יום שישי, 19.04.2024 שעה 13:44

רוטנשטיינר: מי ש"פיטר" אותי – לא מבין בכדורגל

מאמן הנבחרת ל-ONE: "גם אם יגידו 'תישאר באוסטריה, זה מספיק' - מעריך את המדינה", "לא פיטרתי את מרציאנו". וגם: אבוקסיס, זהבי, דאבור וברקוביץ'

|
וילי רוטנשטיינר (רדאד ג'בארה)
וילי רוטנשטיינר (רדאד ג'בארה)

וילי רוטנשטיינר מאמן את נבחרת ישראל כבר חמישה משחקים, בהם לא הצליח להעפיל לגמר פלייאוף ההעפלה ליורו ביחד עם שחקניו ועתה נלחם איתם במטרה להישאר בדרג ב' באירופה אחרי פתיחת הקמפיין המאכזבת בליגת האומות. לפני שלושת המשחקים הקרובים – מול נורבגיה, צ'כיה וסקוטלנד - ככל הנראה האחרונים בתפקידו, הוא מסרב לסכם באופן רשמי את הקדנציה הקצרה כמאמן הנבחרת, אבל מבין היטב לאן נושבת הרוח במסדרונות ההתאחדות לכדורגל.

הדעה הגורסת היא שהוא כבר סיים את תפקידו בפועל לאחר האכזבה הגדולה בגלאזגו, בתום דו קרב הפנדלים מול סקוטלנד בחצי גמר הפלייאוף. חיצי הביקורות מיד נשלפו ובראיון ל-ONE האוסטרי מתייחס אליהם, אל המשך דרכו בהתאחדות, אם בכלל, מדבר על ההתקדמות שראה בנבחרת, טוען שלא ביצע שום טעויות באופן אישי אבל מסביר היכן שחקניו טעו ומספר על ערן זהבי, מונס דאבור, מנור סולומון ושון וייסמן. 

שון וייסמן (רדאד ג'בארה)שון וייסמן (רדאד ג'בארה)

וילי, עוד לפני שהנבחרת מתכנסת שוב, את האכזבה מהחודש שעבר כבר עברת?
"לא העפלנו לגמר וזה מאכזב, זה ברור. לגבי היכולת אני לא מאוכזב כי שיחקנו בסדר גמור במשך 120 דקות בסקוטלנד, בפנדלים לא היה לנו מזל. רעננו את המשחק מתי שהיה צריך, כולם מאוד רצו לנצח, אבל לא הצלחנו. זה היה עליי לעודד את השחקנים ולהסביר להם מה היה טוב ופחות טוב במשחק".

איך אתה מסכם את המשחקים האחרונים, לא רק את זה שבו הודחתם בגלאזגו?
"בעיקר לא היה לנו מזל בסקוטלנד. היינו צריכים להוציא נקודה מול צ'כיה. מול סלובקיה זו הייתה המחצית הכי טובה של הנבחרת תחתיי כמאמן, הייתה מוטיבציה נהדרת של כל השחקנים וכמובן הופעה נפלאה של זהבי". 

ערן זהבי (רויטרס)ערן זהבי (רויטרס)

מה לא אהבת לראות בנבחרת?
"אם ננתח את כל שלושת המשחקים, יצרנו הרבה מצבים. זה לא ייאמן כמה מסירות מפתח ואיומים ייצרנו. אם נצליח לדייק ולהיות חדים מול השער – הכל ייראה הרבה יותר טוב. מה שלא אהבתי זה הטעויות מול צ'כיה, מגן או שוער, ההגנה בכלל. מול סלובקיה לא אהבתי במחצית הראשונה את הטעויות, חייבים לסיים איתן. זה יכול לקרות, אבל אנחנו עושים יותר מדי טעויות. אנחנו מדברים יותר מדי זמן על תיקון טעויות. השתפרנו בהגנה, אבל אי אפשר להמשיך ככה עם טעויות אישיות. חייבים להיות מרוכזים בכל מצב, זה תהליך שהנבחרת יכולה להמשיך אותו".

אמרת שוער, סוג של 'פיטרת' של אופיר מרציאנו במסיבת העיתונאים האחרונה בעקבות הטעות שלו.
"מה שאני אמרתי במסע"ת זה שאין שחקן עם מקום מובטח בנבחרת. תמיד צריך לנתח את הביצועים של כל השחקנים, אנחנו מזמנים את השחקנים הכי טובים ומציבים את ה-11 הטובים ביותר, מהשוער ועד החלוץ. אופיר יכול לשחק ולעשות טעויות, שוב ושוב ושוב, הוא יודע ודיברתי איתו, גם קלאוס לינדנברגר, ההופעה שלו נותחה כמו כולם. המטרה היא לעשות כמה שפחות טעויות”.  

אופיר מרציאנו (רדאד ג'בארה)אופיר מרציאנו (רדאד ג'בארה)

"לא פיטרתי אף אחד ולא ביקרתי אישית אף אחד, רק אמרתי שלכולם יש הזדמנות שווה לקבל זימון ולשחק. זה לא אוטומטי, תמיד תלוי בהופעות. הן המפתח היחיד לתת לשחקן מקום בהרכב. אבא שלו דיבר והתקשורת כתבה, זה רק סיפור שלכם, אני רק דיברתי על ההתנהלות שלנו. אין דבר כזה ששחקן טועה ואין השלכות. לכולם יש הזדמנות להגיע, יש 23 הכי טובים ו-11 הכי טובים על המגרש. אין שום דבר נגד או בעד שחקן ספציפי. זה פשוט מאוד".

מה אתה עשית לא נכון באופן אישי לדעתך?
"קשה להגיד. יותר קשה להגיד בדיעבד מה יכולת לעשות אחרת, בחילופים ובמהלכים כאלה ואחרים. בסקוטלנד לא עשיתי טעויות, בפן הטקטי ובכלל. תמיד אפשר לדון אם האסטרטגיה או הדרך שלי טובה יותר או פחות. עשינו עבודה טובה בכל שלושת המשחקים. בעתיד נבחן את זה וננתח. שיחקנו לעתים טוב יותר מיריבות טובות מאתנו. הענקנו דקות לצעירים, זאת הדרך שלנו. לא עשיתי טעויות גדולות. הייתי מרוצה מההופעה האישית שלי. מול סלובקיה בבית הכנסתי את עילאי אלמקייס והוא כבש, אולי הייתי מכניס שחקן אחר ולא היה כובש או כובש צמד והיינו מנצחים. זה היפותטי, לכן מיותר לדבר על זה". 

וילי רוטנשטיינר ואופיר מרציאנו (רדאד ג'בארה)וילי רוטנשטיינר ואופיר מרציאנו (רדאד ג'בארה)

אתה שלם עם דו קרב הפנדלים גם?
"אפשר להגיד הכל על זהבי, הוא מצוין בפנדלים, הוא תמיד בועט וכובש. אבל תחת לחץ אי אפשר להתאמן. לא הייתי משנה שום דבר בפנדלים שלנו. זהבי הוא הבועט הכי טוב שלנו, זאת הייתה החלטה טובה. להחמיץ, זה קורה. כל השאר בעטו טוב וכבשו, זהו".

"רק התקשורת הישראלית עוסקת בכך שאעזוב"

למרות כל מה שאתה אומר וילי, כבר שלחו אותך הביתה אחרי המשחק, בפועל.
"לא קראתי שום דבר בין שלושת המשחקים שהיו לנו. אם אתה 'מפטר' מאמן אחרי הופעה כזאת מול סקוטלנד, אתה לא מבין בכדורגל. החוזה שלי הוא עד 2022 ויש גם אופציה להארכה". 

וילי רוטנשטיינר (רויטרס)וילי רוטנשטיינר (רויטרס)

אתה מדבר כמובן על החוזה שלך כמנהל טכני, לא כמאמן.
"זה לא העניין, העניין הוא שרק התקשורת הישראלית עוסקת בכך שאעזוב. אם תשאל אותי על חמש התוצאות שלי בתפקיד, הפסדנו פעם אחת בזמן החוקי, שיחקנו מול קבוצות טופ 50 בעולם ואני חושב שעשינו הופעות טובות, הייתה התקדמות נהדרת של נבחרת ישראל. אני הרגשתי שיפור במשחק מול סקוטלנד, אחרי שהפסדנו שם ועשינו שם 1:1, עשינו צעד קדימה. המשחקים שלנו מול צ'כיה וסלובקיה, בחלק מהם, ראיתי התקדמות גדולה".

הדעה הרווחת היא שאתה תסיים את תפקידך ויוסי אבוקסיס ימונה במקומך.
"זה בסדר מבחינתי אם אבוקסיס ימונה, זה בסדר גמור. אבל בואו נעבור את המשחקים, נשב בדצמבר עם יו"ר ההתאחדות ונדבר על העתיד שלי. אם יבקשו ממני לעזוב ולפנות את המקום לאבוקסיס או למאמן אחר, אני אשב עם אורן חסון ונחליט על כך ביחד. יש אפשרות שאשאר וגם שאעזוב, הבטחתי לחסון שלא אדבר על כך עד הפגישה שלנו". 

יוסי אבוקסיס (רדאד ג'בארה)יוסי אבוקסיס (רדאד ג'בארה)

אמרת שעשיתם התקדמות, למה אתה מתכוון בדיוק?
"אני חושב שההופעות האלה גרמו לי להיות מרוצה מהפן המנטלי של הנבחרת ומהלחימה, השחקנים לא ויתרו, ערן זהבי ומונס דאבור עשו כל מה שהם יכולים בהתקפה". 

מה הצעד הבא שהנבחרת צריכה לעשות כדי להמשיך ולהתקדם תחתיך, בינתיים לפחות?
"בעתיד נהיה חייבים לעלות בדירוג העולמי, המטרה כרגע היא להישאר בדרג השני בליגת האומות וזה אפשרי".

זה שמיים וארץ מהציפיות שהיו בחודש שעבר.
"הציפיות כאן בתקשורת גבוהות מדי. נשחק מול סקוטלנד ונורבגיה, 50 מקומות מעלינו כמעט. אם נשחק טוב מולן, זאת התקדמות. אנחנו צריכים להשתפר לאט לאט".  

שחקני נבחרת ישראל באימון (ההתאחדות לכדורגל בישראל)שחקני נבחרת ישראל באימון (ההתאחדות לכדורגל בישראל)

אתה לא רוצה לדבר על העתיד שלך, אבל אני אעריך. אם וילי רוטנשטיינר יסיים את תפקידו בדצמבר, הוא ישאיר איזושהי מורשת בנבחרת ישראל?
"לחלוטין כן. לא רק בנבחרת ישראל, גם בכדורגל הישראלי בכלל. אני חושב שהבאתי לנבחרת ישראל סביבת עבודה מקצועית. הבאתי מאמן מצוין דוגמת אנדי הרצוג, שעשה כאן עבודה טובה. ביקרו אותנו מאוד בעבר על חמישיית ההגנה ויותר ויותר קבוצות ונבחרות משחקות כך היום. הנבחרות הצעירות משחקות טוב יותר עם הזמן בשנים האחרונות. יצרנו מרכזי קידום כישרונות, יש אקדמיה חדשה, יש תכנים וספרים חדשים לכדורגל הישראלי, קידמנו את חינוך המאמנים ועשינו צעדים חיוניים לעתיד. הדברים האלה יישארו".

אתה שלם עם כל מה שעשית כמאמן נבחרת ישראל עד כה?
"אם יגידו לי 'וילי, תישאר באוסטריה, זה מספיק', או שיגידו 'אנחנו רוצים להמשיך איתך', או שאחליט משהו אחר - בכל מקרה אני מעריך מאוד את המדינה, את ההתאחדות לכדורגל ואת האנשים, ולעולם לא אשכח את מה שלמדתי בישראל על תרבות, כדורגל ועוד. תמיד אזכור את כולם כאן. המינוי שלי כאן הוא לא עניין של הפסד או ניצחון, ההחלטה שלי להגיע לכאן היא ניצחון בכל מקרה. זה חשוב לי וכבוד עבורי לעבוד בישראל".  

וילי רוטנשטיינר (רויטרס)וילי רוטנשטיינר (רויטרס)

אם נשווה לנבחרת הקודמת של אנדי הרצוג, אולי אפילו נראיתם טוב יותר יחסית.
"קשה להשוות כי אנדי כבר לא פה. אסור לנו לשכוח שאת מוקדמות היורו פתחנו מצוין מול סלובניה ואוסטריה, אחרי שהובסנו בפולין התוצאות הפכו לפחות טובות. כשאני משווה את ההופעות עכשיו לאלו בשנה שעברה, שיחקנו טוב יותר, כן. הטעויות נשארו וצריך לעצור אותן, בהתקפה הרוב נעשה על ידי זהבי. מונס היה הכי טוב מול סלובקיה מאז שאני מכיר אותו".

אחרי הכול, איך אתה מרגיש עם כל הביקורות האלה עליך?
"זה לא פייר לדבר על ההופעות שלי אחרי חמישה משחקים, ההתאחדות תוכל לענות לך על זה. אני מאוכזב מכך שלא עלינו לגמר, אבל עם התוצאות בליגת האומות אני יכול לחיות".

נפגעת ממשהו שקראת או שמעת?
"למדתי כאן שהתקשורת ביקורתית מאוד, אני לא עוסק בכך ולרוב אין לי את המידע ואת השפה כדי להתעדכן. אני יכול להתרכז בעבודה, בשחקנים ובאתגרים. אני רוצה לעשות את זה ב-100% בשלושת המשחקים האחרונים שלנו השנה. על מה שקורה בנבחרת צריך לדבר בתוך ההתאחדות ולא להוציא החוצה, בצורה מכובדת. אורן חסון הבטיח לי שנעשה את זה ונלך קדימה, ועד דצמבר לא נדבר על כך בכלל. נהיה מרוכזים רק בעבודה". 

וילי רוטנשטיינר (רדאד ג'בארה)וילי רוטנשטיינר (רדאד ג'בארה)

בזמן המשחקים שלכם, שרת הספורט לשעבר ושרת התחבורה כיום, מירי רגב, טענה בפני אייל ברקוביץ', אחד המועמדים שלכם בוועדת האיתור הקודמת, שהוא לא יכול לאמן את הנבחרת בגלל התבטאות שלו מהתחום הפוליטי. מה חשבת על זה?
"לא הבנתי מה קרה בדיוק, אבל תמיד אני אומר כשמספרים לי דברים כאלה - אני לא מגיב על תוכנית בתקשורת. אסור לי לדבר על זה. זאת לא העבודה שלי. שאלו אותי על אייל, אני זוכר אותו כשחקן בעל שם עולמי. היו לי שתי שיחות איתו, קראתי לו להגיע ופעם אחת דיברנו במסעדה. אבל כל מה שהוא אמר עליי, לטוב ולרע, זה המקצוע שלו. זה לא בראש מעייני לדבר עליו או על שרת הספורט לשעבר".

"דאבור קצת נשכח, בקרוב הוא יתחיל לכבוש כמו בזלצבורג"

דיברת על המשחק בסלובקיה, אי אפשר היה להתעלם מהתקרית בין זהבי לדאבור. מה חשבת עליה?
"אני חושב שזה טוב שזה קרה ביניהם. הם דיברו על זה ושיחקו טוב יותר ביחד אחרי התקרית הזאת. עם ערן, דאבור, מנור ועוד שחקנים יש לישראל עתיד ורוד. אנחנו צריכים לעבוד כל יום כדי שהנבחרת תתקדם, אני אופטימי". 

מונס דאבור וערן זהבי (רדאד ג'בארה)מונס דאבור וערן זהבי (רדאד ג'בארה)

אחרי השלושער של זהבי, מה דעתך על המעמד שלו בין החלוצים באירופה?
"זה לא יהיה הוגן לומר, אבל יש לו איכויות אירופאיות, בהחלט כן. המוניטין שלו באירופה עולה ועולה, אנחנו יכולים רק להיות גאים שבכך שהוא חזר לנבחרת בתקופה של אנדי והתחבר אליו. הוא החזיר בענק למדינה עם האישיות והשערים שלו. חלוץ ברמה הגבוהה ביותר באירופה, הוא תמיד מתפקד על הדשא, ותמיד שומרים עליו. הוא מנהיג וזה חשוב לי מאוד".

איך הסיפור הזה השפיע על דאבור לדעתך?
"לדעתי, מונס קצת נשכח. הוא משחק ברמה מדהימה במשחקים האחרונים בהופנהיים. הוא הופך לטוב יותר ממשחק למשחק, בסלובקיה הוא יצר שני מצבים לקורה, לעצמו ולאחרים. זאת הייתה הופעה נהדרת". 

מונאס דאבור באימון נבחרת ישראל (רדאד ג'בארה)מונאס דאבור באימון נבחרת ישראל (רדאד ג'בארה)

בפועל, זהבי כובש יותר מכולם והוא המוציא לפועל כמעט היחידי. איך תפתור את הבעיה הזאת מבחינת שאר השחקנים?
"זה כמעט בלתי אפשרי לתת תשובה. צריך לנתח, להתאמן אינדיבידואלית ולמצוא פתרונות. אנחנו מנסים כל הזמן כשהם מגיעים. יש לי תחושה שמונס משתפר ויתחיל לכבוש כמו בזלצבורג בקרוב".

איך התרשמת מסולומון מול ריאל מדריד?
"קודם כל, בנבחרת מנור שיחק מצוין. אני בטוח שהמאמן שלו בשחטאר דונייצק (לואיס קסטרו, מ.ר), אחרי שניתח את המשחקים האלה, הוא לקח אותו להרכב שם ומאז הוא התחיל לכבוש. בפועל, בנבחרת המספרים שלו לא היו טובים, הוא הגיע להרבה מצבים ולא כבש. גם בישולים הוא יכול היה לרשום. הכל צריך להשתפר אצלו. אבל הנה, הוא שיפר את הדברים האלה מול ריאל מדריד ועשה את זה מצוין. לדעתי זאת דוגמה מצוינת, הוא צעיר ועושה עבודה מצוינת”.   

מנור סולומון (רויטרס)מנור סולומון (רויטרס)

"יש לי הרבה חברים, מנהלים טכניים ומאמנים באירופה. חלקם התקשרו אליי לגביו, אמרו שההופעות שלו מדהימות. היציאה שלו מהמקום, המהירות. צריך לדאוג לו, אסור לטעות לגביו. לא הייתי מרוצה מכמה דברים שהוא עשה בנבחרת, דיברנו על זה, אבל נתתי לו הרבה דוגמאות חיוביות שאני בטוח שיעזרו לו. הוא פשוט שחקן ברמה בין-לאומית גבוהה". 

אני מניח שאתה מצפה גם מווייסמן להיכנס לעניינים, שניהם מחפשים עדיין שער בכורה בנבחרת.
"זה צעד ענק להגיע מאוסטריה לספרד. זה מדהים, הוא עושה את זה מצוין ומתגבר על פער גדול. להגיע לריאל ויאדוליד זה קשה כי הקבוצה מתקשה לייצר נקודות, קשה לכבוש שם. הוא פתח במשחק הקודם ויצא בגלל כרטיס אדום והיה חסר מזל. הוא משחק טוב בנבחרת. אם ימשיך להתקדם בספרד, זה יהיה מצוין לנבחרת". 

שון וייסמן (רדאד ג'בארה)שון וייסמן (רדאד ג'בארה)
תאונת דרכים על הדשא: 2 שחקנים וקורה אחת
אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */