יום שישי, 29.03.2024 שעה 09:14

שנת הבועות: סיכום 2020 בספורט בארץ ובעולם

הלייקרס זכו באורלנדו, באיירן בליסבון, דופלנטיס קפץ גבוה מכולם. וגם: סאגת מסי, אבדיה ב-NBA, לונה ולינוי שמככבות, ומה קרה באיראן? סיפורי השנה

|
החיים בבועה. 2020 שהייתה (גרפיקה: קרולינה אריכמן)
החיים בבועה. 2020 שהייתה (גרפיקה: קרולינה אריכמן)

זו הייתה שנה מטורפת. שנה שיכולה לקרות רק פעם במאה שנה. שנה שהייתה מלאה ברגשות ובאמוציות, שנה בה הכל נעצר בדיוק כשכולם היו בשיאם, שנה בה כל האורות כבו, שנה בה הכל חזר לחיות מחדש גם אם זה בתנאים קצת שונים, שנה בה נפרדנו מהאנשים האהובים עלינו, שנה בה למדנו לאהוב ולעודד גם מרחוק. רגע לפני שסוגרים את שנת 2020, הגיע הזמן לסכם את מה שעבר על הספורט הישראלי והעולמי.

עד לפרוץ מגפת הקורונה ועצירת המשחקים והתחרויות, העולם כולו היה בשיאו. ספורטאים התכוננו למשחקים האולימפיים ומיטב הכדורגלנים כבר חלמו על היורו, אך ככל שהתגברו הדיווחים על התפשטות הווירוס בעולם - הכל נעצר. כל האימונים, המשחקים, התחרויות.

המגרש ריק, כולם ממוגנים. ספורט ב-2020 (רויטרס)המגרש ריק, כולם ממוגנים. ספורט ב-2020 (רויטרס)

במשך חודשים הכל קפא מלכת והעולם נותר מבודד ומסוגר. בכל מדינה נלחמו בהתפשטות המגפה שגבתה קורבנות רבים והגיעה אפילו גם לספורטאים שנדבקו בנגיף או נאלצו להיכנס לבידוד. הכל נדחה וכולם ניסו לחשוב בדרך יצירתית. בענפים מסוימים בכלל לא חודשו המשחקים אלא נקבעו האלופות והיורדות בליגות לפי המיקומים בעת עצירת המשחקים.

חיים בבועה - וזוכים בתארים

אחרי הבהלה הגדולה, כולם ניסו לחזור לשגרה. לחיות לצד הווירוס. העולם למד לתפקד לצד הווירוס, ובעצם הספורט הכיל את המצב והמציא את עצמו מחדש, למרות שהוא מקובע בחוקים ומסורות. בזמן שהקהל לא הורשה להיכנס למגרשים מחשש להדבקות המוניות כפי שקרה בליגת האלופות במשחק בין אטאלנטה מול ולנסיה בסן סירו, בסופו של דבר ליגת ה-NBA הושלמה בתנאי בועה, כך שכל השחקנים נכנסו לבידוד באותו המקום ושיחקו ללא קהל, כאשר לברון ג’יימס הצליח להשיג את האליפות המיוחלת עם לוס אנג’לס לייקרס.

גם השלבים המכריעים של ליגת האלופות התקיימו כולם בליסבון במתכונת של משחק בודד. באיירן זכתה בגביע האלופות אחרי שניצחה את פאריס סן ז’רמן בגמר וזכתה גם באליפות גרמניה ובגביע. ברצלונה עד עכשיו מנסה לשכוח את התבוסה 8:2 לגרמנים בפורטוגל ואת סאגת ליאו מסי שביקש לעזוב ונשאר בסופו של דבר.

שחקני באיירן מינכן עם גביע האלופות. "בועה בליסבון" (רויטרס)שחקני באיירן מינכן עם גביע האלופות. "בועה בליסבון" (רויטרס)

במהלך השנה האחרונה, ליברפול זכתה באליפות אנגליה אחרי 30 שנה, ריאל מדריד שוב הפכה לקבוצה הטובה ביותר בספרד ויובנטוס הוכיחה שהיא רק משתבחת עם השנים אחרי זכייה נוספת באליפות איטליה.

בישראל, זו הייתה מכבי תל אביב שחגגה את תואר האליפות בזכות מאבק ממושך ומוצלח על המשך קיום המשחקים. הפועל באר שבע שברה בצורת של 23 שנים וזכתה בגביע המדינה. מכבי תל אביב בכדורסל נתנה סוף סוף עונה טובה, אך היורוליג נעצר ואיתו הצ’אנס להחזיר את גביע אירופה לארץ. בנבחרת ישראל בכדורגל ערן זהבי החמיץ פנדל גורלי בסקוטלנד שחיסל את סיכויי העלייה ליורו, בעוד שנבחרת הכדורסל דווקא עלתה לאליפות אירופה בצורה חלקה.

בדומה ל-NBA, ליגת ISL היוקרתית בשחייה התקיימה בתנאים דומים של בועה ויצרה תחרות שזורחת בזמן שהכל כבוי, כך שבמשך חודש וחצי היה טירוף גדול סביבה עם סיקור רחב בעולם. ובליגה הזו התחרו גם כמה ישראלים, בראשם אנסטסיה גורבנקו הצעירה שניפצה כמה וכמה שיאים בבריכה. ובכלל, נוצר דור חדש של ספורטאים ישראלים שמצליחים להגיע לרמות הגבוהות ביותר, כולל דני אבדיה שהצטרף לוושינגטון וויזארדס ב-NBA אחרי שנבחר בדראפט. ים מדר שנבחר על ידי בוסטון סלטיקס יחכה ל-2021 ואולי ל-2022 כדי להגיע לליגה הטובה בעולם.

אבדיה. בליגה של הגדולים (רויטרס)אבדיה. בליגה של הגדולים (רויטרס)

השיא של בולט נשבר? פייק ניוז

בין לבין, בזמן הסגרים הגדולים, חלה התפתחות טכנולוגית גדולה שנכנסה לספורט, החל מאפליקציות שמזהות סימנים מוקדמים של וירוס הקורונה, דרך הוספת סאונד של קהל וירטואלי לשידורי הטלוויזיה בזמן שבאצטדיון שורר שקט מוחלט, והיו אפילו תחרויות וירטואליות בקפיצה במוט ובריצת 200 מטר סימולטנית ברשת, בה האצן נואה ליילס חצה את קו הסיום אחרי 18.90 שניות בלבד ושבר את שיא העולם של יוסיין בולט שעמד על 19.19 שניות, אלא שאחרי הריצה התברר כי הוא רץ בכלל רק 185 מטר.

באתלטיקה חזרו יחסית מהר להתחרות והרבה מהאתלטים עשו חישוב מחדש ומצאו מקצועות אחרים ומטרות חדשות במטרה לשבור שיאי עולם. השיאים החדשים היו בריצות מסלול, ריצות כביש, חצי מרתון וריצות שעה, שם נקבעו שיאי עולם. בנוסף, קופץ המוט ארמנד דופלנטיס הצעיר הפתיע כאשר קבע שיא חדש של 6.15 מטר באצטדיון, ובכך הקדים את סרגיי בובקה, כאשר גם שיא העולם באולם נרשם על שמו ועומד כעת על 6.18 מטר.

דופלנטיס. גבוה מעל כולם (רויטרס)דופלנטיס. גבוה מעל כולם (רויטרס)

לונה, לינוי וקטי מככבות

בזירה הישראלית, לונה סלפטר קבעה במרתון טוקיו תוצאה מדהימה של 2:17:45 שעות ל-42.2 ק”מ ובסביליה ארבעה מרתוניסטים ישראלים ירדו מזמן של שעתיים ו-10 דקות, כאשר מארו טפרי סיים בזמן של 2:07:20 שעות וקבע שיא לאומי חדש אי שם בתחילת השנה.

בנוסף, בפורמולה 1 לואיס המילטון זכה באליפות שביעית והשווה את השיא של מיכאל שומאכר האגדי. רוי ניסני הישראלי הצטרף בינואר לקבוצת וויליאמס כנהג פורמולה 1. באופניים, קבוצת הרכיבה ישראל סטארט אפ ניישן עשתה היסטוריה כשהשתתפה בחודש אוגוסט בטור דה פראנס עם הרוכב הישראלי גיא ניב.

בשייט, רגע לפני פרוץ המגפה, המאבק בין גולשי הרוח היה מרתק. נוי דריהן זכתה במדליית הארד באליפות העולם ב-RSX בחודש פברואר וטענה שנחסמה בשיוט המדליות על ידי יריבתה קטי ספיצ’קוב, שזכתה בכרטיס לטוקיו במקומה. אלא שהמאבק ביניהן נפתח מחדש בעקבות דחיית המשחקים האולימפיים בשנה בגלל התפשטות המגפה, וגם שם ספיצ’קוב זכתה במקום במשלחת אחרי שסיימה עם מדליית הכסף באליפות אירופה שהתקיימה אחרי הפסקת התחרויות.

ספיצ'קוב. טוקיו מחכה (חגי מיכאלי)ספיצ'קוב. טוקיו מחכה (חגי מיכאלי)

וכן, למרות הכל הספורט הישראלי שב לעמוד על הפודיום. הספורטאים האולימפיים זכו ב-14 מדליות באירופה בג’ודו, בהתעמלות, בטאקוונדו ובגלישת רוח, כולל שש מדליות זהב חדשות לנבחרת ההתעמלות האמנותית, ארטיום דולגופיאט, לינוי אשרם, פיטר פלצ’יק, יואב כהן ואבישג סמברג שנתנו הרבה אופטימיות לקראת אולימפיאדת טוקיו המתקרבת.

והיו גם רגעים פחות משמחים. במהלך השנה האחרונה עולם הספורט נפרד מדמויות גדולות ואגדות, כאשר השחקנים הבולטים מכולם שנפרדו מאיתנו היו כמובן הכדורסלן האמריקאי קובי בראיינט והכדורגלן הארגנטינאי דייגו מראדונה. במקביל, העולם הזדעזע מכך שאיראן הוציאה להורג את המתאבק נביד אפקארי לאחר שהואשם בכך שבגד במשטר במולדתו ויש לציין כי גם כעת הג’ודאי האיראני סעיד מולאי נמצא בסכנת חיים אחרי שנמלט ממולדתו משום שנאסר עליו להתחרות מול יריבים ישראלים. הלוואי ובשנה הבאה הכל יסתדר.

"אנחנו קבוצה חדשה ואני מאמין שנתחבר"
אסור לפספס
נגןמי המנצח הגדול באתגר ההשחלות על חוף הים?
מי המנצח הגדול באתגר ההשחלות בחוף הים?
נגןכשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
כשהמציל שלך בבריכה הוא ארלינג הולאנד
נגןמה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
מה חושבים החברים לנבחרת ברזיל על אנדריק?
נגןרונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
רונאלדו בפרסומת חדשה לחלב גמלים בסעודיה
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */