכן שיהפוך לדמות עולמית בעולם הרכב בשנים הקרובות, ודאי אם הרכב המדובר יתפוס תאוצה ברחבי העולם ויתרום לא מעט לבעיות התנועה והחנייה המעסיקות לא מעט מדינות. רגע לפני ההנפקה, תפסנו אותו לשיחה קצרה.

ד”ר אסף פורמוזה, מעט קווים לדמותך...

“בן 46 נשוי לשיר ואב לרום בן ה-6 וליון בן ה-4. במקור מכפר סבא, כיום גר למעלה מ-8 שנים גר בתל אביב. בעל תואר שלישי בהנדסת מכונות מאונ' בן גוריון. עוד טרם הלימודים גרתי ושירתי בחיפה במהלך שירות בחיל הים בב”ח (ספינת טילים ש.ל.), כאשר בפועל תפקדתי כסגן מפקד בית הספר ומתקן האימונים לגילוי צוללות.

המייסד והמנכ"ל ד"ר אסף פורמוזה (מערכת ONE)המייסד והמנכ"ל ד"ר אסף פורמוזה (מערכת ONE)

מאיפה מגיע הרעיון למוצר שיכול לשנות את חוקי המשחק בשוק הרכב?

“כשסיימתי את לימודיי בבאר-שבע, עברתי לתל-אביב. אני זוכר את השוק הראשוני שלי כשהגעתי לעיר – מנסה להגיע מנקודה לנקודה, לצאת לבילוי, לים, לפאב, לקניות. פקקים, אפס חניה, שעות על גבי שעות של חיפוש חניה, או יציאה ב-11 בלילה לשפר חניה. אמרתי לעצמי שלא יכול להיות שכך חיים התל-אביבים, ומיליארדי אנשים בעולם.נפגשתי עם כמה חברים טובים, שהיו בין היתר גם אנשים מוכשרים ורב-תחומיים, והתחלנו לדמיין פתרונות אפשריים לבעיה הכואבת ומתסכלת הזאת של ניידות וחניה בעיר. 

“אחרי מאות רעיונות שנקברו, הבנו שאנחנו בעצם רוצים ליצור סוג של "רכב רובוטריק", שיכול לשנות את ממדיו וצורתו כדי להשתלב בצורה הכי מושלמת בעורקי העיר ובמחיר שיהיה נגיש להמונים בין אם בשימוש או ברכישה - ומכאן המילה טרנספורמר. כמו בסרט הקולנוע המפורסם”. 

אתה יכול לנקוב בשם של יזם בתחום החדשנות שהיתה לו השפעה על דרכך בתחום?

“אני נהנה לעקוב אחרי אילון מאסק. אף על פי שהוא לא בא מהתחום, היה לו חזון ענקי, והוא הניע תעשייה שלמה של רכב, סוללות, וחדשנות ממש מאפס. היום הוא מניע תעשיה ואיש חזון. בצנעה, אני רוצה לדמיין אותנו כטסלה של העיר. חשוב לציין שכ-85% מהנסיעות בעולם הם עד 15 מייל, כלומר רוב הנסיעות הן בעיר”.

מי אנשי הפיתוח של המוצר והיכן הוא מיוצר?

“מומחים בתחום הרכב הישראלי, חלקם עם ניסיון בינלאומי כדוגמת ד"ר גדעון גולדויין, ארז אברמוב ואייל קרמר בנוסף לצוות המהנדסים והמעצבים התעשייתיים של החברה. כדי לייצר רכב מאפס, אתה חייב להקים צוות רב תחומי. החל ממהנדסי מכונות, חשמל, ארגונומיה, מומחי חווית משתמש, מעצבים, ועוד ועוד. אתה זקוק גם ליזמים ובעלי חזון שמסוגלים לחשוב מחוץ לקופסה, לדלג מעל השמרנות של תעשיית הרכב וליצור משהו אחר. לכן יש לנו בצוות הליבה גם אנשי חדשנות, מומחי שיווק, יזמים, ועוד. 

שהגודל לא יטעה אתכם - עדיין נדרש צוות פיתוח אדיר (מערכת ONE)שהגודל לא יטעה אתכם - עדיין נדרש צוות פיתוח אדיר (מערכת ONE)

“חלק מאותו צוות הם אודי מרידור שהוא בין היתר בוגר אוני' הסינגולריות האקסלוסיבית של נאסא ומוטי קריספיל דירקטור לשעבר בחברת הייעוץ האסטרטגית דלוייט, שניהם יזמים סדרתיים ומומחים בין היתר באסטרטגיות צמיחה וחדירה לשווקים.

“כשבניתי את צוות הליבה הכי טוב בעולם, הדבר הכי נכון היה לצרף לחבורה מומחים שפרצו דרך משלהם בתעשיית הרכב. ולכן שמחנו כשהצלחנו "להדליק" את פרופסור יוהאן טומפורדה, אבי רכב הסמארט של מרצדס - אולי הרכב העירוני המפורסם ביותר בעולם. הוא נחשב גורו בתעשיית הרכב, פורץ דרך בכל התחומים וכיום יועץ אסטרטגי למותגי הרכב הנחשקים ביותר בעולם. אז בפשטות, אביו הרוחני של הרכב העירוני המפורסם ביותר, הוא חלק מצוות הפיתוח של הדור הבא של רכב עירוני. אנחנו גאים ונרגשים, אני יודע שגם הוא. 

כיצד הושג המימון לאבטיפוס הראשון שהוצג ב-2017?

“על ידי השקעת בעלים שלי ושל שותפי, אודי מרידור ומשקיע ממלזיה שהבין את החזון ובמימון נוסף שהתקבל מהרשות לחדשנות”.

מה קרה מ-2017 ועד היום? חלפו כמעט ארבע שנים מאותו אבטיפוס...

“בסצינת הסטארטאפים בעולם התוכנה למשל, 2017 עד היום זה נראה אולי כהמון זמן. אתה צריך להבין שבתעשיית הרכב - שם מייצרים מכונית שלמה - זה פרק זמן שנחשב קצר!. עבורנו, אלו היו 4 שנים פרודוקטיביות ומהירות ביותר. פיתחנו את מנגנון הפתיחה והסגירה של גלגלי הרכב, התקדמנו בתכנון כל תתי המערכות, עד לרמת הבורג, תכנון חווית המשתמש, קידום שיתופי פעולה עם שחקנים חשובים, בחירת שותף לייצור הדגמים הראשונים, ועוד ועוד. אפשר לומר שלא נחנו לרגע, וכל חודש הביא עמו התקדמות. בעוד אנחנו מדברים בינינו ומזכירים את אב הטיפוס, במפעל בגרמניה מיוצר הדגם החדש, הראשון שיושק”.  

הרכב נמצא היום במקום אחר לגמרי מאז הצגת האב טיפוס (מערכת ONE)הרכב נמצא היום במקום אחר לגמרי מאז הצגת האב טיפוס (מערכת ONE)

כמה כסף שווה החברה היום עוד טרם ההנפקה בבורסת ת"א?

שאלה טובה. אני לא חושב שיש מי שיכול לספק לשאלה כזו תשובה מבוססת. שוויה של חברה לפני הנפקה הוא דמיוני ומשקף את הפוטנציאל העתידי הגלום בה, הוא גם מאד סובייקטיבי. אם תסתכל סביבך בתעשיית הרכבים החשמליים, שוויין של חברות גם בשלב מוקדם - הוא גבוה מאד, ומשקף את העתיד הענקי שצפוי לתעשיית הרכבים החשמליים. ואנו, נותנים מענה מאד ייחודי וראשון מסוגו ל-4.8 מיליארד בני אדם שחיים וגרים ועובדים בערים. כלומר אנחנו לא שחקן נישה. מה שחשוב הוא, מה יקרה יום אחרי ההנפקה (לפי שווי של 600-450 מיליון ש"ח ש.ל.). אני משוכנע שנצליח לעמוד ביעדים שלנו, ולממש את התוכניות העסקיות שלנו וכפועל יוצא, שווי החברה יעלה ובעלי המניות גם כן ישמחו שהצטרפו בשלב מוקדם יחסית לחברה שפורצת קדימה ומשיאה ערך”.  

מתי אנו צפויים לראות רכב ראשון על הכביש? האם ההשקה הראשונית תהיה בישראל?

“עוד השנה, אך חשוב לציין שמדובר ברכבים בודדים שיעברו תקינה בגרמניה. ככל הנראה ההשקה תהיה באחת מתערוכות הרכב הנחשבות IAA שנערכת השנה לראשונה במינכן ובדגש על e-mobility. הפיילוט הראשון מתוכנן בתל אביב ובמקביל באחת הערים באירופה”.

מה צפוי להיות מחירו לצרכן בישראל?

“אתה יודע, אפילו התשובה לשאלה הזאת משתנה עם הזמן. היום, פחות ופחות אנשים, בוודאי בני ה-30-20 שגרים בערים, מעוניינים לרכוש רכב - זה יקר, רוב הזמן הוא חונה לו ריק ואם נוסעים בו לרוב, זה נוסע אחד ברכב של חמישה מושבים, קשה לנוע בו בעיר, ויקר וקשה למצוא עבורו חניה. 

“עקב כך, תחום הניידות-כשירות (mobility as a service) גדל במהירות. כפועל יוצא, השאלה "מה המחיר" הופכת למעניינת מאד: אולי עדיף לך לשלם סכום קטן לקילומטר? או לשעה? אולי המחיר משתנה בהתאם לשעה בה אתה נוסע? לכן התשובה לכמה יעלה הרכב שלנו, תלויה באיזה מודל עסקי נבחר כדי להנגיש אותו לקהל הרחב. העדיפות שלנו היא שהרכב הייחודי שלנו ייתן מענה למאסה גדולה של אנשים החיים ועובדים בעיר, בצורת ציי רכב שיתופי, או רכבים של חברה, או רכבים תפעוליים ופחות, אולי, מיקוד במכירה ללקוחות קצה. 

מעניין מה יהיה המחיר הסופי לצרכן בישראל (מערכת ONE)מעניין מה יהיה המחיר הסופי לצרכן בישראל (מערכת ONE)

“אנחנו מתכוונים להתחיל ולשווק למפעילי ציי רכב ורק לאחר מכן לציבור. כיום מי שמשריין את מקומו בתור הסכום הוא 13,000 דולרים כולל מע"מ ולפני מס מקומי. ועם זאת, באשר ניתן יהיה להציע את הרכב בישראל לרכישה פרטית, אני סבור שהמחיר יהיה בטווח של מכוניות מיני-מיקרו, והוא עדיין יהיה כדאי ביותר לרכישה בעיקר תודות לחיסכון הכספי המשמעותי בזמן נהיגה (צריכת אנרגיה נמוכה ב-90% ותחזוקה נמוכה ב 60% מברכב עם מנוע בערה פנימית), זמן חניה ועלויות חניה, לאורך זמן. 

מהי מהירות השיא והתאוצה מאפס למאה במצב פתוח של 1.4 מטרים?

“הרכב שלנו מתוכנן לנסוע במהירות מירבית של 90 קמ"ש ולכן תאוצה מאפס למאה אינה רלוונטית. זה לא עקב מגבלות טכניות שלנו, אלא עקב תקנות ורגולציות המגבילות מהירות בערים, ומהירות מירבית של הקטגוריה אליה משוייך הרכב שלנו. אם נחשוב שיש מקום לייצר רכב משלנו עם מהירות גבוהה יותר, תמיד נוכל לייצר דגם בעל מאפיינים ייחודיים לעיר בקטגוריה שמאפשרת נהיגה במהירות גבוהה יותר. 

“בנוסף, תנועה במרכזי הערים לרוב, תהיה במהירות נמוכה הרבה יותר ממהירות השיא של הרכב. יותר קרוב ל-40, 50, 60 קמ"ש. דווקא יכולת התמרון והחניה של הרכב מעניקים לו "ביצועי שיא" ולאו דווקא מהירות השיא שלא ניתן יהיה להגיע אליה ב 99.9% אחוז מזמן הנהיגה שלך בעיר”. 

אין ספק כי תצורת ארבעת הגלגלים בטוחה הרבה יותר מאופנוע, אך האם השלדה מגינה על הנוסעים בצורה טובה? האם נערך לרכב מסוג זה מבחני ריסוק? בכלל, מה ניתן לומר על הבטיחות שהוא מעניק לנוסעים מעבר ליציבות.

אכן, תצורת ארבעה גלגלים בטוחה הרבה יותר מאופנוע, קטנוע, אופניים חשמליים, קורקינטים וכדומה. הקטגוריה של הרכב שלנו איננה מחוייבת במבחני ריסוק. רכבי הקוואדריסייקל - החשמליים הממונעים - הקטגוריה שבה אנחנו פועלים, לרוב מתאפיינים בבטיחות נמוכה. 

גם מבחני הריסוק מתוכננים בהמשך (VladArtist)גם מבחני הריסוק מתוכננים בהמשך (VladArtist)

זה המקום לציין שהרכב שלנו יהיה בטיחותי הרבה יותר מרכבים בקטגוריה שלו: יש לו כלוב התהפכות מחוזק, הוא יגיע (בדגמים הרלוונטיים ש.ל.) עם כריות אוויר, הוא מיישם עקרונות בטיחות של מכוניות רגילות דוגמת אזורי ריסוק מלפנים ומאחור, ויתרון נוסף שייחודי רק לו - בעוד פלטפורמת הרכב "מתרחבת" ל-140 ס"מ, תא הנוסעים נותר קבוע ברוחב 1 מטר. פועל יוצא מכך הוא שבמקרים של פגיעה צידית חלילה - שנחשבת לפגיעה מסוכנת ושכיחה יותר בעיר - העובדה שהפלטפורמה במצב פתוח רחבה יותר מתא הנוסעים, מעניקה מעין "שכבת ריכוך" לפגיעה צידית פוטנציאלית.

“כמו שאתה מבין, הענקנו לרכב מגוון גדול של אלמנטים להגברת בטיחות הנוסעים, הרבה יותר מאשר רכבים אחרים בקטגוריה, הרבה הרבה יותר מאשר אופנועים או דו-גלגליים, וקרוב יותר לבטיחות של מכוניות מיקרו בקטגוריות שמעל. כל זאת, עבור רכב שיסע רוב הזמן במהירות שמותרת בעיר. אף על פי שאין חובה במבחני ריסוק בקטגוריה, הרכבים מתוכננים על מנת להיות הבטוחים ביותר בקטגוריה ויעברו מבחני ריסוק בבוא העת”.

האם מדובר ברכב שהנו חשמלי נטו? מה מרחק הנהיגה המקסימלי עבור טעינה והאם קיימת טעינה קצרה לטווח סביר במקרה הצורך?

אכן, הרכב שלנו הוא 100% חשמלי. ידידותי ביותר לסביבה, שקט וחסכוני. מרחק הנהיגה המירבי בין טעינות יכול להגיע עד ל-180 ק"מ בנסיעה בעיר ו-120 ק"מ עם מיזוג אויר. ניתוח של ממוצע מרחק הנסיעה של נוסעים בעיר מראה שאתה יכול לבצע יותר מ-6 נסיעות ממוצעות עד לטעינה הבאה. במקרים רבים של הסעת ילדים, קפיצה לקניות חוגים וכדומה, אתה יכול "למשוך" הרבה יותר. אם תחבר את הרכב שלנו למטען מהיר, תוכל לטעון את הסוללה מ-0 ל 80% תוך 20 דקות! זה זמן קצר ביותר. ובשקע רגיל פחות מ-4 שעות”.

האם במצב של נהג פלוס נוסע או נהג פלוס שני ילדים יש כלל מקום לתא מטען?

“יש תא מטען קטן, אולם הרכב מתוכנן בחוכמה וכל נוסע יוכל לשים גם לצדו תיק, או חפצים, וימצאו גם תאי אחסון קטנים ויעודיים יותר בחלל תא הנוסעים. במידה ומשתמש בו רק הנהג ניתן לקפל את המשענת של הכיסא האחורי ולקבל חלל גדול לאחסון, למשל לקניות. מעבר לזה מתוכננת קבינה ייעודית ללוגיסטיקה ובה מקום לנהג ולתא מטען גדול של כ-1000 עד 1500 ליטרים.

תירגעו. לא צריך להתקין תא מטען חיצוני (SteveRaubenstin)תירגעו. לא צריך להתקין תא מטען חיצוני (SteveRaubenstin)

מבחינת רישוי, האם הוא יצריך רישיון רכב או משהו דומה לרישיון אופנוע או טרקטורון?

“השימוש ברכב יצריך רישיון רכב שכן מדובר ברכב לכל דבר ועניין”.

אם היית צריך לתאר את הבשורה של הרכב במשפט קצר…

הייתי אומר משהו בסגנון גיבור על מסרטי מארוול: אני יודע להתכווץ כדי לחנות בקלות בכל מקום ולהתחמק מפקקים. מה כוחות העל שלך? ויותר ברצינות, הבשורה של הרכב לפי דעתי היא: הרכב שלנו מחזיר לאדם החי ונע בעיר את השליטה שלו בזמן, ומאפשר לו להתמקד ב- "ליבינג", במקום ב- "מובינג".

לסיום, איזה טיפ אתה יכול לתת ליזמים צעירים עם חזון כמו שלך לשינוי משמעותי בעולם הרכב?

“יזמות זה נפלא בעיניי. פנו אליי יזמים רבים לאורך הדרך להתייעצות ופגשתי רבים - חשובה ההתמדה והנחישות ועם זאת גם תכנון והערכה של מה יידרש מבחינת היזמים לאורך הדרך. לא מעט התייאשו בדרך, כי לרוב הדרך אינה פשוטה. מדובר 'בריצה למרחקים ארוכים' וחשוב לקחת את זה בחשבון. אם לסכם במשפט - לא מספיק להאמין אך בלי אמונה זה פשוט לא מספיק”.

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור בריאות וכושר? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את בריאות וכושר. נתראה בכתבה הבאה!

אסור לפספס
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
נגןמאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
מאוהבים: רונאלדו וג'ורג'ינה מבלים בים
נגןפחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
פחד אלוהים: שוער אחד מול מאה בועטים
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */