יום שבת, 20.04.2024 שעה 06:39
ליגה ספרדית 23-24
7820-6731ריאל מדריד1
7034-6231ברצלונה2
6539-6331ג'ירונה3
6136-5931אתלטיקו מדריד4
5830-5232אתלטיק בילבאו5
5033-4531ריאל סוסיאדד6
4732-3431ולנסיה7
4537-3831בטיס8
3954-4931ויאריאל9
3943-3731חטאפה10
3944-3631אוססונה11
3735-2931לאס פלמאס12
3444-3931סביליה13
3238-2631אלאבס14
3136-2531מיורקה15
3138-2531ראיו וייקאנו16
2846-3331סלטה ויגו17
2541-2131קאדיס18
1861-3332גרנאדה19
1462-3031אלמריה20
לוח משחקים
  • אתלטיק בילבאו
  • 1 - 1
  • גרנאדה
  • סלטה ויגו
  • שבת, 20/04, 15:00
  • לאס פלמאס
  • ראיו וייקאנו
  • שבת, 20/04, 17:15
  • אוססונה
  • ולנסיה
  • שבת, 20/04, 19:30
  • בטיס
  • ג'ירונה
  • שבת, 20/04, 22:00
  • קאדיס
  • חטאפה
  • ראשון, 21/04, 15:00
  • ריאל סוסיאדד
  • אלמריה
  • ראשון, 21/04, 17:15
  • ויאריאל
  • אלאבס
  • ראשון, 21/04, 19:30
  • אתלטיקו מדריד
  • ריאל מדריד
  • ראשון, 21/04, 22:00
  • ברצלונה
  • סביליה
  • שני, 22/04, 22:00
  • מיורקה

חידת ויניסיוס: ההחמצות, הקלאסיקו והטראומות

הברזילאי של ריאל מדריד יפגוש את ברצלונה ב-17:00 (ישיר בערוץ ONE) ושוב ינסה לעשות את ההבדל. רגע לפני: המספרים מול השער, הגזענות והקשיים בחייו

|
ויניסיוס ג'וניור חוגג (רויטרס)
ויניסיוס ג'וניור חוגג (רויטרס)

בדקה ה-71 ויניסיוס המתין לכדור על הקו השמאלי. הוא היה לוהט באותו הלילה ועשה כמה פעולות מרשימות במשחק, אבל באותו הרגע טוני קרוס ראה שהוא עומד וסימן לו עם היד לרוץ לעומק ולא לפחד. אז הוא עשה את התנועה לכיוון הרחבה, הכדור הגיע אליו מהקשר ישירות אל הרגל ובאותו הרגע ויניסיוס הרגיש שזה הזמן שלו ללכת עד הסוף. הוא חדר לרחבה ובעט חזק לפינה הקרובה - וזה גם נכנס.

זה היה אולי הרגע ששינה את העונה שעברה ועל הדרך גם שדרג את הקריירה של ויניסיוס. זה היה השער הראשון של הילד הברזילאי במשחק הגדול ביותר בעולם; זה היה השער שהפך אותו לכובש הצעיר ביותר בקלאסיקו במאה ה-21, אפילו לפני הראשון של ליאו מסי; וזה היה שער כל כך חשוב, בעיקר כי הוא קידם את ריאל מדריד לפסגת הטבלה ודחק את ברצלונה הצידה במירוץ לאליפות. מאז אותו הלילה, הבלאנקוס דהרו עד לכתר, עם 32 נקודות מתוך 36 אפשריות במחזורים שנותרו, וזכו ללגום מהשמפניות.

גם הערב (שבת) ב-17:00 ויניסיוס יתייצב לקלאסיקו מול ברצלונה, במה שיהיה לאחד מהמשחקים החשובים ביותר של העונה הנוכחית, והוא יודע שגם הפעם הוא חייב לעשות את ההבדל עבור ריאל מדריד. הקלאסיקו, כמו כל משחקי הליגה הספרדית, ישודר בערוץ ONE למנויי yes ,HOT, סלקום TV ופרטנר TV.

5 השערים הגדולים מהמחזור ה-6 בספרד

הדרך של ויניסיוס אולי נראית פשוטה בגלל שבגיל צעיר הוא כבר מככב באחת מהקבוצות המפוארות ביותר בעולם, אך מאחורי החיוך שלו מסתתרים כמה סיפורים לא קלים. הוא גדל בסאו גונסאלו, פרבר של ריו דה ז'ניירו שנחשב לאזור עני ולעתים אף למסוכן ואלים, אבל בעזרת המשפחה הרחבה שלו הוא התחנך בסביבה טובה.

בכל הזדמנות שהייתה לו הוא שיחק ברחובות ושם למד את רזי הכדורגל. "את כל מה שאני עושה על המגרש בספרד, עשיתי גם כששיחקתי ברחובות בברזיל", אמר לאחרונה בראיון לעיתון ה-AS הספרדי. "למרות הכל, יש לי הרבה זכרונות נעימים מהילדות בברזיל. בכל יום יצאתי לשחק כדורגל עד שגררו אותי מהמגרש בכוח הביתה. בימים גשומים שיחקתי בבית ועשיתי הרבה נזק, אבל אהבתי את זה".

האסון של פלמנגו

הכישרון שלו הוביל אותו בגיל 10 לפלמנגו, אחד ממועדוני הכדורגל הגדולים בברזיל. שש שנים אחר כך הוא גם רשם את הופעת הבכורה שלו במרקאנה במדים האדומים-שחורים. כשעלה לדשא במקדש הזה, ויניסיוס ידע שהוא בר מזל. אבל הוא לא הבין עד כמה.

ויניסיוס ג'וניור במדי קבוצת נעוריו פלמנגו (רויטרס)ויניסיוס ג'וניור במדי קבוצת נעוריו פלמנגו (רויטרס)

רק כמה שנים מאוחר יותר הוא יבין כמה מזל היה לו, אחרי שיתעורר בבוקר בווילה במדריד וישמע על אסון גדול בברזיל. "הרוגים בשריפה שפרצה במעונות הסמוכים למתחם האימונים של פלמנגו", דיווחו הכותרות ממולדתו באותו היום. ככל שחלפו השעות הגיעו עוד ועוד פרטים מהאירוע המחריד והתגלה כי עשרה כדורגלנים ממחלקת הנוער של המועדון, כולם כישרונות כדורגל מבריקים בגילאי 14 עד 16, נהרגו באותה השריפה שפרצה במעונות שלהם בשעת לילה מאוחרת והם נספו בעודם בחיים.

לפי דיווח ב”גרדיאן”, בחלוף כמה חודשים נחשף מתחקור האירוע כי "השריפה פרצה לפנות בוקר כתוצאה מקצר חשמלי במערכת מיזוג האוויר, היא התפשטה במהירות דרך קצף הבידוד שהיה סביב חדרי המעונות והרגה עשרה מתוך 26 הנערים שישנו במקום. הנערים ישנו במעונות שנבנו ממכולה, עם חלונות חסומים ויציאה אחת בלבד. המועדון קיבל כמה וכמה אזהרות באשר לבטיחות של המעונות, עוד לפני האסון. האתר בו אירעה השריפה קיבל אישור לשמש רק כחניון, ולכן המגורים הללו הובילו ל-31 קנסות שניתנו למועדון על ידי ממשלת ריו דה ז'ניירו בשל ליקויים במעונות והיעדר אישורי בטיחות למקום מגורים שכזה".

מעונות הכדורגלנים שנשרפו בפלמנגו (רויטרס)מעונות הכדורגלנים שנשרפו בפלמנגו (רויטרס)

"מצאנו בפנים רק גופות", סיפר אחד הכבאים בברזיל וציין כי "המקום נשרף לחלוטין". זו הייתה טרגדיה גדולה, ופלמנגו, קבוצה שנחשבת לעממית לכאורה, לא הצליחה להסביר את המחדל ולא הצליחה להגיע להסכם על פיצויים עם כל משפחות הקורבנות גם שנה לאחר האסון. המועדון האהוב, שגרף הכנסות בגובה של 857 מיליון ריאל ברזילאי ב-2019 והיה במאזן חיובי מאוד בבנק, חסך על הכדורגלנים, הוביל למותם וזכה לגינויים רבים על היחס המזלזל שלו תוך שהותיר לבבות שבורים. בין היתר, אצל ויניסיוס.

כמה חודשים לפני המקרה המזעזע, ויניסיוס עדיין התאמן שם והכיר חלק מהקורבנות. "איזה חדשות עצובות", כתב ויניסיוס אחרי המקרה. "אני עדיין זוכר את הלילות והימים שביליתי שם, זה מצמרר. אני עדיין לא מאמין, אבל אני מתפלל שאלוהים יברך את המשפחות".

חבריו של ויניסיוס בברזיל, נותרו המומים (רויטרס)חבריו של ויניסיוס בברזיל, נותרו המומים (רויטרס)

הסיפור הטרגי חצה יבשות והגיע כמובן גם לכותרות במדריד, יום לפני הדרבי מול אתלטיקו. מאמנה של ריאל מדריד באותם ימים, סנטיאגו סולארי, נשאל על כך לפני המשחק וענה: "ויניסיוס לקח את זה קשה וברור לנו מדוע. זה הבית שלו, זה נורמלי שהוא יושפע ממקרה כזה מצער. זה משהו עצוב מאוד". יממה אחר כך, הכוכב הצעיר עלה על המגרש במטרופוליטנו ונתן את כל כולו בדרך לניצחון של 3:1 לטובת הבלאנקוס.

מסעות הלוויה של הכדורגלנים שנהרגו בברזיל (רויטרס)מסעות הלוויה של הכדורגלנים שנהרגו בברזיל (רויטרס)

כשויניסיוס היה בגילם של הנספים, בדיוק אז החלו המגעים להעברתו לספרד. ריאל מדריד נתנה צ'ק על סך 46 מיליון יורו לפלאמנגו תמורתו, במה שהייתה המכירה השנייה היקרה ביותר בתולדות הכדורגל הבריזלאי, אחרי זו של ניימאר שנרכש בסכום התחלתי של 54 מיליון יורו מסנטוס.

ההצעות, הנשיכה והקריאות הגזעניות

גם במקרה של ויניסיוס ברצלונה הייתה בתמונה. באחד מהראיונות שלו למגזין פור-פור-טו, ויניסיוס הודה: "הייתה התעניינות מברצלונה ומריאל מדריד. כשהייתי בן 16 וחזרתי מאליפות דרום אמריקה עד גיל 17 בצ'ילה שמעתי בתקשורת בברזיל שריאל מדריד מתעניינת בי, אבל לא ייחסתי לזה יותר מידי חשיבות. ואז פתאום ברגע אחד גם ברצלונה וגם ריאל מדריד שמו הצעה על השולחן והיו לי רק שלושה ימים לקבל החלטה. ההורים שלי נסעו לראות את שני המועדונים והיו מרוצים. כשבחנתי את ההצעות, החלטתי ללכת על הפרויקט הטוב ביותר עבורי. בחרתי בריאל מדריד".

בראיון אחר בספרד, ויניסיוס אף ציין כי "ההצעה של בארסה הייתה הראשונה, הם רצו לשלם יותר, אבל לא רציתי לשחק שם ולא אשחק שם גם בעתיד". אחת מהסיבות שכנראה גרמו לו להעדיף את המעבר לריאל מדריד הייתה כמות הברזילאים ששיחקו בקבוצה, כמו קאסמירו ומרסלו, וכמובן גם רודריגו שהגיע לברנבאו אחריו. לפעמים תחושת השייכות היא זו שעושה את ההבדל עבור ילד מתבגר.

ויניסיוס ג'וניור מול ליאו מסי. כמעט שיחקו ביחד (רויטרס)ויניסיוס ג'וניור מול ליאו מסי. כמעט שיחקו ביחד (רויטרס)

בתחילת דרכו בספרד, לא הכל הלך חלק. ויניסיוס שיחק בקבוצת המילואים של ריאל מדריד כדי שיוכל להתאקלם לסגנון החדש ובין היתר הוא שיחק גם בדרבי המשני של העיר מדריד, כשפגש את קבוצת המילואים של אתלטיקו מדריד למשחק סוער בליגה השלישית. הברזילאי הראה ניצוצות מהכישרון שלו, כבש שני שערים מרשימים וגרם לקפטן היריבה טאצ'י להוציא תסכול כשנשך את ראשו של ויניסיוס בתקרית חמורה והזויה.

ככה זה עם ויניסיוס. גם כשעלה לשחק בקבוצת הבוגרים של פלמנגו הוא משך את תשומת הלב של כולם והוא לא התמודד רק נגד שחקני היריבה, אלא גם מול האוהדים ביציע. כשהיה צעיר, הברזילאים היו אכזריים כלפיו וקראו לו "נגבינייה", כינוי גנאי שבא משמו של נגבה, מי שהיה שחקן שחום עור שנחשב להבטחה ענקית בתחילת דרכו בפלמנגו אבל לא הצליח לממש את הפוטנציאל שלו בהמשך הקריירה. כילד שחור מהפאבלה שמצליח ללהטט על המגרש באומנות, ויניסיוס זכה להרבה תגובות רעות וגזעניות במגרשים שנועדו להקניט אותו.

ויניסיוס. לא זכה לאהדה גדולה בברזיל (רויטרס)ויניסיוס. לא זכה לאהדה גדולה בברזיל (רויטרס)

"זה לא היה רק נגדי", סיפר ויניסיוס בראיון ל”גרדיאן”. "חלק מהאוהדים הברזילאים לא אוהבים לראות אחרים מצליחים, וזה בכל תחומי החיים. הם אפילו לא אוהבים את ניימאר. אני לא אוהב לחשוב על הרגעים האלה בקריירה שלי, אבל אני מקווה שיום אחד אוכל לגרום לכל הברזילאים לעודד אותי. הייתי גם שמח וגם עצוב כשראיתי את המחאות ב-NBA נגד הגזענות, אלה דברים שלא יכולים לקרות יותר בעידן הזה".

בריאל מדריד ויניסיוס מצא בית חם אבל גם ציין: "תג המחיר מאוד השפיע עליי והוסיף הרבה לחץ". למרות קשיי ההסתגלות, הוא נזרק די מהר למגרש של הקבוצה הבוגרת וסיפר כי מעבר לחיבור הטבעי שלו עם הבריזלאים שבסגל, כבר בימיו הראשונים בבירת ספרד נוצר לו קשר מיוחד עם קארים בנזמה, שעזר לו להשתלב בקבוצה מהיום הראשון.

ויניסיוס וקארים בנזמה. החיבור ביניהם היה מיידי (רויטרס)ויניסיוס וקארים בנזמה. החיבור ביניהם היה מיידי (רויטרס)

בחלוף הזמן החיבור ביניהם עזר לו מאוד כי ויניסיוס גרם לזידאן להאמין שהוא השחקן שצריך לשחק לצידו של בנזמה בהתקפה. ולשחקן צעיר כל כך קשה מאוד להצליח בקבוצה גדולה כל כך, הרי שלריאל מדריד יש הרבה אוהדים והציפיות הן תמיד בשמיים, משהו שהשחקנים כמובן מרגישים על הדשא. הם אולי הופכים לכוכבים מהרגע שהם מגיעים למדריד, אבל הם גם נבחנים בכל פעולה ופעולה שהם עושים על המגרש לאחר מכן. או כמו שאמרו הפרשנים עם הגעתו של ויניסיוס: "יום אחד אתה פלה, יום אחרי אתה לא שווה כלום. זו ריאל מדריד".

איפה הסיומת? המספרים מול השער

הכישרון הברזילאי הצעיר הפך בחודשים האחרונים לאחד השחקנים האהובים על מאמנו. כמעט תמיד הוא פותח בהרכב ומקבל את ההזדמנות להציג את היכולות האדירות שלו. מהירות מסחררת, טכניקה עילאית, דריבל נהדר והרבה קור רוח, זה מה שמאפיין את שחקן ההתקפה בן ה-20. אבל יש דבר אחד שהוא עדיין צריך לשפר.

מפתיחת העונה ויניסיוס הוא השחקן שתורם לאלופה הכי הרבה מבחינה התקפית. הוא היחיד שהבקיע שני שערים בחמשת משחקי הליגה הראשונים שלה העונה, הוא מייצר המון מצבים ומביא איתו הרבה גיוון וערך מוסף - אם כי, לא תמיד הוא מדויק מול השער, וזו אולי הבעיה הכי גדולה שלו עד כה.

ויניסיוס והשער. כבש בקלאסיקו, אבל איפה המספרים? (רויטרס)ויניסיוס והשער. כבש בקלאסיקו, אבל איפה המספרים? (רויטרס)

מפתיחת העונה ויניסיוס איים על השער 12 פעמים, שזה הכי הרבה איומים מבין כל שחקני ריאל מדריד מלבד קארים בנזמה שעשה זאת 19 פעמים מעמדת החלוץ. אלא שמתוך 12 האיומים הללו, רק שלושה איומים של ויניסיוס הלכו אל המסגרת. כל יתר ניסיונות ההבקעה שלו לא הגיעו אל השער, אחרי שחמישה מהם הלכו מחוץ למסגרת וארבעה כדורים נחסמו בדרך.

יש שחקנים עם אחוזי דיוק נמוכים בגלל שהם בועטים מרחוק, אבל אצל ויניסיוס מתוך 12 האיומים שהיו לו העונה 11 הגיעו מתוך הרחבה ולמעשה רק בעיטה אחת הייתה מחוץ לרחבה, כך שלרוב הוא הגיע למצבים מטווח קצר ובכל זאת החמיץ.

ויניסיוס מול הרשת. מגיע למצבים, אבל לא תמיד כובש (רויטרס)ויניסיוס מול הרשת. מגיע למצבים, אבל לא תמיד כובש (רויטרס)

מדובר בנתוני דיוק נמוכים יחסית, אבל יש שיאמרו שמדובר בכדורגלן צעיר ולא מנוסה, ולכן הוא נראה כמו מחמיצן סדרתי. אך אם משווים את כמות ההזדמנויות שהיו לו לכמות של רודריגו, בן גילו מאותו המוצא ומאותו התפקיד בריאל מדריד, ניתן לראות בבירור עד כמה הסיומת של ויניסיוס היא לא טובה. מתחילת העונה שעברה, אז השניים החלו לשחק ביחד, ויניסיוס לקח על עצמו 50 בעיטות לעבר השער ומתוכן רק 20 הלכו למסגרת, בעוד שרודריגו איים 16 פעמים לשער ו-9 כדורים שלו הלכו למסגרת. מדובר רק ב-40 אחוזי דיוק של ויניסיוס לעומת כ-56 אחוזי של רודריגו. פער משמעותי יחסית.

ולמרות הפער הזה, ויניסיוס מקבל עדיפות מזידאן לאורך רוב שלבי העונה, בעיקר כי הוא מצליח להביא למשחק שלו יכולות שאין לשחקנים אחרים בגילו בעולם. מן הסתם, בריאל מדריד עובדים איתו גם על שיפור יכולת הבעיטה מול השער, אבל אין ספק שאם הייתה לו סיומת טובה כבר עכשיו הוא היה כוכב על. כולם במדריד קיוו שזה ייפתר העונה ואכן לאחרונה היה נדמה שיש שיפור בנושא, בזכות שני השערים שהבקיע נגד ויאדוליד ולבאנטה, משחק אחר משחק - אבל כדי להוכיח שהוא באמת משתפר, שער נוסף בקלאסיקו ללא ספק ישדרג את מעמדו.

זינדין זידאן עם ויניסיוס. מקבל את הקרדיט מהמאמן (רויטרס)זינדין זידאן עם ויניסיוס. מקבל את הקרדיט מהמאמן (רויטרס)

"בגיל 20 רק איקר קסיאס וראול שיחקו יותר משחקים ממני והם אגדות כאן", אמר הברזילאי באחד מהראיונות האחרונים שלו. "הם זכו בהרבה תארים ואני מקווה שגם אני אוכל לעשות זאת. סרחיו ראמוס וקאסמירו הם המודלים שלי להצלחה. כשאני רואה אותם מתאמנים, גם אני רוצה לעשות את זה ולהפוך לשחקן משמעותי עבור המועדון. כולם מרוכזים במטרה, מוסר העבודה שלהם דוחף אותי קדימה ואני גם רוצה להשתפר יותר ויותר. אני יודע שיש הרבה שחקנים טובים בברזיל ואם אני חולם לשחק יום אחד גם במונדיאל עם הנבחרת שלי, אני יודע שאני חייב להתמקד גם בהגדלת המספרים שלי".

האם הוא שוב יעשה את ההבדל בקלאסיקו?

ויניסיוס מחכה לברצלונה (רויטרס)ויניסיוס מחכה לברצלונה (רויטרס)
אסור לפספס
נגןהכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
הכלב פגע בהכל ויודע גם מי תזכה בצ'מפיונס
נגןמלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
מלחיץ: באמצע המשחק השופט גירש נחש מהדשא
נגןמסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
מסי בפרסומת חדשה לחטיף הצ'יפס האהוב עליו
נגןטניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
טניס רגל: מסי וסוארס מול אלבה ובוסקטס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */