יום שישי, 19.04.2024 שעה 08:22
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6622-5829מכבי ת"א1
5921-5829מכבי חיפה2
5521-4829הפועל ב"ש3
5036-4229הפועל חיפה4
4029-3029מכבי בני ריינה5
3635-2829בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3733-3228הפועל ירושלים1
3239-2328הפועל חדרה2
3051-3128מכבי פ"ת3
2944-2928מכבי נתניה4
2835-3728בית"ר ירושלים5
2740-3028הפועל ת"א6
2642-2128מ.ס אשדוד7
2141-2228הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • שבת, 20/04, 17:00
  • הפועל חיפה
  • בני סכנין
  • שבת, 20/04, 18:00
  • מכבי בני ריינה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 20/04, 20:00
  • הפועל ב"ש
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 27/04, 17:30
  • הפועל חדרה
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 27/04, 18:00
  • מכבי נתניה
  • הפועל ת"א
  • שבת, 27/04, 20:00
  • בית"ר ירושלים
  • מ.ס אשדוד
  • שבת, 27/04, 20:00
  • הפועל פ"ת

אז יש גם עדן: משחק העונה הראשון של קארצב

כנער סומן כהבטחת ענק, מול מכבי חיפה הערב ב-20:45 מגיע המבחן הגדול שלו כבוגר. הכישרון שנכנס לתאקלים עם ואן לוון בנוער ישחק על הגורל של מאמנו

|
קארצב. הזרקור מופנה אליו (רדאד ג'בארה)
קארצב. הזרקור מופנה אליו (רדאד ג'בארה)

עדן קארצב רק בן 20, אך כבר כמעט חמש שנים נושא על כתפיו את אחת ההגדרות הבעייתיות ביותר בכדורגל הישראלי: "התקווה הבאה של הכדורגל הישראלי והנבחרת". כמעט כל שחקן שמראה פוטנציאל ובנוי היטב, מקבל את הסימון הזה בגיל מאוד צעיר. הערב (רביעי, 20:45), עושה רושם כי הקשר הצעיר של מכבי תל אביב יצטרך לעלות אל כר הדשא בבלומפילד כשעל כתפיו אותו עול, אך גם לצד זאת, לא מעט אחריות וציפייה שכולם יראו בדיוק מה הוא שווה. 

קארצב, שבחודש אפריל יחגוג יום הולדת 21, הוא אחד הכישרונות הגדולים ביותר של שנתון 2000 בכדורגל הישראלי. כבר לפני שלוש שנים הוקפץ לאימונים עם הבוגרים והחל לקבל טעימות מהחיים בצד הבוגר של קריית שלום. במכבי ת"א תמיד דיברו על הנתונים האירופאיים של קארצב. על יכולות פיזיות ברמה הגבוהה ביותר, על בעיטה איכותית, על מסירות שלא מאפיינות יותר מדי את הקשרים האחוריים של הכדורגל שלנו. כמעט בכל קבוצת גיל, הוא בלט ביחס לבני גילו. כך היה מוצא את עצמו קופץ מעל שנתונים וכבר ב-2015, כשהוא שחקן נערים ב', הצהובים החליטו שאין טעם להמשיך ולבזבז את זמנו של קארצב והקפיצו אותו ישירות לקבוצת הנוער. 

עדן קארצב כובש (רויטרס)עדן קארצב כובש (רויטרס)

גם אז, כשהוא בן 15 בלבד, קארצב היה יותר מאסיבי ופיזי ממרבית שחקני ליגת העל לנוער. הגודל שלו הפך אותו לשחקן מבוקש, כזה שמאמנים בכל הגילאים, לא באמת ידעו מה לעשות איתו. במכבי נתניה למשל, שיחקו איתו כחלוץ. כשהגיע לנבחרת הנערים, הציבו אותו כשחקן כנף, במכבי ת"א תחילה תופקד כ-"10", מתחת לחלוץ, אך עם הזמן הלך וירד עוד ועוד לאחור, לכיוון עמדת הקשר האחורי ועמדת ה-"50:50", כדי לנצל את היכולות הפיזיות שלו כמה שיותר, אך גם את ראיית המשחק, המסירות והיכולת שלו לאיים ממרחק. את היכולות שלו לעשות זאת ברמה הגבוהה של מכבי ת"א הוא הראה כבר פעמיים העונה במעט הצ'אנסים שקיבל, עם שער גדול מול זלצבורג באוסטריה, ושער ניצחון על מכבי פתח תקווה. לימים, קארצב יעיד על עצמו כי העמדה בה הוא מרגיש הכי בנוח היא ה-"50:50", אך העונה וייתכן כי גם במשחק העונה, העמדה שהוא תופס היא של האחורי, ה-"6", הדן גלזר. 

הדרך של קארצב למכבי ת"א לא הייתה חלקה. גם לא ההיכרות הראשונית שלו עם פטריק ואן לוון, לימים, מאמנו בקבוצה הבוגרת של מכבי ת"א והנה הדרכים של שניהם מצטלבות כעת בנקודה משמעותית - משחק שיכול להשליך רבות על המשך העונה של השחקן וכמות ההזדמנויות שיקבל, אך לא פחות, גם על ואן לוון שמעמיק את אחיזתו בקבוצה הבוגרת ובלא מעט מובנים משחק גם על כרטיס לספסל הצהוב בעונה הבאה. 

מעפולה, לנתניה, כמעט למיינץ ואז למכבי ת"א

קארצב נולד בעפולה להורים שעלו מבלארוס ב-1990. הוא התחיל את דרכו המקצועית בכדורגל כבר כשהיה בן 4, כשהצטרף לאסי גלבוע. עדן מעיד כי הוא זוכר את עצמו משחק כדורגל עוד כשהיה בן 3. זה מה שידע לעשות, זה מה שרצה. אחרי שבע שנים במסגרת של אסי גלבוע, קארצב בן ה-11 עבר למחלקת הנוער של מכבי נתניה, שידוך שהחזיק שנתיים כאשר בגיל 13 עבר למכבי ת”א. התקופה במכבי נתניה היה המאתגרת ביותר שחווה כילד, בין היתר כי היה צריך להעביר את חייו לפנימייה והתקופה בנתניה אף גרמה לו לפרקים לחשוב על לעזוב את הענף, אך הוא התמיד והפוטנציאל הגדול שלו צד את עיני המחלקה הצהובה מת"א בדרך למעבר שירחיק אותו עוד יותר ממשפחתו. 

“זה קשה מאוד. אתה רחוק, אין לך את המשפחה, החום, האהבה והתמיכה שאתה רגיל לקבל בבית. רציתי את זה. בסוף, אחרי כל מה שחוויתי, הגעתי לגיל 18 ואני מרגיש שעברתי הרבה מאוד בקריירה. אני מרגיש הכי בוגר שיש, לכל מקום היום אני יכול לנסוע לבד, אני לא צריך את הקרבה של ההורים. זה עשה לי רק טוב בטווח הארוך”, סיפר בראיון שהעניק ל-ONE ב-2019. 

דן גלזר בנוער של מכבי ת"א (יניב גונן)דן גלזר בנוער של מכבי ת"א (יניב גונן)

אצל קארצב הכדורגל זורם בדם. אביו, ואדים קארצב, היה שחקן כדורגל בבלארוס ושיחק גם בנבחרת. הוא הגיע לארץ ושיחק בזמנו בליגה הארצית. הקריירה של ואדים קארצב הסתיימה עם קרע ברצועה הצולבת שהובילה אותו לתחום אימון הכושר הגופני ובין היתר הוא עבד גם במחלקות הנוער של מכבי נתניה והפועל תל אביב. לרבים, מזכיר הסיפור הזה את סיפורו של מנור סולומון, שבדיוק כמו אצל קארצב, תחום הכושר והמשמעת הגופנית הגיעו מהבית ולא מעט ההתפתחות הפיזית התרחשה בזכות האבא. 

הדרך שעבר, נתוניו והרזומה בנבחרות ישראל הצעירות, הובילו לסימון הבלתי נמנע, כזה שגרם למשה חוגג, הבעלים של בית"ר ירושלים, לנסות ולהוציא עסקה לפני שנתיים במסגרתה היה רוכש מחצית מכרטיסו ב-1.5 מיליון דולר. בדיוק כפי שרצה לעשות עם איילון אלמוג. אלא שבעוד העסקה על אלמוג הייתה מדוברת יותר, זו של קארצב די הוחבאה. מי שמאוד התנגד לכך היה המנכ"ל בן מנספורד וכמוהו גם ואן לוון. השניים לא האמינו שעל מכבי ת"א למכור את הכישרונות שלה למי שמנסה להיות הכוח העולה החדש בליגה, ובכלל, בפילוסופיה שלהם, השחקנים האלה צריכים קודם להוביל את הקבוצה הבוגרת להצלחה ורק אחר כך, לצאת החוצה, בשווי גבוה יותר. 

כל ההתרחשות הזו כמובן רק הוסיפה לציפייה כי קארצב ילך ויפרח, ומהר. ההשאלה בהפועל חדרה הייתה מושלמת מבחינת מכבי ת"א, אלא שזו בקריית שמונה מוגדרת על ידי המועדון כטעות קשה. זו אחת הסיבות שהצהובים החליטו להחזיר אותו העונה לקריית שלום ו"לשלוט" בהתפתחות של השחקן כדי שלא ילך לאיבוד במסלולים האפורים של הכדורגל הישראלי ומאמניו. "יש לי משקולות מאוד גדולות על הכתפיים, כל הזמן אני צריך להראות מי אני באמת. גם כשלא הולך צריך לנסות להראות שאני כן נשאר בטופ וכן תמיד רוצה. אלו משימות מאוד קשות עבור ילד", סיפר קארצב כשהיה בן 19 בלבד, אך במכבי ת"א האמינו כי העונה זו העונה לשים עליו עוד קצת ציפייה ולחץ כדי לראות האם באמת יצא ממנו השחקן שכולם חושבים שהוא. 

עדן קארצב. נהנה בחדרה (רדאד ג'בארה)עדן קארצב. נהנה בחדרה (רדאד ג'בארה)

המהפך ביחסים עם ואן לוון

כאן נכנס לתמונה ואן לוון. מאמן מכבי ת"א הנוכחי, שיממה לפני המשחק השלים מינוי של עוזר חדש ומאמן שוערים, שניהם הולנדים, העמיק את השליטה שלו בקבוצה הבוגרת עוד יותר. כמנהל מחלקת הנוער, מיץ' גולדהאר ציפה ממנו לפתח שחקנים שירכיבו את הקבוצה הבוגרת ויובילו אותה להצלחה. שתי העונות עם ולדימיר איביץ', שלא ניהל שום מערכת יחסים עם ואן לוון, עשו להולנדי שירות טוב במיוחד גם בלי שהוא יחליף מילה עם הסרבי. אלא שישנו עוד פן שגולדהאר, איש העסקים, מחפש לראות, וזו את הכדאיות הכלכלית של כל הפרויקט הזה. 

שחקן משמעותי ממחלקת הנוער הצהובה, שצמח תחת ידיו של ואן לוון והפילוסופיה שלו, עדיין לא ראינו נמכר בסכומים גבוהים או נמכר בכל סכום לצורך העניין. קארצב, בהחלט יכול להיות כזה. כבר שהיה בן 13 התקבל למיינץ הגרמנית, אך לא הצליח להשיג בזמן דרכון אירופאי, המצב בבית לא היה טוב ומי שהרוויחה מכך היא מכבי ת"א שלקחה אותו בזמן שהמעבר לגרמניה נפל, אך מעבר לליגה בסדר גודל כזה תמיד תהיה השאיפה והציפייה מקארצב, השחקן שפטריק ניסה להפוך לכזה בזמן שעבר תחת ידיו וזו לא תמיד הייתה מערכת יחסים נעימה. 

עדן קארצב ופטריק ואן לוון בסיום (רדאד ג'בארה)עדן קארצב ופטריק ואן לוון בסיום (רדאד ג'בארה)

ואן לוון, כשהגיע למכבי ת"א, ניסה מהר מאוד לפרק את כל העניין הזה של "ההילה" הלא ברורה שילדים צעירים מסתובבים איתה כי הם שחקני מחלקת הנוער הצהובה. מהר מאוד הכניס כללי משמעת נוקשים מאוד, אבל גם רעיונות אחרים שגרמו לילדי אבק הכוכבים של קריית שלום להרגיש שאולי זה לא האיש הנכון עבורם. "כשפטריק הגיע למכבי ת"א היו לי איתו קצת בעיות. היו לנו כמה התנגשויות אחד עם השני", סיפר קארצב בעצמו. "אחרי זה הסתדרנו יותר והבנתי יותר מי זה הבן אדם הזה ומה הוא יכול לעשות בכדורגל. למדתי ממנו הרבה מאוד, וזה בן אדם שיש מה ללמוד ממנו". 

ככל שהשניים עבדו יותר ביחד וקארצב הפך לילד מנערים ב' שקופץ לקבוצת הנוער, הוא גם למד עוד על ואן לוון וסיפק חשיפה לצדדים שסביר להניח שלא הובלטו בזמן הקדנציה הארוכה של ההולנדי בישראל: "יש לו לב זהב, הוא כל הזמן מקשיב ומיישם את מה שאומרים לו. הוא מעניק הרבה כלים להמשך הדרך. אני מאוד מעריך את מה שהוא עשה איתי". האידיליה בין השניים הפכה משמעותית במיוחד כאשר ואן לוון בחר להגדיר את ההחתמה של קארצב על חוזה בוגרים כ"הישג משמעותי מאוד עבור מכבי ת"א". 

בן מנספורד עם עדן קארצב (האתר הרשמי של מכבי ת"א)בן מנספורד עם עדן קארצב (האתר הרשמי של מכבי ת"א)

אך אם יש מישהו שנלחם יותר מכולם בסימון שדבק בשחקן זהו דווקא ואן לוון, שמאוד לא אהב את הטייטלים שהוצבו לצד שמו של הקשר. "זו אחת הבעיות של עדן, שכולם אומרים לו מגיל צעיר שהוא התקווה של הכדורגל הישראלי. לכן הדברים עבורו או עבור הוריו לא התקדמו כל כך מהר, אולי הם ציפו שהוא ישחק כבר בקבוצה הבוגרת", סיפר ההולנדי בראיון שהתקיים לפני שנתיים בדיוק. ואן לוון גם היה גדול הדוחפים לשלוח אותו בגיל מאוד צעיר להשאלות בליגת העל. הוא רצה שוב להוציא את השחקן מאזור הנוחות של קריית שלום לפני שיהיה ניתן להחזיר אותו מוכן יותר. התהליך הזה קיבל אומנם "מכה קלה בכנף" בעקבות ההשאלה הלא מוצלחת לקריית שמונה, אך העונה הנוכחית הופכת לכזו שצריכה לתקן את הנזק להתקדמות שלו בעונה שעברה.  

במכבי ת"א יש גם מי שחושב שזהו המהלך הנכון יותר לשחקנים כמו קארצב. לאלה שאמורים להיות המובילים בעתיד, הכישרונות הגדולים. הקול המשמעותי בנושאים האלה הוא של הקפטן שרן ייני: "אני תמיד אומר לצעירים שמבחינתי הם צריכים להישאר במכבי. גם אם הם ילכו לעונה אחת ויעשו עונה אדירה כמו שיונתן וחוזז עשו בבני יהודה, זה לא אומר שהם יחזרו לפה שחקני הרכב. אבל, כשאתה כאן אתה צריך להוכיח את עצמך במכבי ת”א. אתה לא ישר מקבל את הצ’אנס שלך. תמיד יהיו שחקנים מעליך. גם דן עשה עונה טובה בנתניה ולא בא לפה להיות קשר אחורי פותח. כל אחד צריך להרוויח את הדקות משחק שלו פה. במכבי ת”א יש לחץ וציפיות גם לרמה, גם לניצחונות שהיא שונה ממועדונים אחרים אז חשוב להראות שמצליחים פה. וגם, רוצים לצאת לאירופה? ממכבי יש סיכוי יותר גבוה להגיע לאירופה ממקומות אחרים. אז כן – אני חושב שכולם צריכים להישאר פה ולהילחם על המקום שלהם”. 

עדן קארצב חוגג (רדאד ג'בארה)עדן קארצב חוגג (רדאד ג'בארה)

אז קארצב נשאר, בין אם רצה או בין אם מכבי רצתה, ואחרי שגאורגיוס דוניס השתמש בו רק בלית ברירה, עבור ואן לוון הוא הפך עוד לפני הפציעה של דן גלזר לשחקן שמיועד לקבל יותר דקות. במשחק האחרון מול מכבי נתניה הוא כנראה הציג את היכולת הגבוהה ביותר שלו במדי מכבי ת"א. כשהיא עולה למשחק העונה, שיהיה כרטיס ביקור מאוד משמעותי עבור ההמשך של ואן לוון, קארצב מקבל לפתע תפקיד מרכזי מאוד. אחרי שנתיים של דומיננטיות מוחלטת באמצע הצהוב, ישנה ההרגשה שמכבי חיפה הצליחה להשיג שם מהפך וכתוצאה מכך, גם הפכה את יחסי הכוחות. 

כשאנחנו עדיין לא יודעים מה בדיוק יקרה עם דן גלזר, האם ישחק, אולי יעלה עם זריקה או לא ישחק כלל, מכבי ת"א בוודאות תחסר את הקשר הטוב ביותר שלה העונה - דור פרץ. קארצב, כפי הנראה, בכל מקרה יהיה בהרכב כאשר מולו שני שחקני בית של מכבי חיפה, נטע לביא ומוחמד אבו פאני. זו תהיה ההזדמנות שלו לא רק להראות שהקישור הצהוב לא נפל בקרב מול הירוקים, זו גם תהיה ההזדמנות שלו להראות שהעבודה של ואן לוון במחלקת הנוער היא אכן המוצלחת יותר. זה גם יכול להיות הכרטיס שלו לעבר תפקיד משמעותי מאוד במכבי ת"א העונה, והכרטיס של ואן לוון מול גולדהאר. זה שיוכיח לבעלים הקנדי שגם בלי ניסיון אימון רציני בקריירה, יכול מאוד להיות שזהו בסופו של יום כן האיש הנכון לעמוד על הקווים. 

ראש בראש: כל הניתוחים לקראת משחק העונה!
אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */