יום שישי, 19.04.2024 שעה 20:14

סופרבול מהאגדות: כמו שג'ורדן יפגוש את לברון

בריידי הבלתי נגמר פוגש את מהומס שהוכתר כיורשו. טמפה ביי וקנזס סיטי מוכנות להצגה הגדולה באמריקה, גם בזמן הקורונה. עם הופעת מחצית וקהל ביציעים

|
פטריק מהומס וטום בריידי (רדאד ג'בארה)
פטריק מהומס וטום בריידי (רדאד ג'בארה)

אם להודות על האמת, כבר במעמד 8 הגדולות היה ברור שסופרבול ענק בטוח הולך לצאת מהעונה המוזרה הזו שעברה על ה-NFL. המגיפה העולמית לא פסחה על המשחק הלאומי של ארצות הברית וגם אם עונת 2020 התחילה בצורה מקרטעת עם הרבה סימני שאלה, היא הגיעה לשלביה המכריעים בצורה מעוררת כבוד.

בחצי הגמר של ה-AFC קיבלנו ארבעה מנהיגים צעירים ששייכים לדור הקוורטרבקים הבא. שלושה מהם נבחרו בדראפט 2018 ואחד, פטריק מהומס, נבחר שנה אחת קודם. בחצי גמר ה-NFC לעומת זאת, קיבלנו שלושה קוורטרבקים ותיקים שהולכים להיכנס להיכל התהילה בדמות דרו בריז, ארון רוג'רס ואחד, טום בריידי.

מקצוען: מאחורי הקלעים בפרסומת של רונאלדו

אלוהי הפוטבול סידרו לנו בסופו של דבר את המפגש הכי פיקנטי שיכול להיות, סופרבול מהאגדות אם תרצו. מצד אחד בריידי, אולי הספורטאי הגדול מכולם ובטח שהקוורטרבק הטוב אי פעם, מול זה שכבר עכשיו נחשב לשחקן הטוב בליגה ומי שאמור לשלוט בה בשנים הבאות, ואולי אף לעקוף את בריידי בעתיד. אלוף השנה שעברה, פטריק מהומס.

"זה כמו שמייקל ג'ורדן יפגוש את לברון ג'יימס כששניהם ביכולת גבוהה", הבריק כהרגלו פרשן רשת FOX, טוני רומו, מיד אחרי שבריידי הוביל את טמפה ביי לגמר הגדול, וסידר בעצם את המפגש ההיסטורי הזה. והאמת, את ההשוואה הזו אפשר להביא גם לתחומים אחרים.

מייקל ג'ורדן ולברון ג'יימס (רויטרס)מייקל ג'ורדן ולברון ג'יימס (רויטרס)

בגיל 43 בריידי הוכיח שכוחו עדיין במותניו. הוא אמנם השחקן המבוגר ביותר אי פעם שהגיע למעמד הזה, אבל היכולת שלו להאריך את הקריירה ולהמציא את עצמו מחדש גם אחרי גיל 40 היא לא פחות ממדהימה, ובזכותה בעצם קיבלנו את האפשרות להנות ממפגש יוצא דופן שכזה. עד כמה יוצא דופן? אז ככה, במהלך ההיסטוריה לא קיבלנו יותר מדי הזדמנויות לראות ענק אמיתי נאבק במי שעתיד לרשת אותו בבוא היום - כששניהם מגיעים למשחק ביכולת שיא.

טום בריידי (רויטרס)טום בריידי (רויטרס)

ג'ורדן אמנם הדיח מהכתר את מג'יק ג'ונסון בדרך לטבעת הראשונה שלו, אבל הלוואי והיינו זוכים לראות אותו מול לברון של היום. בכלל, תארו לכם אם הייתם מצליחים להפגיש בין דייגו ארמנדו מראדונה לליאו מסי למשל, בין מיכאל שומאכר ללואיס המילטון או בין מוחמד עלי למייק טייסון. ניתן ללכת אפילו רחוק יותר ולהכניס השוואות מעולמות אחרים - המפרי בוגארט מול קלינט איסטווד, בוב דילן מול מייקל ג'קסון או אפילו אלברט איינשטיין מול סטיב ג'ובס. ההשוואות הרי בלתי נגמרות.

ליאו מסי ודייגו ארמנדו מראדונה (רויטרס)ליאו מסי ודייגו ארמנדו מראדונה (רויטרס)

הסופרבול הגדול ביותר של בריידי

בריידי, שכל הזמן מזכיר שהוא רוצה לשחק עד גיל 45, כבר סופר את הופעתו העשירית בסופרבול. כמעט מחצית מסך עונותיו בליגה. מאחוריו נמצאים שני בועטים עם 6 ו-5 הופעות. לעזאזל, אפילו שתי הופעות מסדרות לך מקום בטוח בהיכל התהילה, אז 10? זה פשוט לא פייר. אה, ויש לו 6 זכיות ואולי 7 עד הבוקר. שוב, הרבה יותר מכל אחד אחר. אבל עזבו את המספרים בצד כי מה שבריידי השיג השנה, שווה אולי יותר ממה שהשיג לכל אורך הקריירה. הבנאדם לקח קבוצה שלא ניצחה בפלייאוף כבר 18 שנה והביא אותה עד לבאר.

טום בריידי (רויטרס)טום בריידי (רויטרס)

אפילו על גיוס שחקנים הוא היה אחראי. בקיץ הוא החזיר מקריירה טלוויזיונית את חברו מניו אינגלנד רוב גרונקווסקי, ומאוחר יותר הוא גם החזיר לחיים את אנטוניו בראון, הרסיבר שכבר היה מחוק והיה על סף פרישה. עכשיו שניהם בסופרבול ויעשו הכל כדי לזכות בטבעת שתסגור מעגל עבורם. הם יילחמו עבור הבוס שלהם עד הסוף, אבל עד למחזור ה-12, בו טמפה הפסידה לקנזס סיטי, העסק נראה היה תקוע.

הבאקס ניצבו בפני משבר אמיתי שאיים לגמור עבורם את העונה כולה. המשחק מול מהומס לא רק חשף כמה ממגבולתיו של בריידי דווקא מול מי שהוא אמור לפגוש בגמר, אלא גם היה השני ברציפות בו הוא מאבד כדורים ולוקח החלטות לא טובות, אחרי הופעה חלשה אף יותר שבוע קודם לכן מול הראמס. אפילו מאמנו ברוס אריאנס, לא חשש להעיר לקוורטרבק שלו בפומבי ובריידי הגיב כמו שרק הוא יודע. הוא פשוט ניצח. מהמחזור ה-13 ואילך, הוא ייצר את רייטינג הקוורטרבק הטוב בליגה והבאקס ניצחו את ארבעת המשחקים הנותרים באופן משכנע כדי להשתחל לפלייאוף דרך הוויילד קארד.

טום בריידי חוגג (רויטרס)טום בריידי חוגג (רויטרס)

משם העסק למרבה ההפתעה, רק השתפר וטמפה גברה על כל יריבותיה בחוץ, כולל במבצרים של ניו אורלינס וגרין ביי. למעשה, רק את הסופרבול הם יארחו במגרשם הביתי. מעולם אגב לא הגיעה לסופרבול קבוצה מהעיר שאירחה אותו (העיר הנבחרת נקבעת משהו כמו 3 שנים מראש), אבל תסמכו על בריידי כדי לעשות עוד היסטוריה קטנה. בגיל שבו רבים היו פורשים כבר מזמן, הוא החליט לעזוב את המקום בו הוא התפתח ולהתחיל מחדש בלי שום הבטחה להצלחה - להפך. הוא שם מאחור את המועדון שהפך אותו לטוב מכולם. את המערכת שאחראית לשושלת הגדולה ביותר אי פעם. אבל כאן זה לא מסתיים.

על בליצ'ק, גווארדיולה ומה שביניהם

בריידי בעיקר עזב את המאמן ש"גילה" אותו. את ביל בליצ'ק, שבמשך השנים בנה לעצמו תדמית של מוח פוטבול מחונן, המאמן שנחשב לטוב ביותר. הוא אולי רצה להוכיח שהוא היה זה שאחראי לדבר הזה שנקרא ניו אינגלנד פטריוטס יותר מכל אחד אחר. וכאן בעצם אנחנו מגיעים לחשיבות המאמן בכל העסק הזה. האם בליצ'ק אכן גאון או שהוא רכב על הגב של השחקן הטוב ביותר שלו לאורך כל השנים? הרי יש מאמנים כמו פפ גווארדיולה או פיל ג'קסון למשל, שלעולם לא יזכו למנת נחת אמיתית בגלל מי ששיחק תחתם.

ביל בליצ'ק (רויטרס)ביל בליצ'ק (רויטרס)

"בלי בריידי טמפה לעולם לא הייתה מגיעה לסופרבול", הצהיר פרשן ESPN, סטיבן איי סמית'. "הוא הרבה יותר חשוב עבור הבאקס מאשר מהומס עבור הצ'יפס". והאמת היא שקשה לאמוד באחוזים את מידת האחריות של מאמן או שחקן כזה או אחר להצלחה של קבוצה כלשהי, אבל במקרה של בריידי העסק מתחיל להתבהר קצת יותר. בעיקר לאור ההשוואה בין הכישלון הבוהק בניו אינגלנד השנה, אל מול ההצלחה הגדולה בפלורידה. ברוס אריאנס, מאמן הבאקנירס, אף עקץ את בליצ'ק בנושא כשאמר שהוא נותן לבריידי יותר חופש בקבלת ההחלטות מאשר הוא זכה לו בניו אינגלנד.

אריאנס מזכיר במידה רבה את אנדי ריד שיעמוד מהעבר השני. כמו ריד, גם הוא מסתובב בליגה הרבה שנים בלי יותר מדי קבלות (זכה בסופרבול כעוזר בפיטסבורג) ונחשב לגאון התקפי בעיקר. ביחד עם בליצ'ק השלישייה הזו היא לבטח הוותיקה ביותר בליגה, אבל גם ריד וגם אריאנס, אפילו לא מתקרבים להישגים של ביג ביל. כיום חצי מהליגה מעסיקה מאמנים שעברו תחת בית מדרשו של בליצ׳ק, במטרה לחקות את אותה הצלחה שהושגה לא מעט על גבו של ספורטאי אחד. ראוי לציין כי ריד, שנהנה בשלוש השנים האחרונות מהקוורטרבק בליגה וזוכה סופסוף לעדנה, עדיין לא הצליח לנצח את בריידי בפלייאוף. אריאנס יודע את זה.

פטריק מהומס (רויטרס)פטריק מהומס (רויטרס)

העקיצה לעברו של בליצ'ק מצדו של אריאנס, הגיעה אחרי שהוא לקח סיכון ואיפשר לבריידי להשלים מהלך אחד שכבר הפך לאגדי, רגע לפני הירידה להפסקה במשחק חצי הגמר מול גרין ביי. עם 40 יארד לאנדזון וכשעל השעון נותרו רק 4 שניות, החליט אריאנס לנסות וללכת על שער שדה. אבל בריידי ביקש עוד הזדמנות אחת להשיג טאצ׳דאון, ועשה בדיוק את זה עם מסירת לייזר מדוייקת למטרה לא צפויה כמו סקוט מילר. אותו טאצ׳דאון כך מסתבר, היה זה שעשה את ההבדל בסופו של דבר צריך להודות, לא הרבה מאמנים היו לוקחים את הסיכון הזה, גם אם לקווטרבק שלך קוראים טום בריידי. בליצ'ק למשל, מעולם לא התלהב ללכת עם האינסטיקט של הכוכב שלו ואולי בגלל זה דרכיהם נפרדו אחרי שני עשורים.

אלקטריק פטריק

מבחינת כלים, למרות שלבקאנירס יש קבוצה מצוינת, הרי שלצ'יפס יש יתרון כמעט בכל מקום על המגרש. הטייט אנד טרוויס קלסי שולט בעמדה שלו בשנתיים האחרונות - בעצם מאז שגרונקוסקי פרש. לקלסי יש 11 טאצ׳דאונים השנה, כל אחד יפה יותר מהשני. הוא נהנה מהבנה עיוורת עם הקווטרבק שלו ומטריד באופן תמידי את ההגנות. נשק אחר שמחזיק מהומס, הוא טייריק היל. אחד הרסיברים האקספלוסיביים ביותר בליגה שאחראי ל-17 טאצ׳דאונים השנה. הוא מהיר, הוא חזק ולפעמים נדמה שהוא בכל מקום על המגרש.

פטריק מהומס (רויטרס)פטריק מהומס (רויטרס)

לצ׳יפס יש סגל עמוק שבנוי ומיועד לשלוט בליגה גם בשנים הבאות. שושלת חדשה היא אפשרות אמיתית כשהמנוע של הקבוצה הקבוצה הוא כל כך טוב. סגנון המשחק של מהומס הוא אלקטרי ולאורך כל המשחק פשוט קשה להוריד ממנו את העיניים. הוא מהיר החלטה, מדויק, יצירתי ויודע לרוץ כשצריך. החבילה השלמה אם תרצו ולכן כל כך קל להכתיר אותו כמי שאמור לרשת את כיסא ה-GOAT בעתיד.

"זה המשחק הכי גדול שמחכה לו בקריירה. אם מהומס לא מנצח את המשחק הזה, אין מצב שהוא יוכל להיקרא אי פעם הגדול מכולם", הצהיר אותו רומו מתחילת הכתבה. ואכן, פטריק יגיע עם כל הכלים כדי לתת הצגה מול בריידי. בשנה שעברה הוא הוכיח שהוא לא ממצמץ ברגעים מכריעים ואפילו ההפסד לניו אינגלנד לפני שנתיים, לא היה באשמתו. בסיום אותו משחק אגב, הגיע בריידי לחדר ההלבשה של הצ'יפס והחמיא למהומס. "זו הייתה הוכחה עבורי על כך שאני עושה את הדברים בצורה נכונה", נזכר השבוע הקוורטרבק הצעיר באותו מפגש.

פטריק מהומס (רויטרס)פטריק מהומס (רויטרס)

תסריט האימים מבחינתו יהיה עוד הפסד לאותו בריידי - בעיקר אם האחרון גם יצהיר על פרישה בסיום המשחק. כך הוא אפילו לא יקבל את ההזדמנות לנצח אותו בפלייאוף לעולם. הוא לא רק יקבע את מעמדו כגדול אי פעם, אלא גם יסגור לתמיד את הוויכוח, גם אם מהומס יצליח להשוות את מספר הזכיות שלו בעשור הקרוב. כי את בריידי הרי, הוא מעולם לא ניצח בפלייאוף. "תארו לכם מה יקרה אם בריידי ינצח ואז יפרוש", ניסח סמית' את הסיטואציה ההיפטותית הזו בצורה נהדרת. "הוא יוכל להגיד 'ניצחתי את שחקן העתיד שלכם, בגיל 43, בעונה הראשונה שלי בקבוצה חדשה’. אתם יודעים מה? חשבתי לחזור, אבל לא…ג'יזל, קחי את הילדים. אנחנו זזים. עשינו את מה שרצינו לעשות".

בקטנה

פוטבול בצל המגיפה. רבים פקפקו, בעיקר אחרי ההתפרצות בטנסי במחזורי הפתיחה, אבל ב-NFL סיימו וסיכמו עונה לא פשוטה עם 954,830 אלף בדיקות שבוצעו לשחקנים ואנשי צוות. רק 5 משחקים נדחו מתוך 256 וסיפורים מוזרים בדרך כלל, על קבוצות שעלו עם הרכבי טלאים או שחקנים שעלו בלי להתאמן כל השבוע, או אפילו כאלה שהורדו מהמגרש חמש דקות לפני תחילת משחק, הפכו לדבר שבשגרה.

טום בריידי (רויטרס)טום בריידי (רויטרס)

קהל, בלי דרכון ירוק. ב-NFL איפשרו לקבוצות לארח קהל במהלך העונה הרגילה, בהתאם להנחיות השונות בכל מדינה. בפלורידה למשל, אין הגבלות מיוחדות על התקהלויות במקומות פתוחים ובסופרבול הוחלט לאפשר כניסה לכ-15 אלף רוכשי כרטיסים באצטדיון שיכול להכיל 75 אלף, עם דגש על שמירת מרחק עד כמה שאפשר. כמו כן הוזמנו למשחק 7,500 עובדי מערכת הבריאות שהספיקו להתחסן.  35 אלף "אוהדים" עשויים מקרטון ימלאו את יתר הכיסאות, אבל גם איתם צפויה אווירה מיוחדת.

הופעת המחצית תהיה שייכת לאמן הקנדי, דה וויקנד, שאלבומו האחרון היה המצליח ביותר בשנת 2020. זו אמורה להיות הופעה מושקעת, גם אם לא בקנה המידה אליו הורגלנו בשנים קודמות. זוכי הגראמי ג'סמין סאליבן ואריק צ'רץ' ישירו את ההמנון בצוותא. מה יהיה אורך ההמנון? ליין ההימורים עומד על אובר/אנדר של דקה ו-57 שניות.

ואם כבר נגענו בהימורים, הרי שהסופרבול הוא אירוע השיא של וגאס ובדרך כלל הוא גם לא עובר בלי התערבויות מטורפות או ליינים מוזרים. אבל בווגאס הודיעו שהכמות והסכומים פחתו משמעותית השנה, לאור ההאטה במצב המשק האמריקאי. קנזס סיטי פייבוריטית קלה, אבל דיווחים על מהמר אחד ששם על טמפה יותר מ-2 מיליון דולר, כבר הספיקו לעשות כותרות בימים האחרונים.

החולצה הנמכרת ביותר ב-2018 וב-2019 הייתה של טום בריידי. המעבר שלו לטמפה עורר את השוק, אבל ב-2020 פטריק מהומס כבש את הפסגה והוריד את טומי למקום השני. ראוי לציין כי בשבועיים האחרונים החולצה מספר 12 של בריידי שוב שוברת שיאים. שקט, פרסומות. ואי אפשר לדבר על סופרבול בלי להתייחס לפרסומות. ספוט של 30 שניות יעלה 5 מיליון דולר (סכום שיא) ונדמה כי ב-CBS הבינו את פוטנציאל הרייטינג הגבוהה בתקופה בה אמריקאים רבים מעדיפים להישאר בבית.

טום בריידי (רויטרס)טום בריידי (רויטרס)

ג'נרל מוטורס הפתיעה עם וויל פרל, סטלה ארטואה החזירו את לני קרביץ לפרונט, פרינגלס השקיעו עם פרסומת על מעבורת שחוזרת לכדור הארץ וג'ייסון אלכסנדר הלא הוא ג׳ורג׳ קוסטנזה, יקדם את אבקת הכביסה טייד. אחרי שנה של מגיפה ומהפכות חברתיות, חברות גדולות כמו קוקה קולה, פפסי ובאדווייזר, החליטו לצמצם עלויות או לוותר על התענוג לגמרי. חלקן הודיעו כי ישתמשו בכסף שנחסך לטובת תרומות ענק לארגוני צדקה שונים. פורד תשדר פרסומת באורך דקה, שתתמקד במשבר שעבר על האמריקאים והתאוששות ממנו, עם מבט אופטימי לעתיד.

אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */