יום שישי, 29.03.2024 שעה 17:49

מהפכת חלוקת הכספים בספורט הישראלי

משרד הספורט ישנה את מבחני התמיכה לאיגודים: תגמול על מדליות, מהפכה בענפים המועדפים ותמיכה במאמנים. מי צפויים להיפגע ואיזה ענפים ירוויחו מכך?

|
הג'ודאים עם שר הספורט חילי טרופר (איציק בלניצקי)
הג'ודאים עם שר הספורט חילי טרופר (איציק בלניצקי)

המועצה הלאומית לספורט תתכנס מחר (רביעי) לדיון ראשון בהובלתו של יו"ר המועצה החדש אריק פינטו, כאשר לדיון צפוי להגיע גם שר התרבות והספורט חילי טרופר, שיברך את הנוכחים ויציג את עיקרי התוכנית האסטרטגית לספורט הישראלי ל-2030. במשרד עוסקים בבניית תוכנית אסטרטגית חדשה, כאשר בין היתר תוכנית המתקנים תשתנה ויינתנו לה יעדים חדשים לעשור הבא ובקרוב אף יתבצעו שינויים גם באופן חלוקת הכספים לאיגודים במסגרת כספי התמיכה.

לפי טיוטת המבחנים החדשים לחלוקת התמיכות של משרד התרבות והספורט לאיגודים ולהתאחדויות הספורט, שנחשפת כעת לראשונה ב-ONE, צפויים כמה שינויים באופן חלוקת התקציבים לגופים שמנהלים את ענפי הספורט בארץ: הקריטריונים ישתנו בין הענפים הקבוצתיים, הענפים המועדפים ייקבעו על פי ההישגים שלהם ולא בהחלטה מראש, ויינתן יותר כסף לטובת העסקת מאמנים ונשים.

שני הרשקו, משה פונטי, סילבן אדאמס, חילי טרופר, אורן סמדג'ה (איציק בלניצקי)שני הרשקו, משה פונטי, סילבן אדאמס, חילי טרופר, אורן סמדג'ה (איציק בלניצקי)

מידי שנה מחלקת המדינה כ-220 מיליון שקל בכספי תמיכות ועבור האיגודים מדובר בכסף חשוב. כעת, בהסתמך על הטיוטה, שטרם אושרה, אופן חלוקת הכספים צפוי להשתנות. במקום שכל ענפי הספורט ייאבקו על כסף מעוגה תקציבית אחת ועל פי קריטריונים אחידים, הוחלט לחלק את התקציב מראש לענפי על, ענפים קבוצתיים וענפי ספורט אישיים - ולהעניק להם כספי תמיכה על פי קריטריונים שיתאימו לצרכים שלהם.

הכדורסל והכדורגל צפויים לקבל 31% מהתקציבים

על פי המסתמן כעת בטיוטה למבחני התמיכות, התקציבים לענפים יתחלקו כך שענפי העל של הכדורגל והכדורסל יקבלו כ-31% מסך תקציב התמיכות שהמדינה תעמיד לספורט הישראלי, ענפי הספורט הקבוצתי כמו הכדוריד והכדורעף יזכו לכ-13% מכספי התמיכות, וענפי הספורט האישיים כמו אתלטיקה והתעמלות יקבלו כ-22% מהעוגה הזו.

אנריק סבוריט מול עידן ורד (אורן בן חקון)אנריק סבוריט מול עידן ורד (אורן בן חקון)

בנוסף לכך, המדינה תיקח כ-14% מתקציב התמיכות ותחלק אותו לענפי ספורט מועדפים; כ-2% מהתקציב הכללי יינתן כתוספת גם לקבוצות הנשים שמשחקות בליגות הבכירות בענפי העל; תקציבי ענפי החשיבה כמו ברידג' או שחמט, תקציבי התאחדות ספורט הנכים ותקציבים לבעלי צרכים מיוחדים צפויים להישאר כפי שהיו; אך יהיה חידוש עם הוספת תקציב מיוחד בגובה של כ-16% מכספי התמיכות שיופנה לטובת העסקת מאמנים באגודות, במטרה לשים את המאמנים במרכז ולהפוך את הספורט בארץ למקצועני יותר.

בענפי העל והענפים הקבוצתיים - כמו הכדורגל והכדורסל, שיקבלו כאמור כמעט שליש מהתקציב הכולל - יהיו כמה משתנים שישפיעו על גובה הכספים שיגיעו לכל ענף, אבל כמות הספורטאים של הענפים הללו תשפיע באופן ניכר על חלוקת התקציב בין הכדורגל והכדורסל. יחד עם זאת, הם ידרשו לעמוד בתנאים מקצועיים מינימליים, אחרת התקציב שלהם עלול יהיה להיחתך בגובה של עד 10%. כמו כן, פעילות לנשים תהיה שווה להם עוד תקציבים, והשתתפות בטורנירים באירופה ובעולם תוסיף כספים גבוהים יותר לחשבונות הבנק של ההתאחדות לכדורגל ואיגוד הכדורסל, אם זה יקרה.

עומרי כספי (עמרי שטיין)עומרי כספי (עמרי שטיין)

יותר מדליות - יותר כסף

לעומת זאת, בענפים האישיים להישגים יהיה משקל גדול יותר בחישוב גובה התקציבים שהאיגודים יקבלו וכמות הספורטאים לא תהווה פקטור משמעותי כמו בעבר. לפיכך, בשורה התחתונה, כל ענף שיביא יותר מדליות - יקבל יותר כסף. ועל מנת לתגמל עבור הישגים אמיתיים, המדינה תפסיק להכיר בתחרויות שהן לא בפורמט של אליפויות אירופה, אליפויות עולם או משחקים אולימפיים.

בנוסף, במשרד הספורט יתייחסו גם לסעיף של "עלות הפעלת הענף", שישפיע על התקציב של כל איגוד ספורט אישי עד לגובה של כ-15% מתקציבו. ישנם איגודים אולימפיים שעבורם מדובר במרכיב חשוב, כמו בענפי השייט או רכיבת הסוסים לדוגמה, בהם כל יציאה לתחרויות בחו"ל מצריכה שינוע של ציוד או סוסים באופן מיוחד ברחבי העולם, דבר שלא קיים באיגודים אחרים.

אייל אינדיג, ארטיום דולגופיאט, ואלכס מיאקינין עם המדליות (רדאד ג'בארה)אייל אינדיג, ארטיום דולגופיאט, ואלכס מיאקינין עם המדליות (רדאד ג'בארה)

"הגענו למסקנה כי מבחן תמיכה אחד ל-60 ענפים הוא שגוי ולכן החלטנו לשנות את מה שהיה נהוג בעבר על בסיס ההמלצות של ועדת לובצקי ולקבוע מבחני תמיכה שיותאמו לכדורגל ולכדורסל בנפרד, ליתר הספורט הקבוצתי בנפרד ולענפי הספורט האישיים בנפרד", הסביר גורם המעורה בפרטים.

גורמים נוספים בספורט הישראלי ציינו: "עד עכשיו מבחני חלוקת הכספים הקיימים נבנו לפי הצרכים של הכדורגל והכדורסל, בעוד שענפים קבוצתיים אחרים נפגעו - אבל מבחני התמיכה החדשים אמורים לתקן עוולות ולתגמל בעיקר על פי הישגים. לדוגמה, ענף השייט אולי הביא כמות מדליות מרשימה, אבל הוא קופח במשך שנים כי במבחני התמיכה הקיימים בחנו אותו גם לפי כמות הספורטאים שלו ובגלל שבשייט יש מעט ספורטאים יחסית לענפים אחרים אז הם קיבלו פחות, מה גם שעלויות הפעלת הענף הן גבוהות יותר כאשר שולחים ספורטאים לתחרות בחו"ל עם גלשנים לעומת ספורטאי בודד מענף אחר שפשוט רק עולה על טיסה. כעת הכל יילקח בחשבון".

טרופר במכון וינגייט (מערכת ONE)טרופר במכון וינגייט (מערכת ONE)

הענפים המועדפים לא ייבחרו בהחלטה מראש

על פי המודל החדש, ככל שיהיו יותר הישגים, האיגודים יוכלו לזכות בתקציבים הרבה יותר גבוהים, כאשר גם במבחני התמיכה החדשים יהיה תעדוף לאיגודים אולימפיים מסוימים שיזכו לתקציב מוגדל. הרי, כאמור, כ-14% מסך התמיכות שתעמיד המדינה יופנה כתוספת לענפים מועדפים.

ומי יהיו הענפים המועדפים הפעם? ובכן, פה יש חידוש. שלושת הענפים האולימפיים האישיים שירשמו הכי הרבה הישגים בינלאומיים יקבלו כ-40% מהתקציב של הענפים המועדפים. שני הענפים האולימפיים האישיים שצברו את הניקוד הגבוה ביותר אחריהם יקבלו כ-20% ממנו וארבעת הענפים הבאים אחריהם בדירוג יזכו ל-14% מהתקציב הזה. בנוסף, לראשונה יהיה תעדוף גם לענפים פראלימפיים ולענפים שאינם אולימפיים מהתאחדות אילת, שיקבלו כ-28% מהכספים הנותרים בסעיף הזה.

גם בעבר כמובן נעשה תיעדוף לטובת כמה ענפי ספורט חשובים, אך הפעם השיטה תהיה אחרת. מעתה לא יהיו ענפים מועדפים שייבחרו מראש בהחלטה של גורם שמתווה מדיניות, אלא אחת לארבע שנים תיעשה בדיקה מי הענפים המצליחים ביותר וזהות הענפים המועדפים תוכל להשתנות בהתאם לכך, מה שיוביל לתחרות סמויה בין הענפים האולימפיים במטרה לייצר כמה שיותר מדליות, מאחר ואיגוד שלא יספק את הסחורה לא יוגדר כמועדף ולא ייהנה מתקציבים אקסטרה. כרגע, נדמה כי המרוויחים העיקריים מהרעיון הזה צפויים להיות איגוד הג'ודו, איגוד ההתעמלות ואיגוד השייט שיוכרו כמועדפים לאור ההישגים שצברו נציגיהם בשנים האחרונות, אך לא מן הנמנע כי בעתיד גם ענף הכדורמים יכול להפוך לענף מועדף אם יביא הישגים גדולים.

לינוי אשרם (ספי מגריזו)לינוי אשרם (ספי מגריזו)

ההתעמלות תרוויח, הכדורעף והכדוריד פחות

בשלב זה מבחני התמיכה החדשים הם עדיין בגדר טיוטה והם לא יובאו להצבעה בישיבה הקרובה של המועצה, אך היא בהחלט תדון בכך. יחד עם זאת, האיגודים כבר מכירים את הטיוטה הזו ובקרב ראשי הענפים היו מי שהתרעמו על הליך אישור מבחני התמיכה החדשים וטענו: "חלוקת התקציבים החדשה לא עברה סימולציה כך שעדיין אין לנו מושג כמה כסף כל איגוד צפוי לקבל בשנה הבאה בעקבות השינויים הללו. יש חשש מכך שענפים כמו הכדורעף והכדוריד לכאורה רק ייפגעו מהמצב החדש ואולי אפילו יתקשו לשרוד, בעוד שהחזקים יקבלו יותר כסף. צריך לבדוק את זה לעומק לפני שמאשרים את השינויים הללו".

אלא שמנגד, גורמים המעורים בפרטים הבהירו כי "גם בעבר היו איגודים מסוימים שזכו לתעדוף וזה לא משהו חדש. הפעם הוחלט לפתוח את האפשרות עבור איגודים אחרים להפוך למועדפים על בסיס הצלחה. המדינה רוצה הישגים ומי שיעמוד בזה ירוויח". ואכן, סביר להניח כי ענפים כמו הכדורעף והכדוריד, שלא רושמים הישגים בינלאומיים גדולים, עלולים לכאורה להיפגע בתקציביהם, בעוד שהענפים המצליחים יחגגו.

מעבר לכך, במשרד הספורט ישימו דגש גדול יותר על העסקת מאמנים כאשר חלק נכבד מהתקציב יילך על זה כאמור, כמו גם על העסקת נשים בתפקידי מפתח באיגודים. כל איגוד שיעסיק מנכ"לית בעלת תואר ראשון בשכר שיהיה מעל הממוצע במשק, יקבל תקציב בונוס. אותו הדבר יהיה תקף גם לגבי העסקת מנהלת מקצועית, מאמנת לאומית, מנטורית או כל אשת מקצוע אחרת, זאת במטרה לעודד נשים להשתלב באיגודים. כיום, יש לציין, ישנם כבר איגודים בראשם עומדות נשים, כמו באיגוד ההתעמלות לדוגמה, בו יש יושבת ראש, מנכ"לית, מאמנות ועובדות נוספות. איגוד שכזה יהנה מבונוסים נוספים.

אשרם: ״מחכה להתחרות בטוקיו״
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */